Om inga utställningar fanns?

Din observation håller inte om du tittar i genom standarderna, rasgrupp för rasgrupp, och ser vilka hundar som vinner, ras för ras. För varje fläskbergs- eller pälsmonsterras går det flera normalbyggda och normalpälsade raser.

Visst finns osunda ideal, orden "tung" och "kraftig" beträffande kroppsbyggnaden i standarden är nästan alltid katastrofalt för rasen. Det behövs aĺltså information så att valpköpare kan göra bra val. I dagsläget förstår jag inte hur någon vågar köpa en mastiff, berner sennen eller cavalier till exempel, trevliga raser men med hälsolägen och försäkringsstatistik som förskräcker.

Det räcker med de utställningar jag har varit på. Det finns enstaka fina, sunda hundar, sen dräller det av osunda. Ta av dig ögonbindeln så kommer du se själv.

Ö
Jag ser inga problem med att ställa ut våra wachtlar, jag gör det en del och tycker att det är kul.
Jag ser inte att det är några problem eftersom:

- För att kunna få cert måste de gå i jaktklass, dvs de måste ha startat jaktprov.
- För att få utställningschampionatet behöver de en hel del, närmare bestämt: 3 CK - varav minst ett ska ha delats ut på den årliga rasspecialen (ca 160-200 startande hundar), GK unghundsprov (krav: maxpoäng på skott), GK anlagsprov viltspår, 1:a pris öppen klass (som är vårt elitprov - det delas ut 2-4 ettor/år...).

Jag tror att vi har de relativt tuffa kraven för SE UCh att tacka för att rasen inte är uppdelad i jakt vs utställning.
I dagsläget har vi en hund som är utställningschampion, och han är den första sedan 2006 ;)

Fler raser kanske borde ta efter dock.

I min ras måste hunden vara godkänd i lägre bruksklass för att få utställningscert. Den blir dock inte utställningschampion förrän den nått godkänt resultat i högre klass. Men det regelverket gäller väl kanske alla brukshundar.

Hur som helst räcker det inte att vara snygg för att bli champion.

Det räcker med de utställningar jag har varit på. Det finns enstaka fina, sunda hundar, sen dräller det av osunda. Ta av dig ögonbindeln så kommer du se själv.
Så du spenderar mycket tid på utställningar trots att du föraktar hela ruljansen?

Själv har jag varit på fyra stycken i hela mitt liv, tycker det är urtrist fastän jag har en hund som faktiskt gick bra i de sammanhangen. Däremot träffar jag många hundar, både på brukshundklubbar, tävlingar och på promenader som är högt meriterade i utställningssammanhang, och samtidigt friska och glada.

Problemet är att du inte läser (alternativt inte förstår) vad jag skriver. Vi är överens om att det finns raser med osunda ideal, plattnosarna, tung-och-kraftig-raserna, för-mycket-skinn-raserna, etc. Men det är inte en majoritet av raserna.

Så du spenderar mycket tid på utställningar trots att du föraktar hela ruljansen?

Själv har jag varit på fyra stycken i hela mitt liv, tycker det är urtrist fastän jag har en hund som faktiskt gick bra i de sammanhangen. Däremot träffar jag många hundar, både på brukshundklubbar, tävlingar och på promenader som är högt meriterade i utställningssammanhang, och samtidigt friska och glada.

Problemet är att du inte läser (alternativt inte förstår) vad jag skriver. Vi är överens om att det finns raser med osunda ideal, plattnosarna, tung-och-kraftig-raserna, för-mycket-skinn-raserna, etc. Men det är inte en majoritet av raserna.

Jag är uppväxt på hundutställningar och har spenderat en hel del tid även som vuxen.
Jag håller inte med dig om att det är bara bland de extrema raserna utan bland väldigt många "normala" hundar. Så visst både läser och förstår jag men jag håller inte med.

Jag är uppväxt på hundutställningar och har spenderat en hel del tid även som vuxen.
Jag håller inte med dig om att det är bara bland de extrema raserna utan bland väldigt många "normala" hundar. Så visst både läser och förstår jag men jag håller inte med.
Jag är inte säker på att du förstår, extremavel syftar till att få fram extrema utseenden, och i det sammanhanget är det svårt att prata om "normala" hundar. Annars är vi överens om att det finns raser med stora hälsoproblem som inte är relaterade till rasens utseende utan till dåliga immunförsvar och liten genvariation. Men det är en annan diskussion.

Tänkte på tråden om kortnosarna, & folk som inte vill det eller det pga att hundarna ska ställas ut.

Vad gör egentligen utställningar för gott? Vad hade hänt om man helt enkelt slutade arrangera utställningar? Måste man ha såpass fasta rasstandarder?
Hade det gjort något om hundarna kanske blev lite mer olika varandra till utseendet trots att de är samma ras, om man istället lade fokus på insidan?

Jag har ju border collies, så för mig känns utställningar verkligen både främmande och onödigt. vad är det som gör att utställningar prioriteras så högt? Är det bara en hobby eller finns det en riktigt bra poäng med utställningar?

Jag har ju Papillon. Själv har jag aldrig varit intresserad av utställning. Men jag kan förstå de uppfödare inom Papillon som ställer ut sina avelsdjur. Några av mina har varit utställda och champions innan jag fått dem. Det har ju gjort att man kunnat sälja deras valpar till ett högre pris.
Min nuvarande uppfödare avlar på mentalitet. Det är tyvärr inte helt vanligt inom min ras. Hon är också noga med att socialicera valparna. Det är inte heller det vanligt.
Hon ställer ibland ut sina avelshundar för att just få dem meriterade. Och inom vår ras är det ju vad som finns. Det blir ju också då ett bra tillfälle för henne att träffa andra inom samma ras och få möta de med samma intresse och ev knyta bra kontakter för framtida sammarbeten.
Hon är dock känd inom rasen för att få fram hundar som är bra i skallen. Så jag vet att många som kör agility köper av henne tex.

Inom min ras premieras inga osunda saker på utställning. Så jag ser inte direkt faran i att ställa dem faktiskt. Men visst är det trist att så många som har pappi köper dem som gulliga dockor. De är ju intelligenta och aktiva och sunda. Så de kan göra så mycket mer än bara mysa..

Min ena har faktiskt lämnat en som tävlar lydnad på hög nivå. Det var dock den enda på den tiden jag hade lite koll. Men det är ju rätt ovanligt att man inom vår ras tränar hundar så pass och meriterar dem så. När de ändå ofta säljs till folk som inte har krav på att de ska utföra så mycket så kanske det inte känns värt det..

Många hundmänniskor har väl vart typ på Älvsjömässan , Svenska Mässan eller liknande utan att själv vara hängiven utställare...

Hursomhelst, jo problemet att de sunda utställningshundarna är minoritet. Förutom alla "plattnosarna, tung-och-kraftig-raserna, för-mycket-skinn-raserna" som i många fall är rent djurplågeri, så titta på alla arbetande raser! I princip alla (vet att vissa jaktraser är undantag) utställningsvarianter är som sorgliga skuggor av den arbetande varianten.

Titta på de här labradorerna:
Utställning: http://aquador.vovve.net/images/Lisa100814-2l.jpg
Jakt: http://migrated.ifokus.se/uploads/e95/e95438454e96e7ad8af7e6781cdb682b/lipton.jpg
Hur sjutton kan någon inbilla sig att tro att utställningslabben "har en exteriör som som ger maximala förutsättningar för att klara sitt jobb" ???

Jag är inte säker på att du förstår, extremavel syftar till att få fram extrema utseenden, och i det sammanhanget är det svårt att prata om "normala" hundar. Annars är vi överens om att det finns raser med stora hälsoproblem som inte är relaterade till rasens utseende utan till dåliga immunförsvar och liten genvariation. Men det är en annan diskussion.

