Börjar med en varning för långt inlägg, behöver dels råd och dels skriva av mig lite och Buke är ju klokt, det vet man ju.
Jag och min sambo har två hundar, intakta hanar 6 och 5 år gamla. Vi har också en dotter 13 mån gammal.
Typ 97% av tiden är hundarna bästisar, de sover och vilar tätt ihop, leker och är allmänt tillfreds. De är alltid jättesnälla mot dottern och vi är väldigt noga med att hon lämnar dem ifred när de äter och sover. Så långt allt väl!
Sen är det de gånger när de INTE är bästisar. De har båda ett lite tråkigt resursförsvar både kring mat och leksaker som vi inte lyckats stävja, de kan exempelvis inte ha dragkamp för det blir bråk och de kan inte sitta nedanför barnstolen om det tappas mat för det blir krig. De har ibland också lite spänningar mellan sig om den yngre hunden är i ett rum först och den äldre ska in, typ i badrummet eller hundburen så den äldre måste in först.
De ryker då ihop ibland när de här spänningarna som blir blir för mycket eller om de blir trängda i en dörröppning eller så. Inte alltid, men tillräckligt ofta för att uppmärksamma oss på att allt inte är ok.
Både jag och sambon har alltid haft konsensus att det ligger på oss att jag se till att de inte hamnar i de lägena men efter ett par duster där dottern varit i närheten märker jag att han börjar bli fundersam och idag tog han ändå upp att han är orolig att dottern ska hamna i kläm och att han inte känner sig helt säker, och att man kanske skulle överväga att omplacera en av hundarna.
En del av mig förstår såklart och kan hålla med men hjärtat skriker av sorg bara av att tänka tanken, så jag har redan hunnit gråta ett par omgångar idag. Vad gör man? Har alltid fnyst lite åt att omplacera pga barn men på ett sätt känner jag att det kanske inte är enbart pga dottern utan också att nånstans är kanske inte hundarna helt tillfreds med varandra.