Om jag skulle ha en annan ras..

Sv: Om jag skulle ha en annan ras..

Jag gillar "egensinniga" djur. Men hade jag velat träna lydnad etc för att komma någon vart hade jag inte gått med på att släppa en JRT innanför dörren. Då hade jag valt något som gör som jag ber om enkom för att jag bad om det :D (Det tycker jag dock är gräsligt tråkigt i längden, jag gillar utmaningen i "varför skulle jag göra det där bara för att du ber mig?!").

Jag gillar "egensinniga" djur. Men hade jag velat träna lydnad etc för att komma någon vart hade jag inte gått med på att släppa en JRT innanför dörren. Då hade jag valt något som gör som jag ber om enkom för att jag bad om det :D (Det tycker jag dock är gräsligt tråkigt i längden, jag gillar utmaningen i "varför skulle jag göra det där bara för att du ber mig?!").

TS! Sorry, skall inte kapa tråden mer nu - detta blir ista OT-inlägget.

Hmm, du fångar något där. det är kanske därför jag alltid tyckt att lydnad är så dödstråkigt att träna. Både jag och hunden är mer kreativa än så! :D

Dv.schn gör snällt nästan allt jag ber honom om, men han är inte lika rolig som schnauzern som man får lirka mer med och överlista lite. Hon kan se på min min att det är ngt lurt på gång och då är hon inte lättmutad "bara för att..." (tex om jag kallar på henne för kloklippning eller annat som jag tycker är jobbigt)

Intelligensen är både en fantastisk tillgång och utmaning. Att det inte är självklart gör att man får jobba intellektuellt själv och det är roligt, tycker jag. ;)

Tillbaka till topic

TS- vilken storlek vill du ha på hunden?

Min sambo gillar större hundar (tycker RR är perfekt i storlek) men jag tänker att det nog är en fördel om hunden är lite mindre, av praktiska skäl så att vi kommer kunna få in tre hundar i bilen osv.

Ska försöka svara på resten också..
Flatten kan nog vara ett alternativ, sambo var intresserad av den rasen innan vi köpte RR.
Även tollare kan vara värt att titta på.
Personligen tror jag dock mer på någon vallhundsras för hans del..

Gällande diskussionen kring egensinniga djur så har vi egen vilja och intelligens så det räcker och blir över hos RR. Om sambo ska ha någon annan ras ska det vara låååångt därifrån ;)

Pudel, schäfer och rottweiler känns mindre aktuellt. Pudel för pälsvården (jag vill inte klippa ner), sambo blev attackerad av en schäfer när han var liten och tycker inte om dem nu, rottweiler känns så stort och tungt..
Shiba Inu vet jag inte ens vad det är.. Får googla!

Heeler och aussie är de som känns mest intressanta just nu!
Heelern med reservation för att jag tror sambo tycker den är för liten, aussien med reservation för att jag hört så mycket dåligt om mentaliteten..

Tror ni förresten att det är realistiskt att kunna få in tre hundar (två RR tikar och en något mindre hund) i bakluckan på en nyare V70?
Vi har en MIM bur i, tror det är den största modellen.

Den enda Aussie jag har träffat var jättetrevlig. Men det säger ju ingenting om rasen.

Spontant skulle jag säga att det låter lite trångt men kan inte en mindre hund åka med säkerhetssele i baksätet eller är det fullt redan? :D

Baksätet behövs ju till förvaring när hundarna tar upp hela bagaget ;)

Jag har 3 weimaraner i bakluckan på en 940, i bur.

Ang Shiba är det väldigt egensinniga hundar enligt mig, alla jag har träffat har varit det.

Det förvånar mig att ingen föreslagit Springer Spaniel, det finns Engelsk och Welsh.
Lagom stora, vackra att se på, hyfsat lättskött päls, arbetsvilliga, glada och livliga, enormt följsamma - och "will to please" är rena synonymen för en springerspaniel.

Det är visserligen en jakthundsras, men jaktintresset är mest fokuserat kring fåglar, och de kan tränas till så mycket annat; agility, lydnad, spår, freestyle...

Och framför allt, trots att de har en motor med turbovariant, kan de koppla av inne utan att ligga och gnälla på aktivitet och uppmärksamhet. De verkar ha två växlar, antingen full fart - eller soffpotatis, mys och kel.

Enda nackdelen jag kan se är hängöronen, som ibland kan bli problematiska om man inte håller efter håret i och kring dem.

Min gamla engelska springer, nu tyvärr död, var så extremt följsam att jag ytterst sällan behövde ha henne kopplad, hon gick helt enkelt inte frivilligt utom synhåll för mig. Och gjorde vad som helst för en godisbit...

Nu har jag en 9 veckors Welsh springer valp, som är fullständigt ljuvlig, om än lite "taggig" för tillfället. (Hade glömt bort hur vassa små tänder valpar har).

Welsharna är lite mindre och har bättre öron och mindre päls än de engelska, men temperamentet verkar vara detsamma. Möjligen är welshen ännu mera turbo, men gillar man livliga hundar är det OK.

KORTHÅRIG COLLIE!!

Får du tag på en bra kh collie så stämmer den in på allt det du önskade. Det är min personliga åsikt. Min tik är en lättsam tjej som gillar allt från agility, freestyle, lydnad till spår. Hon hänger med överallt och är aldrig till besvär. Lättskött päls och VÄLDIGT vacker (nej jag är inte alls partisk..:angel: )

Hon är ibland lättskrämd men har aldrig några kvarstående rädslor. Hon är skottfast både på MH och i vardagen. Kort sagt en perfekt allround hund (även om jag inte tror att just min tik är något för eliten men det är inte jag heller).

Vet flera korthår som används vid jakt även om det inte är jättevanligt.

Mvh
Annie som inte kunde valt en mer passande ras till sig själv:laugh:

Jag vet inte.. Jag har hört så mycket skit om Colliens mentalitet. Förstår ju att det säkert går att hitta bra hundar om man vet vart man ska leta men känns ändå som ett osäkert kort.

Är du bara noggran med att kolla upp hundarna innan så tror jag inte du får några problem att hitta en bra aussie.
Har själv varit intresserad av rasen länge och har ön så länge bara fått positiv respons från både uppfödare, ägare och hundar!
Än så länge har jag inte träffat på en enda otrevlig aussie. Kanske har jag bara haft tur men jag har träffat ganska många, både inom utställning och bruks.

<snip>

Ang Shiba är det väldigt egensinniga hundar enligt mig, alla jag har träffat har varit det.

Har ar de ganska vanliga, eller atminstone inte ovanliga;), och har rykte att vara de mest egensinniga hundar man kan ha. Jag stoter ibland pa ett par som tranar lydnad. Den ena gar ganska bra (mycket erfaren forare) den andra med samma forare gar inte alls. Han bara VILL INTE!:angel:

Ja och vi har ju tid på oss, ingen brådska med tanke på att det ska hem ett monsteRR först :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 474
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka