Sv: Ömma hovar
Skämtar du, hur fasen ska då hovarna kunna vänja sig och bli mer härdade
Har hästen bara markparallelt hovben så finns det ingen tjans till att den kan få vare sig belastningsfång/sulläderinflamation så länge du bara ser till att den hela tiden rör på sig.
Tips, prova o sanda från stallet till hagen och även hela hagen, det har jag lärt mig fungerar utmärkt från Dr Strassers lärjungar.
Du måste bryta denna ömhet annars riskerar du att få stora problem med hästens sulor. Risken finns att hästen får belastningsfång/sulläderinflammation.
Jag skulle absolut sett till att han inte behövde gå de 20 meterna över det värsta området och se till att ha kunde gå där han är bekväm. Jag skulle definitivt med alla medel brutit ömheten för den är inte bra för hästen.
Skämtar du, hur fasen ska då hovarna kunna vänja sig och bli mer härdade
Har hästen bara markparallelt hovben så finns det ingen tjans till att den kan få vare sig belastningsfång/sulläderinflamation så länge du bara ser till att den hela tiden rör på sig.
Tips, prova o sanda från stallet till hagen och även hela hagen, det har jag lärt mig fungerar utmärkt från Dr Strassers lärjungar.