Ömma hovar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ömma hovar

American Assiciation of Natural Hoof Care Practitioners
är en ideel forsknings-, och utbildningsorganisation för profesionella hovvårdare som är godkända av AANHCP och jobbar efter deras riktlinjer som baseras på studier av vilda mustanghästar och mångårig erfarenhet av traditionell hovvård.

Hovvårdarna i sanhcp (den svenska motsvarigheten)
Måste vara godkända av aanhcp för att få sitt certifikat.
Hur kan ni då säga att det skiljer sig?
Visst vi måste anpassa hovarna efter dom svenska förhållandena, vi kan inte basera våran verkning på mustanger som går i torra öknen eller i sumpmarker.

Jag läser många påståenden om sanhcp som helt enkelt inte stämmer, det verkar som om ni som uttalar er har lyssnat halvhjärtat på vad sanhcp föreläser om.

Denna typ av vildhäst verkning är väldigt enkel egentligen, man hjälper hoven att hitta sin form, och det brukar dom må bra av =)
Man behöver inte skrapa bort död sula, det kommer att försvinna av sig själv eftersom, sedan när hoven har hittat sin form, kommer det inte finnas någon död sula längre, för det har den läkt ut.

sanhcp uppmuntrar ingen att låta sin häst gå och halta.
Det får absolut inte karvas tills det blöder, och hovarna ska inte ömma när man har verkat -antingen tar man mindre och oftare eller sätter på boots/låter den gå på mjukt underlag.
Hovarna ska inte "härdas" genom att ha ont.

Men vet du, jag är säker på att flera har upplevt den totala motsatsen. Hästar som inte har velat gå ur boxen efter en verkning, och det pga smärta i hovarna. Hästar som får en diet på halm, kvistar och främst aspbark i annat fall annan bark som enda kost. De får absolut inte fodras med annat, detta för att återställa en skadad tarmflora.
När protesterna i omgivningen blir för stora, då kör man bort hästen därifrån för att undvika allt för närgångna frågor ang verkning och varför hästen har ont samt den foderstat de får gå på.

Jag kan inte ens i min vilda fantasi drömma om att jag skulle vara den enda som har råkat höra och uppleva detta, för jag vet att flera har upplevt samma sak med en vildhäst verkad pålle i närheten.:crazy:

Detta är att betrakta som en ren avart, och jag vet att detta är inget som AANHCP stödjer men förekommer ändå.

American Assiciation of Natural Hoof Care Practitioners
är en ideel forsknings-, och utbildningsorganisation för profesionella hovvårdare som är godkända av AANHCP och jobbar efter deras riktlinjer som baseras på studier av vilda mustanghästar och mångårig erfarenhet av traditionell hovvård.

Hovvårdarna i sanhcp (den svenska motsvarigheten)
Måste vara godkända av aanhcp för att få sitt certifikat.
Hur kan ni då säga att det skiljer sig?

Hej helt enkelt därför dessa personer har ett certifikat där dom är godkända av AANCHP och det godkännandet gäller ENBART för utförande av verkningsmetoden AANCHP och inget annat.

Förstår du??? Jag kan förklara detta mkt enklare utifrån denna mening som du skrev.
Visst vi måste anpassa hovarna efter dom svenska förhållandena, vi kan inte basera våran verkning på mustanger som går i torra öknen eller i sumpmarker. Du skriver svaret själv att man i Sverige och på Svenska hästar inte kan återskapa naturliga mustanghovar dels beroende på det Nordiska miljön och klimatet.

Jag håller just på med en undersökning hur AANCHP ser på SANCHP och deras nordiska "avart" där bilder på sanchp verkade hästar samt bilder på den nordiska miljön som denna verksamhet bedrivs i och hitils har responsen varit ngt "avvisande" kan man diplomatiskt uttrycka det.

Du skriver oxå.
Man behöver inte skrapa bort död sula, det kommer att försvinna av sig själv eftersom, sedan när hoven har hittat sin form, kommer det inte finnas någon död sula längre, för det har den läkt ut.

Svaret här är mkt enkelt då sanchp utifrån sin "avart" utifrån verningsmetod helt enkelt verkar bort det bärande vägghornet med resultatet att hästarna går helt och enbart på just själva sulan.
Går hästen på sulan så är det väl självklart att det döda sulhornet inom ett par dagar slitits bort och det är om inte tidigare nu hästens verkligt stora problem börjar då det skyddande sulhornet blivit så tunnt att en läderhusdinflamation startar och hävs inte denna inflamation inom en viss individuell tidsperiod utifrån den övriga extriören så kommer en secundär belastningsfång som ett brev på posten. Oberoende av om sulan renskärs från gammalt dött horn eller inte så uppstår rent naturligt en sk dubbelsula två ggr om året på alla hästar och det är en helt naturlig process, när den gamla sulan då släpper så är just den nya sulkroppen extra tunn och känslig för primär belastning.

Vill bara avsluta utifrån vad du skrev här.
Jag läser många påståenden om sanhcp som helt enkelt inte stämmer, det verkar som om ni som uttalar er har lyssnat halvhjärtat på vad sanhcp föreläser om.

Jag lovar dig att du inom en mkt snar framtid kommer få ta del av fakta från verkliga fall som NI helt omöjligt kommer kunna vrida runt till påståenden!

Vi är många som för dagen går in helhjärtat för att ge den verkliga helhetsbilden utifrån SANCHP praktiska utförande, det teoretiska man håller på med kan omöjligt skada hästarna och det bryr vi oss inte om. Däremot hästarnas välfärd utifrån praktiskt utförande är vi skyldiga att genom agerande skydda.

Hur skall jag veta det? Jag jobbar inte där.
Det är ett klart intressant grepp men det är väl tveksamt om det har ngn juridisk relevans så varför skulle DSM gått den vägen?
Myndigheter har vissa vägar att gå, andra organisationer har andra vägar.
PL

Hej, har inte djurskyddsmyndigheten tänkt på det eller är dom fortfarande upptagna med levande agn??

Nä inte så, varför skulle DSM ha tänkt på det? Jag tror att man själv får ställa den frågan till ev representanter i USA, och säkert kan de underlätta att ha med bilder. Dock tror jag för min del att det kan vara bra knepigt att få, eftersom de hästar som varit aktuella för en dokumentation har forslats bort innan det kunde ske. Och av någon outgrundlig anledning tänkte inte inspektörerna på det heller, varför vet jag ej.

Hej, jag dör av skratt.

Enligt OL skulle detta bero på att dessa hörnstöd varit upptryckta i hoven pga att de var för långa, och nu när pressen på dem lättade så rasade de ut.

Sa han verkligen så????:rofl: :rofl: :rofl:

Det är sedan länge känt att den svenska "avarten" till AANCHP inte bara underminerar hörnstödens bärande primära funktion utan även det övriga skyddande yttre vägghornet främst då på hela tåsidodelarna,sidodelarna,traktdelarna och slutligen hörnstödens bärande primära del. Kort sagt hoven tar upp sin primära belastning på hovens mjukdelar förutom i tådelen.

Jag hoppas innerligt att den förläggare som tar sig an detta uppdrag kontrollerar sanningshalten i dessa påståenden innan boken går till tryck. Slutkontentan kommer i så fall bli avsevärt billigare.

Heh...ja, han sa så... :crazy: Han visade bilder på hovar i genomskärning osv..kommer inte ihåg riktigt men jag är heeelt säker på att han sa att de trycks upp pga för mycket belastning och att de rasar ut när belastningen släpper... Kan väl inte bara vara jag som hört honom säga det? :confused:

:eek: Hade ingen aaaning om att SANHCP skiljer sig så från AANHCP! Dum och naiv som man är så tror man ju att SANHCP lär ut och använder samma metoder som AANHCP... Nu ska jag ta mig en surftur till AANHCP...

Vilken bok? *förvirrad* Ska SANHCP ge ut en eller?

Men... jag tycker att man på väldigt många ställen hör/läser om att man ska ta ner hörnstöden (eller vad de heter) till sulnivå? Om jag inte fattat fel så säger båda mina (utb.)hovisar att jag ska göra så :eek: :o

Jag har läst all litteratur som finns att tillgå från AANHCP rörelsen. Kan rekommendera Jamie Jacksons böcker samt Pete Rameys då de är lättförståliga.

och det skiljer inte så mkt nej. Det är mest personkemin och vissa saker som OL hävdar som vissa stör sig på.

Vissa detaljer håller på att ändras men i stort sett så är verkningmetoderna identiska. De som säger något annat är inte insatta. OL var senaste bara för några veckor i USA för uppdatering.

Sedan att det finns idioter och avarter är en helt annan femma.:crazy: Ingenting som varken aanhcp/sanhcp stödjer.

Mumin

har ett halvblod som kan bli lite öm i fötterna ibland...han går barfota just nu, men minsta misstanke om att han skulle vara ömfotad...så åker skorna på igen...har provat boots på honom..inte bra, han fick jättefula skav och ngt som liknade brännsår på själva hoven..tog ganska lång tid att läka..så jag är skeptisk till boots...och då kan jag tillägga att bootsen satt på ett par timmar bara...
/Mia

Vilken bok? *förvirrad* Ska SANHCP ge ut en eller?

Det får tiden utvisa.

För dagen så sprider man sitt budskap till omyndiga barn i åldersgruppen 4 till 12 åriga hästintresserade läsare som tycker bildbubblor är kul att läsa och ritade bilder är verklighetsförankrade.
Man hoppas bara att dom har målsmans intygande innan dom omvandlar detta praktiskt.

Ansvarig utgivare för detta seriemagasin verkar inte har riktigt klart för sig vad god journalistisk etik innebär och kan få för följder.

Jag har en sköthäst som går barfota!!!! Han är ett halvblod som har hoppat och gått dressyr. Han började få problem med hovarna och tappade skor nästan så fort han fick på sig dom...
Jag började ta hand om honom för ett år sedan då han hade stått i 6 månader med ömma hovar... Hästens förra ägare tog ut hovslagare som verkade honom enligt "skomodellen". :(
När han kom till sin nuvarande ägare blev han verkad en gång i veckan!!!! Då kunde han knappt gå ut och gå en enkel promenad. Ända sen han kommit till oss har han gått på lösdrift, barfota och inte gjort så mycket på grund av sina ömma hovar. Han har svårt att gå på grus och på hårda underlag då det ser ut som han haltar. För ungefär två månader sedan skaffade vi boots till hans framhovar och han kunde gå på lättare promenader och arbeta lite.
Men det är egentligen bakhovarna som är det största problemet!!! En del av hans muskulatur är felbyggd och nu får jag stå och massera varje gång jag är där. kontakten byggs upp men hans muskler förändras inte... Det enda han får göra är att gå på promenad, tömköras, longeras, masseras, stretchas och pysslas med. Han får röra på sig själv i hagen med sina två ponnytanter, men oftast står de still och äter hö... :smirk:

Min berättelse kanske inte ger er så mycket hjälp men jag tycker att den har varit spännande och lärningsrik!!! Jag har inte hållit på med hästar så länge men jag har lärt mig mer än vad de flest har gjort som har ridit nästan hela sitt liv...:p

Jag tycker du ska skaffa en bra barfotahovslagare eller gärna gå en kurs så du kan verka hästen själv. Skor löser ingenting!!!! det förstör bara hovarna och de är inte naturligt... Försök att få hästen att gå på grus och sådant material som sliter på hovarna och ge hästen mycket rörelsemöjlighet!!!! Blod pumpas ner i hoven vid rörelse och den läker snabbare...
Hoppas några av dessa tips funkar och jag tycker du ska vänta med boots ett litet tag och se om du kan få fart på hovarna först!!!! :bump:

som du borde se så är tråden snart et år gammal...

hästen har fått sina boots för lääääänge sen....

Jupp helt klart, barfota passa bara de riktigt engagerade och de som har tid och vilja. Därmed sagt knappast inga hästar på elitnivå, eller där pengar och prestige styr mer än hästen väl och ve. ;-) Mycket glädjande att se att forskningen som jamie jackson påbörjade fortsätts.

Mumin

måsta bara säga att det du skriver att de som har skor på sina hästar inte vill de väl o ve o att pengar styr mest så blir jag arg... jag har ett varmblod där jag förökte i nästan två år med barfota o la ut flera flera tusen på hans hovar med boots o allt möjligt för att jag tror att barfota egentligen är det bästa men efter hans 3 hovbölder o massa ömmande så fick han skor igen o mår mycket bättre... så då undrar jag? skulle jag då fortsatt med barfota för det är ju så bra ??? men låtit han lida??? det tycker jag inte skulle varit det bästa för min kille.... så det där med att pengar styr det har du helt fel om....jag har testat båda metoder o ser vilket som är bäst för min häst.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka