Om man vill ha en stor gårdshund vad köper man då?

Sv: Om man vill ha en stor gårdshund vad köper man då?

En mördare ( :p ) går inte in i ett hus där en hund skäller, i regel.. Oftast e det ju mörkt på natten så mördaren inte ser hunden heller. En hund som inte kräver mycket, knappt något och kan gå lös på en gård nästan utan någon som lydnads träning alls.. Följa med på ridturer vet jag inte riktigt med.. De varnar DEFINITIVT(!!) om någon kommer.. En Cavalier!!! :love: JAg har kommit fram till att de är perfecta till dessa endamål.. Dock mår de INTE bra av att bo i hundgård..

Månne din tik vara bukes snyggaste hund? Satan i gatan så fin hon är! :love:

Ni som har dessa molosshundar, vad är deras syfte egentligen? Läser man om tex Cane Corso så är ju det en brukshund i Italien. Hur kan man då anse att det är en gårdshund i Sverige?

Mastiff är ju också en molosshund. Vad innebär det mer exakt? Och vad är det för skillnad på alla olika mastiffer i temperamentet? Utseendet är ju mer självklart.

Nja att kalla dem brukshund i italien skulle jag nog inte göra, då används de mer som brukshundar här i sverige tycker jag, i italien är det främsta användingsområdet vakt.

De är ju ursprungligen vakthundar, cane corso betyder just "väktare av gård"
De härstammar från romarnas hundar men har ju liksom de flesta hundar förr använts mångsidigt, i det här fallet även som jakthundar på storvilt.

De lämpar sig dock alldeles utmärkt som brukshundar, fendis mamma tävlar ju elit lydnad och både sök och spår, även figges pappa tävlar lydnad.

Jag har ju haft flera vitt skilda raser förr men de här är den absolut mångsidigaste rasen jag ägt.

Vad gäller skillnad på olika mastiffer är det väl som med de flesta raser överlag att de beror vad man prioriterat att avla på, cane corso skiljer ju sig (tyvärr) rätt så mycket även inom rasen.
Det jag upplever med mina linjer i jämförelse med andra mastiffraser är att de är väldigt mycket smidigare (trots sin storlek ) i kroppen och explosiva som tusan.

Jag kallar dem mina gladiatorer:)

Jag skulle leta riktigt noga efter en St. Bernhard med frisk stam och aktiva föräldradjur. Sen kanske jag skulle ge upp ...
Men jag skulle nog välja en ras med dubbelt hårlag.
Är det någon som träffat på blandrashundar med St. Bernhard i sig, förresten?(ursäkta trådkapning)

Jag har en blandras mellan Leonberger och korthårig St, Bernhard hon är en perfekt gårdshund..

Om det är dina hundar jag tänker på så jäklar vad stora dom har blivit! :eek::D
Dom var ju bara bääbisar sist jag såg dom! :love: (bildbomb i din egen tråd?!?!)

Men fortfarande lika läckra, verkligen Gladiatorer ja! :d:love:

Det kan nog vara mina du tänker på , jag har ju lagt ut mkt bilder på dem som bebisar och unghundari en egen startad tråd, kanske dags att uppdatera nu när de börjar bli tonåringar/ vuxna. :D

De har vuxit som ogräs och är nu 2 st rätt så respektingivande individer :)

Jo men det måste vara dina! Massa valp bilder där dom ligger på varandra och sover, helt huller ombuller och ack så nöjda! :love:

Jo men det måste vara dina! Massa valp bilder där dom ligger på varandra och sover, helt huller ombuller och ack så nöjda! :love:

Jag gissar att det är de här bildena du tänker på?!

fendifiggedecjan09-10019.jpg

fendifiggedecjan09-10035.jpg

... De är lika kramiga fortfarande....:)

okt-nov2010256.jpg

okt-nov2010175.jpg

okt-nov2010153.jpg

okt-nov2010124.jpg

Men gu så charmigt! :love:

Men du... du behöver en större säng. :D

Haha, ja då har vi ändå en kingzicebed 2 ¤ 2 m men ändå vaknade jag med ryggskott varje morgon, så nu har de en egen stor soffa som står brevid vår säng och ett antal olika saccosängar och bäddar på golvet som de alternerar att sova i.

I vardagsrummet har de en egen divan ( som de ligger i på bilderna ) framför brasan så vi fick ha nya soffan ifred för leriga tassar.

Fendi nöjer sig dock inte med sin soffa utan smyger varje natt upp i sängen och lägger sig över mina ben :devil:

Kan bero på att den inte matchar in på kriterierna:

Jag tycker att jag har rätt så bra koll på raser, men jag blev lite ställd faktiskt eftersom kraven är:
-Frisk
-Inte för ful, tex irländsk varghund
-Gärna ha lite vakt i sig då gården ligger lite off och ägaren sover själv på gården.

Den ska inte kräva för mycket motion/aktivering, utan den kommer att ta normala långpromenader i skogen varje dag, följa med på ridturer, gå lös på gården etc.

Sen finns det såklart individer där med. Men varför chansa.

En mördare ( :p ) går inte in i ett hus där en hund skäller, i regel.. Oftast e det ju mörkt på natten så mördaren inte ser hunden heller. En hund som inte kräver mycket, knappt något och kan gå lös på en gård nästan utan någon som lydnads träning alls.. Följa med på ridturer vet jag inte riktigt med.. De varnar DEFINITIVT(!!) om någon kommer.. En Cavalier!!! :love: JAg har kommit fram till att de är perfecta till dessa endamål.. Dock mår de INTE bra av att bo i hundgård..

Jag har en cocker spaniel och han följer mer än gärna med ut och rider :p Och han skäller inget alls när någon kommer ;)

Schäfer såklart

Vår förra var en Beauceron och den nuvarande är en Hovawart. Båda ganska stora, lite lugnare psyke än vissa andra brukshundar. Båda har lättskött päls men där är Hoffen sämre får jag säga. Henne måste jag klippa tasshåren på annars fastnar snö och hon blir irriterad.

Gillar inte hundar med mycket jakt i sig då vi har skogen som närmsta granne. Dessa 2 urgamla gårdshundsraser är hundar jag kan rekommendera :)

Tråden är sen augusti förra året och om du läser tråden ser du att en ny hund redan är inköpt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 805
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 924
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 432
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 534
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte