Om köparen inte betalar i tid?

Sv: Om köparen inte betalar i tid?

Nu har jag pratat med en jurist, han sa eftersom det står såhär i kontraktet "Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess full likvid erlagts." Så är det min egendom och då kan jag åka och hämta hästen om den inte är betald den 31/12. Jag frågade om jag inte kunde åka dit för det, men så länge jag inte bröt mig in var det ingen fara sa han. Han tyckte jag skulle skriva ett brev till dem och förklara att de måste betala innan den 31/12 annars kan jag stämma dem eller hämta hästen.
Om det står i avtalet så har du äganderättsförbehåll som så många har nämnt tidigare i tråden så var är då problemet? :confused:

Sv: Om köparen inte betalar i tid?

Jag visste inte om jag fick åka och hämta hästen där eller inte, eftersom jag hört historier om fok som gjort så och blivit straffade för det. Visste inte heller om hur man går till väga med kronofogden etc. Jag har aldrig varit i denna situation och ansåg att det är bättre jag frågar en gång för mycket än att jag gör något fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 831
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 240
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka