Om jag skulle ha en annan ras..

Sv: Om jag skulle ha en annan ras..

Ja vallhundarna är väldigt intressanta. Men jag oroar mig över att de kanske kräver mer än jag kan ge?
Och vilken vallhundsras ska man sikta in sig på?

Jag vet inte, jag har tittat på massor fina RR-kombinationer, men det känns inte som om något är bra nog. Har en känsla av att jag kommer bli besviken..
Det jag är ute efter är inte jättevanligt i rasen.

Dock är jag ju insatt. Kommer ta lång tid att sätta mig in i en ny ras..

Skulle gärna höra mer om hur du tänker när du säger RR igen :)

Och mentaliteten?
Av det jag tidigare hört om Collie så är jag tveksam. Men är inte heller jätteinsatt.

Finns dock några vallhundsraser som tilltalar mig mer..
Vill gärna höra mer om:
-Kelpie
-Berger des pyreneers
-Heeler
-Schipperke
-Sheltie

Kelpie är rätt mycket hund i liten förpackning. Det finns lugnare exemplar, men oftast vill de jobba ordentligt flera dagar i veckan. Men det är helt rätt att många av de bästa lydnads/brukshundarna även är vackra enligt utställningsmått. Det är inte alls ovanligt med dubbelchampions.

Jag tror då hellre på collie, och kanske ännu hellre på KH Collie. Det går att hitta vettiga exemplar om man letar lite.

Kelpie är rätt mycket hund i liten förpackning. Det finns lugnare exemplar, men oftast vill de jobba ordentligt flera dagar i veckan. Men det är helt rätt att många av de bästa lydnads/brukshundarna även är vackra enligt utställningsmått. Det är inte alls ovanligt med dubbelchampions.

Jag tror då hellre på collie, och kanske ännu hellre på KH Collie. Det går att hitta vettiga exemplar om man letar lite.

LH från Seamist är inte fel.
Vad gäller Bergers så finns bra beskrivning av för o nackdelar här:
http://www.gossarna.com/

-Mindre storlek
-Mer förig
-Lämplig till utställning, agility, lydnad och kanske freestyle. Viktigt alltså att det är en ras som inte är så pass uppdelad att jag måste välja mellan utställning och arbete!
-Frisk
-Mentalt stabil
-Ska inte vara galet svår att ha lös

Varför inte en Tollare? :)Passar bra med din beskrivning.

Jag är partisk - Collie ;) Väljer man bra uppfödare så har man både bruks- och utställningscollie.

+1

Och ang. mentalitet. Vi har fött upp (långhårig) collie i mindre skala för en herrans massa år sedan, och vi hade en tik som var lite harig ( t ex vid skott på MH, men det säger ju inte så mycket egentligen) och det var inte en egen uppfödning, utan köptes som 2-åring. (I övrigt var det den underbaraste och mest älskvärda hunden som någonsin satt sin fot på denna jord. Bundle of joy hette hon passande nog)
Vi köpte även en vuxen hane pga att den inte fungerade i småbarnsfamilj, vilket dock är obegripligt för mig, för han var en ängel.

I övrigt så tycker jag alla våra hundar varit supertrevliga individer som alla varit människokära, orädda och fulla av energi.
Collie är en underbar familjehund som man kan göra det mesta med.

Själv har jag en underbar rottis nu, men risken är stor att collie kommer ta plats i mitt liv igen i framtiden.

Senast ändrad:

Då skulle jag absolut tipsa om en Lancashire heeler. En fantastiskt trevlig ras. :love:

En vallhund med krav på aktivering men inte alls som en BC eller aussie. Otroligt föriga och har en stor will to please. Min lilla tik har imonerat stort på både lydnasfolk och agilityfolk.
Heelern är en hund som är med på allt och som utan problem går att ha lös.
De har ett ganska så rejält revirtänk så de vaktar gärna men är ofta väldigt sociala och trevliga mot människor.
Läs gärna mer på http://www.lancashireheeler.se/

Senast ändrad:

Ja vallhundarna är väldigt intressanta. Men jag oroar mig över att de kanske kräver mer än jag kan ge?

Vill gärna höra mer om:
-Heeler

Förutom att den inte bara blir lite mindre, utan ganska mycket mindre ;), än en RR så tycker jag heelern passar in på din beskrivning. Jag har ju en sån hemma nu som precis fyllt 1 år och ville ha något med lite mer fräs i, förighet och arbetsglädje i (utan att för den delen vara arbetsnarkoman) efter att ha haft spaniel och golden innan. Visst är de också föriga hundar, men vallhundarnas kvickhet och känslighet för signaler gör ändå att jag tycker de (han) är roligare att träna med.

