Om inga utställningar fanns?

Det var inte bitarbetet som var problemet. Hundarna kan bli arga om det verkligen gäller. Det var att hitta förare som kunde lura hundarna att tro att himmelen kommer att falla ner över ditt huvud om du inte gör exakt som jag säger NU.
Det låter ungefär som den skolan som fortfarande råder inom delar av militären, dvs hundar som man inte kan korrigera till lydnad är dåliga hundar. Nu har vi ju kommit lite längre än så, men vissa lever ju tyvärr kvar i den gamla världen..

Men du, tycker du inte att du beter dig lite illa när du påstår att jag har bristande läsförståelse bara för att jag inte håller med dig och ditt resonemang?

1. Jag håller med om att en hållbar exteriör är viktigt för en brukshund, självklart! Men vad är en hållbar exteriör?
2. Jag tror inte att utställning är alls ett bra sätt för att bedöma detta, uppenbarligen inte eftersom det som premieras på utställning är fruktansvärt icke-funktionellt. Däremot är korningens exteriörbeskrivning bättre! Utöver detta så skulle jag tro att hundar med icke-hållbar exteriör kommer sorteras bort av sig själva ur aveln, för vem avlar vidare på något som inte håller till det hunden är gjord för?
3. Återigen så måste du skilja på "härlig sporthund" och en god rasrepresentant för den enskilda rasen.
4. Vi verkar helt enkelt ha väldigt olika erfarenheter av hur arbetet med tjänstehundar går till.
Svar:
1) Erfarenhetsmässigt är det ungefär samma parametrar som gör en häst hållbar. Korrekta vinklar etc.
2) Det vore kanon om svagheterna sorterade bort sig själv. Tyvärr har de flesta tikar gått i avel innan förslitningsskadorna visar sig. Hanhundar också för den delen.

De exteriörbeskrivningar jag varit med om handlar för mycket om cm-mått hit och dit. Säkert bra för avelsrådet i en ras som kan följa trender, men jag tror att ett tränat öga uppfattar helheten bättre, och det är den som räknas först och främst när det hållbarheten.
3) Även jaktlabbe-experterna gillar hundarna jag refererar till.
4) Där är vi överens!

Det finns väl ingen situation (eller typ av hund) där det är fördelaktigt med halvtaskiga nerver? Kamplust, nerver av stål och intresse för att samarbeta behövs hos en bra polishund. Hur definierar du vem som helst? Naturligtvis är det inte en hund för en slumpmässig person man väljer ut på gatan. Däremot kan det nog vara en hund för vem som helst som är intresserad av att bruksa, och kan tänka sig en stor hund.

Nej naturligtvis är det att föredra att hunden är helt nervfast men det kryllar inte precis av hundar som har allt. Och för oss vanliga dödliga som bara vill tävla och inte försätter våra hundar i extrema situationer så gör det inget om våra hundar inte är tuffast på jorden. Det kan rent av vara ganska bekvämt om de då och då vill hålla matte i handen.

Men extrem kamp och motor ställer alltid extra krav på hundföraren! Tittar man på de hundar som blir problemhundar så är det antingen hundar med usla nerver/mycket rädslor och/eller hundar som ligger högt i kamp och motor. Hundar med mycket under huven kan helt enkelt bli besvärliga och faktiskt rent av farliga om de inte hanteras rätt! För tävlingshundar är det önskvärt att de har lite "sprutt" i sig, men de behöver aldrig vara extrema.

Nej naturligtvis är det att föredra att hunden är helt nervfast men det kryllar inte precis av hundar som har allt. Och för oss vanliga dödliga som bara vill tävla och inte försätter våra hundar i extrema situationer så gör det inget om våra hundar inte är tuffast på jorden. Det kan rent av vara ganska bekvämt om de då och då vill hålla matte i handen.

Men extrem kamp och motor ställer alltid extra krav på hundföraren! Tittar man på de hundar som blir problemhundar så är det antingen hundar med usla nerver/mycket rädslor och/eller hundar som ligger högt i kamp och motor. Hundar med mycket under huven kan helt enkelt bli besvärliga och faktiskt rent av farliga om de inte hanteras rätt! För tävlingshundar är det önskvärt att de har lite "sprutt" i sig, men de behöver aldrig vara extrema.
Jag håller med om vartenda ord du säger. Men jag tror inte att det är extrem-hundarna som blir bäst polishundar. Kamp och mycket motor, javisst, men inte extremkamp.

Tycker du verkligen att det är konstigt att jag undrar hur det är med läsförståelsen när någon påstår att det finns raser med handikappande exteriöra överdrifter som inte syns, och denne någon sedan rabblar upp raser med överdrifter som ingen kan undgå att missa?

Har du missat sakargumenten jag kommit med? Är vi inte överens om att korrekta vinklar och sunda kroppar gynnar en arbetande hund? Är vi inte överens om att en sakkunnig person faktiskt ser sådant vid en besiktning?

Självklart handlar det om mestadels exteriöra avvikelser som syns på utställning, hur skulle annars domarna kunna selektera på detta, undantag jag kommer på kan vara överdrivet tjock päls som ökar risken för fuktexem. Men om målet med utställning är att en ras ska vara så homogen som möjligt utseendemässigt så ökar helt klart risken för matadoravel som i längden leder till utarmning av den genetiska avelsbasen och risken för rasbundna sjukdomar ökar. Det förekommer nog i mer än en ras att hundar med bra resultat på utställning överanvänds (även inom andra grenar också såklart). Det är en anledning till att det vore bäst för både populationen att ta bort tävlingsdelen av utställningar. Egentligen även kvalitetsbedömningen också. När en hund kan få allt från Good till Excellent med ck/cert säger inte detta mycket om hunden. Bättre med bara godkänd eller underkänd som på exteriörbeskrivningen med information om hundens brister och förtjänster som kan användas för utvärdering av avel samt vid planering av framtida avel. TÄVLINGEN om en massa priser på utställningar är förödande för många raser.

Sen ställer jag mig väldigt frågande till om den hunden som får excellent alltid har en arbetsmässigt bättre exteriör än den som bara för very good, tror du det? Ännu mer frågande med cert då könskaraktär blir viktigt där och vad den har med en hund arbetsförmåga att göra ser jag inte.

Någon som SKK själva var kritiska mot på en utbildning jag var på är hur avelsgrupper bedöms på utställning, att alla i gruppen ska vara så lika som möjligt har tidigare ansetts vara något att eftersträva men idag inser man att det inte är så bra för den genetiska variationen i en population.

Alla hundar som är korrekt byggda behöver inte se likadana ut men på utställning premieras homogenitet, det är ett problem SKK själva tar upp. De vill att min tittar mindre på priserna och mer på kritiken.

Jag läste för ett tag den en artikel om hur Samojedhunden hade utvecklats, hittar den tyvärr inte nu, men det man kom fram till var att mycket av det som premieras i utställningsringen INTE är förenligt med samojedens ursprung som draghund i kallt klimat.

Nästan ännu mer skrämmande är att många får i utställningsringen höra att deras hundar är för smala (inte för tunn benstomme utan för lite fett) trots att de är mycket fina i hull. VARFÖR eftersträvas överviktiga hundar på utställning? Det är väl något som knappats främjar arbetsförmågan.

Ett problem som en person som hade Jack Russel lyfte var att unga hundar som går bra på utställning ofta används tidigt i avel men sedan när de blev vuxna har de för grova/tunga. Anledningen till att de fick bra bedömningar som unga var antagligen att de hade den massa man förväntar sig hos en vuxen hund redan då men när den sen var vuxen blev den för tung, men då hade den ju redan gått i avel och lämnar sina anlag till populationen. Jag tycker det är konstigt att en unghund inte bedöms som en unghund. En unghund ska INTE vara "färdig" i kroppen tidigt men detta är något som premieras hos de flesta raser vilket leder till allt tyngre hundar.

Generellt så verkar utställning främja grövre hundar, hur ser du på det?

Senast ändrad:
Självklart handlar det om mestadels exteriöra avvikelser som syns på utställning, hur skulle annars domarna kunna selektera på detta, undantag jag kommer på kan vara överdrivet tjock päls som ökar risken för fuktexem. Men om målet med utställning är att en ras ska vara så homogen som möjligt utseendemässigt så ökar helt klart risken för matadoravel som i längden leder till utarmning av den genetiska avelsbasen och risken för rasbundna sjukdomar ökar. Det förekommer nog i mer än en ras att hundar med bra resultat på utställning överanvänds (även inom andra grenar också såklart). Det är en anledning till att det vore bäst för både populationen att ta bort tävlingsdelen av utställningar. Egentligen även kvalitetsbedömningen också. När en hund kan få allt från Good till Excellent med ck/cert säger inte detta mycket om hunden. Bättre med bara godkänd eller underkänd som på exteriörbeskrivningen med information om hundens brister och förtjänster som kan användas för utvärdering av avel samt vid planering av framtida avel. TÄVLINGEN om en massa priser på utställningar är förödande för många raser.

Sen ställer jag mig väldigt frågande till om den hunden som får excellent alltid har en arbetsmässigt bättre exteriör än den som bara för very good, tror du det? Ännu mer frågande med cert då könskaraktär blir viktigt där och vad den har med en hund arbetsförmåga att göra ser jag inte.

Någon som SKK själva var kritiska mot på en utbildning jag var på är hur avelsgrupper bedöms på utställning, att alla i gruppen ska vara så lika som möjligt har tidigare ansetts vara något att eftersträva men idag inser man att det inte är så bra för den genetiska variationen i en population.

Alla hundar som är korrekt byggda behöver inte se likadana ut men på utställning premieras homogenitet, det är ett problem SKK själva tar upp. De vill att min tittar mindre på priserna och mer på kritiken.

Jag läste för ett tag den en artikel om hur Samojedhunden hade utvecklats, hittar den tyvärr inte nu, men det man kom fram till var att mycket av det som premieras i utställningsringen INTE är förenligt med samojedens ursprung som draghund i kallt klimat.

Nästan ännu mer skrämmande är att många får i utställningsringen höra att deras hundar är för smala (inte för tunn benstomme utan för lite fett) trots att de är mycket fina i hull. VARFÖR eftersträvas överviktiga hundar på utställning? Det är väl något som knappats främjar arbetsförmågan.

Ett problem som en person som hade Jack Russel lyfte var att unga hundar som går bar på utställning ofta används tidigt i avel men sedan när de blev vuxna har de för grova/tunga. Anledningen till att de fick bar bedömningar som unga var antagligen att de hade den massa man förväntar sig hos en vuxen hund redan då men när den sen var vuxen blev den för tung, men då hade den ju redan gått i avel och lämnar sina anlag till populationen. Jag tycker det är konstigt att en unghund inte bedöms som en unghund. En unghund ska INTE vara "färdig" i kroppen tidigt men detta är något som premieras hos de flesta raser vilket leder till allt tyngre hundar.

Generellt så verkar utställning främja grövre hundar, hur set du på det?
Håller med om att utställning ofta premierar tyngre hundar, men det gäller inte majoriteten av raserna. Mitt privata skräckexempel är dalmatinerhanarna som ser ut som hormonstinna prickiga rottweiler i utställningsringen nu för tiden, från att ha varit sunda långdistansare.

Vad beträffar utställningsresultaten skulle jag vilja råda hundägaren till att läsa kritiken och välja vad som väger tyngst för din arbetande hund, "välbenad och välvinklad" eller "rastypiskt uttryck med vackra mörka ögon".

Det enda jag har påstått i den tråden är att en god exteriör gynnar en arbetande hund. Ett sätt att bedöma exteriören är att en erfaren person vars omdöme man sätter värde på bedömer exteriören, t. ex. vid utställning.

Men ingen säger emot första meningen. Problemet är att utställning inte gynnar en god exteriör för en arbetade hund, det är så uppenbart för alla håller på med arbetande hundar. Bara utställningsfolk och utställningsdomare lurar sig själva att utställning gynnar en god exteriör.

Men ingen säger emot första meningen. Problemet är att utställning inte gynnar en god exteriör för en arbetade hund, det är så uppenbart för alla håller på med arbetande hundar. Bara utställningsfolk och utställningsdomare lurar sig själva att utställning gynnar en god exteriör.
Har aldrig hävdat att utställning gynnar en god exteriör. Däremot har jag skrivit att utställning är ett sätt att få din hunds exteriör bedömd. Ställ för en domare som lägger vikt vid att hunden ska fungera i arbete, och du får en bedömning som ger vägledning.

Jag håller med om vartenda ord du säger. Men jag tror inte att det är extrem-hundarna som blir bäst polishundar. Kamp och mycket motor, javisst, men inte extremkamp.
Detta är alltså sagt av en person som testat 100-tals blivande polishundar. Han letade efter hundar som hade en mycket stor kamp. Sedan finns det hundar med överdriven kamp också, men det är ju en enbart negativ egenskap och inget som någon människa vill ha.

Har aldrig hävdat att utställning gynnar en god exteriör. Däremot har jag skrivit att utställning är ett sätt att få din hunds exteriör bedömd. Ställ för en domare som lägger vikt vid att hunden ska fungera i arbete, och du får en bedömning som ger vägledning.

Nej för utställningsdomare ger uppenbarligen ingen vägledning för hur en arbetade hund ska se ut, tvärtom!

Otaliga exempel räknas upp som exempel på raser som förstörts av utställningsavel, ändå påstår du att de är i minoritet. (Och för all del, även om det skulle gälla typ 40% av raserna hade det väl varit fruktansvärt nog?). I princip alla bruksraser, retriever och spaniels. Och därtill andra jaktraser också. Sen så alla dessa sällskapshundar - överpälsade, plattnosade, överdrivet små dvärghundar, för mycket hud etc etc.. Det är jäkligt många raser där utställningsavel gjort så mycket dåligt för "rasutveckligen" för att överdrifter och icke-funktionella hundar gynnas på utställning.

Det vore ju toppen om det var så det fungerade i praktiken men så är det ju inte i många fall. När hundraser få exteriör som inte är förenlig med det arbete de från början avlades för så har det ju inte gått till så, eller hur?

Många som ställer ut mycket gör enbart det, de är inte intresserade av annat arbete med sina hundar även om de har en ras som från början är arbetande hundar. De vill vinna priser i utställningsringen och avlar därför på de hundar som de tror ger en avkomma som gör detta vilket i längden leder till exteriöra överdrifter i de flesta raserna. Jag tycker synd om domarna som ska döma i konkurrens, hur ska de göra om de står där med tre hundar som i mycket liknande grad uppfyller rasstandarden? Ja det får väl gå på något, är den en ras som ska ha rikligt med päls så väljer denna kanske den mest pälsade hunden även om de andra två har alldeles tillräckligt med päls också. Eller samma med en grövre hund. Så för att konkurrera på utställning måste du alltså ha en hund som antingen har riktigt mycket päls eller är riktigt rejäl, eller helt bådeock och vips så har du ett grovt pälsmonter där varken pälsen eller tyngden bidrar till arbetsförmågan, snarare tvärtom.

Detta tror jag är ett större problem i större raser med många hundar i vare klass på utställningar. Många rena jakthundsraser är kanske inte så många i varje klass och därför blir sällan överdrifter avgörande för att vinna. Samma med min egen ras kelpie, det är sällan mer än några enstaka på varje utställning och därför är konkurrensen inte lika hög. Dessutom krävs arbetsmerit för att ta cert. Men för att sticka ut i en ring med 40 hundar så behöver man kanske ha en lite mer extrem hund.

• Gilla
Reactions: Laa
Kamplust är en av de egenskaper som ger stor arbetslust. Det finns tämligen många mallar som har mycket stor kamplust och som gör sig utmärkt i tjänst just av den anledningen.
När det gäller utseende på somliga av de raser som nämnts så verkar du oklar över rasstandard. Cavalier har inte en rasstandard som förskriver runt huvud. Det står att hjässan ska vara nästan flat mellan öronen. Beträffande chow chow så är mängden skinn sällan ett problem. Rasen ska dessutom har raka bakbensvinklar enligt standarden. Problem de har är bla ögonproblem. Samma gäller somliga mastiffraser. Som så många andra problem så opereras dessa.
JAg har f.ö. fött upp chow chow så jag är bekant med rasen sen många år tillbaka.
Beträffande andra raser som tex tax så ska de vara långryggade. Det finns trots det problem med taxar som har bristande proportioner.
I övrigt finns det många raser som är uppdelade i en arbetande och en exteriör variant. Vilka tror DU är mest lämpade för att arbeta? Tror DU att utställningar gynnar den arbetande varianten?
Uppdelade raser är bla greyhound, malle, terv, groenis, schäfer, aussie, riesen, labbe, golden, cocker, springer, bc, dobermann, rottis.

Nej för utställningsdomare ger uppenbarligen ingen vägledning för hur en arbetade hund ska se ut, tvärtom!

Otaliga exempel räknas upp som exempel på raser som förstörts av utställningsavel, ändå påstår du att de är i minoritet. (Och för all del, även om det skulle gälla typ 40% av raserna hade det väl varit fruktansvärt nog?). I princip alla bruksraser, retriever och spaniels. Och därtill andra jaktraser också. Sen så alla dessa sällskapshundar - överpälsade, plattnosade, överdrivet små dvärghundar, för mycket hud etc etc.. Det är jäkligt många raser där utställningsavel gjort så mycket dåligt för "rasutveckligen" för att överdrifter och icke-funktionella hundar gynnas på utställning.
Ok, du vet ingen domare vars åsikt om din hunds exteriör du skulle lägga någon vikt vid. Respekterar det. Jag är lyckligt lottad och har en handfull namn vilkas hundkunnande jag beundrar och vilkas åsikt om min arbetande hunds exteriör jag är uppriktigt intresserad av. Om jag någon gång skulle ställa ut, vore det för någon av dem.

Fortsätter att hävda att de flesta hundraser har en hyfsat sund exteriör utan menliga överdrifter. Börja räkna, rasgrupp för rasgrupp.

Detta är alltså sagt av en person som testat 100-tals blivande polishundar. Han letade efter hundar som hade en mycket stor kamp. Sedan finns det hundar med överdriven kamp också, men det är ju en enbart negativ egenskap och inget som någon människa vill ha.
Beror på övriga egenskaper också. Skickliga hundförare reder ut sådana hundar. Tyvärr befinner sig större delen av dessa inte hos polis eller väktare utan är privatpersoner.

Poliser är föräldralediga, byter tjänst eller jobb och blir sjukskrivna precis som andra människor. En inflammerad hälsena fungerar i skrivbordsarbete, men inte som hundpolis. Ska man ställa av/pensionera/ta bort hunden som har kostat skattebetalarna lika mycket som en sprillans ny polisbil då?
Naturligtvis "valsar" inte hundarna omkring, men en bra polishund ska klara av att byta förare med kort inkörningsperiod.
Nix polishundar byter inte förare för att föraren får en inflammerad hälsena så vidare inte just den föraren har ett samarbete med en annan förare. Polishundarna är förarnas egna och inga som ägs av Polisen.

Däremot hundar inom det militära ägs av militären men det är en helt annan sak.

Exteriörbedömning är ett sätt att få exteriören bedömd. Utställning är konkurrensbedömning.

Nix polishundar byter inte förare för att föraren får en inflammerad hälsena så vidare inte just den föraren har ett samarbete med en annan förare. Polishundarna är förarnas egna och inga som ägs av Polisen.

Däremot hundar inom det militära ägs av militären men det är en helt annan sak.
Det beror på om det är Polismyndigheten eller privatpersonen polisen som köpt in hunden. Båda förekommer. Men det är vanligt att privatpersonen polisen köper sin och sen L-testar den.

Kamplust är en av de egenskaper som ger stor arbetslust. Det finns tämligen många mallar som har mycket stor kamplust och som gör sig utmärkt i tjänst just av den anledningen.
När det gäller utseende på somliga av de raser som nämnts så verkar du oklar över rasstandard. Cavalier har inte en rasstandard som förskriver runt huvud. Det står att hjässan ska vara nästan flat mellan öronen. Beträffande chow chow så är mängden skinn sällan ett problem. Rasen ska dessutom har raka bakbensvinklar enligt standarden. Problem de har är bla ögonproblem. Samma gäller somliga mastiffraser. Som så många andra problem så opereras dessa.
JAg har f.ö. fött upp chow chow så jag är bekant med rasen sen många år tillbaka.
Beträffande andra raser som tex tax så ska de vara långryggade. Det finns trots det problem med taxar som har bristande proportioner.
I övrigt finns det många raser som är uppdelade i en arbetande och en exteriör variant. Vilka tror DU är mest lämpade för att arbeta? Tror DU att utställningar gynnar den arbetande varianten?
Uppdelade raser är bla greyhound, malle, terv, groenis, schäfer, aussie, riesen, labbe, golden, cocker, springer, bc, dobermann, rottis.
Jag tolkar extremkamp som den grad av kamp som finns i ytterdelen av skalan, dvs samma som överdriven kamp. Inte önskvärt. Gärna mycket kamp, men för mycket är obra.

Dessutom tycker jag nog att chowens raka ben orsakar lidande hos rasen även om det står så i rasstandarden. Det är alltså ett osunt ideal.

Till sist vill jag än en gång påpeka att majoriteten av raserna inte är delade.

Senast ändrad:
Poliser är föräldralediga, byter tjänst eller jobb och blir sjukskrivna precis som andra människor. En inflammerad hälsena fungerar i skrivbordsarbete, men inte som hundpolis. Ska man ställa av/pensionera/ta bort hunden som har kostat skattebetalarna lika mycket som en sprillans ny polisbil då?
Naturligtvis "valsar" inte hundarna omkring, men en bra polishund ska klara av att byta förare med kort inkörningsperiod.
Tjänstehundar byter inte förare för att den blir sjukskriven en period. Om Polismyndigheten äger hunden blir den automatiskt kvar hos sin förare om den är över 7 år även om den polisen inte längre har en hundtjänst.

Tjänstehundar byter inte förare för att den blir sjukskriven en period. Om Polismyndigheten äger hunden blir den automatiskt kvar hos sin förare om den är över 7 år även om den polisen inte längre har en hundtjänst.
Är den över sju år är den väl avskriven företagsekonomiskt sett. Men om den är fyra?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 821
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 007
Senast: Lotus
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 615
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Storlek röd Kong?