Jag upplever absolut inte att de blir MER jaktbenägna i alla fall. Antingen jagar de som tokar eller så gör de inte det. Det finns de som bara vill jaga vilt och inte bryr sig om trasa, men jag kan inte minnas att jag hört om någon hund som inte brytt sig om vilt men börjat intressera sig för det efter att ha fått vara på LC. Däremot skulle jag aldrig våga spåra i skogen med viltintresserad vinthund, jag är övertygad om att deras självständiga tänk i kombination med extrem jaktlust skulle göra att de helt enkelt började sticka iväg på egna spår och bli betydligt svårare att ha lösa (jag har även pratat med flera som provat spår i skog och därefter haft problem med att ha hunden lös).
Min Wahidah kunde jag kalla in när det dök upp hare i ett område där hon ofta(!) var på släphareträning. Henne upplevde jag som lättare att kalla in när hon fick jaga trasa, men jag körde mycket inkallningsövningar och pysslade konstant med skvallerträning. Hon lärde sig snabbt att hon fick jaga plastpåse (dök det upp sådant kunde jag inte stoppa henne) men att vilt var förbjudet.
Aysu har jag ju lös mest hela tiden. Nu har hon inte speciellt bra inkallning, hon har enormt kontrollbehov och vill hela tiden se vad som händer överallt, men hon har riktigt bra stoppkommando som fungerar även när vilt dyker upp framför näsan. Det fick jag till efter att hon sprungit på LC, så ja, LCn har inte förstört något där heller. Det finns dock inte en chans att någon form av stoppkommando skulle fungera i samband med LC
Likadant med Ebrah, hon har bara fått springa efter trasa en gång, så det är inget vi "håller på med" så att hon får utlopp för jaktlusten än så länge. Ändå är inkallningen fortsatt bra.
Kort sagt: Det är helt olika saker att jaga trasa och att jaga vilt. Hundarna är inte dumma, de förstår det Med noggrann och bra inkallningsträning så är jag övertygad om att de allra flesta hundar går att ha lösa oavsett om de får jaga trasa eller inte. Jag lägger ner ett enormt arbete på att få till bra inkallning på mina hundar, det är värt det för mig.
När började du våga ha hundarna lösa i närheten av vilt? Min tik har extrem jaktlust, tänk husky, och har dessutom fått självbelöna sig väldigt mycket som ung (mitt fel) men har nu så pass bra inkallning att hon skvallrar och lyssnar även när det dyker upp rådjur och harar, åtminstone i koppel och långlina.
Jag vill men vågar inte riktigt testa utan...