Om att runda hästen kring innerskänkel

Sv: Om att runda hästen kring innerskänkel

malinsky skrev:
Om jag provar på kontorsstolen, vilket inte riktigt är detsamma som en häst :angel: så märker jag att jag trycker in tex höger sittben i mitt försök att vrida stolen till vänster.

Så kan någon på enkel svenska förklara vad katten jag ska göra!?

Jag tror att du spjärnar med fötterna mot golvet? Och det gör du inte när du rider? ;) Min gissning.

boella skrev:
Vad min numera berömda innerskänkel gör är att den håller bogen i rätt läge (????)
...
Så att - för att tjata lite med mig själv - när jag: rundar hästen runt innerskänkeln, så styr jag egentligen med säte och ytterskänkel, men håller upp bogen med innerskänkeln...
Men vi använder inte skänklarna för att styra bogarna. ;) :)

Tack för beskrivningen! Längtar efter att prova så fort det är mark att rida på igen!...
Är den instruktören profilerad på något mer än akademiskt eller vad kommer beskrivningen ifrån? (Och vad för mer klokheter kan han tänkas ha att säga...)

Skulle gärna vilja ha en belysning på ämnet om böjningen runt innerskänkeln etc ur beskrivningen av en böjning som längning av utsidan snarare än en förkortning av insidan. Någon? Skulle vara intressant. :d

knasan skrev:
Jag tror att du spjärnar med fötterna mot golvet? Och det gör du inte när du rider? ;) Min gissning.

Nä, inte spjärnar :angel: har lätt stöd på golvet.. men frågan är hur katten det är!? ska inre eller yttre sittbenet belastas/tryckas ned för att vända hästen?

Tänk på att du SITTER på kontorsstolen, på hästen ska du vara i "stående" ställning. Musklerna runt höften fungerar olika beroende på om du sitter eller står.

psychogrrl skrev:
Tänk på att du SITTER på kontorsstolen, på hästen ska du vara i "stående" ställning. Musklerna runt höften fungerar olika beroende på om du sitter eller står.

ja, ja, ja tjöööööt! ;)

skit i kontorsstolen, ska inner eller ytter sittben belastas för att vända hästen, jag har alltid trott inner, men efter att ha läst denna tråd så böjrar jag fundera.. så ska jag fortsätta som jag har gjort, eller är det dags att lära om? :confused:

:D /Malin

Jag brukar sänka inner höft, och det funkar ypperligt ;)

Men ska analysera lite närmare nästa gång jag rider.

malinsky skrev:
ja, ja, ja tjöööööt! ;)

skit i kontorsstolen, ska inner eller ytter sittben belastas för att vända hästen, jag har alltid trott inner, men efter att ha läst denna tråd så böjrar jag fundera.. så ska jag fortsätta som jag har gjort, eller är det dags att lära om? :confused:

:D /Malin

(*lånar knapp litegrann*)

Gör på det sätt som funkar ;).
Ibland tror jag att det i störst handlar om visualiseringar, det kan man tänka sej efter att ha läst diskussionen också. Har man en idé om att man belastar inner sittben, och hästen böjer sej fint utefter detta - är det självklart inte alls säkert att det ens handlar om inner sittben, men visualiseringen fungerar. Ja, eventuellt då, tills man träffar på en häst som är tvärtom.
Jag har inte suttit på en enda häst som inte fungerat för denna idé/tanke - om det beror på något hästen lär sej eller på något annat vet jag inte. Dvs när jag vill böja om, tänker jag mej att jag belastar inner sittben lite extra mycket vid den fas i steget då hästen "släpper ner" mej i rygghalvan (tänk cykla baklänges, när hästen lyfter sitt bakben sänks rygghalvan).

Ang vända hästen - för mej fungerar det allra bäst att plocka med mej magen dit jag ska, fokus, fokus, fokus. Visst kan det vara så att jag belastar inner sittben mer då, men det beror litegrann på hur vi ska vända och hur jag använder min mage gissar jag.
Ang öppna, är det väl ett aber som varit känt "alltjämt". Den mörka damen löste det dock alla knutar på när jag tänkte på att trampa ner i ytterstigbygel, vips så fick vi fina öppnor med flyt.
Jag kan inte säga hundra vad det är som händer - jag riktar magen inåt, det känns som om jag sitter mer inåt men när jag trampar i ytterstigbygeln lär jag ju flytta tyngdpunkten och vikten till viss del på utsidan? Ja, huvudsaken är att det fungerade....

