Om inga utställningar fanns?

Faktum är att flera långryggar är både utställningschampion, och har jaktchampionat i antingen drevjakt eller grytjakt. Funktionaliteten överlåter jag till jägarna att bedöma.
Det stämmer möjligtvis bland strävhårstaxar och släthårstaxar men jag tror inte att du hittar så många långhårstaxar som har jaktchampionat...

Jag är säker på att du Migo som verkar intresserad av att läsa har träffat på uttrycket "fighting like a cornered rat". Det krävs tuffa, hårda hundar med bulttångsbett för att avliva stora råttor en masse på tid.
Våra lagårdskatter klarade stora råttor utan problem. Värst var den lilla vita kattungen som lämnade ett slagfält av råttor efter sig. Elva stycken stora på en natt..
För hundar torde råttor inte vara något större problem eller kräva någon speciellt tuff hund...

Faktum är att flera långryggar är både utställningschampion, och har jaktchampionat i antingen drevjakt eller grytjakt. Funktionaliteten överlåter jag till jägarna att bedöma.
Notera skillnaden mellan hur många strävhårstaxar och långhårstaxar (samt även några av korthåren) är byggda.

Eller en katt, eller en kanin, eller en liten fluffhund.
Oh, jag vet inte vad du har råkat ut för för hundar, men av mina hundar har till och med de mest obegåvade lätt kunnat diskriminera mellan människor, hundar och andra djur. Tack och lov är min killer mycket vänlig mot alla hundar, särskilt små sådana, och människor, särskilt barn. Däremot skulle jag inte lämna henne ensam med en kanin eller katt.

Oj, såg alla indignerade personer vad jag svarade här?

Som insatt (=att kunna använda Hunddata och tolka ett mh) är det klart att jag valt individer som har större chans än snittet att bli ok.

Jämförelsen gäller även på gruppnivå eftersom jag valt sådana raser, där chansen är stor att få en frisk och trevlig valp.

Vilka raser, där hundarna fortfarande används i någon form av arbete, är inte delade?
Då räknar vi alltså inte med sällskapshundar där utställning är den enda "aktiviteten".
Pinscher, schnauzer, terrierraserna, dvärghundarna och alla dessa jakthundar som du vill lämna utanför.

Oh, jag vet inte vad du har råkat ut för för hundar, men av mina hundar har till och med de mest obegåvade lätt kunnat diskriminera mellan människor, hundar och andra djur. Tack och lov är min killer mycket vänlig mot alla hundar, särskilt små sådana, och människor, särskilt barn. Däremot skulle jag inte lämna henne ensam med en kanin eller katt.
Insinuerar du på att mina BCs skulle varit obegåvade?
O andra sidan, mat som mat men jakttekniken anpassar sig efter bytet.

I övrigt finns det många raser som är uppdelade i en arbetande och en exteriör variant. Vilka tror DU är mest lämpade för att arbeta? Tror DU att utställningar gynnar den arbetande varianten?
Uppdelade raser är bla greyhound, malle, terv, groenis, schäfer, aussie, riesen, labbe, golden, cocker, springer, bc, dobermann, rottis.
Det är en sanning med modifikation, iaf när det gäller BCn. När dåvarande UKC startade med utställningar i UK kring förra sekelskiftet så skiljdes rasen som blev colie från rasen BC eftersom de arbetande hundarna inte reggades i UKC, de reggades sso i ISDS
I USA pågick under lång tid "the BC war mellan AKC o ABCA om vilken av organisationerna som skulle ha rätten att stambokföra rasen, även i USA delades rasen upp o finns numera i bådas stamböcker. ABCA är motsvarande ISDS i resten av världen, förutom i Sverige o Norge.

Det är en sanning med modifikation, iaf när det gäller BCn. När dåvarande UKC startade med utställningar i UK kring förra sekelskiftet så skiljdes rasen som blev colie från rasen BC eftersom de arbetande hundarna inte reggades i UKC, de reggades sso i ISDS
I USA pågick under lång tid "the BC war mellan AKC o ABCA om vilken av organisationerna som skulle ha rätten att stambokföra rasen, även i USA delades rasen upp o finns numera i bådas stamböcker. ABCA är motsvarande ISDS i resten av världen, förutom i Sverige o Norge.
Det finns idag både bc som riktas mot utställning samt bc som riktas mot vallning. Tror det ligger ute bilder på bc (i den här tråden) som mest liknar aussie och har avgjort mer päls än vallande bc har.

De 5 exempena du tar är inte med i samma grupp.

Labben och amrisen är med i gruppen spaniel och retrivers. Amrisen är en spaniel även om de är en show-variant. Ingen har påstått att det är främst en jakthund även om många gör jaktprov och jagar med sina hundar. De är faktiskt grymma fågelapportörer. Amrisen är varken fet eller sjuk, tvärtom så är det en pigg, glad och aktiv ras. Det är inte tjockaste pälsen som är bäst, man vill ha en rak päls med god kvalitet som är lättskött.

Min andra ras dansk-svensk gårdshund är inte heller feta, omusklade oanvändbara hundar som premieras.

Ibland låter det som om de enda raser vissa av er räknar är bruksraserna och ev jakthundar och bc. Det finns andra raser som är minst lika viktiga inom hundsläktet. Vad tycker ni att en papillon ska gör för arbetsprov? Se utanför er egen värld lite grann.

Men om man nu eftersträvar en lättskött päls, varför blir den då bara längre och längre?
Varför blir huvudet rundare och rundare och varför sitter öronen bara lägre och lägre?

Ursäkta men jag undrar om det inte är du som behöver se utanför din egen ras.

Oj, såg alla indignerade personer vad jag svarade här?

Som insatt (=att kunna använda Hunddata och tolka ett mh) är det klart att jag valt individer som har större chans än snittet att bli ok.

Jämförelsen gäller även på gruppnivå eftersom jag valt sådana raser, där chansen är stor att få en frisk och trevlig valp.
Jag hoppas att folk som avlar har gått från att titta på individer och istället valt att titta på kullsammansättningen. Först då får man en bild av bredden på det genetiska arvet. Samma gäller f.ö. de som köper valp av bruksras.

Det finns idag både bc som riktas mot utställning samt bc som riktas mot vallning. Tror det ligger ute bilder på bc (i den här tråden) som mest liknar aussie och har avgjort mer päls än vallande bc har.
Jag vet inte var BCna som Migo lade in kommer ifrån, den som jag lade in är finsk. Naturligtvis kan hundar som importeras från t ex Finland reggas i SKK, men avkomma som kan reggas är inte så säkert att de kan få. SKK reggar oxå importer som är ISDS registrerade o de brukar inte ha problem med att klara vallprov.
Den uppdelningen som finns idag är främst mellan de som avlar på arbetshundar (läs djurhantering) o de som avlar på en mellanmjölksvariant, dvs hundar som med nöd o näppe klarar vallprovet o sen meriteras de i lydnad/bruks/agillity osv. Det utarmar rasens avelsbas. Man kan inte ställa ut BCs på nationella utställningar, bara internationella här i Sverige.

Jag vet inte var BCna som Migo lade in kommer ifrån, den som jag lade in är finsk. Naturligtvis kan hundar som importeras från t ex Finland reggas i SKK, men avkomma som kan reggas är inte så säkert att de kan få. SKK reggar oxå importer som är ISDS registrerade o de brukar inte ha problem med att klara vallprov.
Den uppdelningen som finns idag är främst mellan de som avlar på arbetshundar (läs djurhantering) o de som avlar på en mellanmjölksvariant, dvs hundar som med nöd o näppe klarar vallprovet o sen meriteras de i lydnad/bruks/agillity osv. Det utarmar rasens avelsbas. Man kan inte ställa ut BCs på nationella utställningar, bara internationella här i Sverige.
De jag sett har kommit från Storbritannien. Lågställda med olika färgställningar (ofta blå) och med mängder av päls. Ofta tyvärr också med bristande arbetslust.

@Liran kan du ge exempel på raser där man INTE premierar tyngre individer? Eftersom du säger att det gäller merparten av raserna så vore det ju inte svårt för dig att räkna upp ett helt gäng.

Du verkar ju tycka att utställningslabbar duger lika bra som jaktlabbar till arbete (vilket jag har svårt att förstå, de är ju så olika så man knappt kan se att det är samma ras både exteriört och mentalt) men annars då? Vilka fler raser?

Vill du vara vänlig att citera den text där jag påstår att utställningslabbar duger lika bra till arbete som jaktlabbar. Antingen är det så att du argumenterar ohederligt, eller också har du verkligen problem med läsförståelse.

Senast ändrad:
I rasstandard för collie står "The rough and the smooth Collie is the same with the exception of coat length."

På samma utställning i UK där hunden i mitt tidigare inlägg bedömdes som andra bästa hane i öppna klass såg motsvarande placering hos korthåren ut så här!

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 820
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 005
Senast: Lotus
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 615
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar