Om ni möter någon som är hundrädd...

Sv: Om ni möter någon som är hundrädd...

Kl
Alltså det med att vissa från andra länder är hundrädda är väl mycket för att de kommer från länder där det finns rabies = blir du biten dör du!!
Om man har vuxit upp med den synen på hundar så är det ju klart att många är rädda, och inte kan vänja sig av med tanken att hundar kan vara extremt farliga trots att dom ser snälla ut! :idea:

Så man ska såklart respektera rädda människor, men man kan ju inte göra mer än att koppla hunden och gå förbi lugnt! Det är så jag gör, har svårt att förstå att man kan va rädd för min lilla sötnos, men så är det ju nog för alla ;)

Alltså det med att vissa från andra länder är hundrädda är väl mycket för att de kommer från länder där det finns rabies = blir du biten dör du!!
Om man har vuxit upp med den synen på hundar så är det ju klart att många är rädda, och inte kan vänja sig av med tanken att hundar kan vara extremt farliga trots att dom ser snälla ut! :idea:
Fast i de länderna är det också jättevanligt med gatuhundar överallt. Det är sällan man kommer undan hundar i de länderna, varför reaktionen som YorkWann fick är ännu märkligare.

KL
Jotack, känner igen det fenomenet också, då jag bor i en inte överdrivet svenskinvaderat del av Malmö... I min trapp finns det också en eller flera familj(er) som är hysterisk hundrädda. På stadsbussen en gång var det en kvinna som skrek i högan sky och ryckte åt sej sin 6åriga unge när hon fick syn på mitt rufs som låg och sov :grin:

De får gärna vara rädda, men behöver inte bli hysteriska. Jag har själv oerhörd fobi för fiskar, men jag kan väl inte kräva av varenda person och affär att de ska hänga ett skynke över sina akvarier bara för att jag vill gå in där?

Kort koppel och pli på hunden, och sen är det personernas egen uppgift att hantera situationen utan att ställa till en scen! Vi och våra hundar har precis lika stor rätt att vistas på gångbanorna som vi har, under förutsättning att vi sköter oss, och då förväntar jag mej också att mötande personer ska göra det samma.

Senast ändrad av en moderator:

Jag mötte en tant som vråla i att hon var hundrädd och att jag inte skulle komma förnära henne, då svarade jag lugnt " Okej vad bra då behöver jag inte säga till dig att hunden är snäll för sånt funkar ju ändå inte när man väl är rädd" och så log jag åt henne, då började hon skratta, sänka axlarna och svara vänligt och sen slappna hon av vid alla möten med min hund...:D

I en sån situation är det bara att gå vidare och hålla hundarna så långt bort som möjligt från personerna som är hysteriska. De har problem som går att träna bort med exemeplvis KBT - men det är en rätt lång behandling om man är extremt hundrädd. Mina hundar har fått vara "terapihundar" vid en KBT-behandling eftersom de är så behändiga att hantera (går att lägga ner på sidan och ligga still, går att pillra med tassar/öron/ annat utan att de rör sig. Sen kan man öka aktivitetsnivån med dem succesivt. Abbe är bäst eftersom hans "nolläge" är att stå still och fundera på varför vi står still. Dessutom tycker han om att bli gosad med och bryr sig inte om att folk skriker.

Roligaste grejen jag sprungit på var en tant (svensk om någon funderade) som gick med sin lilla pudel. När jag är hundra-tvåhundra meter ifrån henne med mina hundar börjar hon skrika hysteriskt om att mina hundar rör sig så långt bort från mig (ca 10 m - normalt flexiavstånd ca, fast de är lösa) och att de säkert är livsfarliga bestar som ska döda hennes hund. Samtidigt som hennes hund hänger i kopplet och har allt annat än fredliga avsikter . Jag kallar in och sätter hundarna, kopplar upp och kommenderar fot och väljer annan väg. Hon fortsätter skrika efter mig hela vägen. Vad vill hon att jag ska göra? Avliva båda på fläcken för att hon har problem med fläckiga hundar? Det är vid såna tillfällen jag vill flytta dit det är lite folk och mycket skog. Suck.

Jag skulle göra som jag alltid gör, dvs fortsätta lugnt förbi och hålla avstånd.
:)

kl

Min ena son är väldigt hundrädd (både jag och barnets pappa är hundvana, så vi har inte påverkat honom på något sätt).

Jag uppskattar när hundägare vi möter (som märker att sonen är rädd) ser till att hålla hunden kopplad och inte släpper fram den för att hälsa. Mer finns liksom inte att göra. Är det väldigt trångt är jag såklart tacksam om det finns möjlighet för antingen oss eller hunden att gå åt sidan, men jag försöker att inte göra så stor affär av det.

Så till TS: du gjorde verkligen vad du kunde - det är värre när man möter lösa hundar där ägaren trots att min son blir riktigt livrädd vägrar att kalla in hunden alt koppla den med orden "han är ju så snäll, inget att vara rädd för". Det botar man ju ingen hundrädsla med på något sätt.

Kl
Jag är själv rädd för främmande hundar. Tycker du gjorde helt rätt. Jag vill att de kortar upp kopplet, håller avstånd o bara går förbi.

I den situationen hade jag nog bara gått, vare sig stannat eller försökt kommunicera. Jag skulle nog finna situationen smått obehaglig kanske..

Men jag kopplar alltid Zaga om jag möter folk på ex gångvägar, trottoarer m.m, jag försöker i möjligaste mån respektera att det finns folk som är j*kligt hundrädda och då kan synen av att jag kopplar räcka för att lugna.
Skulle dock inte finna mig i att folk krävde att jag med kopplad hund skulle gå omvägar, någon måtta för det vara.

Jag kopplar, har hunden vid min sida och passerar. Om personen fortfarande är livrädd kanske det är hög tid att ta tag i sin rädsla?

Senast ändrad:

.

Man kan inte alltid döma andra efter sig själv.

Och jag skrattar inte åt henne eller känner något behov av att förlöjliga hennes rädsla,

Och det tycker du jag gjort?? :crazy:

Ingen aning om de var från något anant land, pappan pratade svenska iaf, möjligen med någon finsk brytning.

*delvis knappen*
Jag gör som de flesta andra verkar göra också:) dvs, samlar in vid sidan innan vi passerar
Men något jag ofta reagerar på, särskilt när folk verkar lite rädda, är att de av någon anledning ALLTID vill mötas på vänster sida:confused::p Dvs den sidan jag packat ihop hundarna på:p WHY?? Någon annan som reflekterat över detta?

Jag skulle nog bara gått förbi, med kort koppel.
Kanske säga att jag har kontroll över dom, även fast det nog inte skulle hjälpa så mycket.

<snip>
Så till TS: du gjorde verkligen vad du kunde - det är värre när man möter lösa hundar där ägaren trots att min son blir riktigt livrädd vägrar att kalla in hunden alt koppla den med orden "han är ju så snäll, inget att vara rädd för". Det botar man ju ingen hundrädsla med på något sätt.

Jag var ute och gick slingan hos min Mamma soder om Stockholm forra sommaren. Nar jag kom runt en kurva var en man med tva pitbulls/Amstaff mitt pa stigen. En var kopplad, den andra los och hade tryckt upp en absolute hysteriskt radd man pa en jatte stor sten... med hunden skallande under stenen och agaren skrikande att "Han ar sa snall" och att det inte var nagon fara. Nar jag kom avvek hunden fran sitt offer och kom springande mot mig, villt skallande, istallet... (och det var definitivt inte behagligt) Jag stannade och agaren fortsatte skrika att han var sa snall sa.
Jag tappade humoret en aning:angel: och rot at agaren och fragade exact vad han hade gjort om jag haft min Rottweiler med mig. Om han var beredd att inte bara skramma oskyldiga manniskor med att lata sin hund springa los, men ocksa orsaka hundslagsmal. Inte for att min rottis skulle starta slagsmalet, men det visste ju inte han.:grin: Efter det sag jag homom ett par ganger till pa sparet, men da var bada hundarna kopplade. Kanske att han larde sig nagot.:laugh:

KL

Jag tycker att du gjorde vad du kunde TS. Att sluta existera på millisekunden är rätt svårt. :crazy: Vi hundägare måste också få finnas.

Jag brukar, likt någon skrev, läsa av mötande folk så tidigt som möjligt. Min hund går nämligen alltid lös, men kopplas snarast om jag möter någon som verkar rädd. Oavsett kopplad eller lös så går han alltid vid sidan när vi möter folk. Vissa säger till att dom är rädda, men det är flera som inte verkar våga.

När jag pendlade till min praktikplats för några år sedan så var det en busschaufför som var rädd, men han kunde aldrig för sitt liv erkänna det... Han sa att hunden absolut inte fick vara framme och att jag skulle gå in bak och bara vifta med månadskortet innan jag rusade bak för att hinna på bussen. Jag ringde kontoret och frågade om detta stämde, vilket det inte gjorde. När jag förklarade det för honom så bara viftade han bort mig och körde med samma visa igen. Till slut så gick jag bara på, drog kortet i kortläsaren och gick bar utan att lyssna på honom. Självklart klagade han varenda gång...

En egen fundering är att folk med dessa rädslor inte söker hjälp. Det finns ju hundar överallt av olika slag med olika slags ägare. Det måste ju vara oerhört jobbigt i vårt samhälle idag.

Sådant beteende kan ju göra att hundar blir rädda för främmande människor, vilket i förlängningen är vad som kan skrämma människor för hundar osv, osv. En onödig och hemsk spiral.
Har också mött den sorten. Jag har försökt strunta i dem för att visa min hund att den inte heller ska bry sig.
Det är ofta man får höra både det ena och det andra från hundrädda och jag har många gånger undrat varför de anser sig ha företräde framför de som har hund. Har inte alla rättigheter att åka buss, gå på trottoaren osv?

KL

Fick förklaringen av en man från Somalia varför många därifrån och fler länder är så rädd för hundar. Personer med makt använder hundar som makt och vapen.

Han som berättade det hade en lillebror som bara blev 13år. Han blev ihjälsliten av hundar medans män slog vad om hur länge han skulle leva.

Eftersom de är uppvuxna med synen att hundar är vapen så är det inte undra på varför de är rädda

Men fy vad gräsligt :cry:

Här hemma i skogen stöter vi ofta på utländska bärplockare under en viss period, de springer gärna och hoppar in i bilarna när man kommer.

Jag ser till att hundarna går lugnt bredvid mig när man ser att någon visar rädsla.

TS du gjorde vad du kunde. Är man så hysteriskt hundrädd som de vekar finns det inget någon (möjligen en psykolog) kan göra. Nu verkar ju detta vara mer en redig fobi än vanlig hundrädsla.

En normalt hundrädd kan man stanna och prata med om DE vill så kan deras obehag gå över. Men är man så vettskrämd som de är det bara att hålla kopplet kort och gå rakt förbi. Har man en sådan hundfobi får man ta itu med den själv, eller leva med det. Inte lägga ansvaret på ALLA hundägare.

Däremot är det vi hundägares skyldighet att vara ansvarsfulla mot vår allmänna omgivning genom att hålla hundarna kopplade och plocka upp efter dem.
Hemma kan de springa fritt och skita och skälla på gräsmattan bäst de vill:D

Vilka idiotiska föräldrar :crazy: Inte konstigt barnen är såna.

Jag hade gått vidare, deras reaktion var verkligen överdriven. Om de är så rädda att man inte ens ska få röra sig ute så kan de gott hålla sig inomhus själva.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 618
Övr. Hund Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju. Jag och min...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 122
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 531
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag var med om en händelse i onsdags som jag inte kan släppa riktigt... Jag vill gärna höra era åsikter om vad ni hade gjort i den...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
16 322
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka