K
knasan
Sv: Om att runda hästen kring innerskänkel
Parallellförskjutning - alltså trampa över på yttersidan, liksom?
Intressant "Om vi istället lägger vikten utåt avlastas hästens inre sida och då kan den med kraft trampa in under sin tyngdpunkt. " Tvärtom vad de flesta skrivit på denna tråd? Och tangerande till westerns avlastningsprincip?
Öppnor är lite kontroversiella! En del vill ha vikten på inner, vissa mitt på och andra på ytter. Kanske får man välja det som fungerar för en själv. Vill man lära hästen att ALLTID följa tyngdpunkten måste man lägga vikten på ytter i öppnan, fattar jag det som.
Kul att detta kom upp till debatt! Mycket detaljer vi rotar i men man kan ju ändå inte hoppa över dem...
AnnA_ skrev:Ja jag sitter här i mitt bibliotek med en massa böcker framför mig så jag kan fortsätta citera
Här pratar han om vänsteröppna (ur volt åt vänster) (s. 184):
"
Med överkroppen fortfarande vriden en aning inåt gör man en parallellförskjutning till höger, det vill säga man belastar nu hästens yttersida istället. Det är inte så lätt att göra en parallellförskjutning med överkroppen vriden åt andra hållet, men det har den fördelen att man inte, som man alltför ofta ser, viker sig i den inre höften. Gör man det får det till följd att man så att säga föser in hästen i rörelsen. Vidare belastar man hästens inre sida så att den får svårt att trampa in under sig samt framför och förbi det yttre benparet med den inre.
Om vi istället lägger vikten utåt avlastas hästens inre sida och då kan den med kraft trampa in under sin tyngdpunkt. Ryttarens axlar är på samma höjd.
"
Sen pratar han lite om hur och när han lägger till skänklarna i öppnan också, för att behålla rätt tvärning, men det får ni läsa om i boken...
Parallellförskjutning - alltså trampa över på yttersidan, liksom?
Intressant "Om vi istället lägger vikten utåt avlastas hästens inre sida och då kan den med kraft trampa in under sin tyngdpunkt. " Tvärtom vad de flesta skrivit på denna tråd? Och tangerande till westerns avlastningsprincip?
Öppnor är lite kontroversiella! En del vill ha vikten på inner, vissa mitt på och andra på ytter. Kanske får man välja det som fungerar för en själv. Vill man lära hästen att ALLTID följa tyngdpunkten måste man lägga vikten på ytter i öppnan, fattar jag det som.
Kul att detta kom upp till debatt! Mycket detaljer vi rotar i men man kan ju ändå inte hoppa över dem...