Omröstning: vad väljer ni på söndag?

EU-valet

• Antal omröstningsdeltagare
    261
  • Omröstning stängd .
Svenska extremistpartier vinner makt i EU. SD tänker du direkt och nickar instämmande med en falsk min av bedrövelse. Men nej. Vi pratar om MP och FI!

MP.
Ett parti som på allvar tror att om bara Sverige får nollutsläpp i morgon så kommer hela jordens miljöproblem att vara lösta! Stäng bara ner kärnkraften och höj bensinpriset till 10 000:-/liter så kommer allt att lösa sig.
Vad man inte berättar är att Sveriges utsläpp årligen motsvarar mindre än 0,1% av världens totala utsläpp. Vilket betyder att även om vi får nollutsläpp i morgon så kommer inte det att betyda ett skit för klimatet! Så länge inte Kina, USA, Indien, Ryssland och de andra stora länderna är överens om en gemensam klimatpolitik så spelar det absolut ingen som helst roll vad Sverige gör. Och man kommer aldrig att komma överens, för pengar går alltid före allt annat. Miljö, svält, krig, klimat... Kapitalismen kommer alltid att vara starkare, ALLTID!
Man vill stänga av kärnkraften och ersätta den med vind och vattenkraft. Vindkraften är utdömd av många experter som extremt oeffektiv. Den måste dessutom kombineras med vattenkraft, en vattenkraft som inte kan byggas ut mer i Sverige, den är redan så maximal den kan bli.

Men det är klart. Sverige måste ju visa vägen och gå före alla andra... Precis som i alla andra fullständigt meningslösa projekt världen över som ingen annan jävel bryr sig om. Världen skrattar ju fan åt oss!

FI: Det absolut bästa med FI är när de blir omnämnda i radio och TV när reportrarna säger "FIs". (dvs fis) För det är ungefär så unket som det partiet är. En avdankad kommunist-alkis som är lika förbannad på samhället som Jimmie Åkesson är. Men i detta fallet riktar sig hatet mot män och inte mot invandringspolitiken. Och DÅ är det ju ett okej hat. Ungefär som AFA och RF. Ett "gott" hat med andra ord som är accepterat i samhället.
Enligt SVTs valundersökning igår är ca 86% av de som röstar på FI kvinnor. Tänk om det hade varit motsatt förhållande i ett annat parti? Att 86% av väljarstödet bestod av män? Det hade blivit ett satans liv och höga politiker hade fått gå ut och fördöma det i medier för att behålla sina höga poster.
Men nu är det ju 86% kvinnor. Och då är ju det något bra och positivt...

"Men hallå, SD då? De har ju motsatt förhållande. Att det nästan bara är män som röstar på SD!"
Nej, det är inte sant! Enligt samma valundersökning var 38% av SDs väljare kvinnor. Så det argumentet håller inte, sorry!

Med detta vill jag bara säga att SD alltid utnämns till syndabockar och att de är ett "extremistiskt" parti.
Men sanningen är att FI och MP är minst lika extremistiska. Men deras hat är ju "gott och sunt".

Nu tror FI att de kommer in i riksdagen. Fy fan säger jag bara. Tro mig, oavsett vilket block som står som segrare efter valet så kommer det att bli politiskt kaos i Sverige! En regering med S, V, MP och i värsta fall FI kommer köra Sverige lika mycket i botten som nuvarande regering lyckats med de senaste 7,5 åren.

Avslutningsvis.
Ja jag röstade. Men jag röstade INTE på vare sig SD, SvP, MP eller FI. Jag höll mig mer i mitten.

Så. Låt pajkastningen börja! :D

Att du skriver att det bästa är när FI blir uttalat fis visar väl vilken nivå du befinner dig på?
Förresten när jag skrev fis ändrade telefonen det till Gud..?

Är besviken på Europa, men är stolt över att komma från Umeå. 4,4% stöd för SD och därmed den minst SD-vänliga kommunen i landet. :love:

Det stämmer inte riktigt, som några i tråden är inne på, att etniskt homogena områden skulle medföra starkt stöd för SD. Här kan man se karta över SD och F!s stöd: http://blogg.dn.se/sundellssiffror/2014/05/26/var-ar-stodet-for-sd-och-fi-starkast. SD har lägst stöd i mellersta och norra Norrland, med låg andel invandrare. Däremot finns det en uppdelning mellan stad och landsbygd.

Med risk för ännu en valtråd.. Står själv och stampar lite mellan V, PP och F!. Har sjukt svårt att bestämma mig!
Hur tänker ni? Kommer ni rösta annorlunda än riksdagsvalet? Vad är viktigt för er? Kommer ni personrösta?

Kunde inte ta med alla partier i omröstningen, skriv om ni röstar annat än det som finns :)

Du menar "vi" som föräldrar?

Håller i viss mån med, men det är lärarens uppgift att ha ordning på klassen. Föräldrarna kontaktas givetvis vid behov.
Kan vara nog så svårt att "hålla ordning" på elever som inte har grundläggande hyfs.
Kontakta föräldrar låter som en bra lösning, men när dessa inte ser något problem, vad gör vi då? Lärare har dessutom ganska små verktyg att ta till för "uppfostra".

En del funderingar kring valresultatet:

Vet inte riktigt om folk tar EUvalet på allvar, kanske därför det ser ut som det gör?
Är det EU motståndet kanske?

Tror det absolut har att göra med arbetslösheten,de ökade samhällsklyftorna

Hur som helst ang SD: Det blev precis som Roth sa: De går inte att komma åt främlingfientlighet som det gjorts i media/protestaktioner-det bara befäster sig än värre!

,och Fi i all ära men nu tror jag det är dags att på allvar att man även försöker ta sig en funderare:feminsimen måste sluta generalisera
Att ta sig an och nå ALLA även dessa missnöda bittra MÄN,+"deras kvinnliga stöttare" som inte kan identifiera sig med könsmaktskillanderna,som självklart skulle gynnas, men som känner sig påhoppade attackerade och ist väcker avsky.
det är riktigt och allvarligt otäckt det som tex skrivs på flashback tex..
Det blir väldigt konstigt och fel hur sant och korrekt det än är om man inte kan indentifiera sig med det som sägs.
För tror nog en hel del SDröstare finns i den här gruppen-

Att S inte gör nåt höjdarval beror nog till stor del på Ulvskog. En uttalat EU negativ person som vill påverka i EU rimmar illa i mina öron. Det finns andra som bättre hade lämpat sig.

Är det bara det som felar, så går det att personrösta. När man personröstar, tar man en penna som ligger i "rösttältet" och sätter ett kryss (x) i rutan framför lämpligt namn. Svårare än så är det inte. :) Det har det ju tjatats om i medier i flera månader nu. - MEN man får bara sätta ETT kryss.

Nu siktar vi mot rikdagsvalet i september, njuter av sommaren och läser de olika partiernas valmanifest, så att vi i alla fall VET vad vi röstar på och inte röstar på att det är snygg färg på bokstäverna i partinamnet...

Hur i all sin dar kan F! kräva en ministerpost :confused:. Är det nån som ligger bättre till för en ministerpost så är det väl SD för dom är ju bra mycket större än F!
Ministerpost? I EU-parlamentet?

Nja det är nog troligare att Fi och diverse kommunistpartier hamnar i samma grupp
den tippar jag på Gauche unitaire européenne

Jag tillhör faktiskt de som anser att FI är ett extremparti. Det sitter mycket i att jag inte tror på att ersätta patriarkat med matriarkat och lite för många FIanhängare anser det rätt väg att gå.

Men jag reagerade när Soraya post inatt uttalade att de nu skulle störa patriarkatet i EU... Jag hade ju hellre velat höra att de skulle påverka, förändra, influera eller vad som helat som är mer konstruktivt än att störa..

Jag tillhör faktiskt de som anser att FI är ett extremparti. Det sitter mycket i att jag inte tror på att ersätta patriarkat med matriarkat och lite för många FIanhängare anser det rätt väg att gå.

Men jag reagerade när Soraya post inatt uttalade att de nu skulle störa patriarkatet i EU... Jag hade ju hellre velat höra att de skulle påverka, förändra, influera eller vad som helat som är mer konstruktivt än att störa..
Men nu måste ni lära er skillanden mella FI (Finansinspektionen) och F! (Fem. init). Annars blir ju det bara så tokigt o fel :crazy:

Fast det stämmer väl inte helt heller? Tittar man på Stockholms län så har de kommuner där det bor minst invandrare klart lägst andel som röstar på SD.

Däremot gällande stad och land är jag helt enig! Och då är det ju inte bara invandringsfrågan där spänningar kan uppstå. Om MP gör ett liknande val i riksdagsvalet så är det nog på många plan vi kommer debattera skillnader mellan stad och land.
Jag gjorde inte anspråk på att det stämmer helt. Men man kan se flera tendenser i lite olika eiktningar. Den här är en och nu var det den jag tänkte på.

Stad och land-skillnaderna är givetvis fler än den här. Är inte det lite oroande?

Senast ändrad:

Fast jag tolkar "störa patriarkatet" som att försöka förändra. Om man inte försöker förändra, hur ska man kunna störa rådande hierarki?

F! i EU-parlamentet kommer provocera. Soraya kommer störa med sin blotta tillvaro.

F! i EU-parlamentet kommer provocera. Soraya kommer störa med sin blotta tillvaro.
:up:

Jag använde ju min röst till att bidra till att Mp fördubblade sina mandat och blev näst störst - och känner mig väldigt nöjd med det!

Men TACK SOM FAN alla ni som använde er röst till att få in F! och i synnerhet Soraya! :bow:

Det är otroligt häftigt och skänker verkligen värme i hjärtat trots de iskalla nazistvindar som viner i Europa.

Och patriarkatet ska givetvis störas! Störas och förstöras. Inte bara förändras lite, påverkas av feminism eller på annat sätt putsas till och friseras i kanterna. Det är ruttet rakt igenom och hör hemma i soptunnan.

Fast det får ju liksom inte ersättas av ett lika ruttet matriarkat - det är väl det som är poängen. Jag tycker inte att någon ska nöja sig med att "störa patriarket" även om det kanske är en rimlig ambitionsnivå för den kommande mandatperioden.

Fast det får ju liksom inte ersättas av ett lika ruttet matriarkat - det är väl det som är poängen. Jag tycker inte att någon ska nöja sig med att "störa patriarket" även om det kanske är en rimlig ambitionsnivå för den kommande mandatperioden.
Poängen? Menar du @Alexandra_Ws poäng? Eller vad har matriarkat med att F! ska störa patriarkatet att göra?

Klart vi inte ska nöja oss med att bara störa men det är väl som sagt en rimlig ambitionsnivå. Lite väl glädjekalkylerat att räkna med att ett F!-mandat i EU kommer lyckas krossa patriarkatet, tyvärr.

Ja, men mer blir det ju inte. Dom får ju ge sina synpunkter men mer blir det ju inte typ. Däremot lär ju SD lyckas bättre för där finns det goda möjligheter till sammarbete med andra

Varför ska vi uttrycka oss artigt/vänligt/gulligt om patriarkatet? Att störa är det mest konstruktiva angreppssättet i mina ögon.

Tja det gör man ju som man vill, men vill man bli tagen som ett seriöst parti och inte klumpas ihop med andra extremistiska enfrågepartier kan det ju vara en bra ide att uttrycka sig mer konstruktivt. Anser man det vara att gulla med patriarkatet bekräftar det tyvärr bara det jag uttryckte om varför jag anser fi vara ett extremt parti som jag därför tyvärr inte kan lägga min röst på. Hur mycket mer jämställdhet jag än vill ha.

Jag ändrade mig faktiskt strax innan jag skulle rösta och valde F! istället för FP, trots att jag egentligen är mer åt höger i mina politiska åsikter. Tycker det är en sådan viktig fråga, och att ett feministiskt parti verkligen behövs i EU. Känns verkligen helrätt nu, och jag är så glad att F! kom över 4 %! Behövs som motpol till alla rasistiska/nazistiska/fascistiska partier som valdes in.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 312
Senast: starcraft
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 185
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
22 653
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar