Om du skulle köpa hund NU?

Man får bjuda hunden på trasan med sitt kroppsspråk i samband med att man släpper den.
Jag försökte säga ett diskret "ja" bara för att hon inte skulle låsa fast i lydnad, men hon trodde mest jag skulle kasta något, så hon snurrade runt för att sen ivrigt springa och leta efter den mystiska leksaken :rofl:

Mig gör det inte så mycket. Det är kamp och driv i den tösen, en siffra på ett papper ändrar inte det :D

Jag försökte säga ett diskret "ja" bara för att hon inte skulle låsa fast i lydnad, men hon trodde mest jag skulle kasta något, så hon snurrade runt för att sen ivrigt springa och leta efter den mystiska leksaken :rofl:

Mig gör det inte så mycket. Det är kamp och driv i den tösen, en siffra på ett papper ändrar inte det :D
Fast oavsett, säger du ja så har du henne under viss lydnad. Det är ju ett slags kommando, att det är okej att jaga.

Man kan göra det rätt bra genom att låta hunden bete sig hur det vill redan innan (dvs om man i vanliga fall styr upp hunden när den drar i koppel etc etc så skiter man i att göra något åt det t.ex) så släpper lite av lydnaden på hunden. Det märks rätt snabbt på MH att det lossnar om TL/beskrivare är på ägarna att inte hålla på och styra hunden.
Låter vettigt!

Jag tänkte väl inte mest på lydnad och kommandon, men nog påverkas hundars beteende av hur de uppfostras och vad de utsätts för. En hund som levt bland plötsliga skrammel sitt hela liv och vant sig att det inte är nått farligt borde ju rimligtvis kunna hoppa till/skrämmas mindre av några rasslande grejer än en hund som aldrig hört det ljudet, tex? En hund som fått träffa många typer av människor och fått lära sig att kunna bli hanterad av dem borde ju kunna få ett annat utslag i de momenten än en hund som bott med en person och enbart blivit hanterad av den personen i sitt hela liv till den tidpunkten. Sånt tex?

Jag tycker ju MH är jättebra men nog är det lite nurture i det hela också och inte 100% nature.

Jag blir ju lite kär i Shelties varenda gång jag får se en sån där snygg Agilityvariant utan den enorma pälsen, där man faktiskt ser lite hur kroppen ser ut under. :love: Synd bara att de är så små, skulle nog aldrig orka ha en liten hund..

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd