Sv: Om jag skulle ha en annan ras..
Det förvånar mig att ingen föreslagit Springer Spaniel, det finns Engelsk och Welsh.
Lagom stora, vackra att se på, hyfsat lättskött päls, arbetsvilliga, glada och livliga, enormt följsamma - och "will to please" är rena synonymen för en springerspaniel.
Det är visserligen en jakthundsras, men jaktintresset är mest fokuserat kring fåglar, och de kan tränas till så mycket annat; agility, lydnad, spår, freestyle...
Och framför allt, trots att de har en motor med turbovariant, kan de koppla av inne utan att ligga och gnälla på aktivitet och uppmärksamhet. De verkar ha två växlar, antingen full fart - eller soffpotatis, mys och kel.
Enda nackdelen jag kan se är hängöronen, som ibland kan bli problematiska om man inte håller efter håret i och kring dem.
Min gamla engelska springer, nu tyvärr död, var så extremt följsam att jag ytterst sällan behövde ha henne kopplad, hon gick helt enkelt inte frivilligt utom synhåll för mig. Och gjorde vad som helst för en godisbit...
Nu har jag en 9 veckors Welsh springer valp, som är fullständigt ljuvlig, om än lite "taggig" för tillfället. (Hade glömt bort hur vassa små tänder valpar har).
Welsharna är lite mindre och har bättre öron och mindre päls än de engelska, men temperamentet verkar vara detsamma. Möjligen är welshen ännu mera turbo, men gillar man livliga hundar är det OK.