En vän ställer Samojed för att nämna ett exempel. Det är ingen extrem ras men du skulle bli rädd om du såg vad som premieras. Feta hundar med osunt mycket päls. Det fönas och fluffas något enormt, ju mer fluff desto bättre.
Det är en i grunden arbetande ras men om man kollar utställning så handlar det om att få fram den största sockervadden.

En vän ställer Samojed för att nämna ett exempel. Det är ingen extrem ras men du skulle bli rädd om du såg vad som premieras. Feta hundar med osunt mycket päls. Det fönas och fluffas något enormt, ju mer fluff desto bättre.
Det är en i grunden arbetande ras men om man kollar utställning så handlar det om att få fram den största sockervadden.
Det låter fantastiskt att det inte räcker med pälsfluffet, utan att det måste till hullfluff för att samojeder ska premieras i utställningsringen. Men jag tror dig absolut.

Det låter fantastiskt att det inte räcker med pälsfluffet, utan att det måste till hullfluff för att samojeder ska premieras i utställningsringen. Men jag tror dig absolut.

Tyvärr så är ju feta hundar det normala för väldigt många idag.
Får ofta höra hur smala mina är. De är sunda, den ena på gränsen till rund tom.

Många hundmänniskor har väl vart typ på Älvsjömässan , Svenska Mässan eller liknande utan att själv vara hängiven utställare...

Hursomhelst, jo problemet att de sunda utställningshundarna är minoritet. Förutom alla "plattnosarna, tung-och-kraftig-raserna, för-mycket-skinn-raserna" som i många fall är rent djurplågeri, så titta på alla arbetande raser! I princip alla (vet att vissa jaktraser är undantag) utställningsvarianter är som sorgliga skuggor av den arbetande varianten.

Titta på de här labradorerna:
Utställning: http://aquador.vovve.net/images/Lisa100814-2l.jpg
Jakt: http://migrated.ifokus.se/uploads/e95/e95438454e96e7ad8af7e6781cdb682b/lipton.jpg
Hur sjutton kan någon inbilla sig att tro att utställningslabben "har en exteriör som som ger maximala förutsättningar för att klara sitt jobb" ???

Om du hade läst inlägget som du citerar, som handlar gynnsamma exteriörer för arbete, hade du märkt att de behandlar hundar som redan klarat de första proven i sin arbetskarriär. Labradorerna du hänvisar till skall alltså ha gått till pris på jaktprov. Vilka av bilderna visar sådana hundar?

Sedan är det fortfarande så att majoriteten av arbetande raser inte är delade i show och bruksvarianter. Har du hört talas om showstövare och jaktstövare, showdrever och jaktdrever, showvorsteh och jaktvorsteh, showjämte och jaktjämte eller showkelpie och brukskelpie?

Till sist skulle en hel del av labbarna på dina bilder se helt ok ut, nedbantade.

Inom min ras (borzoi) är det tack och lov ingen premiering av ohälsosamma drag som hos många andra. Det finns en "vanlig" gren av min ras och en "bruksgren" och bruksgrenen innebär lure coursing. Hundar som anses vara "brukshundar" inom min ras är ofta något mindre, det är den största skillnanden. Ingen av dom är ohälsosamma eller onormala på något sätt även om man kan se att rasen långsamt har frångått vissa punkter i rasstandarden. Bland annat så är det vanligare och vanligare numera att hundarna är väldigt smala i bringan och frambenen sitter väldigt nära varandra. Enligt den gamla traditionella standarden så ska hundarna ha en bra bredd i bringan, men dom har med åren blivit smalare och smalare framtill. Dock är det inget som verkar ha haft någon negativ inverkan på rasen utan troligen är det snarare så att det var det man ansåg var rätt i gamla dagar, där hundarna skulle vara mer rejäla än vad man kanske tycker idag när användningsområdet har gått från att vara jakthundar som ska klara av att döda varg till att vara sällskapshundar och kapplöpningshundar. Det finns vissa uppfödare som oroar sig lite för att storleken på rasen ska minska över lag för att folk blir för fokuserade på att avla fram små och snabba hundar för kapplöpningsbanan och få bra tider än att behålla rasens storlek, som är ett av dess kännetecken.

Åter igen; tack för alla tankar!

Hinner inte skriva så mycket nu, men en sak dyker upp i mitt huvud: några skriver om fördelar med "kroppsbedömning" för att utvärdera hundarna och några skriver att ens egen ras ännu inte fått problem (vilket är deppigt i sig: att man behöver skriva det. Det tyder ju kanske på att 1) utställningar inte är så harmlöst och 2) att det är på väg åt fanders i så många fall att man får vara glad för de raser där det inte är så (?)

I allafall, tänk om man vänder på det? Istället för att göra en yttre bedömning av diverse kvaliteter så börjar man inifrån sas? Med mentalitet och fysisk hälsa (& sätt att "mäta" dessa); borde inte en god kropp byggd för det den ska göra komma på köpet då? Hoppas någon hänger med på vad jag menar.

Åter igen; tack för alla tankar!

Hinner inte skriva så mycket nu, men en sak dyker upp i mitt huvud: några skriver om fördelar med "kroppsbedömning" för att utvärdera hundarna och några skriver att ens egen ras ännu inte fått problem (vilket är deppigt i sig: att man behöver skriva det. Det tyder ju kanske på att 1) utställningar inte är så harmlöst och 2) att det är på väg åt fanders i så många fall att man får vara glad för de raser där det inte är så (?)

I allafall, tänk om man vänder på det? Istället för att göra en yttre bedömning av diverse kvaliteter så börjar man inifrån sas? Med mentalitet och fysisk hälsa (& sätt att "mäta" dessa); borde inte en god kropp byggd för det den ska göra komma på köpet då? Hoppas någon hänger med på vad jag menar.

En hunds exteriör kan en insatt person bedöma på mindre än en minut. En mentaltestare behöver en knapp timme för att bilda sig en uppfattning om en hunds styrkor och svagheter på det området. Hur lång tid det tar att konstatera om en hund är fullt frisk med hjälp av provtagningar och undersökningar vågar jag inte gissa på.

Det går att tänka sig en hund som är fullt frisk, (med bra immunförsvar, bra hjärta och cirkulation, A-höfter, etc), med rätt temperament för sitt jobb, men som har en exteriör som begränsar hundens arbetsförmåga, eller gör att hunden inte klarar sin uppgift ett helt hundliv. Det räcker ju med en sådan liten detalj som dåligt med underull för att hunden inte ska klara av lugnare utomhusarbete stora delar av året i Sverige. Det är också sorgligt när fina jakthundar, duktiga vallare och goda brukshundar får ont i kroppen för att de inte är korrekt byggda.

Ingenting kommer på köpet i riktad avel. Man måste selektera för alla önskvärda egenskaper, dvs mentalitet, hälsa och exteriör är alla viktiga.

Din observation håller inte om du tittar i genom standarderna, rasgrupp för rasgrupp, och ser vilka hundar som vinner, ras för ras. För varje fläskbergs- eller pälsmonsterras går det flera normalbyggda och normalpälsade raser.

Tyvarr har jag sett fler overviktiga hundar vinna, innom alla raser jag tittat pa, an atletiska och normal viktiga hundar. Det ar precis som med manniskor ... vi forandrar idealen, jag var tidigare storlek 34-36 ... men numera, sedan jag lagt pa mig 5-6 kilo, ar det oftast for stort.

Visst finns osunda ideal, orden "tung" och "kraftig" beträffande kroppsbyggnaden i standarden är nästan alltid katastrofalt för rasen. Det behövs aĺltså information så att valpköpare kan göra bra val. I dagsläget förstår jag inte hur någon vågar köpa en mastiff, berner sennen eller cavalier till exempel, trevliga raser men med hälsolägen och försäkringsstatistik som förskräcker.

Jag har tva mycket atletiska rottisar ... just nu ar bada lite "chubby" eftersom det var for varmt i Florida att springa och rora sig. De skulle fortfarande inte ha en chance pa en utstallning ... de ar aldeles for smala. Jag skulle behova lagga pa Mandy atminstone 8-10 kilo for att hon skulle ga riktigt bra pa en Svensk eller Amerikansk utstallning. (Det skulle inte fall mig in ... hon ar super atletisk och kan springa och hoppa som en valp fast hon ar 8 ar.)
Med den vikten skulle hon fa vecken i pannan och mer "los" hud runt huvudet som man i dag efterstravar. Rasstandarden sager att en 'bitch' ska ha ett feminint huvud ... och det har hon ... men i dag premieras de allra tyngsta med bredaste skalle. Och veck. Rottisar, vare sig de ar tikar eller hanhundar, ska i dag ha mycket hud och manga veck.:confused:

Om du hade läst inlägget som du citerar, som handlar gynnsamma exteriörer för arbete, hade du märkt att de behandlar hundar som redan klarat de första proven i sin arbetskarriär. Labradorerna du hänvisar till skall alltså ha gått till pris på jaktprov. Vilka av bilderna visar sådana hundar?

Sedan är det fortfarande så att majoriteten av arbetande raser inte är delade i show och bruksvarianter. Har du hört talas om showstövare och jaktstövare, showdrever och jaktdrever, showvorsteh och jaktvorsteh, showjämte och jaktjämte eller showkelpie och brukskelpie?

Till sist skulle en hel del av labbarna på dina bilder se helt ok ut, nedbantade.
.

Labradorerna är ett typexempel på hur skillnaden ser ut mellan en arbetsvariant och en utställning. Och nej, utställningslabbarna skulle inte se okej ut nedbantade. Visst är en del sorgligt feta men framförallt är de helt olikt byggda en jaktlabbe.

Som jag skrev så är en del jaktraser undantagna den uppdelningen så jag vet inte varför du räknar upp tre stycken som exempel? Jag kan räkna upp en väldigt massa raser där den typiska utställning vs arbetsvarianten.

Lite lustigt att du tar upp kelpien som exempel också, den är ju extremt uppdeld egentligen, t.om. så att de blev då olika raser. Just skowkelpie vs workingkelpie är en rätt vanlig benämning för dessa...

.

Lite lustigt att du tar upp kelpien som exempel också, den är ju extremt uppdeld egentligen, t.om. så att de blev då olika raser. Just skowkelpie vs workingkelpie är en rätt vanlig benämning för dessa...

Fast det där stämmer väl ändå inte? Raserna är väl numera uppdelade i en valltyp och en brukstyp. Brukstypen ställs förvisso ut men den har väl som ras inga problem med arbetsförmågan varken fysiskt eller mentalt.

Jag är av den åsikten att utställningar är roten till allt ont inom hundavel. Utställningar handlar om prestige och fina priser - det säger ingenting om hur sund hunden är varken mentalt eller fysiskt. På stora utställningar premieras dom mest extrema individerna inom varje ras.

Dom enda raserna som inte premieras osunt är dom jakthundsraser som kräver arbetsmerit för att kunna plocka cert eller bli champion. Och även inom dessa raser har jag ibland sett den sorgliga trenden att hundarna blir större.

Redan i början av 1900-talet när utställning "uppfanns" delades många raser upp, och eftersom jag har bäst koll på engelska raser nämner jag dom - engelsk cocker spaniel delades direkt, likaså labrador. Settrarna råkade illa ut tidigt. I sitt hemland har spaniels och labrador+golden avlats i princip helt åtskilda sedan utställning uppfanns. Så hur mycket vi än förfasas över det nu kommer vi inte kunna ändra över 100 års avel på spaniel och retriever.

Det är oerhört sorgligt att det ska behöva vara såhär, men jag tror faktiskt att många raser kommer man få lämna åt sitt öde. Många raser är så fruktansvärt förstörda att man aldrig kommer kunna rädda Arbetande raser finns i arbetande versioner. Genuint duktiga och engagerade människor sliter hårt med att bevara dessa rasers mentala och fysiska fördelar. Jag tror och hoppas att det är dessa raser som kommer överleva i längden.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 906
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 819
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 997
Senast: Lotus
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 615
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Annonsera mera hundar 2