Om köparen inte betalar i tid?

A

AlohaBaby

Om man säljer en häst på avbetalning, och köparen inte betalar inom den tiden som skrevs i kontraktet, vad gör man då? Kan man bara åka och hämta hästen om det är ok för stallägaren att man går in i stallet? (köparen hyr in sig i stallet). Eller hur ska man göra? Polisanmäla och hoppas på att de betalar? Någon som vet vad det är för regler som gäller?

Sv: Om köparen inte betalar i tid?

Vad har ni skrivit i kontraktet gällande den situationen? Och vad har ni skrivit om ägandeskapet?

Ring och rådgör med en Jurist som är insatt i hästaffärer, de brukar ha gratis rådgivning via telefon/mail. Det skulle jag ha gjort och då får du också på fötterna vad som gäller rent juridiskt!!

Skrev ett Lars Deckeman-kontrakt, skrev att de fick delbetala i 3 månader och att hela summan skulle vara betald senast 31december. Vi bestämde att jag har kvar ägarbeviset tills hela hästen är betald. De har köpt häst av mig förut och det fungerade jättebra då så jag litade på att det inte skulle bli några problem den här gången heller. :( Men de har fortfarande inte betalat in en enda krona trots att jag ringt och pratat med dem och smsat till dem flera gånger, och varje gång säger han att han sätter över pengar "imorgon" eller "när jag får lön" Och att de inte försöker lura mig. Nu tror jag ju att de kommer betala, för de älskar hästen, men om det nu skulle bli så att de faktiskt inte betalat innan den 31, vill jag veta vad jag ska göra, och vad jag har rätt till att göra.. Vill helst inte göra mig osams med dem heller, de är trevliga för övrigt och jag vill ju gärna ha kontakt med "mina" hästar efter jag sålt dem så jag vet hur det går för dem.. Första och sista gången jag sålde häst på avbetalning iaf..

Har också tänkt på det, har du något tips om var jag hittar en sån? :)

Du kan inte hämta hästen, den är såld. Du kan inte polisanmäla dem. Du får driva in pengarna via Kronofogden, det kostar 300:- läggs på deras skuld.

*kl*
Om jag förstår rätt så har inte hela beloppet förfallit till betalning eftersom hästen skall vara till fullo betald 31/12, så du lär nog vänta tills dess innan du vidtar några åtgärder öht. ;)

Men är den såld? Inga pengar har satts över och ägarbeviset finns kvar hos säljaren.

Edit: Kan dock tänka mej att ts får vänta tills slutet av dec som roquepine säger.

Men är den såld? Inga pengar har satts över och ägarbeviset finns kvar hos säljaren.

Edit: Kan dock tänka mej att ts får vänta tills slutet av dec som roquepine säger.

Precis, kontraktet är inte brutet helt förrän tiden har löpt ut, presterar köparen hela beloppet den 31/12 så är saken klar även om inga pengar har kommit tidigare.

Däremot så är det viktigt att se på vad som står i kontraktet gällande köpet, iallla fall om man vill hämta hästen. Och flagga för det kan man göra innan, genom att skicka ett brev till köparen där man påtalar att i de fall hästen inte är till fullo betald senast 31/12 kommer man att hämta hästen och X/x-2012. Om köparen har något att bestrida vv konstakta säljaren.

Vill man inte hämta hästen så skickar man ett brev med annan ordalydelse att pengarna ska vara säljaren till handa senast 31/12 och därefter kommer ärendet att skickas till kronofogden osv.

*kl*
Om jag förstår rätt så har inte hela beloppet förfallit till betalning eftersom hästen skall vara till fullo betald 31/12, så du lär nog vänta tills dess innan du vidtar några åtgärder öht. ;)

Ja, som jag skrev i tidigare inlägg så tror jag de kommer betala, men vill veta vad jag ska göra OM de inte gör det..

Ja, det låter ju vettigt, ska ringa en jurist imorgon och se vad h*n säger. Tror som sagt att de kommer betala men känns bra att veta vad jag ska göra om de inte gör det.

Skicka en påminnelsefaktura. Ange i fakturan att du går vidare till kronofogden ifall du inte fått betalt ett visst datum.

Eftersom du tror att de kommer att betala så borde ett sådant brev kunna funka. Kolla upp vad du kan ange som dröjsmålsränta med.

Du kan tyvärr inte bara hämta hästen. Det är samma sak som att EL-Giganten inte kan komma och hämta TVn ifall man missat en avbetalning.

Lycka till!

I fall som en köpare vill delbetala hästen, så är det ju bäst för säljaren om köparen tar ett banklån och betalar hela summan till säljaren på en gång. Sedan är det ju banken som får ställa sina krav mot köparen istället. De flesta köpare är nog mer måna om att betala ett banklån, än att sköta delbetalningar till en säljare. :)

Det finns alltså inget ägarförbehåll i kontraktet?

OM det t ex står att hästen är säljarens egendom tills full betalning erlagts är det enligt kontraktet fortfarande din häst och du bör i princip utan vidare kunna hämta den när kontraktet brutits.

Finns det inget sådant förbehåll så äger i princip köparen hästen eftersom själva köpet fullföljts när den överlämnades. Köparen har visserligen en skuld (som du kan kräva in genom kronofogden) men den är inte kopplad till någon rätt att kräva hästen åter. Däremot har du rätt att kräva ränta för försenad betalning, påminnelseavgift och liknade om du inte får dina pengar i tid.

Enda chansen att "bara" hämta hästen är om det finns äganderättsförbehåll i avtalet. Annars är hästen såld och inte längre din och köparen äger hästen men har en skuld till dig. Skulden kan som redan skrivit i tråden då driva in t ex via Kronofogden.
Om köparen inte kan betala och ni kommer överens så kan ni häva köpet så att du får tillbaka hästen. Men det är något som bägge parter måste vara eniga om.

I det allra värsta scenariot att du tröttnar på att de inte betalar och åker och hämtar hästen utan deras tillåtelse, ja då kan du själv bli anmäld för häststöld.

Jämför med när man köper något annat på avbetalning utan äganderätts förbehåll. Man får varan och använda den fritt fast den inte är betald. Skulle man tröttna på den så kan man slänga eller ge bort den, men man har skulden kvar tills allt är betalt.

Klurig situation! Men jag undrar också en sak i samma ämne, rent juridiskt.
Om man nu som säljare i liknande situation som TS ändrar sig och inte vill sälja hästen trots att det inte är den 31/12 än.
Kan säljaren neka att köpet blir av? för bristande betalning eller måste man sälja i alla fall?

Hoppas i vart fall att köparen betalar hästen.!

Nej, du kan inte åka och hämta hästen utan får gå via kronofogden som Shetlands-kusk skrev i sitt inlägg. (Jag vet detta eftersom en bekant till mig varit i samma situation)

Klurig situation! Men jag undrar också en sak i samma ämne, rent juridiskt.
Om man nu som säljare i liknande situation som TS ändrar sig och inte vill sälja hästen trots att det inte är den 31/12 än.
Kan säljaren neka att köpet blir av? för bristande betalning eller måste man sälja i alla fall?

Hoppas i vart fall att köparen betalar hästen.!

Det beror helt på vad som är skrivet i kontraktet. Om det finns en äganderättsförbehåll osm säger att ägarskapet går över först när hästen är till fullo betald, och formerna och tiden för betalning är inskrivna, så kan säljaren neka att sälja hästen om inte kontraktet uppfylls. Jag skriver dessutom alltid in att ev pengar som betalts innan kommer ej att betalas tillbaka om kontraktet bryts.

Har man inget äganderättsförbehåll så räknas hästen som såld när den övergår i köparens vård och ansvar och då har man bara att försöka driva in sin skuld om den inte betalas.

Nu har jag pratat med en jurist, han sa eftersom det står såhär i kontraktet "Säljaren förbehåller sig äganderätten till dess full likvid erlagts." Så är det min egendom och då kan jag åka och hämta hästen om den inte är betald den 31/12. Jag frågade om jag inte kunde åka dit för det, men så länge jag inte bröt mig in var det ingen fara sa han. Han tyckte jag skulle skriva ett brev till dem och förklara att de måste betala innan den 31/12 annars kan jag stämma dem eller hämta hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 831
Senast: tara
·
Ekonomi & Juridik Åker ner på Q24 i Aachen och är förvirrad. Någon som har bättre koll för just nu hittar jag ingen info eller undantag. Nya regler från 1...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 477
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 240
Senast: Presto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka