TS här igen. Jag har inte varit så aktiv här i tråden då tiden gått till annat.
Jag vill bara klargöra lite saker innan jag kommer att sluta skriva här, för det verkar inte ta slut. Jag hade inte förväntat mig ett sånt här gehör, men det är kul att så många är engagerade.
Jag säger det igen, jag förstår att kvinnan blev rädd till 100%. Hon blev säkert så pass rädd att hon uppfattade situationen annorlunda än vad jag gjorde. Hon uppfattade den säkert som några av er skriver "att hon blev
jagad av en hotfull hund". Jag som känner min hund och såg det från en helt annan synvinkel såg att min hund studsade bakom dem, glatt viftandes på svansen likt lekinviter. Stannade, studsade fram lite till, stannade upp, studsade lite till osv. Jag var inte ett dugg orolig att min hund på något vis skulle ställa till med bråk eller någonting, men det vet ju såklart inte hon. Varför jag skrek som en galning på honom var framförallt för att jag blev chockad att han faktiskt inte lyssnade och sedan för att det är oacceptabelt att en lös hund springer fram till någon annan.
Men som sagt förstår jag henne då man inte vet vad det är för typ av hund som kommer efter en.
Och en än gång, min hund är vaktig då det behövs, om man kan uttrycka det så. Han är reserverad mot främmande människor. Han luktar av dem och sedan är de inte så intressanta längre. Skulle han uppfatta situationen hotfull hade han skällt och visat ragg. Han är inte aggressiv och flyger på folk hur som helst för att han är vaktig.
Då det ringer på dörren hemma hos oss platsar jag honom först, sedan går jag och öppnar dörren, sedan får hunden hälsa om personen i fråga är ok med det. Jag gör så även om det är någon både jag och hunden känner, just för att jag tar hand om besökarna och inte han. Nu var det så att han som bodde i huset var i köket alldeles intill hallen då det knackade på dörren, medan jag satt längre in i huset i vardagsrummet. Nu i efterhand hade jag kunnat säga till direkt då jag kom till dom att "om det knackar på dörren hos er så vill jag platsa min hund innan ni öppnar". Men som någon skrev är man ju sällan beredd på att någon bara knackar på, så nu hade jag inte sagt till dem innan. Så när det knackade på dörren var han snabb med att öppna och min hund for då ut. Hunden var inte ett dugg hotfull då han gick ut på gården och luktade av dem. Några som påstår sig vara så hundvana hade sett det också.
@ginnies vad är det som gör att du tror att det har hänt situationer tidigare med denna hund? Hade det gjort det hade jag inte varit så oansvarig som ägare att jag ändå haft honom lös. Jag blev chockad just för att det är första gången.
Jag lämnar nog här.