Ömma hovar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ömma hovar

Hoppas att det går bra med dina nya boots!

Min vet och hovverkare sa också till mig att det inte var hovarna i sig som orsakdé ömheten (när hon helt plötsligt började ömma), utan en allergsik reaktion vilket visade sig i hovarna. Efter en vecka med b-vitamin och probimin som fixade till magen blev hon mycket bättre! :bump:

Lycka till!

När plastfarbror OL´s lärjungar är i farten så är det alltid "allergiska reaktioner" eller långa "tillvänjningsperioder" Dom har ingen koll på vanliga hovsjukdomar.
Hur förklarade din vet denna allergiska reaktion. Och hade han något namn på den?

När plastfarbror OL´s lärjungar är i farten så är det alltid "allergiska reaktioner" eller långa "tillvänjningsperioder" Dom har ingen koll på vanliga hovsjukdomar.
Hur förklarade din vet denna allergiska reaktion. Och hade han något namn på den?

Nu var det inte nån lärjunge utan ol jag pratade med och han rådde mig att ta kontakt med min veterinär vilket jag gjorde som sa att hon hade haft en del allergifall när hästar fått i sig gräs som borde men inte hade frusit. Hon sa att jag kunde prova med b-vitamin och/eller probimin och se om det blev bättre, vilket det blev. Att vara bättre bara någon dag senare och bra en vecka senare kallar inte jag lång tillvänjningsperiod.

OL själv är väl den som har förstört mest i en verkningsmetod som han inte ens förstår sig på.

Om min häst får en enklare stengalla och ömmar så kanske den blir bra om jag droppar lite jodopax bakom örat på hans boxgranne???

Och se!!! ett par dagar senare så är den ohalt!!! Tänk vad man kan göra med lite jodopax!Fantastiskt!! Alla hästar borde ha en boxgranne med jodopax bakom örat.

Är det min vet som du kritiserar eftersom det var hon som rekommenderade detta?

I sådana fall så tycker jag att hon ska byta jobb.

Och det grundar du på att hon rekommenderade mig något som hjälpte??

Men det låter som lindrig fång det du beskriver där? Eftersom probimin hjälpte, och det orsakades av gräs? :confused:

Alla,
nu har jag hämtat ut nya bootsen som jag fick leverarat med express-paket (ja det är en dyr pensionär jag har hemma... :p ), så nu blir det nog bra. Ska testa komfortsulorna också, har inte användt dom tidigare men nu som han är såpass öm så känns det som en bra ide.

Men det låter som lindrig fång det du beskriver där? Eftersom probimin hjälpte, och det orsakades av gräs? :confused:

Alla,
nu har jag hämtat ut nya bootsen som jag fick leverarat med express-paket (ja det är en dyr pensionär jag har hemma... :p ), så nu blir det nog bra. Ska testa komfortsulorna också, har inte användt dom tidigare men nu som han är såpass öm så känns det som en bra ide.

Åh va roligt! Berätta gärna om det går bra! :banana:

Ja det gick jättebra, var ute och gick en sväng med honom nu och han ömmade inte alls.. :bow:

Nej det grundar jag på att en vet. som vid hovproblem rekomenderar en outbildad genuint okunnig person som har flera anmälningar på sig borde visa bättre omdömme eller byta jobb.
Vad ställde Veterinären för diagnos på din häst?

Nej det grundar jag på att en vet. som vid hovproblem rekomenderar en outbildad genuint okunnig person som har flera anmälningar på sig borde visa bättre omdömme eller byta jobb.
Vad ställde Veterinären för diagnos på din häst?

Va? Är det OL du tycker är en outbildad genuint okunnig person som har flera anmälningar på sig borde visa bättre omdömme eller byta jobb? Är det du eller jag som inte fattar? OL rekommenderade mig att ta kontakt med min veterinär (inte åt andra hållet). Min veterinär rekommenderade vad jag kunde göra. Har jag inte skrivit så tidigare eller? Varför har du fått för dig att OL har sagt åt mig att göra massa saker?? Har jag vänt på det i nåt inlägg?? Min vet sa att jag kunde prova bvitamin och probimin och se om det hjälpte (vilket det gjorde) annars ytterligare undersökning och ev anti-inflammatoriskt. Min vet tog inte kontakt med någon för att behöva säga det till mig. Inte en hovslagare eller hovverkare.

Är det OL du menar ska byta jobb nu? Nyss var det min veterinär eller hur?

Som jag förstod dig så hade din Vet rekomenderat Ol och det tycker jag vore snudd på tjänstefel. Då denna avart till bilförsäljare inte borde få närma sig en sjuk häst. Och hästägare som anlitar honom borde överväga sin lämplighet att handha något annat djur än en vandrande pinne.

Som jag förstod dig så hade din Vet rekomenderat Ol och det tycker jag vore snudd på tjänstefel. Då denna avart till bilförsäljare inte borde få närma sig en sjuk häst. Och hästägare som anlitar honom borde överväga sin lämplighet att handha något annat djur än en vandrande pinne.

Vi kan ha olika uppfattningar om OL, behöver vi inte disskutera, men nej det var inte han utan min vet som tittade till min häst.

Skönt att vi rett ut detta! :idea:

Lite normal analys av texten visar väl ganska klart att det är OL som anses genuint outbildad o okunnig o att det är vet som anses borde byta jobb.
PL

Jäpp.. Men Vet. får behålla sitt jobb då mina hårda ord mot henne tydligen berodde på missinformation.:crazy:

I vanliga fall hade han haft sina Boa boots att ha på sig, men ena är sönder. :crazy: Har skickat in den för reparation men kan ju dröja innan jag får tillbaks den....

Vart kan man skicka dom för reparation? Min mammas häst har haft Boa Boots, men dom är trasiga. Vajern har gått av och fastnat kvar så det går inte att få ut resterna av den gamla så man kan trä i den nya.
Är det något liknande som hänt med dina?

MVH

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka