Sv: Om du skulle köpa ny hund...
kl
Ni som har beauceron; hur är de i sättet om man jämför med schäfer o rottis?
Hmm.... jag har haft både schäfer och rottis tidigare så jag borde ju ha lätt att svara på det här.
Min uppfattning är att de är betydligt förigare och mjukare än rottisar (rent generellt, finns säkert mjuka rottisar också men många känns rätt "envisa" och "kan själv"), mer flockkänsla och intresse av att samarbeta. Upplever hanarna har trevligare sätt mot andra hanar än vad många rottishanar har.
Det finns betydligt fler likheter mellan en beauceron och en schäfer än mellan en beauceron och en rottis (förutom utseendet förstås).
Det är mycket hjärna i en beauceron, de har ett förflutet som vallande och vaktande ras och man bör vara medveten om det, det är en hund som kan ta snabba beslut om den tycker det behövs (dvs om den tycker att matte/husse inte har koll). En bra beauceron är social och öppen, har bra kamplust och föremålsintresse och inga direkta rädslor. Det finns mindre bra exemplar, det förekommer en del rädslor, mestadels ljudrädsla och osäkerhet med främmande människor men det känns som att det blivit mycket mycket bättre på senare år, speciellt vad gäller den sociala rädslan som kunde vara rätt rejäl hos vissa individer för om åren. Numera ser man oftast öppna, sociala och trygga båssar.
Definitivt friskare än schäfern - det var det som fick mig att byta ras. Hade kikat på båssarna länge men hängde kvar vid schäfer, tills jag fick nog - tre sjuka hundar på rad var inte kul - sen blev det beauceron istället och jag kan inte säga att jag har ångrat mig.
Rasen har tyvärr ett rykte om att inte vara helt bra mentalt, "skarpa" och att inte riktigt räcka till vad gäller arbete. Det känns lite synd och framför allt fel, för rasen HAR stor kapacitet och kan hävda sig bra mycket bättre i många sammanhang än vad folk generellt tror.
Vi har inom rasen hundar som tävlar bruks, lydnad, IPO, rallylydnad (en deltagare på SM 2012), drag (guld, silver och brons i olika klasser på barmarks-SM 2012). Vi har bevakningshundar, några väktarhundar, hundar som vallar (inte bara på hobbynivå), viltspårhundar.... och ändå finns det inte så himla många beauceroner i Sverige. Rasen hade säkert inte tagit skada av om fler tränings- och tävlingsintresserade hade intresserat sig för den - beauceronn är helt klart en mångsidig brukshund.