Heelern har en del "terrier"-temperament kvar på så vis att de är alerta, kaxiga, påhittiga och har en del egna idéer. Vallhunden i dem gör dock att är man på samma sida så får man en hund som är mycket lättlärd och verkligen VILL arbeta/tittar vad du gör. Min är enkel att ha lös, han håller sig naturligt nära och inkallningsträningen var enkel (rolig matte - jag kommer direkt!) men susar det förbi en katt eller hare så vill ha gärna dra efter. Är jag bara kvick och inte går och dagdrömmer går det att stoppa honom.

Mycket lämplig till lydnad, agility (min springer som en iller på uppåttjack på banan) och freestyle m.m. Minimal pälsvård. Hyfsad sund ras och mentalt stabil. De är dock inga rena soffhundar utan behöver "något" varje dag men kan inte tänka mig att det är så mycket mer än vad du är van att ge som haft RR.

Jag älskar att träna min heeler med klicker (shaping) för han fattar så otroligt snabbt! Han inser alltid väldigt kvickt vilket beteende som lönar sig (på gott och ont).

Senast ändrad:

delvis KL

Tack så mycket för all info och alla tips! Jag läser och funderar :)

Så länge jag inte behöver sitta i timmar med kammen så tror jag det är lugnt.

Kan du berätta mer? Vilken av dem? Hur är de? Varför skulle de passa?

Lapphund :love:
Jag skulle nog rösta på svensk, men det är på grund av att det är dom jag har erfarenhet av. Dom har jakt i sig, men samtidigt är dom också vallhundar, vilket gör att i alla fall jag tycker att dom är mindre benägna att springa bort... Vår förra hund hade vi lös mycket, från det att han var liten och brukade leka "hitta matte" med (väcka vallinstinkterna lite genom att "försvinna", stå helt stilla, tyst, och låta honom hitta oss, han tyckte det var jätteroligt!), vilket gjorde att han alltid hade stenkoll på oss.
I övrigt är lapphunden en människoälskare av stora mått! Båda mina hundar har ganska regelbundet "jobbat" i mammas butik. Dom är väldigt uppskattade där och det är inte helt ovanligt att (för mig) vilt främmande människor kommer och hälsar jätteglatt på hunden (har ju bara haft en i taget), då dom känner igen honom från mammas butik...

Båda min killar har charmat alla dom möter (som inte är hundrädda) och båda har varit jättesnälla och försiktiga mot barn, även om dom kan hoppa lite på vuxna som kommer och hälsar. :o
Men jag kan också uppleva dom som skarpa, men för dig som haft hund borde inte det vara något problem, dom är inte värre än en schäfer eller liknande ras. Vill du däremot ha en något mindre skarp ras än den svenska ska du kolla på finsk. Där har jag däremot upplevt samma sak som Kibani, att av dom tre raserna är det den Finska som är mest uppdelad.

Jag avslutar med att visa lite bilder från mitt lapphundsliv...
IMG_8160.jpg

Om du inte gillar pussar, ska du inte skaffa en lapphund! :angel:

IMG_0005.jpg

Lapphundskärlek :love: Jag brukar säga att han är mannen i mitt liv...

IMG_8501.jpg

Han är min lilla (18 kilos) knähund, så underbart!

IMG_9447.jpg

Som sagt, knähund! ;) Här sitter vi ungefär en meter från en utställningsring på Gotland Dog Show...

Sedan har vi ett gäng som är helt enkelt vacker hund (jag är inte alls partisk)...
kraxen3.jpg

*kl*

Jag tycker du är en RR-människa ut i fingerspetsarna ;)

Jag kan inte tipsa dig om några nya raser, men av det lilla jag sett av Heelern verkar det vara en rätt häftig hund. Min hyresvärd har ett gäng och hon säger att det är mycket hund i liten förpackning. De verkar vara fruktansvärt alerta och häftiga :D

*KL*
Just det, du undrade om pälsvården också... Jag borstade min hund senast 25 september, innan dess den 11 september och innan dess 28 augusti. Enda anledningen till att jag borstar honom så ofta är på grund av att vi varit på utställningar dom datumen. Annars är det bara när dom fäller (1 gång om året) som dom behöver borstas igenom några dagar i veckan...

Jaa, jag vet.. Älskar RR. Se vad jag skrev till Grana.

Pinscher känns väldigt likt RR. För lite will to please?

Jag röstar för schnauzer. Men den kan du göra vad du vill. Intelligenta och kvicka hundar men som inte anfaller folk med pussar och inställsamhet.

Jag har ju absolut ingen erfarenhet av RR. Är bara en känsla jag får.
Du hade väntat så länge på din skrutta och tagit in från Tjeckien och verkligen lagt jobb och tid på att köpa henne.
Jag tycker du ska göra samma grej igen om du hittar vad du vill ha, eller om kanske samma uppfödare planerar något igen.

Trots att jag föreslog schnauzer (eftersom den passar beskrivningen), så håller jag med. Jag lade ned mycket jobb på att sätta mig in i svart schnauzer och efter mycket möda och besvär fick jag till sist min tik från Tyskland.

Om något gått snett med henne så vet jag inte om jag skulle velat "kasta bort" all min nyvunna kunskap om rasen. Jag hade ägnat fem år att titta och drömma om rasen innan det äntligen blev verklighet. När kullen föddes så hade jag sådan koll på alla linjer i stamtavlan att jag nog hade kunnat rabbla varifrån hundarna kom, meriter etc mitt i natten. Jag visste precis vad jag ville ha.

Så - ja, jag håller med Grana - se dig omkring efter liknande kombination, lyssna på uppfödaren om hon/han har kontakter och jobba vidare med det du tänkt.

Det är ju egentligen inget fel på rasen, du hade bara extrem otur. :cry:

Jag vet inte, jag har tittat på massor fina RR-kombinationer, men det känns inte som om något är bra nog. Har en känsla av att jag kommer bli besviken..
Det jag är ute efter är inte jättevanligt i rasen.

Dock är jag ju insatt. Kommer ta lång tid att sätta mig in i en ny ras..

Skulle gärna höra mer om hur du tänker när du säger RR igen :)

Och mentaliteten?
Av det jag tidigare hört om Collie så är jag tveksam. Men är inte heller jätteinsatt.

Vill gärna höra mer om:
-Kelpie
-Berger des pyreneers
-Heeler
-Schipperke
-Sheltie

Nu är jag ju långt ifrån insatt i dessa raser men kelpie, schipperke och berger har jag fått för mig är väldigt mentalt krävande raser, särskilt berger. Och sheltie får du nog leta ganska länge efter en mentalt stabil hund.

*KL*
Jag förstår känslan av att du skulle bli besviken av en ny RR för att det inte är Alice men motsatsen finns ju också: att du blir besviken på den nya hunden för att den inte är en RR...
"Så skulle aldrig en RR ha gjort..."
De är ju otroligt speciella hundar och om du känner att de passar dig som hand i handske med alla deras egenheter så kanske det ÄR din ras.

Väljer du en annan ras så tror jag ändå att du skall ha en hund med lite "attityd", jag hade tyckt att tex labbe var ganska slätstruken efter att ha haft RR i 12 år. Den kan ju vara lite mer förig och samarbetsvillig för det :).

Lycka till, hur du än gör!

Tycker det är smart att skaffa en annan ras, då slipper du jämföra och kan fokusera om lite ett tag. Du kan ju skaffa en "maskothund" även om du vill satsa på RR:)

Iaf, jag funderade lite på cocker, men de är ju långhåriga och inte alltid så hälsosamma. Men möter världens sötaste cockervalp på mina promenader, den verkar så underbart trevlig!

Har fått för mig att den rasen är väldigt uppdelad show/bruks?

Det finns ju faktiskt ett mellanting vad gäller aussien också, den som har både utseende OCH hjärna:angel:
Aussien anser jag är en bra allround hund som du kan göra mycket med, dock kolla noggrant vilka linjer du vill ha och sätt dig in i rasen ordentligt, vilket jag i och för sig är övertygad om att du gör vilken ras det än blir:)

Just Berger des pyrenees (à face rase gillar jag bäst) tänkte jag faktiskt tipsa om. Samma där, var noga med att kolla upp hundarna. Vet en uppfödare som är supertrevlig och har bra hundar mentalt. Dock står det totalt still i hjärnan nu vad människan heter och jag vet inte om man får länka uppfödare ändå. Men om du googlar så hittar du nog dit:D

Den vita är inget som intresserar dig annars? Där kan du få hur mycket info som helst av mig:D

Finsk lapphund :love:

Min tik på snart 6 månader är en underbar tjej. Arbetssam och mycket lättlärd, inga problem att ha lös i skogen. Inomhus kopplar hon gärna av och rasen har en tydlig "av och påknapp". De är sociala och älskar att gosa men blir inte för mycket på nåt sätt. Ja, jag kan säga massa bra egenskaper :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 474
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka