Om man vill ha en stor gårdshund vad köper man då?

Sv: Om man vill ha en stor gårdshund vad köper man då?

Tänk vad mycket raser det finns egentligen som man aldrig hört talas om. Jag hade aldrig hört talas om broholmer, var tvungen att googla. Hade jag sett en på stan hade jag antagligen trott att det var en blandras. ;)

Pyreneisk mastiff, gårdsbunden, vaktar, stor, går oftast väldigt bra ihop med mindre hundar, respektingivande, lättlärd ligger gärna ute jämnt

förutom de raser som tagits upp finns det ju även grosser schweitzer sennenhund. de är inte gigantiskt stora men ser rätt rejäla ut utan att vara klumpiga.

Hejsan!

Du har fått många bra svar här på trevliga raser men så klart så Själv skulle jag ju så klart vilja lägga till Landseer ;)

vi hade en bernersennen som var jättebra som gårdshund,ingen steg ur bilen ovälkommen (om de inte kände honom)
var gjärna ute i alla väder,snäll o trofast..
dock med dåliga höfter.men det lär finnas bättre! våran hade bra föräldrar likväl fick han dåliga höfter.han fick somna in för en tid sedan 9 år gammal.

Du har fått många bra svar här på trevliga raser men så klart så Själv skulle jag ju så klart vilja lägga till Landseer ;)
Det är en jättefin ras verkligen och jag har rekommenderat den till många. Men enligt veterinärer så ska de dras med både öron- och njurproblem, tillika höfter och leder.

Det känns inte som att den hamnar högst upp på listan för friska raser.

Det är en jättefin ras verkligen och jag har rekommenderat den till många. Men enligt veterinärer så ska de dras med både öron- och njurproblem, tillika höfter och leder.

Det känns inte som att den hamnar högst upp på listan för friska raser.

Faktiskt så ligger den bland dom sundare stora raserna vad det gäller höfter/armbågar bland annat.

Visst, nu fick jag själv avliva min herre vid sju års ålder pga av njurarna men enligt min vet va det inget känt i rasen och vi har diskuterat det i klubben oxå när vi träffats och något vidare känt problem för rasen är det inte.

Visst finns öronproblem som hos många andra hundar med hängande öron. Dock har jag själv sex Landseer som (peppar peppar) aldrig haft problem med öronen.

Ngt jag däremot skulle vara uppmärksam på är EP. Det finns Ep i vissa "linjer" el hur jag ska säga och det försöker vi kämpa emot och hålla koll på vad vi använder för hundar i avel.

Givetvis talar jag sunt för rasen då jag har många själv men jag skulle nog även rek dig att kontakta försäkringsbolag om du skulle känna dej osäker. Hos många bolag är denna rasen fullt vet/livförsäkrad fram till 11 års ålder i stället för ca 8 års ålder som många andra stora raser har, just för att det är en sund o frisk hund över lag. Men GIVETVIS som i många andra raser dyker det tyvärr upp ngt tråkigt fall då och då.

Hur som helst oavsett rasval önskar jag dej lycka till =)

Grossern är fantastisk! Så vig för att vara så stor och ett sådant djup i skallet!! Dessutom korthårig med jätte lätt päls att sköta. Är en lycklig ägare sedan 1.5 år ångrar inte mitt val av hund.

*KL*

Då var köpet avklarat....det blev inte alls som tänkt kan jag meddela. Det blev en cocker spaniel. :rofl: :rofl: :rofl:

En Cane Corso

figgeochfendi3.jpg

Ni som har dessa molosshundar, vad är deras syfte egentligen? Läser man om tex Cane Corso så är ju det en brukshund i Italien. Hur kan man då anse att det är en gårdshund i Sverige?

Mastiff är ju också en molosshund. Vad innebär det mer exakt? Och vad är det för skillnad på alla olika mastiffer i temperamentet? Utseendet är ju mer självklart.

*KL*

Då var köpet avklarat....det blev inte alls som tänkt kan jag meddela. Det blev en cocker spaniel. :rofl: :rofl: :rofl:

Den kommer nog skrämma många drägg med sina stoora hängiga, flufigga öron! :devil:

Föresten, var hittade dom en hund kl 20 över 3 på natten? ;)

Jag skulle leta riktigt noga efter en St. Bernhard med frisk stam och aktiva föräldradjur. Sen kanske jag skulle ge upp ...
Men jag skulle nog välja en ras med dubbelt hårlag.
Är det någon som träffat på blandrashundar med St. Bernhard i sig, förresten?(ursäkta trådkapning)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar