Sv: Om att runda hästen kring innerskänkel
malinsky skrev:
ja, ja, ja tjöööööt!
skit i kontorsstolen, ska inner eller ytter sittben belastas för att vända hästen, jag har alltid trott inner, men efter att ha läst denna tråd så böjrar jag fundera.. så ska jag fortsätta som jag har gjort, eller är det dags att lära om?
/Malin
(*lånar knapp litegrann*)
Gör på det sätt som funkar
.
Ibland tror jag att det i störst handlar om visualiseringar, det kan man tänka sej efter att ha läst diskussionen också. Har man en idé om att man belastar inner sittben, och hästen böjer sej fint utefter detta - är det självklart inte alls säkert att det ens handlar om inner sittben, men visualiseringen fungerar. Ja, eventuellt då, tills man träffar på en häst som är tvärtom.
Jag har inte suttit på en enda häst som inte fungerat för denna idé/tanke - om det beror på något hästen lär sej eller på något annat vet jag inte. Dvs när jag vill böja om, tänker jag mej att jag belastar inner sittben lite extra mycket vid den fas i steget då hästen "släpper ner" mej i rygghalvan (tänk cykla baklänges, när hästen lyfter sitt bakben sänks rygghalvan).
Ang vända hästen - för mej fungerar det allra bäst att plocka med mej magen dit jag ska, fokus, fokus, fokus. Visst kan det vara så att jag belastar inner sittben mer då, men det beror litegrann på hur vi ska vända och hur jag använder min mage gissar jag.
Ang öppna, är det väl ett aber som varit känt "alltjämt". Den mörka damen löste det dock alla knutar på när jag tänkte på att trampa ner i ytterstigbygel, vips så fick vi fina öppnor med flyt.
Jag kan inte säga hundra vad det är som händer - jag riktar magen inåt, det känns som om jag sitter mer inåt men när jag trampar i ytterstigbygeln lär jag ju flytta tyngdpunkten och vikten till viss del på utsidan? Ja, huvudsaken är att det fungerade....
Nåväl, det hörs väl varför jag inte har lektioner