Om att runda hästen kring innerskänkel

Sv: Om att runda hästen kring innerskänkel

AnnA_ skrev:
Ja jag sitter här i mitt bibliotek med en massa böcker framför mig så jag kan fortsätta citera :)
Här pratar han om vänsteröppna (ur volt åt vänster) (s. 184):
"
Med överkroppen fortfarande vriden en aning inåt gör man en parallellförskjutning till höger, det vill säga man belastar nu hästens yttersida istället. Det är inte så lätt att göra en parallellförskjutning med överkroppen vriden åt andra hållet, men det har den fördelen att man inte, som man alltför ofta ser, viker sig i den inre höften. Gör man det får det till följd att man så att säga föser in hästen i rörelsen. Vidare belastar man hästens inre sida så att den får svårt att trampa in under sig samt framför och förbi det yttre benparet med den inre.
Om vi istället lägger vikten utåt avlastas hästens inre sida och då kan den med kraft trampa in under sin tyngdpunkt. Ryttarens axlar är på samma höjd.
"
Sen pratar han lite om hur och när han lägger till skänklarna i öppnan också, för att behålla rätt tvärning, men det får ni läsa om i boken...

Parallellförskjutning - alltså trampa över på yttersidan, liksom?

Intressant "Om vi istället lägger vikten utåt avlastas hästens inre sida och då kan den med kraft trampa in under sin tyngdpunkt. " Tvärtom vad de flesta skrivit på denna tråd? Och tangerande till westerns avlastningsprincip?

Öppnor är lite kontroversiella! En del vill ha vikten på inner, vissa mitt på och andra på ytter. Kanske får man välja det som fungerar för en själv. Vill man lära hästen att ALLTID följa tyngdpunkten måste man lägga vikten på ytter i öppnan, fattar jag det som.
Kul att detta kom upp till debatt! Mycket detaljer vi rotar i men man kan ju ändå inte hoppa över dem...

Ska också koppla ner, kul iallafall att snacka lite! Fast jag är så trött att jag inte vet vad jag säger, det är därför du fått vänta så... Dum man är som lånar ut sina favoritböcker i ett kör!!! Tank för dina synvinklar! Moss!

skicka mig ett pm!

SabinaOchSara skrev:
skicka mig ett pm!

Kan inte, för jag stängde av funktionen när jag skrev in mej på Buke eftersom jag inte begrep vad pm var för något, och sedan har jaginte kunnat aktivera det! Men det gör inget, livet går vidare! Antar att du ville tipsa mej om instruktören. Tack för omtanken!
Kul iallafall att vi har ett forum där man sätter ord på sina funderingar och tvingar sej att tänka efter lite mer systematiskt.

det är väl inte svar på din fråga, men att runda hästen runt inre skänkeln får man lära sig på vilken dressyrlektion som helst. Det hör inte till barock utan till vanlig skolridning.

Vad är det du anser vara kryptiskt? Lättare för mig att förklara då. :)

Att inte alltid sitta på inner sittben i en skola är för mig väldigt logiskt. Om jag går till höger på en gångväg och vill snedda över till vänster så kan jag enkelt göra det genom att lägga vikten mer åt vänster, jag kommer då börja snedda till andra sidan. Samma med hästen oberoende av vilket håll den är böjd.

(Sedan tycker jag inte att man kan jämföra hästen, tyngdpunkt och grejer med en kontorsstol. Kontorsstolen puttar vi med motsatt sittben. Den har inte samma levande tyngdpunkt och balans som en häst.)

Om det gäller detta med skolorna på volt så ska jag göra ett tappert försök att bena ut detta med enbart text. Höger volt i öppna: hästen lägger vikt på höger fram, ryttaren sitter på inner sittben. Höger volt i sluta: hästen lägger vikt på höger bak, ryttaren sitter på inner sittben.
Vänster volt i förvänd sluta (visst är det det som kallas renver?) hästen lägger vikt på vänster fram, ryttaren sitter på vänster sittben (ytter sittben). Vänster volt i förvänd öppna, hästen lägger vikt på vänster bakben, ryttaren sitter på vänster sittben (ytter sittben).

Knasan skrev: "Intressant "Om vi istället lägger vikten utåt avlastas hästens inre sida och då kan den med kraft trampa in under sin tyngdpunkt. " Tvärtom vad de flesta skrivit på denna tråd? Och tangerande till westerns avlastningsprincip?

Öppnor är lite kontroversiella! En del vill ha vikten på inner, vissa mitt på och andra på ytter. Kanske får man välja det som fungerar för en själv. Vill man lära hästen att ALLTID följa tyngdpunkten måste man lägga vikten på ytter i öppnan, fattar jag det som."

Men ska vi verkligen lägga såå mycket vikt? Jag tror att problemet för många kan vara att man flyttar vikten för mycket. Man sätter sig så tungt på hästens inre sittben i öppnan att man hindrar den. Jag bytte ordval, för några elever som hade svårt med öppnan, istället för lägga vikt blev det "betona sittbenet". Öppnorna blev genast mycket bättre.

Själv anser jag att man alltid ska sitta centrerat, med hästen. Sittbenen används som små utropstecken, men någon viktförskjutning gör jag aldrig. Jag flyttar tyngdpunkten i mig själv och hästen följer den. Kan vara så att jag tänker likadant som alla andra men inte har fungerat med ordet "vikt", det är så stort.

är det någon som förstår vad jag svammlar om? :)

bigganl skrev:
det är väl inte svar på din fråga, men att runda hästen runt inre skänkeln får man lära sig på vilken dressyrlektion som helst. Det hör inte till barock utan till vanlig skolridning.[/QUOTE

Hej nu försöker jag göra ett sånt där tjusigt citatsvar som ni andra gör. Jag vet inte om det går. Bigganl... ja jo det är möjligt. Men don efter person. Undertecknad är en sådan nybörjare att till och med en fantastiskt barocktränare måste gå till rejäl basic.

Såsom att helt släppa tyglarna och rida volter med bara ben och sits.
En stund... Att lära sig rida från början. Men den här gången på riktigt. Så känns det för mig.

Sedan är ju dressyren och barocken sprungen ur samma källan, men barocken närmare ursprungetoch syftade till att rida i strid. Och som någon skrev uppanför att hästen är ens förlängda ben. Det blir begripligt för mig.

Jag har inte ridit sista dagarna, men igår. Och fortsatte försöka analysera vad jag gjorde. Vad gjorde jag då. Ingen aning. Bemödade mig att sitta rakt upp och ner på hästen och inte vika mig för mkt hitan och ditan.
Sorry, jag drar ner diskussionen ngt. Men det är en jädrigt bra diskussion. Och bland annat förstår jag att det spelar ingen roll vad jag gör om jag inte sitter ordentligt och i bra balans på hästen så att han har en chans att röra sig fritt.

Men ska vi verkligen lägga såå mycket vikt? Jag tror att problemet för många kan vara att man flyttar vikten för mycket. Man sätter sig så tungt på hästens inre sittben i öppnan att man hindrar den. Jag bytte ordval, för några elever som hade svårt med öppnan, istället för lägga vikt blev det "betona sittbenet". Öppnorna blev genast mycket bättre.
Själv anser jag att man alltid ska sitta centrerat, med hästen. Sittbenen används som små utropstecken, men någon viktförskjutning gör jag aldrig. Jag flyttar tyngdpunkten i mig själv och hästen följer den. Kan vara så att jag tänker likadant som alla andra men inte har fungerat med ordet "vikt", det är så stort.

:bow: :bow: Precis som jag funderar! Vikt kan bli ett för starkt ord och det blir för mycket, man ska ju trots allt alltid sitta mitt över hästen. Flytta på tyngdpunkten i magen, och låta inner sittben följa med ner när hästen böjer sig och därigenom släpper ner sin insida...

Ardnas skrev:
:bow: :bow: Precis som jag funderar! Vikt kan bli ett för starkt ord och det blir för mycket, man ska ju trots allt alltid sitta mitt över hästen. Flytta på tyngdpunkten i magen, och låta inner sittben följa med ner när hästen böjer sig och därigenom släpper ner sin insida...
Här är en till som funderar på ordval. Har ibland använt kroppsposition och muskelintention, men vet inte om det alls ger rätt bilder åt andra??? Det som är svårt är att vi alla har olika bakgrund och referensram och därmed är våra spontana reaktioner och tolkningar olika.
"Alla har sett ljuset, men genom sina egna glasögon"?

dressyrtant skrev:
"Alla har sett ljuset, men genom sina egna glasögon"?

Yes, yes. :) Idag och igår såg jag ljuset genom att trampa ner i stigbygeln, bara, alltså den stigbygel som pekar i ekipagets färdriktning. Kan det vara något eller bör jag hejdas? ;) Alltså först volt med böjning, sedan trampa ner lite (så mycket som behövdes) i böjningens ytterstigbygel så hästen drog sej utåt i en öppna, tills jag ville fortsätta på volten. Hade vi kunnat göra slutor så hade jag trampat ner i den stigbygel som är i böjningens insida. Är jag ute och cyklar på min häst? :D Enligt filosofin att hästen ska följa den gemensamma tyngdpunkten, tänkte jag.
Boella: jag brukar också testa lite hej vilt!!!

haha, jamen det var ju det jag skrev däruppe - det löste alla knutar för mej & den mörka med öppnorna. Jag ville så gärna lägga tyngdpunkten inåt och den lilla hästen försökte så gott hon kunde göra som jag sa, men då kom vi aldrig från volten. Trampade i ytterstigbygel och vips föll en polett ner både hos hästen och mej, oj då, var det så enkelt. Kvaliteten på öppnorna hängde givetvis inte enbart på det där trampet i stigbygeln, men det hjälpte oss avsevärt att komma överrens om åt vilket håll vi skulle åtminstone....
Men HUR det funkar - det ska jag inte uttala mej om... Och inte heller fungerar det på alla hästar, gjorde jag så med den gamle hästen så böjde han oavkortat om (oftast innan jag ens hann trampa till) och vi var i andra sidans sluta istället. Oj då...
Kanske det som är nackdelen med att inte riktigt ha koll på VAD man gör, hade jag haft det skulle jag säkert kunna komma runt det där att han böjde om.

Nåväl, svammel...

Här är en till som funderar på ordval. Har ibland använt kroppsposition och muskelintention, men vet inte om det alls ger rätt bilder åt andra??? Det som är svårt är att vi alla har olika bakgrund och referensram och därmed är våra spontana reaktioner och tolkningar olika.

Jo, jag tycker det här med ordval för att förmedla exakt vad man menar är väldigt intressant, då samma ord kan ha så vitt skilda betydelser för olika människor. "Stöd i tygeln" är väl ett utmärkt exempel på det... Det är också det som gör det så förbenat svårt att diskutera något via internet, pratar man med varandra i verkliga livet så kan man ju iaf visa praktiskt hur man menar och se om den andre förstått vad man menar. Då har man en ärlig chans att förmedla sig rätt...
På ett sätt är det ju en känsla man ska förmedla, och att förklara hur en känsla känns för någon som aldrig upplevt den - det är svårt! Det är ju därför den enda som kan lära en att rida är hästen, eftersom det bara är då man sitter på som man får uppleva känslan. En instruktör är ju egentligen bara en "tolk" som förklarar vad hästen säger innan man själv kan förstå det, och en vägvisare som hjälper en lite på vägen till att få uppleva känslan på hästen. (Med känslan menar jag att verkligen känna vad hästen gör, vad man kan göra för att få det rätt och vad som är rätt.)
Ojoj, nu blev det en massa svammel... Det är det som kallas att filosofera va?? :D

Sure, du har just kvalat in i filosofligan! Välkommen! ;)
Och jo, ridningen är som religiös tro - mycket subjektivt upplevd och byggd på en känsla för vad som är "sanning" och "rätt". Jag brukar se det såhär: Tränare är de som har "funnit ljuset" = hittat känslan. När det gäller religiös tro, tror jag för min del att den universella gudomen presenterar sig för var och en på det sätt som de har lättast att förstå budskapet. Individuell upplysning. Då denna individ försöker dela med sig av sin upplevelse av upplysning/gudomligt ljus (känsla) gör denne sitt bästa med hjälp av ord. Men eftersom upplevelsen har anpassats till och upplevts igenom denna individs referensram gör det att budskapet blir förvanskat (inte ren känsla) på vägen. Dessutom tolkar mottagaren budskapet genom SIN personliga referensram också... Och det är likadant (exakt) med ridningen. Så en tränare kan bara ge teoretiska och praktiska ledtrådar åt en ryttare för att denna ska komma närmare en möjlighet att hitta känslan. Att hitta känslan kan tränaren inte hjälpa med direkt, det gör vi alla själva, när bitarna faller på plats. Ju mer självkännedom, desto bättre odds... (mentalt och fysiskt). Man bör vara medveten på många plan så att man mentalt kan analysera och planera, samtidigt som man odlar förmåga i att vara "här och nu" med hästen. Man bör också utveckla kroppskoordination och kroppskontroll. Samt hitta sitt personliga balansspektrum där dessa aspekter möts och arbetar i samklang med varandra. Inom ridningen är det ju inte bara VAD vi gör, utan även vad vi OCKSÅ gör, HUR vi gör det, samt en miljon yttre och inre faktorer i hästen, ryttaren och omgivningen...allt har effekt på slutresultatet! Lycka till att lära ut det rent teoretiskt... om det nån gång lyckas beror det på att ryttaren har extrem självkännedom och förmåga till omedelbar analys.
Just my five cents. :)

På Ridning hade jag ett inlägg som var ovanligt teoretiskt/praktiskt för att komma från min hand... Ett kort och koncist "recept". Kan ju testa det på er också och se hur ni uppfattar det:
Hästen: ärlig aktivitet optimalt anpassad för uppgiften, samtidigt som den är avspänd och rörlig.
Ryttaren: Följsam sits som absorberar och vidarebefordrar (riktar) hästens energi bakifrån fram. Händernas följsamhet mkt viktig. Ryttaren bör således vara avslappnad med enbart grundtonus om möjligt, samt centrerad så att alla kroppspositioner utgår från ryttarens mittpunkt. Kroppskoordination och rörliga leder. Följ hästen genom att alltid sitta "mitt över", hitta din balans, hästens balans och er gemensamma balans.

Ardnas skrev:
Precis som jag funderar! Vikt kan bli ett för starkt ord och det blir för mycket,

Interssant, för mig blir det tvärtom! Om jag tänker vikt/flytta tyngdpunkt så blir det ganska bra. Men sen har jag hört och läst så mycket om dessa sittben så jag försöker tänka på det sättet istället, men för mig blir det bara fel - jag får inte till det! Jag tror att jag försöker trycka ner det aktuella sittbenet lite extra och då skjuter resten av kroppen lite hit och dit utan kontroll :o

Tänk att det ska vara så svårt att sätta ord på saker!

Ryttaren: Följsam sits som absorberar och vidarebefordrar (riktar) hästens energi bakifrån fram. Händernas följsamhet mkt viktig. Ryttaren bör således vara avslappnad med enbart grundtonus om möjligt, samt centrerad så att alla kroppspositioner utgår från ryttarens mittpunkt. Kroppskoordination och rörliga leder. Följ hästen genom att alltid sitta "mitt över", hitta din balans, hästens balans och er gemensamma balans.

Det låter ju piece of cake!!!
Lustigt att ens förbenade kropp inte lyder alla ens anvisningar till den.

Just nu är det bara snöskottning :eek: och storm som gäller tyvärr.

...och då skjuter resten av kroppen lite hit och dit utan kontroll

Ähum, harkel ja, känns igen... :o

Ardnas skrev:
Jo, jag tycker det här med ordval för att förmedla exakt vad man menar är väldigt intressant, då samma ord kan ha så vitt skilda betydelser för olika människor. "Stöd i tygeln" är väl ett utmärkt exempel på det... Det är också det som gör det så förbenat svårt att diskutera något via internet, pratar man med varandra i verkliga livet så kan man ju iaf visa praktiskt hur man menar och se om den andre förstått vad man menar. Då har man en ärlig chans att förmedla sig rätt...
På ett sätt är det ju en känsla man ska förmedla, och att förklara hur en känsla känns för någon som aldrig upplevt den - det är svårt! Det är ju därför den enda som kan lära en att rida är hästen, eftersom det bara är då man sitter på som man får uppleva känslan. En instruktör är ju egentligen bara en "tolk" som förklarar vad hästen säger innan man själv kan förstå det, och en vägvisare som hjälper en lite på vägen till att få uppleva känslan på hästen. (Med känslan menar jag att verkligen känna vad hästen gör, vad man kan göra för att få det rätt och vad som är rätt.)
Ojoj, nu blev det en massa svammel... Det är det som kallas att filosofera va?? :D

:bow: :bow:

Skönt att höra att det är fler än jag som inser bristerna med ett språk som baseras på ord och meningar... (man har ju missuppfattat en del inlägg och skrivit en del knasigt...) ;)

Förresten: någon mer än jag som undrat hur civilisationen skulle sett ut om det var hästarna - och inte vi - som fick den där onaturligt stora hjärnan en gång i tiden??? :idea: :angel: :D

Tack, tack, känns skönt att platsa! :D :p
Mycket, mycket träffande inlägg! Väldigt intressant, det kommer jag filosofera ett tag på... Liknelsen med religion fick det att börja rulla en massa funderingar i huvudet på mig..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka