Om inga utställningar fanns?

Korrekt exteriör är inte alltid synonymt med certvinnare på utställning. Funktionalitet är en sak, certvinnare en annan.
Notera att få poliser använder exteriörschäfer i tjänst.
Det finns dessutom en hel del reaktiva hundar i tjänst. Hundpoliser använder i stort sett alltid sin hund i sitt arbete. De flesta polishundar fungerar som personsökshundar, spårhundar, olika former av specialsök samt som skyddshund (vilket är det det polishunden gör minst av).
Schäfer är väl ändå skräckexemplet på delad ras? Jag har inte diskuterat cert-vinnare, för där har oväsentligheter som ögonfärg och öronvinklar betydelse. Men jag fortsätter att envist hävda att i de flesta raser premieras faktiskt välbenade hundar med ok exteriör.

Schäfer är väl ändå skräckexemplet på delad ras? Jag har inte diskuterat cert-vinnare, för där har oväsentligheter som ögonfärg och öronvinklar betydelse. Men jag fortsätter att envist hävda att i de flesta raser premieras faktiskt välbenade hundar med ok exteriör.
Åhå.. Det finns en del hundar som inte råkat ut för utställningsmänniskors inflytande, men de flesta har tyvärr inte den turen. Det går ut över såväl egenskaper som hundens hälsa.
En del jakthundsraser har klarat sig väl mestadels för att de som äger sådana faktiskt använder hundarna i praktisk jakt.
I övrigt är det mycket övertypade hundar som inte har mycket med sitt arbetande ursprung att göra. även sällskapshundar har gått detta öde till mötes i stora delar.
Se på raser som olika mastiffer, många arbetande bruksraser, en del av jakthundarna och sällskapsraserna.. Somliga vallhundsraser har också råkat ut för detta.

En träningskompis har ett kullsyskon till ett par hundar som klarat L-test, utbildats till polishundar men har fått tas ur tjänst. Superstabila, supervärden på test, jättesnälla, men svåra att komma åt pga av sin stabilitet och totala brist på rädsla.

Hon är för övrigt den enda som kommit till start med sin hund, trots att alla i kullen såldes till erfarna, bruksintresserade förare. Visst kan det bli för mycket av det goda.

Va? Var de för stabila och orädda för att kunna tränas?
Då kan man ju fundera på vad för metoder som använts..

En träningskompis har ett kullsyskon till ett par hundar som klarat L-test, utbildats till polishundar men har fått tas ur tjänst. Superstabila, supervärden på test, jättesnälla, men svåra att komma åt pga av sin stabilitet och totala brist på rädsla.

Hon är för övrigt den enda som kommit till start med sin hund, trots att alla i kullen såldes till erfarna, bruksintresserade förare. Visst kan det bli för mycket av det goda.
Nu var det inte den typen av hund som jag avsåg. Men du kan även dessa hundar kan fungera bra i tjänst. Hundar behöver inte bli arga för att bita.

Åhå.. Det finns en del hundar som inte råkat ut för utställningsmänniskors inflytande, men de flesta har tyvärr inte den turen. Det går ut över såväl egenskaper som hundens hälsa.
En del jakthundsraser har klarat sig väl mestadels för att de som äger sådana faktiskt använder hundarna i praktisk jakt.
I övrigt är det mycket övertypade hundar som inte har mycket med sitt arbetande ursprung att göra. även sällskapshundar har gått detta öde till mötes i stora delar.
Se på raser som olika mastiffer, många arbetande bruksraser, en del av jakthundarna och sällskapsraserna.. Somliga vallhundsraser har också råkat ut för detta.
De flesta raser är inte övertypade och delade, utan har hyfsat sunda utseendeideal. Gå i genom rasgrupp för rasgrupp så kommer du att se det.

De flesta raser är inte övertypade och delade, utan har hyfsat sunda utseendeideal. Gå i genom rasgrupp för rasgrupp så kommer du att se det.
Det har jag gjort. Har du? Det är skillnad på vad som står och vad som visas i utställningsringen. Läs sedan rasspecifika anvisningar. Har DU gjort det?

De
Nu var det inte den typen av hund som jag avsåg. Men du kan även dessa hundar kan fungera bra i tjänst. Hundar behöver inte bli arga för att bita.
Det var inte bitarbetet som var problemet. Hundarna kan bli arga om det verkligen gäller. Det var att hitta förare som kunde lura hundarna att tro att himmelen kommer att falla ner över ditt huvud om du inte gör exakt som jag säger NU.

Det har jag gjort. Har du? Det är skillnad på vad som står och vad som visas i utställningsringen. Läs sedan rasspecifika anvisningar. Har DU gjort det?
Jag har tittat på bildgallerierna från Stora Stockholm. Har inte läst några standarder eftersom jag inte kan tolka dem. I mina amatörögon ser de flesta raser ok ut, utan handikappande överdrifter.

De

Det var inte bitarbetet som var problemet. Hundarna kan bli arga om det verkligen gäller. Det var att hitta förare som kunde lura hundarna att tro att himmelen kommer att falla ner över ditt huvud om du inte gör exakt som jag säger NU.
En hund med arbetslust kommer att arbeta. Vad gäller lydnad så är det betydligt mer gynnsamt med belöning. det gäller även inom tjänst.

Jag har tittat på bildgallerierna från Stora Stockholm. Har inte läst några standarder eftersom jag inte kan tolka dem. I mina amatörögon ser de flesta raser ok ut, utan handikappande överdrifter.
Då tycker jag att du ska överlåta läsandet och bedömandet till de som klarar av detta bättre istället för att uttala dig om hur saker är. Många raser lider nämligen av handikappande överdrifter utan att du verkar se det.

Då tycker jag att du ska överlåta läsandet och bedömandet till de som klarar av detta istället för att uttala dig om hur saker är. Många raser lider nämligen av handikappande överdrifter utan att du verkar se det.
VIll du lista bara tio raser som lider av handikappande EXTERIÖRA överdrifter som INTE SYNS är du snäll?

VIll du lista bara tio raser som lider av handikappande EXTERIÖRA överdrifter som INTE SYNS är du snäll?
Cavalier King Charles spaniel, schäfer, olika långryggade hundar tex tax och welsh corgi, olika mastiffraser med mycket skinn, chow chow, olika retrievers med sin fetma (som iofs döms fram trots att det syns tydligt), cocker spaniel (öronproblem- notera skillnaden på hur jaktspaniel ser ut), chihuahua och många andra sällskapsraser bla trubbnosiga.
Då är ändå inte medtaget hur utställningsavel påverkar mentalitet. Det typiska exemplet där är långhårig collie.

Ibland är det svårt att hitta en belöning som väger tyngre än självbelöningen.....
Så är det hos många hundar bla de vi har. De arbetar ändå bra. Om hunden har lite vilja att samarbeta kan det vara svårt. Men uppenbarligen går det eftersom den nu går som tävlingshund?
Själv säljer jag hellre till duktiga privatpersoner än till tjänstehundsfolk.
Enligt min erfarenhet är de skickligare.

Cavalier King Charles spaniel, schäfer, olika långryggade hundar tex tax och welsh corgi, olika mastiffraser med mycket skinn, chow chow, olika retrievers med sin fetma (som iofs döms fram trots att det syns tydligt), cocker spaniel (öronproblem- notera skillnaden på hur jaktspaniel ser ut), chihuahua och många andra sällskapsraser bla trubbnosiga.
Då är ändå inte medtaget hur utställningsavel påverkar mentalitet. Det typiska exemplet där är långhårig collie.
Det SYNS ju att det är fel på hundarna du nämner. De exteriöra överdrifterna är tydliga! Cavalierern är tokigt rundskallig, vad som är fel med exteriörschäfern behöver jag inte dra, chowen saknar vinklar och har för mycket skinn..... Jag har redan nämnt stor-och-tung-raserna, för-mycket-skinn-raserna, plattnosarna, etc. Läs hela tråden så kommer vi att förstå varandra bättre!

Det enda jag har påstått i den tråden är att en god exteriör gynnar en arbetande hund. Ett sätt att bedöma exteriören är att en erfaren person vars omdöme man sätter värde på bedömer exteriören, t. ex. vid utställning.

Så är det hos många hundar bla de vi har. De arbetar ändå bra. Om hunden har lite vilja att samarbeta kan det vara svårt. Men uppenbarligen går det eftersom den nu går som tävlingshund?
Själv säljer jag hellre till duktiga privatpersoner än till tjänstehundsfolk.
Enligt min erfarenhet är de skickligare.

Inte samma hund, kullsyskon. Hunden som kommit till start ett fåtal gånger, löser uppgifterna i skogen galant, men efter eget huvud. Samma på appellplan. Alltså inte en SM-kandidat.

@Liran kom med sakargument istället för att gång på gång insinuera/påstå att de som inte håller med dig saknar läsförståelse, alternativt inte läst tråden.
Tycker du verkligen att det är konstigt att jag undrar hur det är med läsförståelsen när någon påstår att det finns raser med handikappande exteriöra överdrifter som inte syns, och denne någon sedan rabblar upp raser med överdrifter som ingen kan undgå att missa?

Har du missat sakargumenten jag kommit med? Är vi inte överens om att korrekta vinklar och sunda kroppar gynnar en arbetande hund? Är vi inte överens om att en sakkunnig person faktiskt ser sådant vid en besiktning?

.

Jag tycker fortfarande att du drar för långtgående och ogrundade slutsatser. Kan inte hjälpa dig med bristerna i läsförståelse. Det du påstår i din ingress är rappakalja. Så här tycker jag:
1) En korrekt och hållbar exteriör är viktigare för en brukshund än en sällskapshund, eftersom brukshundenns kropp utsätts för fler påfrestningar.
2) Ett sätt att snabbt kolla att exteriören i varje fall inte har synliga begränsningar är att en erfaren person bedömer den. Det kan ske vid t. ex. vid en utställning.
3) Naturligtvis är sannolikheten mycket större att få en arbetshund, om man väljer en valp efter arbetande föräldrar. Just när det gäller labradorer vet jag några härliga sporthundar ur utställningslinjer, som också fått pris i lägre klasser på jaktprov.
4) När det gäller polishundar måste man komma i håg att föraren först och främst ska sköta sina polisiära uppgifter. Han eller hon kan inte ha 100 eller 50% fokus på hunden, som idealt fungerar som ett redskap. Superreaktiva hundar går alltså bort.

Jag tror alltså inte att den jobbigaste och reaktivaste hunden är den bästa arbetshunden.
Men du, tycker du inte att du beter dig lite illa när du påstår att jag har bristande läsförståelse bara för att jag inte håller med dig och ditt resonemang?

1. Jag håller med om att en hållbar exteriör är viktigt för en brukshund, självklart! Men vad är en hållbar exteriör?
2. Jag tror inte att utställning är alls ett bra sätt för att bedöma detta, uppenbarligen inte eftersom det som premieras på utställning är fruktansvärt icke-funktionellt. Däremot är korningens exteriörbeskrivning bättre! Utöver detta så skulle jag tro att hundar med icke-hållbar exteriör kommer sorteras bort av sig själva ur aveln, för vem avlar vidare på något som inte håller till det hunden är gjord för?
3. Återigen så måste du skilja på "härlig sporthund" och en god rasrepresentant för den enskilda rasen.
4. Vi verkar helt enkelt ha väldigt olika erfarenheter av hur arbetet med tjänstehundar går till.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 820
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 005
Senast: Lotus
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 615
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?