Om inga utställningar fanns?

@Liran kan du ge exempel på raser där man INTE premierar tyngre individer? Eftersom du säger att det gäller merparten av raserna så vore det ju inte svårt för dig att räkna upp ett helt gäng.

Du verkar ju tycka att utställningslabbar duger lika bra som jaktlabbar till arbete (vilket jag har svårt att förstå, de är ju så olika så man knappt kan se att det är samma ras både exteriört och mentalt) men annars då? Vilka fler raser?

Jag tolkar extremkamp som den grad av kamp som finns i ytterdelen av skalan, dvs samma som överdriven kamp. Inte önskvärt. Gärna mycket kamp, men för mycket är obra.

Dessutom tycker jag nog att chowens raka ben orsakar lidande hos rasen även om det står så i rasstandarden. Det är alltså ett osund ideal.

Till sist vill jag än en gång påpeka att majoriteten av raserna inte är delade.
Majoriteten av de arbetande brukshundarna och apporterande fågelhundar är delade.
Det finns knappast ett behov att dela sällskapsraser (inkluderat de som fungerar som sällskapshundar trots annan bakgrund) i en arbetande och en exteriör variant.
Raka ben orsakar sällan lidande. Däremot är det inte bra om de kotar över. F.ö. har jag fött upp en malle med helt rakt bakställ. Inga problem. Hunden fungerade som väktarhund/tävlingshund.

Till sist vill jag än en gång påpeka att majoriteten av raserna inte är delade.
Vilka raser, där hundarna fortfarande används i någon form av arbete, är inte delade?
Då räknar vi alltså inte med sällskapshundar där utställning är den enda "aktiviteten".

Majoriteten av de arbetande brukshundarna och apporterande fågelhundar är delade.
Det finns knappast ett behov att dela sällskapsraser (inkluderat de som fungerar som sällskapshundar trots annan bakgrund) i en arbetande och en exteriör variant.
Raka ben orsakar sällan lidande. Däremot är det inte bra om de kotar över. F.ö. har jag fött upp en malle med helt rakt bakställ. Inga problem. Hunden fungerade som väktarhund/tävlingshund.
Mallen är ju lite lättare och mer atletisk i kroppen än en chow, så det kanske finns mer utrymme för avvikelser där. Och visst hade det varit bättre för hunden med lite vinklar? Har inte sett en enda chow som har kunnat röra sig på ett vettigt sätt.

Vilka raser, där hundarna fortfarande används i någon form av arbete, är inte delade?
Då räknar vi alltså inte med sällskapshundar där utställning är den enda "aktiviteten".
Typ alla drivande hundar utom engelsk basset och kanske beaglen och taxen, (finns många dubbelchampions där). Typ alla jaktspetsar. Alla grythundar. Allroundern vorsteh. Det finns fler.

Senast ändrad:
Typ alla drivande hundar utom engelsk basset och kanske beaglen och taxen, (finns många dubbelchampions där). Typ alla jaktspetsar. Alla grythundar.
Så du menar de raser som i princip bara används till jakt? Det är ju inte direkt "majoriteten av alla raser" utan snarare ett gäng numerärt ganska små raser. Och nu klumpade du ju ihop rasgrupperna men det finns ju flertalet raser i de grupper du nämner som inte är kapabla till sitt arbete alls längre.

Taxen är väl solklart icke-funktionell på utställning med så lång rygg att de ser ut att gå av på mitten. Och flera terriers är ju rena fläskberg på utställning.

I min ras är problemet att domarna oftast inte har sett särskilt många hundar av rasen innan.
Hon som dömde wachtlarnas rasspecial t ex hade dömt 7 wachtelhundar sedan hon fick börja döma dem -85. Och sedan gav hon alla som var kvar vid BIS-utdelningen en rejäl utskällning för att man låtit hundarna bli alldeles för lätta i kroppen (?!), att man inte skulle blanda in de röda hundarna så mycket för att wachtlarna fick fula huvuden av det (?!) och massa annan goja.
Sedan snackade hon om att vi måste låta wachtlarna få betydligt mer massa, eftersom det krävs massa för att jaga t ex vildsvin :cautious: Jo, för en tung hund har ju jäkligt mycket lättare att hinna undan en asförbannad sugga än en hund av nättare modell.. Idioti.
Jag tror inte att hon kommer få döma på rasspecialen något mer.

Faktum är att flera långryggar är både utställningschampion, och har jaktchampionat i antingen drevjakt eller grytjakt. Funktionaliteten överlåter jag till jägarna att bedöma.

Ta och räkna hur många drivande raser det finns, med nordiska, östeuropeiska och balkanstövare! Ett fåtal är en grovt felaktig beskrivning.

När jag nämner de flesta raser inkluderar jag förstås sällskapshundar och dvärghundar. Många sällskapshundar har ju specialiteter som det inte är rumsrent att tävla i längre, typ att bita ihjäl största antalet råttor på tid, en gammal hederlig anglosaxisk sport. Min sällskapshund skulle få cert direkt där!

I min andra ras finns det utställningchampions som tävlar i elit, och brukschampions med ck. Däremotvar det ett tag sedan vi hade en dubbelchampion. Räknas det?

Faktum är att flera långryggar är både utställningschampion, och har jaktchampionat i antingen drevjakt eller grytjakt. Funktionaliteten överlåter jag till jägarna att bedöma.

Ta och räkna hur många drivande raser det finns, med nordiska, östeuropeiska och balkanstövare! Ett fåtal är en grovt felaktig beskrivning.

När jag nämner de flesta raser inkluderar jag förstås sällskapshundar och dvärghundar. Många sällskapshundar har ju specialiteter som det inte är rumsrent att tävla i längre, typ att bita ihjäl största antalet råttor på tid, en gammal hederlig anglosaxisk sport. Min sällskapshund skulle få cert direkt där!

I min andra ras finns det utställningchampions som tävlar i elit, och brukschampions med ck. Däremotvar det ett tag sedan vi hade en dubbelchampion. Räknas det?
Jag har väl inte sagt "fåtal", nu får du nog läsa igen.

Men då har vi alltså ett gäng rena jaktraser där man främst arbetar med hundarna samt att de är numerärt små vilket såklart även påverkar konkurrensutfallet på utställning. Sen har vi en massa sällskapsraser som inte längre arbetar, av olika anledningar. Dessa är inte direkt delade, men iallafall de flesta sällskapsraser har ju förändrats genom utställning. Ett gäng av dem är så allvarligt förändrade att hundarna får allvarliga sjukdomar och skador.

Sen kommer vi till bruksraserna, vinthundarna, spaniels, retrievers med flera där vi ser en tydlig uppdelning. De hundar som avlas för arbete har inte en chans i utställningsringen och hundar som avlas för utställning saknar vitala delar för att bli dugliga arbetshundar.
Vissa raser har förändrats så mycket att de knappt duger i sitt arbete längre alls.

Jag vet inte, men jag har svårt att se hur "majoriteten" inte har påverkats negativt.

Jag har väl inte sagt "fåtal", nu får du nog läsa igen.

Men då har vi alltså ett gäng rena jaktraser där man främst arbetar med hundarna samt att de är numerärt små vilket såklart även påverkar konkurrensutfallet på utställning. Sen har vi en massa sällskapsraser som inte längre arbetar, av olika anledningar. Dessa är inte direkt delade, men iallafall de flesta sällskapsraser har ju förändrats genom utställning. Ett gäng av dem är så allvarligt förändrade att hundarna får allvarliga sjukdomar och skador.

Sen kommer vi till bruksraserna, vinthundarna, spaniels, retrievers med flera där vi ser en tydlig uppdelning. De hundar som avlas för arbete har inte en chans i utställningsringen och hundar som avlas för utställning saknar vitala delar för att bli dugliga arbetshundar.
Vissa raser har förändrats så mycket att de knappt duger i sitt arbete längre alls.

Jag vet inte, men jag har svårt att se hur "majoriteten" inte har påverkats negativt.

Min lilla hund har gått bra på utställning, har korade avkommor och är en jävel på att avliva gnagare. Hon är dessutom gammal och frisk. Vilka vitala delar saknar hon? Arbetsavlade hundar med ck finns i min andra ras, och utställningschampions med meriter från elitklass. Vilka vitala delar saknas där?

Min lilla hund har gått bra på utställning, har korade avkommor och är en jävel på att avliva gnagare. Vilka vitala delar saknar hon? Arbetsavlade hundar med ck finns i min andra ras, och utställningschampion med meriter från elitklass. Vilka vitala delar saknas där?
Men vad tror du att jag ska kunna svara på det där? Varför blanda in individer i det hela, jag trodde vi pratade på gruppnivå här?

Mallen är ju lite lättare och mer atletisk i kroppen än en chow, så det kanske finns mer utrymme för avvikelser där. Och visst hade det varit bättre för hunden med lite vinklar? Har inte sett en enda chow som har kunnat röra sig på ett vettigt sätt.
Då får du titta igen. Jag har haft en hel del chowar. Ingen har haft problem att röra sig.

Min lilla hund har gått bra på utställning, har korade avkommor och är en jävel på att avliva gnagare. Hon är dessutom gammal och frisk. Vilka vitala delar saknar hon? Arbetsavlade hundar med ck finns i min andra ras, och utställningschampions med meriter från elitklass. Vilka vitala delar saknas där?
Det blir märkligt att diskutera angående individer. Det kommer alltid att finnas individer inom olika raser/varianter som är mer eller mindre lämpade för sin uppgift. Naturlig variation kallas det.
Generellt är dock den arbetande varianten bättre för sin uppgift.

Det blir märkligt att diskutera angående individer. Det kommer alltid att finnas individer inom olika raser/varianter som är mer eller mindre lämpade för sin uppgift. Naturlig variation kallas det.
Generellt är dock den arbetande varianten bättre för sin uppgift.
Att döda råttor kan väl knappast anses som en bedrift heller. Finns det ens hundar med jaktinstinkt som inte kan döda råttor?

Men vad tror du att jag ska kunna svara på det där? Varför blanda in individer i det hela, jag trodde vi pratade på gruppnivå här?[/QUOTE
Det stämmer att jag som lite insatt (=kan använda Hunddata, tolka ett mh och är bra på att ställa frågor ) har gjort informerade valpval.

Samtidigt gäller faktiskt det jag har skrivit på gruppnivå för jag har valt raser där chansen att man får en frisk och trevlig valp är stor. Det finns massor med raser jag aldrig skulle våga köpa valp från pga av hälsoläge eller risken att få en hund med en mentalitet svår att leva med.

Att döda råttor kan väl knappast anses som en bedrift heller. Finns det ens hundar med jaktinstinkt som inte kan döda råttor?
Jag är säker på att du Migo som verkar intresserad av att läsa har träffat på uttrycket "fighting like a cornered rat". Det krävs tuffa, hårda hundar med bulttångsbett för att avliva stora råttor en masse på tid.

Jag är säker på att du Migo som verkar intresserad av att läsa har träffat på uttrycket "fighting like a cornered rat". Det krävs tuffa, hårda hundar med bulttångsbett för att avliva stora råttor en masse på tid.

Så du menar att din hund ofta hamnar i gropar fulla med fullvuxna, stressade råttor? Ursäkta, men det där argumentet är typ det sämsta jag hört på länge. Jag har haft hundratals tamråttor genom åren och vet precis hur de fungerar. Vilken normalfuntad hund som helst med det minsta intresse av förföljande och jakt kan ta kål på en råtta.

Så du menar att din hund ofta hamnar i gropar fulla med fullvuxna, stressade råttor? Ursäkta, men det där argumentet är typ det sämsta jag hört på länge. Jag har haft hundratals tamråttor genom åren och vet precis hur de fungerar. Vilken normalfuntad hund som helst med det minsta intresse av förföljande och jakt kan ta kål på en råtta.
Eller en katt, eller en kanin, eller en liten fluffhund.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 820
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
4 005
Senast: Lotus
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 615
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Gravid som "äldre"
  • Vad gör vi? Del CCVII