Usel tycker jag inte man kan kalla en hund som faktiskt klättrar i bruksklasserna, men visst betyder en duktig förare mycket. Det är inte lätt att hitta duktiga förare som vill lägga ner jobb på hundar som inte är helt hundra, så det är ju anmärkningsvärt om det finns flera sådana ekipage i rasen.
Du kan ju inte läsa innantill, vem har argumenterat för att showlinjer är lika bra till arbete som jaktlinjer? Vill du vara vänlig att citera det textavsnittet, men en hederlig citering den här gången, inte en textrad ryckt ur sitt sammanhang som sist?
Det enda jag har påstått är att alla showlinjer inte så totalt värdelösa som du framställer dem, eftersom jag träffat showlabbar som presterar bra på tävlingsbanan, och lever friska till hög ålder.
Till sist vill jag påpeka att en hunds grad av hull inte är en statisk egenskap, som du tycks tro. En fet hund blir smal om den fodras rätt.
En labradors arbetsförmåga mäts inte på bruksprov. Den mäts på de rasspecifika jaktproven eller i praktiskt arbete. Du kan plocka upp en labbe till elit utan att veta om det egentligen är en bra respresentant för sin ras. Det är först på jaktproven/arbetet det visar sig.
För övrigt kan även en riktigt dålig hund ta sig till godkänd högre med tillräckligt envis och duktig förare. Det sker ingen egentlig selektering förrän i elit.