Omöjligt att rida! Hur gör ni?

Sv: Omöjligt att rida! Hur gör ni?

Min häst får stå nu, det finns helt enkelt ingenstans att rida (om man är rädd om sin häst).
Vägarna runt stallet består av halvknögglig is, skogarna har fortfarande på tok för mkt snö (ingen rider ut=inga upptrampade vägar) samt att de flesta inte går att komma till pga att dom slängt upp stora vallar där, och ridbanan är plogad och stenhård.
De flesta andra i stallet rider på som vanligt i padocken, men min häst blir gallig av det hårda underlaget, plus att det är halkigt så jag vill inte riskera något.

Men jag tycker verkligen ni ska ploga padocken, annars kommer den inte bli ridbar på månader.. :crazy:
Är det bara plogat så går det relativt fort. Det har varit sol & plusgrader ett par dagar nu och vi börjar skymta ena hörnet. :D

skotta ridbanan såklart!

skaffa en snöslunga eller fråga en granne med traktor. är ju helt ohållbart att låta all snö ligga kvar, när tror du den banan kommer bli ridbar??

Tycker att denna vinter med all denna snö har vart kanon att rida jämfört med andra vintrar här i Stockholms trakten:banana:
När det var kallt å "lätt" snö har man ju kunnat rida nästan var som helst, nu när det är skare så är vägarna bra bara man broddar ordentligt, man kan ju inte vrål rida men skritta o lite trav går ju bra. All denna gegga som brukar vara andra vintrar tycker jag är mycket värre att rida i, paddocken är plogad och inte isig så där har man kunnat rida det mesta av denna vinter. Hästarna är rena och vår fullblodsvallack avskyr lera å blött så denna vinter har varit kanon, flera såna vintrar vill vi ha:bow:

Min häst får stå mestadels. Snön är för djup och skaren för hård för att det ska gå och rida ut, vägarna är alldeles för hala och jag får inte anstränga mig pga sjukdom så får jag inte anstränga mig och kan därmed inte promenera honom heller. Att rida på vägarna som andra gör är uteslutet eftersom det bitvis är snorhalt för att sedan vara några meter med ren asfalt, och hästen har två isbrodd vardera i framskorna så det känns knappast optimalt.

Håller med Lunketuss. Vilken fantastisk vinter för ridningen! Bor utanför Uppsala, kan tilläggas. Våra lågtrafikerade vägar runt stallet har varit perfekta, med packad snö. Några fält tillåtna för ridning med härlig lössnö att jobba i, otrafikerade traktorvägar att rida upp i skogen på och dela stigar med hundpromenerande människor. Ridbanan var toppen, med snö som gjorde underlaget mjukt och bra. Till sist blev det för mycket snö, som började stelna och klumpa sig, men då fick grannbondens traktor göra en insats och plogade upp fyrkantsspåret. Tillräckligt brett för skänkelvikningar och sånt. Och det går fortfarande att plumsa snett igenom och plumsa volter, men bara i skritt. (Hade varit trevligt med hela ridbanan skottad, men är glad för det vi fick.)

Igår var första dagen jag började få problem, för tövädret gjorde att det började bli halare på bilvägarna. Men i skritt var det inga problem för broddade hovar och grusvägarna är fortfarande travbara. Kan bli några knepiga dagar, men som sagt, bra vinter! Vanliga vintrar står man där med stenfrusen mark med isfläckar för uteritter och stenfrusen ridbana med isfläckar. Tänker dock köpa en egen transport för att underlätta resor till ridhus och seriösare träning.

Det har gått kanon att rida hela vintern, fram till nu...
Snorhalt på vägarna och hård skare på övriga ställen, så just nu får de bara gå i hagen. Lite trist kanske, men jag vill inte riskera en massa skador bara för att hålla igång.

Då har ni en perfekt anledning till att promenera och träna ledarskap i skritt under denna tid, men jag tycker ni ska vara försiktiga med skaren och djupsnön, finns det småvägar eller upptrampade stigar så är det bättre att hålla sig där. Dock tycker jag alltid att man ska varva in arbete från marken i den vanliga träningen, ridbana är inte allt, bara fyrkantigt.

håller med !!! :bow::bow::bow:

Glömde, grannstallet har traktor så dom har plogat breda vägar runt om på ängarna, där har det vart kanon att rida, gallopera fram i vitt landskap (jag galloperar inte ute än med vårt fullblod men mina döttrar gör:D) vilken skillnad mot leriga blöta tråkiga ängar som det oftast är här kring Stockholm, jag är mer rädd att hästen ska halka i leran än på isen/snön, konstigt nog.

Jag harvar på som vanligt. Med rätt brodd och lite vilja går det att både skritta, trava och för det mesta även galoppera på dom isiga vägarna. Det enda negativa just nu är att vägarna blivit så smala så det lir trångt när man möter bilar, men det går!
Dock får jag hålla mig borta från åkrar och annan djupsnö p.g.a den hårda skaren (även om den smälter lite på dagarna, men då blir det ju så förbaskat tungtgått istället).

Tycker att denna vinter med all denna snö har vart kanon att rida jämfört med andra vintrar här i Stockholms trakten:banana:
När det var kallt å "lätt" snö har man ju kunnat rida nästan var som helst, nu när det är skare så är vägarna bra bara man broddar ordentligt, man kan ju inte vrål rida men skritta o lite trav går ju bra. All denna gegga som brukar vara andra vintrar tycker jag är mycket värre att rida i, paddocken är plogad och inte isig så där har man kunnat rida det mesta av denna vinter. Hästarna är rena och vår fullblodsvallack avskyr lera å blött så denna vinter har varit kanon, flera såna vintrar vill vi ha:bow:

Amen :bow: Precis så är det här också. Visst är det svårare att hitta på något klokt att göra nu än vår/sommar/höst men vintern i år är helt oslagbar. Jag avskyr leran som brukar vara. Det går inte att göra så mycket då heller i slippret och lorten.

Ja, för oss som arbetar på dagarna och inte kan rida när det är plusgrader (vilket det iofs inte har varit här mer än en dag sedan före jul) är det väl promenader till fots som gäller. Jag brukar oxå ta hunden i ena handen och hästen i den andra och traska en sväng. Att rida på smala grusvägar där plogvallarna går över huvudet på mig och jag inte har en chans att gå undan om det kommer något fordon känns mindre och mindre aktuellt för varje år. (Japp, jag vet att jag är gammal och feg):)

Jobbar mellan 07.00 och 16.00 så det är kvällstid som gäller för oss eller helg, nu när det är snö så är det ju mycket ljusare att rida ut på kvällen, i kanten av energiskogen eller på nån skogsväg, snön lyser upp bra.

I ditt fall, om uteritt inte är möjligt pga hästen är det nog dags att skotta ridbanan, är den stor kanske det räcker med en del av den?

I övrigt undrar jag varför folk skapar sig så mycket problem som inte finns? Mig veterligen går det utmärkt att rida i snö och på snötäckta vägar, det gör jag dagligen. Är det mycket snö får man kanske hålla sig till skritt och inte rida så långt, men om man är duktig och håller sig till samma runda ett tag har man snart en stig som lämpar sig både för trav och galopp I skogen brukar det ofta vara lite mindre snö och lättare att hålla stigarna upptrampade. Med min broddade häst rider jag i alla gångarter på plogade vägar också, både asfalt och grusvägr får bra underlag när det är ordentligt med snö som nu!

I övrigt undrar jag varför folk skapar sig så mycket problem som inte finns? Mig veterligen går det utmärkt att rida i snö och på snötäckta vägar, det gör jag dagligen.

Problemet tror jag, i alla fall för mig, är när det blir rejält med skare ovanför snön. Jag själv kan gå uppe på den, men inte hästen, utan istället går man igenom i varje steg, vilket inte känns optimalt på något sätt... Alltså undviker jag detta. Annars älskar jag att rida i snön! :love:

Dock har aldrig jag fått sådana upptrampade stigar att de lämpar sig till trav och galopp, när de fryser blir det alldeles knöggliga och ojämna, trots att flera hästar trampar upp spåret dagligen?

Problemet tror jag, i alla fall för mig, är när det blir rejält med skare ovanför snön. Jag själv kan gå uppe på den, men inte hästen, utan istället går man igenom i varje steg, vilket inte känns optimalt på något sätt... Alltså undviker jag detta. Annars älskar jag att rida i snön! :love:

Dock har aldrig jag fått sådana upptrampade stigar att de lämpar sig till trav och galopp, när de fryser blir det alldeles knöggliga och ojämna, trots att flera hästar trampar upp spåret dagligen?

Jag kan förstå att man inte vill rida ett helt ridpass i skarsnö, men kortare bitar som transportsträcka tycker jag fungerar. Har man känslig häst kanske heltäckande benskydd kan hjälpa? I skogen tycker inte jag att skaren blir så hemsk heller.

Om man har snö som ligger och minusgrader hela tiden, som vi haft sen jul nu, så blir stigarna okej. Visst det blir inte ridhusplant, men det brukar det inte vara i skogen på sommaren heller! Om det däremot är plusgrader om vartannat så blir stigarna inte så bra, men det problemet har inte funnits här i vinter, men kanske på andra platser?

Om man har snö som ligger och minusgrader hela tiden, som vi haft sen jul nu, så blir stigarna okej. Visst det blir inte ridhusplant, men det brukar det inte vara i skogen på sommaren heller! Om det däremot är plusgrader om vartannat så blir stigarna inte så bra, men det problemet har inte funnits här i vinter, men kanske på andra platser?

Vi har haft riktig skitsnö halva vintern. Först kom en stor mängd, sen regnade det en hel dag, sen fick vi mkt mer snö.
Så snön har varit tjock och tung och faktiskt olämplig att rida i. :crazy:

Dumma skitväder! :p

Jag har varken ridhus eller ens en ridbana. Vi rider fram o tillbaka på den plogade grusvägen varje dag och har så gjort i 1,5månad! O det är tro det eller ej fortfarande kul! Hästarna har lärt sig att det nuförtiden rör sig om 25-30min träning fullt ös och de är uppmärksamma hela tiden o tycker det är kul! Ibland rider jag samma väg tre gånger om dagen om jag tränar alla tre :D O det är faktiskt roligare än att rida tre olika rundor i skogen!

Jag bor ju strax utanför göteborg, uppe på en "glaciär" o vi har oxå 80cm snö i skogarna. Om jag fått för mig att rida ut i snön så har mina tår släpat i, så det har jag gett upp... Nu e skaren så tjock att jag o hundarna kan gå på den -så livet har ju blivit lite mer roligt iaf.

Vägen har dock varit grusad blank-is i ett par veckor men vi kör fyrbroddat så vi kör på som vanligt!

När det var som kallast -o inte så mycket snö så plogade vi upp paddock, ovalbana och rakbana ute på en sjö! Det funkade fint för träning i skritt, tölt o trav iaf! Då var jag lycklig -egen paddock :love:
piskvek5.jpg

snösulor+ fyra broddar i varje sko.
Då kan man alltid rida:) iallafall jag.

man får rida där det är plogat, på vintrarna måste jag trava runt på byn:laugh:

Instämmer fast jag har 6 brodd. Har en slinga på skogsvägarna som vi har ridit konstant sedan snön kom vilket har gjort at stigen är väl trampad går utmärkt at rida i alla gångarter.

Dessutom är snön perfekt att träna upp musklerna i fast man får ta de lite försiktigt...

Hellre de här än lera. ...

Jaha, det är väl jag som är lat då som inte gör mig besväret att rida i snö:) Men precis just den årstiden när snön lägger sig så jobbar jag som mest, kan bara rida när det är mörkt och då är det inte så jävla kul att ge sig ut i skogen för att hålla en stig upptrampad mellan snöfallen. Att rida på en ganska smal grusväg där timmerbilarna går i jämn trafik är inte heller optimalt. Någon ridbana har vi inte där vi bor nu, inte ens en äng som inte lutar åt alla håll och kanter...så om jag nu mot förmodan skulle vilja rida så är det nog som någon skrev ovan, det blir till att rida fram och tillbaka på "byvägen" varenda dag...Och SÅ intresserad är jag inte av att rida längre, så då fortsätter jag nog med att gå i ide på vintrarna:D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 215
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama