Om du skulle köpa hund NU?

Jag upplever absolut inte att de blir MER jaktbenägna i alla fall. Antingen jagar de som tokar eller så gör de inte det. Det finns de som bara vill jaga vilt och inte bryr sig om trasa, men jag kan inte minnas att jag hört om någon hund som inte brytt sig om vilt men börjat intressera sig för det efter att ha fått vara på LC. Däremot skulle jag aldrig våga spåra i skogen med viltintresserad vinthund, jag är övertygad om att deras självständiga tänk i kombination med extrem jaktlust skulle göra att de helt enkelt började sticka iväg på egna spår och bli betydligt svårare att ha lösa (jag har även pratat med flera som provat spår i skog och därefter haft problem med att ha hunden lös).

Min Wahidah kunde jag kalla in när det dök upp hare i ett område där hon ofta(!) var på släphareträning. Henne upplevde jag som lättare att kalla in när hon fick jaga trasa, men jag körde mycket inkallningsövningar och pysslade konstant med skvallerträning. Hon lärde sig snabbt att hon fick jaga plastpåse (dök det upp sådant kunde jag inte stoppa henne) men att vilt var förbjudet.

Aysu har jag ju lös mest hela tiden. Nu har hon inte speciellt bra inkallning, hon har enormt kontrollbehov och vill hela tiden se vad som händer överallt, men hon har riktigt bra stoppkommando som fungerar även när vilt dyker upp framför näsan. Det fick jag till efter att hon sprungit på LC, så ja, LCn har inte förstört något där heller. Det finns dock inte en chans att någon form av stoppkommando skulle fungera i samband med LC ;)

Likadant med Ebrah, hon har bara fått springa efter trasa en gång, så det är inget vi "håller på med" så att hon får utlopp för jaktlusten än så länge. Ändå är inkallningen fortsatt bra.

Kort sagt: Det är helt olika saker att jaga trasa och att jaga vilt. Hundarna är inte dumma, de förstår det ;) Med noggrann och bra inkallningsträning så är jag övertygad om att de allra flesta hundar går att ha lösa oavsett om de får jaga trasa eller inte. Jag lägger ner ett enormt arbete på att få till bra inkallning på mina hundar, det är värt det för mig.

När började du våga ha hundarna lösa i närheten av vilt? Min tik har extrem jaktlust, tänk husky, och har dessutom fått självbelöna sig väldigt mycket som ung (mitt fel) men har nu så pass bra inkallning att hon skvallrar och lyssnar även när det dyker upp rådjur och harar, åtminstone i koppel och långlina.
Jag vill men vågar inte riktigt testa utan...

När började du våga ha hundarna lösa i närheten av vilt? Min tik har extrem jaktlust, tänk husky, och har dessutom fått självbelöna sig väldigt mycket som ung (mitt fel) men har nu så pass bra inkallning att hon skvallrar och lyssnar även när det dyker upp rådjur och harar, åtminstone i koppel och långlina.
Jag vill men vågar inte riktigt testa utan...
Det var i princip så fort jag kände att inkallningen fungerade bra i (tomma) fårhagar och när de lyssnade i flexikoppel. Går de i vanligt koppel beter de sig inte alls lika bra vid möten varken med vilt eller hundar.
Ebrah är väl undantaget där, hon har jag haft från att hon var 8 veckorsvalp och eftersom uppfödaren visslat på henne varje gång hon fått mat så hade jag redan då en hyfsat fungerande inkallningssignal. Det har jag tagit tillvara på och haft henne lös i skog dagligen, kallat in ofta osv.

I början har jag bara släppt på "säkra" platser. Jag har gått mycket i skogarna här, har hyfsad koll på hur viltet rör sig osv. Jag har dem aldrig lösa i skogen vid soluppgång eller skymning, inte heller på natten. Jag vet att vissa delar av skogen är mer vilttät än andra så där går vi bara när hundarna hunnit bli trötta osv. I början gjorde jag också så många gånger att jag först gick till en tom hage, släppte där och lät dem busa av sig, sedan lät jag bli att koppla när vi gick därifrån. Förut var det så att de sprang runt "hejvilt" precis när jag släppt dem, men sedan när de busat av sig så gick det lugnare till och de var lättare att kontrollera. För mig har det aldrig varit ett alternativ att ha hundarna kopplade hela tiden och även om vi har rastgårdar nära så är de så små att mina hundar inte kan sträcka ut i dem ordentligt.

När jag väl insåg att det faktiskt gick att träna även med saluki kände jag mig alltså mer eller mindre tvungen att göra det också, och att våga lita på dem. Minns dock fortfarande hur otroligt fascinerande det i början kändes att släppa dem i tomma fårhagar (av sådan storlek att jag med lätthet såg hela hagen). I dagsläget är den hagen "nödlösning" för de dagar då jag inte orkar ta mig till ordentliga promenadområden ;)

Jag var på Djurmagazinet nyss, och när vi svängde in på parkeringen gick en tjej med sin bruksschäfer till sin bil, och jag bara DÅNADE vad snygg hund. Jag kommer aldrig ha en schäfer, men alltså... Snyggheten hos en pigg och stark hund som danstravar av glädje och uppmärksamhet bredvid sin förare. Det finns nästan inget hundsnyggare. Så i dag skulle jag köpa just DEN hunden om den hade gått med en Till salu-skylt om halsen. ;)

@Red_Chili , jo, hur många gånger har man inte stått och förklarat för folk att "lilla jakten" på MH inte har med viltjaktlust att göra ;) :).

Intressant! För ända sen jag började läsa om MH så fick jag höra från folk att "hund x har mycket jakt i sig" med MH-resultatet som referens. Iofs verkade just de hundarna faktiskt ha en del jakt i sig, då de även gärna drog mot vilt/katter utomhus om de fick.. Hur ska man tolka "jakten" i MH på rätt sätt tycker du?

Intressant! För ända sen jag började läsa om MH så fick jag höra från folk att "hund x har mycket jakt i sig" med MH-resultatet som referens. Iofs verkade just de hundarna faktiskt ha en del jakt i sig, då de även gärna drog mot vilt/katter utomhus om de fick.. Hur ska man tolka "jakten" i MH på rätt sätt tycker du?
Det är skillnad på viltintresse och jaktlust. En hund med hög jaktlust triggas av föremål som rör sig, gärna snabbt och från hunden. Det är vad MH beskriver. Viltintresse är något annat. Min erfarenhet är att hundar med enbart jaktlust triggas av synretningen och när det försvinner så försvinner även intresset att jaga. En hund med viltintresse använder näsan och spårar när viltet försvunnit ur synhåll.

Det är skillnad på viltintresse och jaktlust. En hund med hög jaktlust triggas av föremål som rör sig, gärna snabbt och från hunden. Det är vad MH beskriver. Viltintresse är något annat. Min erfarenhet är att hundar med enbart jaktlust triggas av synretningen och när det försvinner så försvinner även intresset att jaga. En hund med viltintresse använder näsan och spårar när viltet försvunnit ur synhåll.
Bara nyfiken, varför vill många bruksmänniskor ha höga poäng på lilla jakten (med gripande) i MH om det mäter jaktintresset?

Själv vill jag ju absolut inte ha en hund som direkt sätter efter och klipper synretningar, levande eller 'döda'. Det skulle vara hopplöst att ha en sådan gårdshund, klipper ankorna istället för att valla dem om de flaxar på fel sätt liksom...

Bara nyfiken, varför vill många bruksmänniskor ha höga poäng på lilla jakten (med gripande) i MH om det mäter jaktintresset?

Själv vill jag ju absolut inte ha en hund som direkt sätter efter och klipper synretningar, levande eller 'döda'. Det skulle vara hopplöst att ha en sådan gårdshund, klipper ankorna istället för att valla dem om de flaxar på fel sätt liksom...
Kan tyvärr inte svara på den frågan, är ingen bruksmänniska och har dålig koll på vilka moment som kallas vad på MH. Dock så är det ju tråkigt om hunden är väldresserad eller ej påverkar resultatet, det ska det ju inte göra..

Kan tyvärr inte svara på den frågan, är ingen bruksmänniska och har dålig koll på vilka moment som kallas vad på MH. Dock så är det ju tråkigt om hunden är väldresserad eller ej påverkar resultatet, det ska det ju inte göra..
Ja Tinja till exempel, hon hade säkert fått rätt bra poäng på lilla jakten då hon gärna gick på synretningar när hon var yngre. Men eftersom jag jobbat på stall med hästar, ankor, höns och kaniner så har det varit nolltolerans på att gå på synretningar, detta lärdes in när hon var ett halvår. Idag skulle det aldrig falla henne in att springa efter något litet som rör sig, vilket syns i hennes MH.

Självklart kommer dock resultatet alltid att påverkas till en viss del av uppfostran och vad hunden har varit utsatt för/träning som skett.. det ser jag inte hur man skulle kunna komma ifrån helt.

Tonto bad om tillåtelse på första försöket på sitt MH, På andra försöket så gick det undan och han fick 4 och 5, jämfört med första försökets 3 och 3.

En cocker :love: Har träffat flera stycken den senaste tiden och jag faller pladask varje gång, man bara drunknar ju i de där cocker-ögonen! Och behändig storlek, roliga hundar med lagom portion envishet och egna beslut men samtidigt sociala och samarbetsvilliga. Me like!

Självklart kommer dock resultatet alltid att påverkas till en viss del av uppfostran och vad hunden har varit utsatt för/träning som skett.. det ser jag inte hur man skulle kunna komma ifrån helt.
Jag tror precis som du MEN, meningen är ju att hunden ska vara helt och hållert utanför allt som heter lydnad och dressyr att göra under MH. Man ska ju mäta hundens ursprungliga egenskaper, inte vad de är fostrade till att göra. Som sagt så tror jag, precis som du, att det är i princip omöjligt men ja..

Jag tror precis som du MEN, meningen är ju att hunden ska vara helt och hållert utanför allt som heter lydnad och dressyr att göra under MH. Man ska ju mäta hundens ursprungliga egenskaper, inte vad de är fostrade till att göra. Som sagt så tror jag, precis som du, att det är i princip omöjligt men ja..
Jo visst skulle det vara bra att mäta hur hunden skulle reagerat utan fostran, men det finns liksom inget sätt att berätta för hunden att "just den här
dagen får du gå efter synretningar".

Sen är det löjligt att jag ens ska behöva bry mig om en enkel beskrivning, men det är som sagt många bruksmänniskor som värderar höga poäng på lilla jakten.. Tja, väldigt högt.

Jo visst skulle det vara bra att mäta hur hunden skulle reagerat utan fostran, men det finns liksom inget sätt att berätta för hunden att "just den här
dagen får du gå efter synretningar".

Sen är det löjligt att jag ens ska behöva bry mig om en enkel beskrivning, men det är som sagt många bruksmänniskor som värderar höga poäng på lilla jakten.. Tja, väldigt högt.
Man får bjuda hunden på trasan med sitt kroppsspråk i samband med att man släpper den.

Tror faktiskt det är därför man testar två gånger på trasan!

Man kan göra det rätt bra genom att låta hunden bete sig hur det vill redan innan (dvs om man i vanliga fall styr upp hunden när den drar i koppel etc etc så skiter man i att göra något åt det t.ex) så släpper lite av lydnaden på hunden. Det märks rätt snabbt på MH att det lossnar om TL/beskrivare är på ägarna att inte hålla på och styra hunden.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 134
Senast: Nota
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: MML
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 945
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 443
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd