Om nu alla är överens

Sv: Om nu alla är överens

Vad är det som är problemet? Nu förstår jag inte?
Menar du att du måste ha en "role model" inom barockridning = mustasch+stång+barocksadel+resten av kitet? mvh(obs!) /T_B

Nej, bara att det känns bakvänt att diskutera pudlar på Schäferklubbens diskussionforum.

Målen verkar se olika ut inom de olika disciplinerna, därför känns det ibland svårt att diskutera.

Carmenzita skrev:
Vad jag inte förstår är vad ex du, True_Blue, gör på Barock? Egentligen? Du rider väl inte barockridning? Du rider väl helt vanlig dressyr? (Jag är själv förundrad att många av de intressanta diskussioner som förs, förs på _barock_? De borde väl ligga på Dressyr? De har väldigt sällan med barockridning att göra?)

Därför det går inte att diskutera något på dressyr, där är det fortfarande rosa benlindor och söta ponnier som gäller ;)

Jag håller inte med dig om att de som rider barock, eller akademiskt som jag rider ibland, inte rider sina hästar i balans och harmoni. Det är väl det ridningen går ut på.
Jag vill egentligen inte ge mig in i dessa diskussioner men kunde inte låta bli. Blev nyfiken på vad du har för erfarenhet.

Clinics i Danmark, Sverige, hemsidor, personliga möten, reportage i tidningar. Sällan visar barockekipage ens en tiondel av den samling som man kan se på dressyrbanan.

Svårt att mäta, samling.

Men med TRs definition är tyvärr inte många dressyrekipage där heller. Säg att de kommer till 60 - 70% - och hobbyryttarna kanske 40%? Men vad säger det? Är det *metoden* eller *hästmaterialet* *träningen* *pengar* *tid* osv....

Hur definierar Du samling förresten? - Alltså, vad menar du när du skriver om samling som i förra inlägget?

Är samling "konstant" eller växlar samlingsgraden under uppvisningen?mvh/T_B :) :cool:

Jag anser inte att det tillför diskussionen något om jag sitter och rabblar upp definitioner på vad jag tittar på för att "upptäcka" samling.

Mitt deltagande i den här diskussionen var på ett mer filosofiskt plan och hädanefter tänker jag åtm försöka att själv vara mer på Dressyr, eftersom det egentligen passar mig bättre.

Det är inte så konstruktivt om jag rabblar upp alla de fel och tillkortakommanden man ser hos barockryttare, då blir det ju bara den omvända diskussionen som gällt kring vissa dressyrryttare. (Men det är legio).

Du har som vanligt väldigt bra åsikter! Förstår din tankegång.

Det är väl inte att rabbla fel att ange vilka kriterier man har för samling? Hur avgör du då samlingsgraden hos alla dessa hästar i clinics som du tittat på? Eller tävlingsdressyr? Jag har i alla fall följande, bl a:

Bättre balans och självbärighet gör att hovisättningarna är tystare.
Hästen rör sig långsammare framåt men med samma "bpm".
Hästen stödjer ryggen med ryttarlasten så att hästryggen inte svankar.
Hästen böjer aktivt i _alla_ leder bak, thoraco-lumbar, lumbo-sacral höft, knä, has, kotled, under både framförandet av benet och framför allt under stödjefasen.
Hästen avlastar synbart framdenen genom att lyfta bakifrån som en kran och manken blir relativt högre.
Hästen har lyft halsens nedre del och bröstkorgen så att denna ej hänger mellan bogbladen.
Halsen välvs utåt i en harmonisk båge.

Jag vill mena att allt detta ser man ALDRIG tillsammans, men det kanske man inte skall förvänta sig heller. På Cardes film om piaff och passage såg jag allt utom första punkten, men det var för att det inte gick att avgöra. Karlen red på kullersten!

Tessan

Senast ändrad av en moderator:

TR MOM 241 (tr II 2005)
Samling.
Syftet med hästens samling är:
a) att ytterligare utveckla och öka hästens balans
b) att utveckla och öka hästens förmåga att att engagera och sänka sin bakdel, för att därigenom avlasta framdelen och göra den "lättare" och mer rörlig
c) att genom ökad styrka och utvecklad bärighet göra hästen mer angenäm att rida

osv..

I föregående § (Mom 240) finns också denna pärla: ""Hästen skall vara på tygeln. Såväl på stället som under rörelse skall den, med väl inrättad bakdel, så att bakbenen följer frambenens spår och med EFTERGIFT (mina versaler), ständigt bjuda framåt"

Begreppet samling kan utvecklas mer, men det är detta som gäller i Sverige idag. Det man tyvärr ofta ser i tävlingsdressyr är när ryttaren inte kan släppa "dödmansgreppet" om hästens mun - och den blir aldrig lätt fram. Då skulle den inte heller få godkänt, eftersom det är just det som ska skilja agnarna från vetet. - Att kunna utföra rörelserna mjukt och i balans.

(Och ovanstående kriterier gäller också för "barockare" - jag har ett stort antal gånger skrivit om den falska lättheten som ryttaren känner när h*n rider på stången. Hästen ändrar inte sin balans ett d-a något - inga halvhalter går igenom.)

mvh/T_B

Senast ändrad:

När jag tittar på vanlig "dressyrträning" ser jag till 99%;

- låga händer och ledande tygeltag
- ryttare i kraftig bakvikt
- en häst som springer med ordentligt påskjut
- en häst som hänger på det 5:e benet (handen)
- skänklar med sporrar som skaver bort allt hår av att de används i tid och otid
- ryttare som inte har en aning om hur de ska få hästen att samla sig mer vid direkt fråga.

Jag vet inte vad som är värst men jag lider med hästen. Jag undrar hur länge man ska rida hästarna på detta vis? Att harva på som ett expresståg i flera år känns inte så hälsosamt för hästens framben. När infaller samlingen om man aldrig förbereder för den?

När jag lärde mig rida fick jag lära mig att inte hänga i handen, att inte använda mer hjälper än nödvändigt och bara på ett ben som är i luften (skänkeln). Ledande tygeltag har jag gjort många i min dag, men jag tror de mer stjälpt än hjälpt. Nu när jag inte gör det förstår hästarna mig bättre och det känns bättre, lättare att inte tappa balansen inåt.

På senare tid har jag provridit ett antal olika hästar och ingen av dem har kunnat forma sig kring min höft/innerben korrekt och att göra tempoväxlingar har varit omöjligt pga balansproblem. Hästarna har varit från MSV till LB nivå.

hej lägger mig i denna tråd -

håller med dem som skrivit att det är trevligare att gå in på det här forumet när inte alla hackar på alla -

ang detta med vanlig dressyr. Jag red min häst i två år förvanlig dressyrtränare, vi forsade runt tills han fick ont i ryggen. ledande tygeltag som jag gjorde om till dragande, vi var ur takt och jag var framförallt ur takt med min häst så vi kunde inte åstadkomma just något om det inte var så att han var "på humör".

Övergick slutligen (provade på flera tränare som jag skrev om i en annan tråd) till en annan "vanlig" dressyrtränare som ordnade upp det hela, nu är vi i alla fall på rätt väg och gör inget vi inte klarar av.

Vi tömkör, jag rider, vi har fortfarande inte börjat med uppsuttet galopparbete, skritt och trav, skritt och trav.....och han har aldrig varit så glad och jag har aldrig varit så bekväm i vår utveckling som nu.

Min poäng är väl snarare att det som skiljer är väl mellan de med långsiktiga mål och de som bländas mer av ytan. som i allting annat.

Det enda jag hört av min tränare har varit att hon tycker en del inom AR blir väl fokuserade på rörelsen att de ibland kompromissar med avspändhet och lite låsta ryggar. Själv har jag oftast varit hänförd av de BB clinics jag varit på men störts lite av sektkänslan. Men ridningen har jag inte öga nog att hitta direkta fel i....

mvh, lena

mvh, lena

hej,

skrev ett jättelångt svar om samling som försvann - nu slapp ni det.

men ofta diskuteras om ekipaget är samlade eller ej - men läs i TR, det ska ÖKA samlingsgraden. Min häst gick på bogarna och hade jag krävt av honom (och mig själv) att han skulle vara samlad med en gång hade jag helt tappat självförtroendet - huvudsaken är väl att hästen utvecklas åt samling? det innebär ju att om någon ser oss kanske den personen dömer ut oss för att han inte bär sin vikt bakifrån - men hade de sett hur det var från början så blir ju omdömet ett annat.

jag tyckte sancor i globen i höstas var ärligt samlad om något spänd...men jobbade så och sänkte verkligen bakdelen.

såg spanska ridskolan när de var i globen och den enmansuppvisningen de hade var nog det bästa jag någonsin sett - så lugnt och omärkligt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 398
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 440
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 141
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar