Omöjligt att rida! Hur gör ni?

vicky417

Trådstartare
Hur gör ni nu när de ligger både snö och skare på marken. Själv har man en häst som man inte kan rida ut på. Saknar möjlighet att ta mig till ridhus varje dag. Och har en ridbana som ligger under 60 cm snö! Hur gör ni?

Sv: Omöjligt att rida! Hur gör ni?

Kan man inte rida ut kan man kanske iallafall vara ute och gå med hästen, det brukar ju fungera för dom flesta hästar. Och vara ute på långa promenader är ju en bra träning också. Annars så är väl bara alternativet att åka iväg till ridhus om man vill rida mer ordentligt.´

Man kan ju också kom jag på nu ploga en liten volt eller så i padocken, det har vi gjort, inte för att det är så super att rida där endå men det fungerar att skritta där iallafall om man inte vill skritta ut.

Senast ändrad av en moderator:

Funkar finfint för min tös :) Jag tar med mig vovve i ett snöre och poppla i andra och traskar långprommis varannan, vartredje dag. Perfekt när isen smälter från vägarna och jag har kondition och har ordentligt med ork för att sätta igång hästen igen.

Varför går det inte att rida ut?
Jag skulle nog promenerat hästen iaf.

Jag förstår inte riktigt problemet. Skare är ju besvärligt men på dagarna när det är plusgrader går det ju att rida i snön. Skoterspåren brukar vara bra att rida på när det är plusgrader på dagen och minus på natten, vi brukar köra upp spår enkom för att rida på där det inte går att ploga. Man får ju givetvis ta hänsyn till om det är en skoterled man rider på och hur den är trafikerad men är det ingen led så brukar det inte vara något problem att rida där.

Ridbanan är det väl bara att ploga?

vi har skare på 20 cm så går inte att skotta den?
Hästen klarar inte av utridning. Ställer sig upp direkt. Få la blir o gå de dagar man inte kan ta sig till ridhus

Med en traktor med bra skopa så går det. Vi plogade bort ungefär en meter väl packad snö i hagen igår och det gick utmärkt. En vanlig jordbrukstraktor kan vara för klen för ett sådant jobb men 20cm packad snö borde ju även en sådan klara. Annars är det ju bara att ringa närmsta maskinfirma/central och beställa plogning av ridbanan.

Jag har samma problem. Min häst står. Bor i samma trakter som du. Värdelöst vägalag. Snön ligger så nära vägen så det går inte att komma undan bilarna heller, vågar inte rida ut.

vi kor stenhart pa vintervila... har for att det ar sa attans krakigt Kallt, inge stall utan bara losdrifts killar i storflock sa de far sta o skrapa o bli tjocka vintertid.

I sverige, vintervila. Isigt o ackligt, o de avlider inte av att lalla i hagen tills det ar trevligt ute.

får försöka ordna skottning med andra ord. Tänkte lägga ut tösalt sen så att den undre isen smälter bort sen med

Jag tror inte att du behöver tösalt, om man plogar ganska noga så brukar det sista smälta bort väldigt fort om det är plusgrader.

Jag kan tyvärr inte rida just nu. Vi har isgata på vägarna och på ängarna är det skare. I paddocken som är plogad är det knöggligt och halt så mina hästar har vintervila. Har inte varit så sugen på att rida på länge så nu tycker jag att det får börja töa ordentligt!!!

Jag bor på åsen fyra mil söder om där du bor, och här kan man också tala om snö.... Grannen mätte till 80 cm snödjup när det var som värst. Nu har det iofs börjat sjunka undan och är nog "bara" halvmetern kvar, men det är ändå besvärligt.
I skogen går det definitivt inte att rida, det är alldeles för mycket snö. Vägarna är delvis täckta av blankis så det är heller inget alternativ.

I lördags samlade vi krafter, medryttaren och jag, och skottade fram ett voltspår på ridbanan. Först fick nordsvensken plumsa runt och ta hål på skaren (20 cm räcker knappt) och sen skottade vi och skottade och till slut körde vi med snöslungan. Så nu har vi en 20-metersvolt med "vändplats" (nordsvensken kan göra jättefina bakdelsvändningar!) och nu kan vi åtminstone jobba lite med hästarna. Igår var det samling i skritt och trav som gällde.

Är bortskämd...vi har ett ridhus på 20X80 meter där det nästan alltid går att komma in...sen tar vi långa skrittpromenader på plogade gångvägar, häromveckan var de så uppluckrade i snön att vi kunde trava låååångt. Eller så rider vi där andra ridit sen det började snöa, håller man sig på "spåret" går det både att trava och galoppa. Värre sen när det bli is...

Vi har ridbana på gården som är upplogad
Åker till ridhuset som ligger 5 km bort ca 3 gånger i veckan
Och så rider vi ut en eller 2 dagar också, ibland promenader

Går det inte att ploga upp ridbanan?

Ush jag har precis samma problem, det är sjukt tråkigt! Man får så dåligt samvete för att man inte rider men det går helt enkelt inte :crazy: Mina hästar går bra att rida ut på - men vägen är isgata, de flesta bitar ren blankis och där hjälper inga broddar ens. Riktigt trist :mad: Jag ägnade timmar idag åt att gå igenom hästarna med ryktstenen så att de iallafall blev av med mycket päls och fick lite massage :)

Kan ju tillägga att vi inte har möjlighet att ploga då vi inte har någon traktor och vi har inte heller någon transport att åka till ridhus med.

Senast ändrad:

Mina hästar går bra att rida ut på - men vägen är isgata, de flesta bitar ren blankis och där hjälper inga broddar ens. Riktigt trist :mad:

Byt brodd isåfall, lovar att det fungerar bra att rida på ren blankis med rätt brodd. Det gör jag, både travar och skrittar och det fungerar hur bra som helst.

Hästen klarar inte av utridning. Ställer sig upp direkt. Få la blir o gå de dagar man inte kan ta sig till ridhus

Då har ni en perfekt anledning till att promenera och träna ledarskap i skritt under denna tid, men jag tycker ni ska vara försiktiga med skaren och djupsnön, finns det småvägar eller upptrampade stigar så är det bättre att hålla sig där. Dock tycker jag alltid att man ska varva in arbete från marken i den vanliga träningen, ridbana är inte allt, bara fyrkantigt.

Senast ändrad av en moderator:

Har ingen ridbana, tar 10 min att köra till ridhus men gör det väldigt sällan.
Rider ute i skogen oavsett väder (nästan) Har "gjort" en liten volt vid "min" vändplats i skogen. Hästen har snösulor och 4 isbroddar/hov.
Har aldrig haft problem med att rida i snö.
Min häst är som en pansarvagn och går fram överallt.
Nu har vi väldigt mycket snö så lite begränsad är jag till val av ridvägar, har typ 3 att välja mellan. Är lite korta men rider fram och tillbaka, blir betydligt bättre då snön smälter ihop lite mera...
Har försökt hålla upp några vägar men är svårt att hinna med det med bara en häst som ska göra jobbet.
Jag tycker inte att det fungerar bra att rida på skoterspår, sjunker vart och vartannat steg....

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 215
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama