Omöjligt att rida! Hur gör ni?

Sv: Omöjligt att rida! Hur gör ni?

Jag kan förstå att man inte vill rida ett helt ridpass i skarsnö, men kortare bitar som transportsträcka tycker jag fungerar. Har man känslig häst kanske heltäckande benskydd kan hjälpa? I skogen tycker inte jag att skaren blir så hemsk heller.

Inte ens kortare transportsträckor är kul, säger våra hästar. För om man kan gå ovanpå med båda frambenen och plötsligt trampa ner en halv meter med ett bakben (eller tvärtom) är inte mysigt alls. Här hjälper inga benskydd.

Att gå i djupsnö (utan skare) upp till magen är däremot inga problem.

*kl*

här har vi ca 30 cm snö på ridbanan och sen en tjock skare över det (jag kan utan problem gå ovanpå det) Gårdsplanen annars är helt fri från snö och när det är plusgrader så är det jättebra underlag, så där longerar och tömkör jag nu.
Annars har vi bara en allmän grusväg att rida på men då gäller det att rida på eftermiddagen då det har hunnit tina upp lite i marken. Men det blir mycket skritt nu..
Glad över att jag har 4 broddar/sko, dom andra i stallet har bar 2 broddar/sko och deras hästar halkar rätt mycket medans min går nästan helt halkfri över is och snöfläckarna.

men jag har ändå ingen sadel att rida i nu så det blir ändå mest promenader, bus, trickträning och tömkörning. Ska regna på fredag och sen frysa till och ev. komma ny snö under helgen :cry:

Men vi får tänka positivt på detta vädret, i med att det inte slog om till 10+ direkt så slapp vi översvämningar, slabb och slask (än så länge)

Hoppas på hyffsat massa plusgrader nästa vecka och att sadelinpassare kommer :D

rider hästen på banan :) jag har en arab som jag rider i hagen 60 cm snö nu och det funkar jättefint.. bra konditionsträning och man behöver inte rida lika länge ^^

Vi plogar våra paddockar + ovalbanan.. sen har vi ett litet ridhus också, men det används inte speciellt mycket.. bara om det ex är snö storm.. Vi rider ibland fram och tillbaka på vägar, och är det mycket snö i skogen så samlar vi ett gäng och rider ut någon kort runda så att den blir "upp riden"..
Men bara fantasin sätter gränser! vill man verkligen rida så gör man det, trotts väder..

Jag har samma problem och skogsstigarna kommer man inte fram på för snön har gjort att träden vikt sig över vägarna och att ta sig dit till fots för att röja är ett ett jäkla jobb. Ridbanan är plogad några gånger men han som gör det börjar tröttna, det kostar också. Som tur är har jag rätt mycket vägar med packad snö att rida på och innan det blev skare var det lättare.

*kl*

idag blev det två spår på en volt uppkörda med traktons stora däck, under skaran va det pudersnö, så imorrn ska jag se om jag kan skotta bort det värsta sen hoppas jag det kan smälta fram ett fint spår, så man slipper att vänta in på april för och kunna arbeta på banan igen :crazy:

Det är väl inga problem?
Här är det också isgata men hästarna har ju broddar i skorna och har haft hela vintern lång, vägen är plogad och har varit hela vintern. Några av mina ridvägar går inte att rida på pga all snö men visst kan jag rida ut på andra vägar. Lite tråkigt när man inte kan rida i skogen utan måste hålla sig till småvägarna, men snart lär den här skitsnön töa bort så man kan rida i skogen igen.

Finns ridhus här på gården men jag är inte där så ofta, tycker det är så tråkigt.

Inte ens kortare transportsträckor är kul, säger våra hästar. För om man kan gå ovanpå med båda frambenen och plötsligt trampa ner en halv meter med ett bakben (eller tvärtom) är inte mysigt alls. Här hjälper inga benskydd.

Att gå i djupsnö (utan skare) upp till magen är däremot inga problem.

Precis så är det här också, man ser redan i hagen hur de verkligen inte tar ett steg i onödan ute i skaren, när det inte var skare sprang de utan problem runt överallt, även i den djupa snön utanför deras stigar.
Så att rida i det, Nej tack, man kommer ändå inte till något vettigt arbete när hästen så tydligt visar att här vill och kan jag inte gå!

Var ut i fredags em, vi skrittade asfaltvägen en bra bit fram till ängen vid grannstallet där har dom plogat ridväg längst med hela stora åkern ,var kanon fint att rida, vi skritta och travade, i går var mina döttrar ute och dom galloppade:bump: längs ena sidan på ängen, gick så bra, blir en lagom tur på ca 1,5tim.

Svaret är anpassning o fantasi....Efter att ha varit med om den längsta vintern på många många år och med mer snö än jag minns sedan 80-talet så är min ponny mer vältrimmad än någonsin. Ett stort tack riktas också till min make som håller ridbanan istort sett snöfri vilket innebär att vi alltid har någonstans att "lulla" omkring även om den är lite hård emellanåt, men paddexen gör att den i princip aldrig är oridbar.
Annars har vi mest ridit på fälten, maken skottade också en bana runt vallen, för när snön var som djupast så "strandade" min ponny som en val på vissa drivor stackaren;). Skaren har varit ett litet hinder emellanåt men vissa dagar har vi tom ridit ovanpå den!!! Och man får anpassa hastigheten efter underlaget. Andra dagar blir det broddar till gummisulor så kan vi också ta oss fram på vilka vägar som helst. Fräck känsla att galoppera omkring på snöklädda asfaltsvägar där man jämt skrittar annars! Hade min häst inte gått att rida ut så hade den fått lära sig det, eftersom jag kan inte tänka mig att inte få komma ut med min häst, men det är ju ens eget val!
Men även om snön är med skare eller med mycket djup så kan man rida försiktigt även i en liten hage. Bra om där normalt inte går hästar för då håller underlaget bättre o blir inte så ojämt, därför har vi varit på vår vall som är fem tunnland dessutom. Men bara att skritta i snö ger både kondition och muskler. Från att precis ha klarat stora volten på ridbanan i galopp i höstas till att samlat gå på en 10m volt i kort galopp nu tackar jag nog allt galopperande i snön för! Och så kul det är att rida dressyr igen nu, för i snön får man ju låta hästen ta mera ansvar för att den ska kunna hålla balans utan bli störd, vilket också har sin charm och samarbetskänsla.

knapp

De andra i stallet har kontinuerligt ridit på ovalspår på vår ridbana. Så där är ridbart hos oss :) Man kan ju inte dressyra direkt, förutom rakt fram (typ halter-igångsättningar) men konditionsträning duger det utmärkt till.

I skogen är vissa stigar/vägar upptrampade. Det är väldigt knöligt på sina ställen, stigar som var upptrampade innan sista snön kom och sedan dess inte användna, de är inte så roliga. Samma sak på fälten.

Ridhuset var stängt två veckor pga snön också men är nu öppet igen :) Dock får man trotsa snön om man ska rida dit. Så det får bli lite hipp som happ, ibland promenader på isgata, ibland lite försiktig ridning i snön, ibland på ovalspåret på ridbanan. Kanske kan köra till ridhuset i helgen också. Och så får man planera för vad man ska göra när snön är borta ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 215
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama