Ömma hovar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ömma hovar

Ja det var det. Har skickat den till åteförsäljaren, hon skulle försöka fixa den, men inte säkert det går.

Kontakta affären som sålde dom till dig. :)

OL själv är väl den som har förstört mest i en verkningsmetod som han inte ens förstår sig på.

Om min häst får en enklare stengalla och ömmar så kanske den blir bra om jag droppar lite jodopax bakom örat på hans boxgranne???

Och se!!! ett par dagar senare så är den ohalt!!! Tänk vad man kan göra med lite jodopax!Fantastiskt!! Alla hästar borde ha en boxgranne med jodopax bakom örat.

Hahaha :rofl:

Tycker det låter konstigt att han är öm särskillt om han har varit barfota så länge.

I höstas när det var riktigt hård och knölig backe så var det inte trevligt för hästarna i hagen, särkillt inte för dom med skor... dom ville inte alls gå över den värsta knöliga sträckan, men dom barfota gick utan större problem alls...

Jag använder boots men på instruktionen står det att bootsen inte är tänkt för användning i hage utan under uppsikt när man tränar hästen.

Hur är hästen verkad? Tyvärr så verkar inte alla hovslagare på ett sätt som är bra för barfota hästen.
För det första skulle jag kolla så att den främre delen av strålen inte "sticker ut" för mycket det kan du kolla genom att lägga något plant tvärs över hoven tex rasp, den främre delen av strålen ska vara lägre än hovväggen.

Sedan kan du kolla att traktstöden är verkade nog låga dom ska inte vara i samma höjd som trakten utan dom ska slutta ner mot strålen i nivå med sulan.

Jag är inte världs bäst på att förklara, men det finns hovvårdare som är utbildade för barfota verkning.

Skor är inte lösningen på alla problem.

Lycka till!:banana:

För det första skulle jag kolla så att den främre delen av strålen inte "sticker ut" för mycket det kan du kolla genom att lägga något plant tvärs över hoven tex rasp, den främre delen av strålen ska vara lägre än hovväggen.

Hej, om strålens främre del ska vara lägre än hovväggen så borde väl denna häst gå på strålen då den är lägst och närmast underlaget vid belastningen, eller???

Sedan kan jag bara upplysa om att barfota heller inte är lösningen på alla problem.

nej det är inte konstigt, det är ju stenhårt ute! han tål inte att gå barfota när det är såhär. nu har han sina boa boots så nu går det bra.

står inget på mina att dom inte ska användas i hagen, han har haft dom periodvis i tre år så...

ang. verkning så har jag hatt samma duktiga hovslagare hela tiden. har inte studerat hur hon verkar, men tar inte mkt, filar lite på tån och jämnar till bara,då han slite lagom mkt. hon har sin ena häst barfota själv så jag räknar med att hon vet vad hon gör. ;)

Varför har man något som kallas "Comfort-sula" i ett par boots??? Är detta verkligen något naturligt eftersträvansvärt?

PS ! Det där med jodopax bakom örat, känner jag igen. Jag tror att någon representant för strudel-metoden lobbade för detta en gång!

Efter att nya forskning har kommit fram ang traktstöden och försök gjorda av aanhcp verkare. Läs artikel skriven på Pete Rameys sida
http://www.hoofrehab.com/thebars.htm

Så har det visat sig att traktstöden ska lämnas ifred. Enkelt förklarat så är det en skyddsmekanism av hoven som låter dessa växa fram och skydda sulan. Med andra ord ska dessa inte verkas ned till samma nivå som sulan.

Mumin

Tycker inte att det är konstigt att hästen fortfarande är öm, hovar anpassar sig efter underlaget de går på största delen av dygnet. Står de mest på mjukt underlag såsom gräs , sand och bädd och inte har mkt bra hovkvalitet från första början , ja då har man en häst som ömmar på extrema underlag såsom stora stenar och knölar på vinterna. Men hästen i sig får ha boots under dessa förhållanden och verkar inte lida nämnvärt av det utan ägaren har anpassat sig själv till dessa förhållanden.
Beundransvärt i min bok

Mumin

Man kan använda sula i bootsen om man har svårt att hitta exakt den storlek hästen behöver. Den fyller ut booten och gör att passformen blir perfekt. Precis som om en människa skulle ha 37, 5 i storlek och ligger mellan 37 /38 och lägger i en iläggsula. Sedan vet jag inte om de har gjort mer avanserade sulor med stötdämpning ell liknande. Jag använder Epics, Bare när det behövs. Till min glädje behövs de inte i samma utsträckning längre nu när hovformen börjar bli mer i balans och slalombackarna håller på att försvinna :-)

Mumin och sin fd ankfotshäst

Nu vet jag inte om jag riktigt förstår hur du menar...
och som jag skrev, jag är inte världsbäst på att förklara men jag ska försöka igen...
Tanken är att den främre delen av strålen inte ska få förmycket belastning därför verkar man ner den, men absolute inte allt för mycket!
Hoven tar upp stötar genom att flexa och den bakre delen av strålen har den elastiska putan att "dämpa" stötarna med.
Men det har inte den främre delen.

Så du kan ju spana å se hur hovslagaren gör om den tar något på strålen?

Som Pete Ramey skriver så ska man anpassa traktstödet bla efter individen och underlaget, endel hästar kanske man inte behöver korrigera traktstödet -som ordet avsöjar så är det ett stöd för trakten, hovväggen, men endel hästar klarar inte av det ökade trycket på traktstödet.

Min häst "vill" inte ha för högt traktstöd för då bygger hon sula för att skydda sig från smärtan -det blir valkar och knölar mm...

Alla hästar är olika och man måste se vad dom trivs med och inte trivs med. Och eftersom denna häst inte verkade trivas så kan man ju kolla om det är det som är problemet.;)

Precis, dom passar bättre med sulorna i, dessutom är sulorna mjuka. Och jag har broddat dom, så sulorna täcker broddfästerna. Tre bra skäl att ha dom. :p

Efter att nya forskning har kommit fram ang traktstöden och försök gjorda av aanhcp verkare. Läs artikel skriven på Pete Rameys sida
http://www.hoofrehab.com/thebars.htm

Så har det visat sig att traktstöden ska lämnas ifred. Enkelt förklarat så är det en skyddsmekanism av hoven som låter dessa växa fram och skydda sulan. Med andra ord ska dessa inte verkas ned till samma nivå som sulan.

Mumin

Hej, o fasen har din guru redan kommit på det???

Sedan heter det inte traktstöd. Om det är hörnstöden eller traktvinkeln du menar kan du själv förklara. Jag kan förklara att det har man utifrån traditionell forkning för länge sedan kommit fram till, man har även kommit fram till att det tillhör vägghornet och har således inget med sulhornet att göra.

Du tjatar hela tiden om Pete Ramey, är du helt ovetande om att det finns många fler än han "over there" som har gjort studier,forskningar och övriga undersökningar i samma ämne.

Senast i sista nummret av www.farriersjournal.com så har bl.a. Gene Ovnicek i 9 sidor delgett sina erfarenheter avseende Förenklad balansering av hoven med utgångsläge från vildhästars hovar.

Även Jean Mopin skriver i samma nummer på 3 sidor om ämnet naturlig verkning. Jag vill bara citera det sista stycket som jag finner mkt kunskapstagande.

Citat: "Naturlig verkning" är alltså bara effektivt under vissa omständigheter och för vissa hästar. När man väl har förstått det är det ett intressant alternativ som man kan lägga till i sitt register.
Slut Citat:

*kl*

Vem tusan är denna OL som ständigt diskuteras i varenda tråd som handlar om hovar?? :confused:

Jupp helt klart, barfota passa bara de riktigt engagerade och de som har tid och vilja. Därmed sagt knappast inga hästar på elitnivå, eller där pengar och prestige styr mer än hästen väl och ve. ;-) Mycket glädjande att se att forskningen som jamie jackson påbörjade fortsätts.

Mumin

Hej!
OL är förkortning för Ove Lind, en verkare enligt AANHCP/SANHCP. Han är verksam inom SANHCP (den svenska varianten av AANHCP... mycket bokstäver! ;) )
Tror han startade SANHCP, rätta mig om jag har fel...

Sidan harmonyhorse ska byta namn till sund häst, som om du googlar på det borde du få upp sidan! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka