Om att runda hästen kring innerskänkel

Sv: Om att runda hästen kring innerskänkel

Nämen! Det blev helt konstigt. Försökte göra ett citatsvar i inlägget ovan. Men det blev ingen citatbubbla... Det var ju inte jag som sa det översta. Vad jag försökte säga är att jag håller med.
Och i mångt och mycket så handlar det ju om att medvetandegöra sig själv om vad man pysslar med däruppe på hästryggen. Men ibland kan det vara bra att ta en genväg. Att liksom lära in nåt. Och sen så efteråt, så kan man då fundera på vad man egentligen har lärt sig.

Och där någonstans befinner jag mig nog nu. I mer än ett avseende.
Det kanske inte framgick, men jag syftade rätt mycket på en tydlig kram med hela benet. I kombination med andra hjälpor som för mig faller sig mer naturliga innan jag nu fått förklaringar. Eventuellt kan denna hjälp förfinas till att endast spänna ena skinkan så småningom. Men hua det kan ju gå åt pipsvängen om man inte har TOTAL kroppskontroll när hästarna börjar lyda så fina hjälpor. :o

Som sagt var, hur kan hästen få ett punkttryck på en muskel av ett sittben, om det finns en bomsadel emellan?

Jag förstår att inte frågan var till mig, men nu börjar jag försöka spänna sittbenet, eller muskeln därunder, det går inte, man spänner samtidigt låret. Eller jag kanske missförstod något. Men apropå det där med att följa med i hästens rörelse in i volten, det måste ju ändå vara så man gör och sedan visa ut den med vad man nu månde...
Ska pröva imorron även det. Och stigbygelstryck ska prövas och spänna skinkor med mera med mera. Och överskänklar och underskänklar, och vikt...

Som vaddå tex? Jag tror faktiskt att hästarna är så känsliga att dom känner av sittbenen , mina hästar gör det iallafall :p

- vilken muskel är det som du trycker på med ditt sittben? Var fäster den muskeln? Vad händer när den kortas? /T_B

Hur vet du att det är sittbenet hästen känner, den kanske svarar på något helt annat? Obs, jag säger inte att det inte är så, jag vill bara att någon ska kunna visa att det ÄR så, för jag kan fortfarande inte förstå hur det går till, rent fysiskt.
Det vore också kul om någon kan visa på klassisk litteratur, där detta förklaras.

En muskel som kortas drars som sagt ihop síg och blir då "hårdare", så en sådan muskel belastar man just för att den ska dra ihop sig...om man sitter på ytter så drar den musklen ihop så pch då blir det ju ingen volt eller hur...för den yttre sidan ska inte kortas utan förbli lång och slank för att kunna göra volten...när det gäller muskler så finns det mycket muskler men den jag tänker på är ryggmusklen longissimus thoracis et lumborum, där fästet sitter på cervices 2-7 på processus transversi och urspung ala ossi ilii...och fästet rör sig mot urspunget och en muskel som belastas drar ihop sig...

Nop inte som jag fattat det...rider själv och får en mycket fin böjning i hästen.
HUr vill du ha det då?
Som sagt en muskel som belastas drar ihop sig...men som du säger att då sänker hästens ryggen....man måste lära hästen att bära upp en ryttare annars går den och sänker hela sin rygg när du sitter på den?
Det är därför man jobbar hästen framåt neråt för att hästen ska kunna slappna av och lära sig att bära ryttaren...men om nu inte hästen kan det så går den och svankar och då går det inte så lyckat med att jobba den på volt, den är helt enkelt inte stark nog att bära dig...känner du att du själv har problem med detta när du rider?

Jag tror inte att det fungerar så som du säger. Därför ber jag dig att tänka efter vad som händer med muskeln. Om en muskel ovanpå ryggen drar ihop sig så leder det bara till att ryggen sänks. Om du får en fin böjning så är det inte för att ditt sittben får ryggmuskeln att dra ihop sig.

*lånar knapp*

har någon förslag på litteratur kring detta ämne? Alltså en koppling mellan hästens uppbyggnad/muskler och vår ridning och vilka hjälper som påverkar vad...

Jag har nämligen själv funderat kring det här med att "forma hästen kring inner skänkel". Är det så att om jag använder mitt inner ben så är det ngt annat som egentligen påverkar hästen att runda sig, fast det är "lättare" att förklara för folk i allmänhet och mig i synnerhet genom att använda sig av bildspråket "forma kring inner skänkel"?

Jag ska ta reda på mer om detta..hör av mig snart....

Jag tror inte att det fungerar så som du säger. Därför ber jag dig att tänka efter vad som händer med muskeln. Om en muskel ovanpå ryggen drar ihop sig så leder det bara till att ryggen sänks. Om du får en fin böjning så är det inte för att ditt sittben får ryggmuskeln att dra ihop sig.

Har ryggens muskler bara en funktion? Varför skulle inte ryggen i höjt/svingande läge kunna dra ihop ena sidan pga av yttre inverkan -tryck uppifrån?

Om hästen inte från början är längd och eftergiven o bär upp din vikt så kan du förmodligen inte böja den för i det läget är den ganska låst och kortad i överlinjen. Och det är väl den naturliga reaktionen för en häst att reagera på vikten på ryggen, att sänka den.
Utgångsläget är att lära hästen hur den ska bära upp vikten för att kunna röra sig skonsamt och uppbyggande.
Då ryggen istället bär upp ryttaren är musklerna synnerligen känsliga för trycket av sittbenen och den filé som du sitter ned tungt på vill dra ihop sig för att skydda sig.

I en avslappnad (ok inte lealös utan eftergiven och höjd) rygg kan den yttre delen (yttre delen av inner sidas muskel)av ryggmuskulaturen med relativt liten kraft böja bålen OM INTE MOTSTÅND finns på yttersidan av hästen.
Att böja häst med sänkt rygg är en annan sak och inte det lättaste..

Ingen som provat att rida in i en sluta tex, med vikten på inner sittben och sedan kommit i obalans då hjälpgivningen blir för stark och vikten hamnar på ytter istället. Resultat: förlorad böjning.

Att förstärka med innerskänkeln är väl effektivt men är inte nödvändigt på en smidig häst som lätt kan böja sig. Då räcker det att sitta på inner. Och om vikten inte ligger på insidan på tex. en volt, då får du nog ta till ridskoleridning för att bibehålla stadig böjning och följa voltspåret. -Jobba med innerskänkeln..

Tillägg: I en bomsadel händer det som är poängen med en bomsadel.. Att fördela vikten från sittbenet över hela den sidans ryggfilé för att skona den känsliga ryggen. - Med samma effekt, tryck på muskeln som drar ihop sig.
Barbacka el i bomlöst får man nog vara lite försiktig med att borra ned sittbenet medans i bomsadeln kan man sitta riktigt kraftigt på sin lilla knota!

Just så!
Tack för din utförligare beskrivning av det inre sittbenet och musklen.
Inte alltid lätt att skriva men väldigt enkelt i praktiken!

Till true_blue:
Vet du hur ryggmusklerna ser ut och var de exakt sitter på hästen?
Annars kan det vara svårt att förstå..

Har jag skrivit någon beskrivning av inre sittben och någon muskel? :confused:

via skrev:
Hur vet du att det är sittbenet hästen känner, den kanske svarar på något helt annat? Obs, jag säger inte att det inte är så, jag vill bara att någon ska kunna visa att det ÄR så, för jag kan fortfarande inte förstå hur det går till, rent fysiskt.
Det vore också kul om någon kan visa på klassisk litteratur, där detta förklaras.

Om det är det enda man gör när man tex fattar galopp , vad skulle det då annars kunna vara?
Även om man gör något yttepyttelite som man inte märker så känner ju hästen uppenbarligen av det och då kan man ju dra slutsatsen att dom är rätt känsliga för vad man gör.

Senast ändrad av en moderator:

Oliveira: (Apropå öppna)"Riders most frquently make the misstake of leaning towards the inside. Amongst other inconviniences, this loads the legs wich are under the greatest strain. This may be avoided by leaning on the outside stirrup. Beware of so called shoulder in, so frequently seen, in wich the rider pulls on the inside rein, while leaning on the same side, with his leg drawn back to jab the horse with the spur, which forces the poor animal to move laterally while remaing twisted " etc.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka