Ömma hovar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ömma hovar

hm det funkade inte. är det en sån strasser-typ??

Jo det finns likheter.
Men Strasser är nog egentligen så sinnesjuk som hon verkar och tror nog på det mesta hon säger även om det är helt orimligt för vem som helst med lite kunskaper i hästens anatomi.

OL å andra sidan är en tidigare misslyckad affärsman som upptäckt att hästvärlden är full av okunniga människor som gärna lättar på plånboken om dom tror att det kan vara bra för deras hästs hälsa.
Han har gjort en egen variant av en amerikansk företeelse som heter AANCHP, han är helt okunnig om allt som har med hästar att göra men håller välbesökta dyra helgkurser som går ut på att alla kan verka sin egen och andras hästar och dessutom bota allt från hovsjukdomar till dålig exteriör genom hans verkningsmetod.
Jag tror inte att han själv tror ett skit på det han säger men han tjänar pengar.

Varför har man något som kallas "Comfort-sula" i ett par boots??? Är detta verkligen något naturligt eftersträvansvärt?

PS ! Det där med jodopax bakom örat, känner jag igen. Jag tror att någon representant för strudel-metoden lobbade för detta en gång!

Jag har lärt mig massor av strudelmetoden.
Så fort jag belånat mitt hus och sålt bilen så ska jag gå en eftermiddagskurs till:D
http://www.hovvardsforbundet.se/

Mkt opartisk och objektiv förklaring du hade av OL....

Senast ändrad av en moderator:

Verkligen?
Ursäkta Trådskaparen, lånar knappen bara...
Till SO Hovslagare:
Hur kunde då några hästar blivit väldigt bra i sina fötter :confused:
HUR??????????
Har du varit där o tittat hur OL arbetat?
Eller har du lyssnat på folk?

Är inte detta lite typiskt svenskar? Lite trångsynthet, med andra ord?
Joho. Det är väl inte så konstigt, eller hur?

Jag vill veta varför folk snackar, men inte kollat upp detta IN REAL LIFE???? :eek:
Är detta rykten som man valt att tro på?
Eller hur gör ni?

Jag har inte sett OL arbeta men jag har lyssnat på honom o hans grundlösa påståenden. Jag har även sett honom tappa kontrollen o skälla ut folk som ifrågasätter hans konstigheter.
PL

HUR??????????
?

Ja inte ens han kan väl skapa läderhudsinflammation på 100%
Ja jag har lyssnat på både hästägare och veterinärer som talat om hästar som han förstört. Han är dessutom anmäld till dvm ett flertal gånger. Synd bara att det tar sådan tid att stoppa sådant här.
Förhoppningsvis så tas första steget till att göra detta olagligt i höst med den nya djurvårdslagen. En lag som b la sådana som OL har tvingat fram.

Och att det finns mkt kompetenta veterinärer/forskare som visar att aanhcp:s ideeer är verklighetsförankrade och verkligen ger sundare hovar är förståss också bara båg :angel:

Sedan förstår jag absolut inte att man skiljer på sanhcp/ aanhcp utan den svenska linjen är helt och hållet baserad på just den amerikanska. Sedan att OL kanske inte kommer överrens i personkemi med alla människor är en hel annan femma och gör inte det han gör mindre värt i min bok. Han är mkt duktig på att väcka debatt och just det har gjort vildhästmetoden så pass populär som den faktiskt är.

Mumin
Som välkommnar en utveckling med ett perspektiv på vad hästen egentligen är och utvecklad till,
istället för att leka modernatur och anse sig själv veta bättre. Hovfunktionen är beroende av den blodförsörjning som vi hämmar. Så vi kan stå och klia oss i huvudet hur länge vi vill men faktum kvarstår att hästen inte var menad att bli riden. Och så länge vi inte tänker i nya banor inom foder och hovvård kommer sjukdomarna som våra hästar drabbas av finnas kvar.

Du verkar inte ha så bra koll på djurskyddsfronten. Hela projektet har lagts ned.Barfota rapporten som den kallades har avslutats och kommer inte att överhuvudtaget släppas.
Dessutom är det inte ens säkert att säga att den remiss som ligger just nu kommer gå igenom utan den är under utarbetning då SRF protesterade hej vilt mot fri rörelse och max 16 timmar i spilta/dygn. Skandal!!!!

Mumin

Jag tycker att AANHCPs ideer i många stycken är bra men OL är knappast någon riktig representant för dessa.
PL

Ja det undrar jag också då jag har både sett , lyssnat och läst om bägge och anser dom överrensstämma.
Sedan om man anser att OL inte är en bra representant eller inte kan man tvista om men hur har det någon relevans.

Mumin

HUR??????????

Hej, misslyckas man i 100% av sina fall så är väl det ett totalt misslyckande eller???

IRL har kanske inte så många tidigare sett detta men tro mig, det finns ett brinnande intresse för att ta del av detta just IRL för dagen.

Min egen uppfattning av vad? Vad som skiljer de båda? Om jag tycker de lika och i så fall varför? Eller om jag tycker att de skiljer sig? Eller...??

Jag har uppfattningen att SANHCP var den svenska varianten av AANHCP. Eftersom jag inte har något (personligt) emot OL tyckte jag bara det skulle vara intessant att höra var PL tycker skiljer AANHCP från OL (eller SANHCP). Inte för att starta en "vilken metod är bäst och vem kan den bäst"-diskussion. Helt enkelt ville jag veta för jag är nyfiken.

Vad jag framförallt reagerat på är vansinniga påståenden när det gäller fång. Tex att hovbenssänkning är en myt, att korrekt verkade barfotahästar bara får lite ont ett par dagar o sen är faran över, att kroniska fångförändringar inte existerar o att hovbensrotation är ngt han fixar på fem minuter medans hovslagare o veterinärer inte har en aning om att det går att få till. Bara några exempel. Om du orkar leta i tidigare trådar finns det fler.
Att jag har svårt för hans sätt att slå an hos den mindre kunniga delen av publiken genom att framföra välkända fakta som ngt revolutionerande som han kommit på kanske ligger på personkemiplanet.
PL

Hej!

Ok, tack för svaret.

Förstår jag rätt: det är OL som påstår detta om fång, hovbenssänkning, hovbensrotation som du skriver om, men att AANHCP inte är av samma åsikt.

Alla har vi svårt för vissa personer, inget konstigt med det! :devil: :D

*knapplån*

Ni som så säkert vet hur SAANHCP skiljer sig från dess amerikanska dito kan väl skriva det här.

Hej här kommer mitt svar som lyder.SANHCP driver utbildning inom hovvård baserad på AANHCP:s modell anpasad till svenska förhållanden.

Är jag ute o cyklar nu då jag inte svarade på SAANHCP utan SANHCP???

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka