Sv: Om jag skulle ha en annan ras..
Kelpie är rätt mycket hund i liten förpackning. Det finns lugnare exemplar, men oftast vill de jobba ordentligt flera dagar i veckan. Men det är helt rätt att många av de bästa lydnads/brukshundarna även är vackra enligt utställningsmått. Det är inte alls ovanligt med dubbelchampions.
Jag tror då hellre på collie, och kanske ännu hellre på KH Collie. Det går att hitta vettiga exemplar om man letar lite.
Ja vallhundarna är väldigt intressanta. Men jag oroar mig över att de kanske kräver mer än jag kan ge?
Och vilken vallhundsras ska man sikta in sig på?
Jag vet inte, jag har tittat på massor fina RR-kombinationer, men det känns inte som om något är bra nog. Har en känsla av att jag kommer bli besviken..
Det jag är ute efter är inte jättevanligt i rasen.
Dock är jag ju insatt. Kommer ta lång tid att sätta mig in i en ny ras..
Skulle gärna höra mer om hur du tänker när du säger RR igen![]()
Och mentaliteten?
Av det jag tidigare hört om Collie så är jag tveksam. Men är inte heller jätteinsatt.
Finns dock några vallhundsraser som tilltalar mig mer..
Vill gärna höra mer om:
-Kelpie
-Berger des pyreneers
-Heeler
-Schipperke
-Sheltie
Kelpie är rätt mycket hund i liten förpackning. Det finns lugnare exemplar, men oftast vill de jobba ordentligt flera dagar i veckan. Men det är helt rätt att många av de bästa lydnads/brukshundarna även är vackra enligt utställningsmått. Det är inte alls ovanligt med dubbelchampions.
Jag tror då hellre på collie, och kanske ännu hellre på KH Collie. Det går att hitta vettiga exemplar om man letar lite.