Nåväl, det hörs väl varför jag inte har lektioner ;)

En sak jag undrat en tid är det där med sökningen till yttersidan av bettet. Min teori är att om en böjning beskrivs som en förlängning av yttersidan och hästen är så vältränad att den söker sej till yttersidan av bettet, så ska man kunna åstadkomma en böjning genom att ge efter yttertygeln lite. (Om vi hoppar över viktsnacket lite.) Då kommer innertygeln att vara lite lös, precis som man ju eftersträvar. Och man kontrollerar samtidigt att hästen alltid är beredd att söka sej fram till bettet. Någon som rider så? Jag vill absolut ha kommentarer, snälla ni!!!

Malinsky: en tjej som var duktig på western sade till mej en gång att man ska liksom skjuta in hästen i svängen, alltså man säter sej på utsidan och trycker in hästen åt andra hållet, om du förstår. Jättekonstigt. Rider de verkligen så i western? Hur håller de sej då kvar? Måste vara en missuppfattning? Apropå att du undrade om man skulle lägga vikten på ytter- eller innersidan, menar jag.

knasan skrev:
En sak jag undrat en tid är det där med sökningen till yttersidan av bettet. Min teori är att om en böjning beskrivs som en förlängning av yttersidan och hästen är så vältränad att den söker sej till yttersidan av bettet, så ska man kunna åstadkomma en böjning genom att ge efter yttertygeln lite. (Om vi hoppar över viktsnacket lite.) Då kommer innertygeln att vara lite lös, precis som man ju eftersträvar. Och man kontrollerar samtidigt att hästen alltid är beredd att söka sej fram till bettet. Någon som rider så? Jag vill absolut ha kommentarer, snälla ni!!!

Så där har jag också tänkt! I en perfekt värld så tycker jag att det är så det borde fungera! Jag blev glad när jag hittade samma resonemang i Katrin Ws artikelserie - det är fler som tänkt samma sak :)

Sen är det väl tyvärr så att jag för det mesta halkar runt på hästryggen utan varken kroppskontroll eller logik, så jag kan inte säga att det är så jag rider...

knasan skrev:
En sak jag undrat en tid är det där med sökningen till yttersidan av bettet. Min teori är att om en böjning beskrivs som en förlängning av yttersidan och hästen är så vältränad att den söker sej till yttersidan av bettet, så ska man kunna åstadkomma en böjning genom att ge efter yttertygeln lite. (Om vi hoppar över viktsnacket lite.) Då kommer innertygeln att vara lite lös, precis som man ju eftersträvar. Och man kontrollerar samtidigt att hästen alltid är beredd att söka sej fram till bettet. Någon som rider så? Jag vill absolut ha kommentarer, snälla ni!!!.

Vad jag känner är att detta är nästan en förutsättning för att ha en lättvänd, smidig häst som är "fin mellan tyglarna" (dvs bogen är placerad mitt mellan tyglarna och hästen är flyttbar åt alla håll på ett smidigt eftergivsamt sätt). Men jag kan givetvis ha fel.
Prova tex att på en hand (handen mitt över manken!) flytta mellan tex vänster förvänd sluta och höger öppna - dvs det handlar enbart om att byta böjning, placeringen är i princip densamma. Funkar det att sitta och byta i vartannat steg om hästen inte böjer sej när man formar den nya yttersidan? Vad händer med placeringen & linjen om det inte funkar?

knasan skrev:
Malinsky: en tjej som var duktig på western sade till mej en gång att man ska liksom skjuta in hästen i svängen, alltså man säter sej på utsidan och trycker in hästen åt andra hållet, om du förstår. Jättekonstigt. Rider de verkligen så i western? Hur håller de sej då kvar? Måste vara en missuppfattning? Apropå att du undrade om man skulle lägga vikten på ytter- eller innersidan, menar jag.

Hihi, jag var och såg på reining-norrlandsmästerskap och då såg det ut ungefär så ja :)
sen behöver det förstås inte handla om så stora grejer, jag kan också förstå att det här med att sitta över på utsidan fungerar på en del hästar - har bara inte fått det att fungera själv.... den gamle hästen böjde om oavkortat ifall jag hamnade på utsidan - men på honom fungerade det inte heller tex att trampa i ytter stigbygeln i öppnan (då böjde han om och vi var således i en sluta i andra sidan).

malinsky skrev:
skit i kontorsstolen, ska inner eller ytter sittben belastas för att vända hästen

Jag började bläddra i några "gamla mästares" skrifter pga en annan tråd, men så plockade jag även ner Kyras bok och fick väldigt tydligt beskrivet vad jag gör för fel när jag försöker trycka ner sittben istället för att fokusera på var jag har vikten... :o

Jag citerar Kyra, kanske någon mer kan ha nytta av detta stycke... (talar om vändning till vänster)

"
Genom att känna sitt vänstra sittben lite bättre tror ryttaren att vikten också ligger mera till vänster. Men vad som oftast har hänt är att det vänstra sittbenet har flyttats till mitten av sadeln och att det högra sittbenet "hänger" utanför sadeln och därigenom inte får någon kontakt. Genom detta ligger vikten i själva verket på den yttre sidan och motverkar de andra vändande hjälperna. Hästen blir förvirrad av de motsägelsefulla signalerna och vänder fortfarande illa. Det är alltså viktigt att ryttaren i varje situation känner båda sina sittben och därigenom sitter rakt över hästen.
"

AnnA_ skrev:
Så där har jag också tänkt! I en perfekt värld så tycker jag att det är så det borde fungera! Jag blev glad när jag hittade samma resonemang i Katrin Ws artikelserie - det är fler som tänkt samma sak :)

Sen är det väl tyvärr så att jag för det mesta halkar runt på hästryggen utan varken kroppskontroll eller logik, så jag kan inte säga att det är så jag rider...

:D
Samma här... "kroppskontroll" etc, menar jag. Tycker dock att visualisering före ridpasset lindrar.

Nu kan jag inte tömkörning direkt, men Bent skrev i sin bok att det är bra att arbeta med tömmar från marken för den som har dålig tygelhand. Eftersom man tvingas skärpa sej, antar jag. Undrar om man då jobbar enligt denna principen för då kunde man träna lite på det? Dessutom använder man sej av förande yttertygel etc, men om man använder körgjord så?

Och hur kombinerar vi beskrivningen av böjning som en följd av förlängd yttersida med beskrivningen av böjningen som en följd av sammandragen ryggmuskel till följd av tryck från inre sittbenet (som vi diskuterade mycket i början av tråden)? Är det både - och?
Vilken inverkan har vi på bakbenen samt vilken gymnastiserande inverkan har vi varnågonstans i kroppen?
Tycker att en längning av yttersidan borde vara det som är bäst.

Obs - att nu har jag hårdragit det teoretiska. Näst intill hårklyverier. Men vi har ju som ideal att veta varför vi gör det vi gör.

evis skrev:
Vad jag känner är att detta är nästan en förutsättning för att ha en lättvänd, smidig häst som är "fin mellan tyglarna" (dvs bogen är placerad mitt mellan tyglarna och hästen är flyttbar åt alla håll på ett smidigt eftergivsamt sätt). Men jag kan givetvis ha fel.
Prova tex att på en hand (handen mitt över manken!) flytta mellan tex vänster förvänd sluta och höger öppna - dvs det handlar enbart om att byta böjning, placeringen är i princip densamma. Funkar det att sitta och byta i vartannat steg om hästen inte böjer sej när man formar den nya yttersidan? Vad händer med placeringen & linjen om det inte funkar?

TACK för beskrivningen, låter trovärdigt och det motiverar mej att fortsätta träna så! (Fast jag fortfarande bara är i början av trappan, förstås.) Ska bli spännande att börja experimentera till våren med allt nytt man lärt sej sista halvåret!

evis skrev:
Hihi, jag var och såg på reining-norrlandsmästerskap och då såg det ut ungefär så ja :)

Puh, tur att fler sett samma sak. Det ser så ut på vissa bilder också. Var nästan rädd att jag skrivit något oförtjänt.

Nu har jag tänkt lite till och analyserat tillsammans med sambon. Är det inte så att tygeln bara påverkar framdelen? Lätta på ytter, hästen söker bettet och vi får en fin böjning i halsen, men inte i resten av kroppen?

Jag bläddrade lite snabbt i Hempling (Dansa med hästar) också. Han får ju fin böjning på hela hästen bara genom att använda kroppen. För att lägga över vikten inåt och vända så pratar han om att parallellförskjuta överkroppen inåt - fortfarande med båda axlarna och höftena i samma höjd, men mer vikt på inner stigbygel då. Han gör "torrövningar" på marken för att få in detta - nyttigt! Och för att få böjningen så vrider han fram inner höft och bak inner axel (dvs formar sig så som hästen). Men viktigt att fortfarande ha axlarna i samma höjd och inte vika sig i sidan (precis som Kyra också så fint beskrev).

Zora skrev:
P. Karl sitter på det sittben åt det håll han ska, så är det en vänsteröppna där hästen rör sig åt höger så sitter han på höger, för att sammanfalla med hästens tyngdpunkt.

Detta är väl så det egentligen ska vara? På den tiden ridningen var en stridskonst måste hästen vara som ryttarens förlängda ben? Då skulle detta vara logiskt, att hästen går dit som ryttaren är på väg med sin kropp, fast i den formen ryttaren ger. Tror att Hempfling rider så, lägger vikten på ytter i öppnan? Känner igen det från andra håll också?

Jättebra att ha Buke att bolla tankar och idéer på, vi skriver och läser och tänker och testar... och provar våra tankar med varandra på nytt...

knasan skrev:
Tror att Hempfling rider så, lägger vikten på ytter i öppnan?

Ja jag sitter här i mitt bibliotek med en massa böcker framför mig så jag kan fortsätta citera :)
Här pratar han om vänsteröppna (ur volt åt vänster) (s. 184):
"
Med överkroppen fortfarande vriden en aning inåt gör man en parallellförskjutning till höger, det vill säga man belastar nu hästens yttersida istället. Det är inte så lätt att göra en parallellförskjutning med överkroppen vriden åt andra hållet, men det har den fördelen att man inte, som man alltför ofta ser, viker sig i den inre höften. Gör man det får det till följd att man så att säga föser in hästen i rörelsen. Vidare belastar man hästens inre sida så att den får svårt att trampa in under sig samt framför och förbi det yttre benparet med den inre.
Om vi istället lägger vikten utåt avlastas hästens inre sida och då kan den med kraft trampa in under sin tyngdpunkt. Ryttarens axlar är på samma höjd.
"
Sen pratar han lite om hur och när han lägger till skänklarna i öppnan också, för att behålla rätt tvärning, men det får ni läsa om i boken...

AnnA_ skrev:
Nu har jag tänkt lite till och analyserat tillsammans med sambon. Är det inte så att tygeln bara påverkar framdelen? Lätta på ytter, hästen söker bettet och vi får en fin böjning i halsen, men inte i resten av kroppen?

Vi har ju bara snackat om kroppen och inte tyglarna alls. Ville bara fortsätta att bena ut vad som är vad. I kombination med övriga hjälper, förstås, blir det väl en fin böjning hela vägen.

Men underlättar sökningen till yttersidan av bettet att få med bakbenen?

Om vi åstadkommer en längning av hästens kropp på yttersidan, gör det att bakbenen får längre väg att gå vilket gör att bakdelen stärks och gymnastiseras så att hästen orkar bära sej bättre när den ska samlas mer. Om jag inte hjälper hästen att länga yttersidan går jag miste om den effekten. Och hur ska jag hjälpa den till det om inte med bettet. Väl? Vill ju veta om jag fått det om bakfoten.

AnnA_ skrev:
Jag bläddrade lite snabbt i Hempling (Dansa med hästar) också. Han får ju fin böjning på hela hästen bara genom att använda kroppen.

Läste den en gång förra året, när akademiskt var nytt för mej. Uppfattar honom ganska snarlik med det akademiska rent tekniskt, bortsett från att han lägger vikten på ytter i öppnan och någon detalj mer, tror jag. Han har lite annan pedagogik och det är en bra tankeställare.

Oj, nu ligger jag efter i diskussionen! Och upptäcker att min Hempfling verkar vara utlånad... Ska läsa ditt inlägg nu.

knasan skrev:
Oj, nu ligger jag efter i diskussionen!
Ja det gör du ;) Jag som sitter här på modem och väntar på dina intressanta inlägg :)
Jag tycker det du säger låter rimligt och jag tycker även att Hempfling säger mycket klokt. Ska ta mig tid att läsa om den snart!

Här kommer lite uppmuntran, från nämnda författare i samband med att han talar om just öppna:
"Upp med hakan, det blir bra ska ni se. Man får bara ge sig till tåls." :D

Men nu ska jag koppla ner och göra lite nytta här hemma.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka