Om jag skulle ha en annan ras..

MiniLi

Trådstartare
För er som inte vet så förlorade jag min valp för tre veckor sedan. Nu känner jag att valpsuget faktiskt börjar komma tillbaka.. Det trodde jag aldrig, och så här fort?

Men nog om det. Jag har en liten ide om att jag kanske vill ha något annat nästa gång. Vet inte riktigt hur det kommer sluta, men tanken finns iallafall.
Och i så fall - vilken ras?

För mig är verkligen RR typ världens bästa ras. Men nog måste det finnas andra som också kan passa.
Ska jag gå över till något annat så ska det verkligen vara annorlunda.
Då skulle jag nog vilja ha:
-Mindre storlek
-Mer förig
-Lämplig till utställning, agility, lydnad och kanske freestyle. Viktigt alltså att det är en ras som inte är så pass uppdelad att jag måste välja mellan utställning och arbete!
-Frisk
-Mentalt stabil
-Ska inte vara galet svår att ha lös

Jag gillar att vara ute och promenera. I nuläget ägnar vi oss betydligt mer åt fysisk motion än mental, men det kan också bero på att det faktiskt är så min hund funkar bäst. Tror att jag skulle hålla på med mer mental stimulering om hundens förutsättningar var annorlunda.
Det enda jag ibland kan sakna hos RR är just will to please och förighet. Nu har jag inga problem med motivationsarbete och i dagsläget väger de andra positiva bitarna med rasen upp, men om jag skulle köpa en annan ras vill jag underlätta för mig själv på den biten.

Vill inte ha någon galen arbetsnarkoman som inte kan koppla av om den inte får flera timmars lydnadsträning eller liknande.

Lite pälsvård går an men vill inte ha något jag måste putsa på hela tiden.

Förslag?

Sv: Om jag skulle ha en annan ras..

Staffordshire Bullterriern såklart ;). Nej men allvarligt, den passar bra in om man gillar stuket på hund vill säga.

Mindre strl
Definitivt mer förig
Lämplig till det du nämnde + spår
Liten jaktlust, förig = tämligen enkel att ha lös
Stabil

Är inte jättetilltalad av någon av "kamphundsraserna" men ska ha rasen i åtanke!

Nån vallhundsras kanske...

Men jag tycker du ska köpa en ny RR :)

Jag är partisk - Collie ;) Väljer man bra uppfödare så har man både bruks- och utställningscollie.

Nån vallhundsras kanske...

Men jag tycker du ska köpa en ny RR :)

Ja vallhundarna är väldigt intressanta. Men jag oroar mig över att de kanske kräver mer än jag kan ge?
Och vilken vallhundsras ska man sikta in sig på?

Jag vet inte, jag har tittat på massor fina RR-kombinationer, men det känns inte som om något är bra nog. Har en känsla av att jag kommer bli besviken..
Det jag är ute efter är inte jättevanligt i rasen.

Dock är jag ju insatt. Kommer ta lång tid att sätta mig in i en ny ras..

Skulle gärna höra mer om hur du tänker när du säger RR igen :)

Jag är partisk - Collie ;) Väljer man bra uppfödare så har man både bruks- och utställningscollie.

Och mentaliteten?
Av det jag tidigare hört om Collie så är jag tveksam. Men är inte heller jätteinsatt.

Finns dock några vallhundsraser som tilltalar mig mer..
Vill gärna höra mer om:
-Kelpie
-Berger des pyreneers
-Heeler
-Schipperke
-Sheltie

Jaa, jag vet.. Älskar RR. Se vad jag skrev till Grana.

Pinscher känns väldigt likt RR. För lite will to please?

Finns dock några vallhundsraser som tilltalar mig mer..
Vill gärna höra mer om:
-Kelpie
-Berger des pyreneers
-Heeler
-Schipperke
-Sheltie

Jag är verkligen ingen fena på vallhundar men jag har träffat två trevliga aussies, det kanske vore något?

Har fått för mig att den rasen är väldigt uppdelad show/bruks?

Jag har ju absolut ingen erfarenhet av RR. Är bara en känsla jag får.
Du hade väntat så länge på din skrutta och tagit in från Tjeckien och verkligen lagt jobb och tid på att köpa henne.
Jag tycker du ska göra samma grej igen om du hittar vad du vill ha, eller om kanske samma uppfödare planerar något igen.

Om du tittar på pincher så kanske en DSG? Finns ju ganska mycket just nu inom den rasen så man får vara noga med mentaliteten. Min tjej är lite osäker men en jäkla will to please! Hon jagar inte efter rådjur eller så men ormar dödar hon (inte råttor/möss konstigt nog)
Jag är inte så insatt i rasen, Agnes skaffade jag mer pga en impuls ;) Men hon passar in på alla punkter du räknat upp iaf. Dvärg pinchern ska ju vara ganska lik annars.

Jag har ju absolut ingen erfarenhet av RR. Är bara en känsla jag får.
Du hade väntat så länge på din skrutta och tagit in från Tjeckien och verkligen lagt jobb och tid på att köpa henne.
Jag tycker du ska göra samma grej igen om du hittar vad du vill ha, eller om kanske samma uppfödare planerar något igen.

Jag är nog bara så rädd att jag inte ska hitta det där jag vill ha. Eller att jag ändå inte kommer vara nöjd eftersom det inte är Alice..

Alices mamma ska paras efter world dog show i vår. Hanen är jättefin men jag får liksom inte det där "vill ha" suget som jag kände inför Alices kull..

Om du tittar på pincher så kanske en DSG? Finns ju ganska mycket just nu inom den rasen så man får vara noga med mentaliteten. Min tjej är lite osäker men en jäkla will to please! Hon jagar inte efter rådjur eller så men ormar dödar hon (inte råttor/möss konstigt nog)
Jag är inte så insatt i rasen, Agnes skaffade jag mer pga en impuls ;) Men hon passar in på alla punkter du räknat upp iaf. Dvärg pinchern ska ju vara ganska lik annars.

Ska ha de raserna i tanken!
Har ju alltid gillar dvärgpinscher.. Var min drömras när jag var yngre ;)

Dsg skulle jag också säga passa om jag ser till min egna skrutta, hon är också dock lite reserverad. Men jäklar vilken will to please hon har! Jag tycker att hon är väldigt lätttränad och förig. Hon skulle aldrig drömma om att dra efter vilt eller något annat heller för den delen! DSG ska man inte skaffa ifall man inte tycker om att ha sin hund nära, gärna HELA tiden ;)
Men det är nog den mentala biten man får kolla upp på DSG, jag har träffat väldigt många stabila och trevliga DSG. Men som Fragile skriver så har rasen expanderat stort på senaste tiden.

Annars kan jag säga att jag tycker att heelern är en underbar ras! :love: Dock vet jag inte hur mkt aktivering dom kräver. Min moster har en heeler och hon säger att dom inte kräver så mycket, men hon är rätt aktiv och hennes andra hund är en malle så hon kanske har lite andra referenser än vad andra har :angel:

Och mentaliteten?
Av det jag tidigare hört om Collie så är jag tveksam. Men är inte heller jätteinsatt.

Välj uppfödare med omsorg så har du en fullt fungerande hund i vardagen. Bättre och sämre individer finns.

Korthåriga har bättre mentalitet än långhåriga. Jag kan rekommendera en uppfödare om du skulle vara intresserad. Jag har varit på hennes läger två gånger och alla hundar jag träffat har varit underbara och trevliga. Hon föder upp både KH och LH.
Hon avlar först på mentalitet, sen på utseendet. Så med bra föräldradjur så kan du få bra avelsmaterial. Men det är ju som med allt annat en chansning när man köper en valp.

Tror som cillamuffins att någon av lapphundarna kunde vara något, och det lutar mer åt den lapska tror jag.

Själv har jag ju Finsk lapphund så jag kan mest om den rasen, men alla tre är ändå ganska lika. Och de stämmer in på vad du skriver att du söker, visst är de fortfarande spetsar och urhundar med mycket egen vilja samtidigt som de ursprungligen är vallhundar och gillar att arbeta tillsammans med människan.

Den lapska vallhunden är den korthåriga av de tre och den som jag tror har mest will to please utan att vara arbetsnarkoman. Den svenska och finska lapphunden skiljs åt nästan enbart i färg då båda är långhåriga utan att kräva mer än en genomborstning kanske varannan vecka för toppskick - min tjejja borstar jag bara vid behov och det är så sällan att jag inte har koll på frekvensen xD Tror bara det är i den finska som det finns en antydan till uppdelning i utställning och arbetande men samtidigt så är variationen stor inom rasen och det finns egentligen inget rätt och fel så, tycker ändå det verkar gå rätt lika ändå i utställningsringen för de med mer extremt fluff o de mer åt "renvallar" hållet.

Nä det har nog blivit lite sent för mig för det känns som om jag svamlar xD men Jag kunde iallafall inte fått en bättre hund att ha med på allt oavsett om det är skogspromenad eller agilityträning, visst vi blir väl aldrig sm deltagare men det har jag aldrig siktat på heller ;) slk.nu tycker jag du ska in och kika lite på så får du se vad som står om raserna:)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 509
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 360
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har... 2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 076
Senast: Tiger tok
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 517
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka