Om jag skulle ha en annan ras..

Sv: Om jag skulle ha en annan ras..

312155_10150399457477112_611572111_10124561_926743493_n.jpg

299544_10150399468657112_611572111_10124685_800256699_n.jpg

301228_10150363080072112_611572111_9892712_6885877_n.jpg

KL

Puttar upp den här tråden igen då framförallt sambo är lite trött på RR. Egentligen är det väl Camaro som han är trött på, och hon är inte det bästa exemplaret, men det finns ändå en längtan efter något annat.

Det han är ute efter som vi inte har i Camaro:
-Will to please. Han är trött på motivationsarbetet och att alltid behöva be och tjata. Han vill ha en hund som är på hugget, som blir glad när man ber den om något och som lyder utan att ifrågasätta.
-Mental stabilitet. Camaro är skotträdd och allmänt lite vek. Hon behöver ofta övertalning innan hon provar någon nytt, svarar inte alls bra på tillsägelser osv.

Storlek, päls osv kan vi lämna åt sidan för tillfället.

Sambon har alltid velat ha BC, men vi är ändå överens om att det är uteslutet sålänge vi inte har får.
Labbe och golden är vi inte så förtjusta i. Men det kan bero på att vi mest träffat tråkiga exemplar. Vill inte ha en mesig/intetsägande hund.

I dagsläget är han inte så involverad i träning osv, men det beror ju också på att han inte tycker att det är kul med Camaro.
Han har dock mycket att göra med jobbet så det ska inte vara en allt för krävande hund.

Jag delar ju hans känslor delvis gällande Camaro och har också ibland en längtan efter mer arbetsvilja. Samtidigt vill jag inte ge upp RR, och har nu hittat en kull jag tror på.
Men vi får se, om han verkligen vill ha något annat kanske det blir tre hundar i familjen i framtiden.

Har redan fått många tips men ni får gärna fortsätta komma med förslag, nu riktat främst till min sambos önskemål.

:)

Kan du berätta mer?

Kan tillägga att sambo har tagit jägarexamen men ännu inte börjat jaga. Han är väldigt besviken över att Camaro utvecklat en sådan skotträdsla att hon inte kommer kunna delta i jakten.

Det är en av de kontinentala fågelhundarna, en av de lite mildare enligt mig, dvs inte så hård som vorsteh och weimaraner. Allround, kan användas både vid fågeljakt och klövviltsjakt som stötande. Ska kunna apportera bra både på land och vatten. Finns en här på forumet som har en, Ove tror jag han heter..?

Har en vän som har 2 hanar och de är supernöjda. De får mycket stimulans iofs, men lämnar tex inte gården även om den inte är inhägnad. Fågelhundarna ska ju inte jaga på egen hand, därför brukar det gå fint att ha dem lösa på skogspromenader, förutsatt att de är tränade från start att inte förfölja vilt.

Mindre än RR - väldigt mycket mindre hund, men en jäkligt kul sådan. Lancashire heeler;)

Förig, fartig, snabb, lättlärd och väldigt väldigt rolig:)

De raser jag kommer på som jag har sett 100-proc will to pease hos är faktiskt olika slags terrier.

Ingen terrier av mellan- och liten storlek som jag har mött har varit trögstartad eller omotiverad. Busig kanske, men oerhört lojala och engagerade.

Mina hundar, schnauzer och dvärgschnauzer, är väldigt lättstartade och gillar båda att vara till lags. Dvärgschnauzern är i regel väldigt tacksam och schnauzerns will to please verkar bero lite på vilka linjer hunden kommer ifrån.

Hade jag varit i dina skor så hade jag besökt en brukshundklubb och sett ut några hundar som verkar ha den attityd jag efterfrågar. Sedan hade jag frågat ägaren varifrån hunden kom och lite om dess stamtavla.

Om nu inte rasen är så viktig, utan attityden, menar jag.

*Storpudel
*Schäfer
*Rottweiler
*Shiba Inu

Alla dessa är väldigt föriga och, som jag förstår det, psykiskt stabila. (Såklart beroende på linjer)

Jag som är van vid BC tycker att träna terrier är som att träna en vägg:o:angel:
Var hundvakt åt en mellis i en månad och höll på att bli vansinnig...

Jag tänker spontant på Aussie efter att ha läst TS trådar här. Faller väl på om de vill ha den till jakt...

Jag som är van vid BC tycker att träna terrier är som att träna en vägg:o:angel:

Får nog hålla med dig lite här. Terriers är skitkul, men det är inte för inte som de har rykte om sig att vara envisa. Självklart skiljer det sig mellan raser och individer, men om det är något de inte har intresse för så gör dem inte det.

Tack för alla tips som kommer in!
Aussie kanske inte är så tokigt.. Förutsatt att han är säker på att han faktiskt kommer träna betydligt mer än idag.

Ang jakten får vi väl se hur han vill göra. Men vi kommer ju köpa en ny RR som förhoppningsvis är ett bättre exemplar än Camaro i det avseendet.

Är retrivrar helt uteslutna? Jag tänker flatte, där finns jakten också om ni vill ha den.

Jag tycker terriers är hemskt roliga men det är för att det är en utmaning att hitta VAD som motiverar. Will to please vetisjutton, då får man nog kolla bland amstaff etc.

De är snabba som attan när man hittar motivatorn och då är det jätteroligt. Men att hitta den... :D

Men vad vill din sambo träna? Det känns som ett bättre utgångsläge;)

Jag vet massor av hundraser som jag gillar, men som går bort eftersom jag inte kan använda dem till jakt. Inom min ras tex finns Sv LCH och de är skitroliga att träna. Min lilla har vi kört massor av klickerträning med tex, hon kan hur många frestylemoment som helst nu:) hade jag tränat ren tävlingslydnad hade det säkert gått riktigt bra och jag har kört en del agility för husbehov, vilket de älskar.
MEN jag kan inte jaga med en boxer, trots att jag gillar rasen, så de går bort. Så tänker jag, utgå från det viktigaste och gå vidare därifrån. RR har jag aldrig sett i skogen, så det är ju inte säkert att nästa RR blir någon jaktstjärna ändå.

Jag är inte säker på att han själv vet vad han vill hålla på med ;)
Det här är ju mest funderingar för framtiden. Få igång tankarna kring vad vi ska leta efter och kanske börja kolla närmare på vissa raser.

Tror inte jakten är ett krav för honom dock.

Var hundvakt åt en mellis i en månad och höll på att bli vansinnig...

Jag tänker spontant på Aussie efter att ha läst TS trådar här. Faller väl på om de vill ha den till jakt...

Kanske är inte de terrier jag mött representativa, men jag har slagits av hur otroligt fokuserade de kan vara på sin ägare och snabbtänkta. Alltså en jack russel eller foxteriier som gör en superlydnad är underbar att se - eller agility.

Det verkar så kul med en hund som tänker själv och drar slutsatser! Om hunden är tillräckligt alert så blir träningen skoj och finurlig, tänker jag.

Lite sådan är schnauzern här hemma. Viss envishet finns (eftersom hon tänker själv), men eftersom kamp- och jaktlust och matintresset är enormt så är hon tacksam att motivera. Hon kan sälja sin mormor för en smula köttbulle.

Vad gäller schnauzern i allmänhet så reserverade jag mig en del... :angel: Jag tror inte min hund är ovanlig, men jag har mött mer "egna" schnauzrar än min.

Förresten - ts - tollare kanske vore något? En person på jobbet föder upp sådana och hon beskriver dem som lättlärda, arbetskrävande, samarbetsvilliga och vänliga. De jagar med sina.

Jag tycker terriers är hemskt roliga men det är för att det är en utmaning att hitta VAD som motiverar. Will to please vetisjutton, då får man nog kolla bland amstaff etc.

De är snabba som attan när man hittar motivatorn och då är det jätteroligt. Men att hitta den... :D

Jag har aldrig sett en amstaff med will to please, däremot läste jag nyligen i Hundsport om Sveriges första engelska staffordshire terrier som blivit lydnadschampion. :)

Det är väl så - att de som lyckas - de hittar rätt motivation och är kanske lika snabbtänkta som terriern själv?

Vi vanliga dödliga får hålla oss till andra raser. ;)

Men jag är svag för terrierns kvickhet, lojalitet, attityd och integritet. Jag måste erkänna det... Då tänker jag på de lätta och små. Inte airdale terrier eller rysk svart terrier - de vet jag inget om.

Jo hittar du motivatorn och får koncentrationen så finns det INGET som bryter den koncentrationen.

Men att hitta det kan vara en duktig utmaning. Som en shettis typ :D

Jo hittar du motivatorn och får koncentrationen så finns det INGET som bryter den koncentrationen.

Men att hitta det kan vara en duktig utmaning. Som en shettis typ :D

men guuuuuuuuuuuuud... ja, det är kanske bra att inte ha terrier. :D

shettisar kan man inte anklaga för att vara för följsamma och samarbetsvilliga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 060
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 182
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 129
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 474
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka