Ömma hovar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ömma hovar

Du måste bryta denna ömhet annars riskerar du att få stora problem med hästens sulor. Risken finns att hästen får belastningsfång/sulläderinflammation.

Jag skulle absolut sett till att han inte behövde gå de 20 meterna över det värsta området och se till att ha kunde gå där han är bekväm. Jag skulle definitivt med alla medel brutit ömheten för den är inte bra för hästen.

Skämtar du, hur fasen ska då hovarna kunna vänja sig och bli mer härdade:confused:

Har hästen bara markparallelt hovben så finns det ingen tjans till att den kan få vare sig belastningsfång/sulläderinflamation så länge du bara ser till att den hela tiden rör på sig.

Tips, prova o sanda från stallet till hagen och även hela hagen, det har jag lärt mig fungerar utmärkt från Dr Strassers lärjungar.

Menar att hovkvaliteten inte är dålig, så det är inte så att det inte GÅR att spika fast en sko...
Men behöver något mjukt, boots med sula.

Jag ser en motsägelse i det du skrivit.
Gör inte du?

Varför har hästen så ont bara av att gå mellan stallet och hagen?
En häst med bra hovar ska klara det barfota.
Är du säker på att det inte föreligger något sjukdomstillstånd?

Nu säger du att du inte kan sko hästen men kanske går det att omvärdera det för en kort period. Det du riskerar med att låta honom gå kvar är att du får en häst som är sulöm under en lång tid efter det att marken återigen blivit mjuk.

:bow: :bow: :bow:
:bow: :bow: :bow:

*kl*

Om hästen gått barfota under flera år (visst stod det så?) borde den väl inte vara öm alls? Om den fortfarande är så öm när den är barfota skulle jag sko den.

Försök och kryp ur sandlådan och ge råd som det anstår någon med din bakgrund. Om du saknar kunskap för att ge råd till TS så är det bättre att du inte skriver något alls.

Det är bara på vintern som det är jättehårt att han blir öm. Som sagt, i vanliga fall har han boots!!!!!

Det är bara på vintern som det är jättehårt att han blir öm. Som sagt, i vanliga fall har han boots!!!!!

Är bootsen verkligen designade för att sitta på hela dagarna?
Obs Inte spydigt. jag frågar för jag inte vet och för att det vore intressant att se hur dom designat sådana boots.

ja dom som jag har (boa) kan man ha på hela dagen. men man får se till så att dom sitter bra och inte skaver nånstans. tror easyboots är mer för ridning, dom är hårdare och inte lika polstrade som boa.
han har dom inte hela året, bara när det är fruset.

har beställt ett nytt par som kommer i morn, så kan han vara inne tills det.

ja dom som jag har (boa) kan man ha på hela dagen. men man får se till så att dom sitter bra och inte skaver nånstans. tror easyboots är mer för ridning, dom är hårdare och inte lika polstrade som boa.
han har dom inte hela året, bara när det är fruset.

har beställt ett nytt par som kommer i morn, så kan han vara inne tills det.

Men varför tror du att han är så öm utan boots?
Jag har själv för tillfället fyra mina hästar barfota dom är vana att gå både med och utan skor beroende på vilket arbete och på vilket underlag som dom utför arbetet på. Jag skulle bli mycket oroad om dom uppvisade en sån ömhet som du beskriver.

Jag tror många hästar som normalt klarar barfotagång bra har haft ont av den snabba växlingen från en lång period av mycket mjukt/blött underlag till ett stenhårt knöligt underlag. Jag tror att det krävs bra hornkvalite för att hästarna ska klara den övergången utan problem. Du har alltså inte upplevt några problem med dina hästar som går barfota i denna snabba förändring av underlag? Du är ju en klok människa kan inte du berätta vilka principer du arbetar efter när du verkar en barfotahov.

Nope inte minsta ömhet.
Om jag ser någon ömhet så åker skorna på direkt.
Jag gillar inte att mina hästar går och nickar.
Det slutar alltid med att ET eller Vet. måste komma ut och behandla.

Jag verkar dom i princip som jag verkar när jag skor, jag eftersträvar medial/lateral balans i kombination med att jag vill att hoven skall landa plant. Jag vill att kotleden ska vara stabil i överrullning svävningsfas och landning, alltså inte "kasta" inåt eller utåt. Jag vill ha viktcentrum mitt i hoven M.a.o så innebär det ganska korta tår på de flesta hovformer och exteriörer. Jag eftersträvar korrekta tåaxlar. Kronranden vill jag ha i en jämn linje utan tecken på ojämn belastning. Jag lämnar kvar lite mer horn när dom går skolösa för grepp och slitmån.

Om jag ser någon ömhet så åker skorna på direkt.Jag gillar inte att mina hästar går och nickar. Det slutar alltid med att ET eller Vet. måste komma ut och behandla.

Detta är så otroligt viktigt och jag önskar att fler barfotahästägare kunde förstå hur viktigt det är att inte låta hästen gå och vara öm.

Tack för svar!

Jag kan bara hålla med.

Jag har med en barfota pålle som ömmarde tidigare i höstas.. Förklaringen jag fick var att regnet och leran "luckrar" upp hornet så att hoven/sulan blir känsligare för knagget.. I vanliga fall går hon att rida utan minsta ömhet på allt, jag blev rätt stressad där ett tag när hon började nicka. Kan det stämma? ^^

Jag är på jakt efter en vettig hovslagare härnere, känns som alla här är antingen superupptagna eller nedsupna. Och jag vill varken ha en alkoholist eller en stressad människa till att sko. Gräh, vi behöver fler hovslagare... SO flytta hit? ;)

Nej det törs jag inte.
Det verkar vara lätt att bli alkolist i din landända:rofl:
Har ni inget annat att göra eller:D

Men annars så visst stämmer det att hornet blir mjukare och mer "lättslitet" i blöta hagar.

Nej det törs jag inte.
Det verkar vara lätt att bli alkolist i din landända:rofl:
Har ni inget annat att göra eller:D

Jadu.. då får väl jag flytta uppåt då :P kanske jag borde med tanke på min egen lever... :cool:

Tillsvidare får min tant fortsätta gå barfota, när jag köpte henne (för hundra år sedan..) hade hon treor i skor (hon är halvblod på 155 cm i mankhöjd.. så du kan ju tänka dig hur hon såg ut..) och hovarna bestod bara av sprickor.. det fanns inget horn att sätta sömmarna i så vi tog en chans och plockade av henne skorna.. sedan dess har hon gått barfota, men nu när "vi" ska ut och lattja oss på banan så får det bli iaf framskor, ev. babyplates bak om jag kan bestämma mig för reining och inte dressyr :rofl: ska bli intressant att se hur hon rör sig efter att ha blivit skodd igen..

Han blir alltid så om det är hårt och knöggligt. därför han har sina mjuka boots. det är inget unikt just för i år, det som är unikt för i år är att hans boot gick sönder..

Hoppas att det går bra med dina nya boots!

Min vet och hovverkare sa också till mig att det inte var hovarna i sig som orsakdé ömheten (när hon helt plötsligt började ömma), utan en allergsik reaktion vilket visade sig i hovarna. Efter en vecka med b-vitamin och probimin som fixade till magen blev hon mycket bättre! :bump:

Lycka till!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka