Ömma hovar

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ömma hovar

Man kan använda sula i bootsen om man har svårt att hitta exakt den storlek hästen behöver. Den fyller ut booten och gör att passformen blir perfekt. Precis som om en människa skulle ha 37, 5 i storlek och ligger mellan 37 /38 och lägger i en iläggsula. Sedan vet jag inte om de har gjort mer avanserade sulor med stötdämpning ell liknande. Jag använder Epics, Bare när det behövs. Till min glädje behövs de inte i samma utsträckning längre nu när hovformen börjar bli mer i balans och slalombackarna håller på att försvinna :-)

Mumin och sin fd ankfotshäst
Om din häst har haft ankfötter så har du inte verkat din häst tillräckligt ofta eller på rätt sätt.:eek:

För att få välbalanserade hovar krävs verkning tillräckligt ofta för att hjälpa hovarna i balans.
Ev obalanser/snedheter i hästens kropp behöver också åtgärdas.Glöm inte heller ryttarens inverkan!
Verkningsintervallet varierar med individ,exteriör,miljö och användning.

Det spelar ingen roll om du haft världens bäste hovis om han inte fått verka hovarna tillräckligt ofta för att få dem i rätt balans.;)
Den vanligaste felet okunniga gör är att vänta för länge mellan verkningarna...

Hej här kommer mitt svar som lyder.SANHCP driver utbildning inom hovvård baserad på AANHCP:s modell anpasad till svenska förhållanden.

Är jag ute o cyklar nu då jag inte svarade på SAANHCP utan SANHCP???

Ja inte blev jag klokare på det svaret! Du lät som om du tvärsäkert hade ett svar men jag misstog mig väl.

Hej, bara undrar vad det va i mitt svar som du inte blev klokare på. Beskriv gärna så ska jag förklara närmare.

Om du hakar upp dig på hur jag stavade det hela så fick jag nog uppfattning om att du hade mer kunskap i ämnet än så.

Detta svaret från dig var väl inget revulotionerande precis.

SANHCP driver utbildning inom hovvård baserad på AANHCP:s modell anpasad till svenska förhållanden.

Min fråga grundade sig på ditt svar nedan.

Om inget skilde sig så skulle ju inte SANCHP ha bildats eller???

Tillsammans med detta.

Hej, jag kan upplysa dig om att det är knappast AANCHP:s uppfattning heller och där har vi bakgrunden till SANCHP:s uppkomst.

Dessa svar i tidigare inlägg från dig fick mig att tro att du hade ett ess i rockärmen men jag antar att så inte var fallet. Jag tänker inte leka någon gissningslek med dig. Jag gillar bara inte när du låter påskina något med dina inlindade påståenden som vid närmare påseende inte visar sig innehålla ett skvatt.

Jag ägde inte hästen då. Han hade inga överdrivna ankfötter men visst fanns det en brytning av linjen där.Ett tidigt stadie av ankfötter, ser ganska många sådana på hästar runt omkring, där linjen är bryten och nedre delen är lite av en backe.
Problem med lammelrandsseparation, bärrandsröta följde ganska snart tills hovformen var mer tight. Han har verkats var 4- 6 vecka efter den dagen jag ägt honom just för att komma till bukt med problemet.

Mumin

Senast ändrad:

Jag gillar bara inte när du låter påskina något med dina inlindade påståenden som vid närmare påseende inte visar sig innehålla ett skvatt.

Hej, ja skvatt eller skavat inlindade påståenden vet jag inte hur man ska tolka.

Jag lovar dig att framöver vara mkt tydligare.

Jag har inte sett OL arbeta men jag har lyssnat på honom o hans grundlösa påståenden. Jag har även sett honom tappa kontrollen o skälla ut folk som ifrågasätter hans konstigheter.
PL

Tycker jag låter inte så bra om han ska skälla ut folk som ifrågasätter hans s.k. konstigheter.
Det finns säkert annat folk som är bra på sitt sätt.
Jag har aldrig träffat OL eller sett hur han arbetat, men jag har sett hovvårdaren som arbetat med min shettis fötter 3 ggr.

Senast ändrad av en moderator:

Problem med lammelrandsseparation, bärrandsröta följde ganska snart tills hovformen var mer tight. Han har verkats var 4- 6 vecka efter den dagen jag ägt honom just för att komma till bukt med problemet.

Det här med bärrandsröta verkar vara vanligt bland barfotaverkade hästar, av 5 st i min närhet har 3 bärrandsröta varav 1 så kraftigt att den är halt.

Fö skulle jag vilja säga, att en skoperiod i samma omfattning är inte alls ovanlig, så det är inte bara barfotaverkade hästar som får sina hovar omhändertagna så ofta.

Efter att nya forskning har kommit fram ang traktstöden och försök gjorda av aanhcp verkare. Läs artikel skriven på Pete Rameys sida
http://www.hoofrehab.com/thebars.htm

Så har det visat sig att traktstöden ska lämnas ifred. Enkelt förklarat så är det en skyddsmekanism av hoven som låter dessa växa fram och skydda sulan. Med andra ord ska dessa inte verkas ned till samma nivå som sulan.

Mumin

:eek:
Det är ju heeelt tvärt emot vad OL sa på föreläsning för bara några månader sedan :confused:
Har inte läst artikeln ännu, men :eek:

Det här med bärrandsröta verkar vara vanligt bland barfotaverkade hästar, av 5 st i min närhet har 3 bärrandsröta varav 1 så kraftigt att den är halt.

Fö skulle jag vilja säga, att en skoperiod i samma omfattning är inte alls ovanlig, så det är inte bara barfotaverkade hästar som får sina hovar omhändertagna så ofta.

Våra hästar hade separerad bärrand med röta(trasigt och svart iaf) när vi tog av skoran i våras. På några månader ändrade hovarna form drastiskt och blev mycket tightare och rötan och separationen försvann.
Så för oss hjälpte barfota helt klart mot bärrandsröta, och det på tre hästar i olika ålder. (den ena var oskodd unghäst med samma problem, så att bara gå barfota är inte svaret på problemen..)

Det är kanske här som skillnaden ligger mellan den svenska och amerikanska vildhästverkningen, kanske har coari inte så fel ändå.

Nej då jag är väl medveten om det, däremot så reagerar jag på för faktum att när bärrandsröta kommer på tal så är det väldigt ofta oskodda hästar som har fått det. Faktum oftare än de med skor, kanske är det bara jag som har hört det i min omgivning och att det inte är så. Men nog funderar man i varje fall.

Ja det finns andra som har varit över på kurser. Hoppas att dessa har fattat bättre än OL. Jag vet åtminstone en som verkar vettig men jag har inte sett personens arbete.
Om det verkligen är fråga om en brytning mellan AANCHP o OL vore det bra om hovis talade om varifrån han fått informationen.
PL

nja, det är en utveckling som inte har kommit till Svreige än kan man säga då detta är helt nytt i USA och inte alla där följer dessa riktlinjer. Det är i sammanband med dr Bowkers forskning som små detaljer har ändrats. Han håller just nu på att undersöka vart "sulan" hornet växer ifrån och upptäckten att det växer bakifrån och fram har gjort att några har omvärderat hörnstödens nytta/onytta.

Mumin

Nu har jag inte läst vad Bowker egentligen skrivit men jag är tveksam.
Hovväggen är skapt med längsgående lameller så att hornet kan skjutas neråt efterhand som tillväxten sker däruppe.
Sulan däremot har papiller som knappast tillåter en förflyttning av sulan i sidled under tillväxten.
PL

Det låter mer logiskt i min amatörhjärna, eftersom individer växer olika och hoven kan du ju knappast generellt växa bakifrån på alla.
Jag tänker nu på de hästar som faktiskt har rättuppväxande hovar, har ju själv en sådan samt en som växer lite i trakten och blir gärna lång i tån.

Det går inte heller att skylla på skorna, eftersom stoet som är rättuppväxande även får samma typ av hov trots att hon numera är avskodd.

Det är kanske här som skillnaden ligger mellan den svenska och amerikanska vildhästverkningen, kanske har coari inte så fel ändå.

Jaa.... Nu har jag läst artikeln...hmm.. måste säga att man börjar fundera... I våras tog vi ju av skorna på våra hästar och jag har verkat själv i samråd med min hovis. Jag har gått barfotakurs för annan "inriktning" än OL (dock ej strasser) och både jag och min hovis var helt inställda på att ta ner hörnstöden till sulnivå. (eller traktstöd, vad sjutton det nu heter)
Bak på min valack har inte hörnstöden växt särskilt mycket utan hålli sig fina själva, fram däremot har de bara "rasat" ut ur hoven när jag tagit ner dem. På bara ett par dagar har det kommit ut flera millimeter :eek: Enligt OL skulle detta bero på att dessa hörnstöd varit upptryckta i hoven pga att de var för långa, och nu när pressen på dem lättade så rasade de ut. Kändes lite logiskt tyckte jag, vad vet jag om hur det funkar? :crazy: Dock slutade inte dessa stöd att rasa ut, och han blev heller aldrig helt oöm fram. Bak vande han sig snabbt (hade boots runt om i början vid ridning) men fram tyckte jag aldrig att han blev bra.
Hoven såg dessutom fortfarande trång ut, strålen breddade bara lite och trakterna växte som attan.
Någon här började surra om att hästen kanske har ont i djupa böjsenan eller så. Har pratat med hovis om detta, men han trodde inte det kunde vara så.
Nu undrar man ju om anledningen till att framhovarna inte ville vänja sig är att jag hela tiden filade på hörnstöden? :confused: :o

Stoet har inte alls haft dessa problem, men hon hade heller inge mycke hörnstöd = jag lät dem va :crazy:

Men om detta är nya rön och OL håller sig till amerikanska stilen så borde han ju också ändra sig angående detta?

Spännande :idea:

Och att det finns mkt kompetenta veterinärer/forskare som visar att aanhcp:s ideeer är verklighetsförankrade och verkligen ger sundare hovar är förståss också bara båg :angel: .

Visa mig dessa mkt kompetenta veterinärer som stöder SANHCP.
Jag har flera gånger sagt att jag inte har något emot AANHCP´s metod att verka hästar. Den svenska motsvarigheten är dock en avart som har förstört mer än den gjort nytta.

Du verkar inte ha så bra koll på djurskyddsfronten. Hela projektet har lagts ned.Barfota rapporten som den kallades har avslutats och kommer inte att överhuvudtaget släppas.
Dessutom är det inte ens säkert att säga att den remiss som ligger just nu kommer gå igenom utan den är under utarbetning då SRF protesterade hej vilt mot fri rörelse och max 16 timmar i spilta/dygn. Skandal!!!!

Mumin

Det är du som har dålig koll. Jag pratar inte om barfotarapporten.
Jag pratar om lagförslaget gällande "Behörighet och ansvar inom djurens hälso- och sjukvård" SOU 2005:98

Jaa.... Nu har jag läst artikeln...hmm.. måste säga att man börjar fundera... I våras tog vi ju av skorna på våra hästar och jag har verkat själv i samråd med min hovis. Jag har gått barfotakurs för annan "inriktning" än OL (dock ej strasser) och både jag och min hovis var helt inställda på att ta ner hörnstöden till sulnivå. (eller traktstöd, vad sjutton det nu heter)
Bak på min valack har inte hörnstöden växt särskilt mycket utan hålli sig fina själva, fram däremot har de bara "rasat" ut ur hoven när jag tagit ner dem. På bara ett par dagar har det kommit ut flera millimeter :eek: Enligt OL skulle detta bero på att dessa hörnstöd varit upptryckta i hoven pga att de var för långa, och nu när pressen på dem lättade så rasade de ut. Kändes lite logiskt tyckte jag, vad vet jag om hur det funkar? :crazy: Dock slutade inte dessa stöd att rasa ut, och han blev heller aldrig helt oöm fram. Bak vande han sig snabbt (hade boots runt om i början vid ridning) men fram tyckte jag aldrig att han blev bra.
Hoven såg dessutom fortfarande trång ut, strålen breddade bara lite och trakterna växte som attan.
Någon här började surra om att hästen kanske har ont i djupa böjsenan eller så. Har pratat med hovis om detta, men han trodde inte det kunde vara så.
Nu undrar man ju om anledningen till att framhovarna inte ville vänja sig är att jag hela tiden filade på hörnstöden? :confused: :o

Hej, jag dör av skratt.

Enligt OL skulle detta bero på att dessa hörnstöd varit upptryckta i hoven pga att de var för långa, och nu när pressen på dem lättade så rasade de ut.

Sa han verkligen så????:rofl: :rofl: :rofl:

Mig veterligt så (som jag skrev ngn annan stans) så tillhör hörnstöden vägghornet och en förgrening in mot sulkroppen utgående från trakhörnen och längsgående in jäms med sidostrålfårorna. Mer enkelt förklarat så har hörnstöden en viktig bärande funktion liksom den övriga yttre hornkapseln. Sulhornet växer med 1/3 dels tillväxthastighet jämfört med det yttre vägghornet så att även hörnstöden som tillhör det yttre vägghornet har en större tillväxthastighet än själva sulans tillväxt är ju helt logiskt.

Tar man bort hela hörnstödens bärande funktion så kommer man oxå få en försvagning i hovens bakre del och hästen kommer då helt naturligt att försöka återproducera denna försvagade struktur genom att i ett desperat försök överproducera tillväxten av hörnstöden enbart för att hovens traktdel inte skall totalhaverera eller sluta med att hästen i traktdelen kommer ta upp sin primära belastning i traktens mjukdelar (läs tråle och ballar)

Att hörnstöden genom överbeskärning vilket leder till underminering får en snabbare tillväxt i framhovarna än i bak har sin naturliga förklaring i hästens viktfördelning (ca 60%fram /40%bak) och bör därför ses som ett varningstecken på att hovarna är verkade i obalans utifrån sitt naturliga belastningsförhållande mellan primär och secudärt upptag.

Det är sedan länge känt att den svenska "avarten" till AANCHP inte bara underminerar hörnstödens bärande primära funktion utan även det övriga skyddande yttre vägghornet främst då på hela tåsidodelarna,sidodelarna,traktdelarna och slutligen hörnstödens bärande primära del. Kort sagt hoven tar upp sin primära belastning på hovens mjukdelar förutom i tådelen.

Hörnstöd och sidostrålfåror skall liksom sulan ALLTID renskäras från gammalt DÖTT horn, däremot så är det direkt skadligt och kan orsakar hästen onödigt lidande om man nu inte vill ta död på den genom att utföra denna verknings metod som har sin avart till AANCHP.

Jag hoppas innerligt att den förläggare som tar sig an detta uppdrag kontrollerar sanningshalten i dessa påståenden innan boken går till tryck. Slutkontentan kommer i så fall bli avsevärt billigare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Viva
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 238
Senast: MiniLi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 477
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka