Om att runda hästen kring innerskänkel

Sv: Om att runda hästen kring innerskänkel

När man rör sina sittben, vilket är vad man balanserar över när man rider, kan du vara säker på att du även gör andra saker. Att hästar är oerhört känsliga, och märker en andning i en viss riktning, är jag fullt övertygad om. Det jag ifrågasätter är dels hur ett sittben kan orsaka ett punkttryck gnm en bomsadel, dels hur detta förmodade punkttryck skulle kunna få en muskel att dra ihop sig. Om jag trycker på mina muskler drar de inte ihop sig. Jag trodde det var hjärnan som styrde musklerna jag. Sedan är det ju också så att hästens ryggrad är väldigt oböjlig i sidled, den böjer framför allt i korsleden. Muskler är inte mitt starka ämne, men borde inte de muskler som styr bakbenet i riktning framåt/inåt vara det som indirekt har störst inverkan på korsledens böjning i sidled?
Och en annan sak: Hur kommer det sig att det är fullt möjligt, tom enkelt att böja hästen när man arbetar från marken? Obs, jag hör inte till de som gör detta gnm att trycka på halskotpelaren.
Däremot, om hästen böjer sig, kommer dess tyngdpunkt att förskjutas till insidan. Om jag fortfarande vill sitta mitt över hästen, måste min vikt följa. Det behöver inte betyda att jag trycker ner det sittbenet.

Och en sak till: Häster RÖR ju faktiskt på sig. Jag vill nog påstå, att för att sitta i balans över hästen kommer i en rörelse ibland mitt ena sittben att vara högre, ibland det andra. Beroende på gångart, naturligtvis.

"Ingen som provat att rida in i en sluta tex, med vikten på inner sittben och sedan kommit i obalans då hjälpgivningen blir för stark och vikten hamnar på ytter istället. Resultat: förlorad böjning..."

Jag kan inte tänka mig annat än jag gjort det... Det finns inte ett fel jag inte gjort. Men igår så prövade jag, vad som då hände var att jag använde innerskänkeln på ett annat sätt, nämligen jädrigt mycket mer eftersom jag ville vara tydlig i mitt lilla experiment. Enligt medryttaren på den andra hästen, fick jag ett jätteundertramp.

Idag ska jag pröva det jag egentligen menade: och nu började jag tänka, igår drog jag bak skänkeln lite och fick alltså det här undertrampet och inte alls rundning kring innern.
Men det jag gör annars är att jag drar fram innerskänkeln något och omsluter hästen, och när jag nu sitter här i stolen och gör det så märker jag att jag ju flyttar över tyngdpunkten på ytter sittben automatiskt. Samtidigt som jag rimligtvis trycker ut bogen, eller åtminstone hindrar den att falla inåt i volten och att jag därför upplever den sortens volt som så trevlig att rida, liksom flytande,dvs i balans?
Äsch, ska ut och testa.

Ut och testa du. :)
Det var nitus du citerade, inte mig, men det kanske du visste. ;)

Förtydligande: Jag slarvade med uttrycken. Nej inte menade jag den riktiga filén, utan longissimus som fäster långt bak och således kan böja i korsleden+ländregionen. Som om man tittar noga kan böja sig ganska mycket! Buntade ihop ryggens muskler i ett enkelt yttryck för att göra det enkelt för mig.

Punkttrycket FÖRDELAS genom bomsadeln och blir således inte längre ett punkttryck utan en belastning längs hela sadelns anläggningsyta. (om den inte är felpassad vill säga : )

Jag är övertygad om att om du står på alla fyra och sträcker upp din rygg som en katt och en polare trycker med handen på ena sidan kommer du att medans du kryper framåt på golvet undan för undan vilja dra ihop den sidan. Musklerna skyddar sig mot tryck genom att kontraheras. Samma sak använder manipulatörer för att lossa spänningar, kraftigt tryck-sammandragning följt av avslappning. Men det relativt milda tryck sittbenen utövar ger bara en normal tonus med impuls att dra fram inner höft.

Oliveira: (Apropå öppna)"Riders most frquently make the misstake of leaning towards the inside. Amongst other inconviniences, this loads the legs wich are under the greatest strain. This may be avoided by leaning on the outside stirrup. Beware of so called shoulder in, so frequently seen, in wich the rider pulls on the inside rein, while leaning on the same side, with his leg drawn back to jab the horse with the spur, which forces the poor animal to move laterally while remaing twisted " etc.

Precis, luta inte inåt i stigbygeln för då rubbas balansen och hästen får mer belastning på sitt redan arbetande inner bak. Lägg istället vikt i ytter stigbygel för att leda väg o avlasta. (men jag tycker ändå att inner SITTBEN ska belastas mer)
Enligt vad jag fått lära mig om akademisk ridning och öppna så förstår jag inte valet av citat. Att dra i innertygeln och föra tillbaka innerskänkeln plus "jabba" hästen med sporren handlar inte om akademisk ridning tycker jag! Det borde leda till spänd sidvärtsrörelse o inte öppna i balans.

Ja, förlåt jag krånglar lite med datorn och svarar än på den ene och citerar än den andre. Egentligen läser jag lite huller om buller och sen blir det lite snurrigt. Nu testade jag det som jag egentligen undrade från början och efter allt bollande här så har jag nu förstått att det inte riktigt var så som jag trodde... att jag rundade hästen kring innerskänkeln. Utan var jag gör är att jag sätter mig i en likadan rörelse som jag ber hästen att göra. Låt säga att jag går i en volt i vänster varv. Jag vill göra den mindre, då för jag fram vänster överskänkel, lägger på höger skänkel ngt längre bak tittar vänster och dörmed böjer min egen kropp som i en öppna (???) i och med det lägger jag faktiskt tyngden på höger sittben, samtidigt som jag automatiskt får ett tramp i höger stigbygel.

Hästen svänger vänster.. behöver inte röra tyglarna men i och med att min axel flyttas vänster... så kanske hästen får ett litet tygeltag, likaså trycker då höger tygel mot halsen något lite. Men i princip så funkade detta när jag nu prövade trots att jag höll händerna stilla, och eftersom jag rider på lite halvlånga, eller i vart fall inte helt korta tyglar, så ställer hästen om sig själv om jag som i följande exempel vill svänga åt andra hållet.

så att jag fortfarande rider en volt åt vänster och vill svänga höger, då gör jag samma sak fast tvärtom, fördelar om min vikt och hästen svänger höger. Vad min numera berömda innerskänkel gör är att den håller bogen i rätt läge (????) och det är därför som jag upplever minskade volten eller om det är en sväng som så upprätt och smidig.

När om jag sedan fortsätter ur volten rakt fram så torde jag ha en sluta men fortfarande kan jag styra hästen med mina skänklar, men vad jag egentligen gör är att jag omfördelar min vikt. Och förenklat så skulle man då kunna säga att jag rundar hästen runt innerskänkeln, eller runt ytterskänkeln om jag vill åt andra hållet, men om mitt ovanstående resonemang är rätt så är det egentligen inte det jag gör.

Så att - för att tjata lite med mig själv - när jag: rundar hästen runt innerskänkeln, så styr jag egentligen med säte och ytterskänkel, men håller upp bogen med innerskänkeln...

Hur låter detta.
Ps. (de mer avancerade anatomilektionerna måste jag begära anstånd med... hänger inte riktigt med)

*svarar ingen speciell, svar önskas från vem som helst* ;)

Nä, nu är jag inte med!

Igår provade jag när jag red att vända hästen genom att trycka ned inner sittben ngt så vände hästen åt det hållet.. kanske helt fel gjort och jag inte märkte att det var fel iom att jag samtidigt vände kroppen åt samma håll. eller är det riktigt?

Om jag provar på kontorsstolen, vilket inte riktigt är detsamma som en häst :angel: så märker jag att jag trycker in tex höger sittben i mitt försök att vrida stolen till vänster.

Så kan någon på enkel svenska förklara vad katten jag ska göra!?

(det var mkt enklare innan jag började fundera, då var det "bara att göra" *s* )

Bara ett litet tillägg...

Min instruktör jobbar mycket med var och hur man mentalt fokuserar energi och balans o.s.v. vid ridning. Detta är lite svårt att beskriva men jag ska göra en försök för jag märkte en sån stor skillnad när jag gjorde detta!

Hon sa till mig att om man tänker sig att böjningen och formen kommer ifrån innerskänkeln, att hästen ska böja sig runt den, så lägger man en del av "ansvaret" på hästens form på sig själv. Alltså det blir att man själv ska bidra med "kraft" istället för att hästen själv ska hitta sin balans och form. Plus att man egentligen lägger vikten lite långt fram.

Om man däremot tänker sig att kraften hästen ska böja sig "runt" utgår från ett område 1-2 dm bakom skänkeln, då har man som ryttare inget "ansvar" för hästens balans utan den måste hitta den själv.

Det handlar INTE om att man själv bara ska "åka runt" på hästen, tvärtom, det krävs 100% aktivitet och närvaro från ryttaren. Man måste vara med i varje steg, annars anstränger sig inte hästen. Det handlar om att man ska hjälpa hästen att hitta sitt eget flyt, sin egen balans, för då åker man som ryttare med i det flytet, man blir ett med hästen. Kraften kommer också mer från bakdelen om man tänker sig 1-2 dm bakom skänkeln, istället för själva skänkeln.

Man skänklar som vanligt om man vill påminna hästen om form, man drar inte bak skänkeln, men man tänker sig att hästens svar kommer från bakom skänkeln.

Lite svårt att förklara, men jag rekommenderar det verkligen, det blir lättare för både häst och ryttare och formen och bärigheten kommer med mindre ansträngning från båda! :)

Citatet lade jag in, eftersom någon tidigare i tråden ville veta om var Oliveira talade om detta. Det var inte tänkt att bevisa varken det ena eller det andra, jag är inte heller intresserad av att överbevisa någon om någonting. Däremot gillar jag en intressant diskussion, och det tycker jag att detta är. Det jag vill uppnå, förutom det helt egoistiska att få ta del av andras tankar och funderingar, är att få folk att ifrågasätta det de får höra, för det kan stämma, men det kan också vara b*lls**t.
Det går att uppfinna ett ridsystem ur det blå, och få det att låta logiskt. Det som är intressant är vad som är logiskt för hästen.
Så fortsätt gärna att diskutera, så kanske vi kommer fram till det en dag om sådär 100 år. :)

Till Nitus...vill du berätta för mig hur du rider i en volt och hur du sitter över hästen?
Tycker att dina inlägg är mycket realistiska och vill gärna höra mer av dem...

Jag är nog inte så realistisk om jag börjar bena upp min ridning som ofta känns hopplöst baserad på känsla o infall och inte logik. Försöker tänka ibland men ger upp.. Super med det här forumet där man får sitta i lugn o ro och tänka över sina synder!! :D

Ett försök. På araben:
Då hon är stel o styv räcker det inte med att bara sitta på inner sittben för att böja, hon fjädrar helst tillbaka och då kan jag inte svänga utan "vanliga" styrhjälper. Snacka om tillbaka till ruta ett då!!
Lägger då till innerskänkeln en impuls då hon har inner bak i luften, resultat förhoppningsvis böjd häst. Ibland ett pet på inner lår då brukar hon försöka böja sig lite mer. Sedan vrider jag överkroppen inåt med vikten fortfarande på inner.
Då tar automatiskt lite mer i innertygeln och ytter kommer mot halsen. Kanske lite tryck i inner stigbygel och hon inte reagerar nog.

På lealösa travhästen som gärna fastnar vid staketet där det känns stabilt att gå kan han få gå i öppna några steg (sitter i en öppna själv med vikten på inner sittben inner höft framdragen och korta förhållningar då han vill trilla inåt.)och sedan lägger jag vikten i inner stigbygeln och ger eftergift så han känner sig "befriad" att gå inåt på volten. :crazy:

Då de har sina superdagar känns det som om jag inte behöver göra ett jota, de bara gör det som jag inte trodde jag hade hunnit tänka än!! Direktkontakt av tredje graden likssom!
Ska rida i morgon och analysera alla försök till övningar vi gör.. :o

nitus skrev:
ridning som ofta känns hopplöst baserad på känsla o infall och inte logik. Försöker tänka ibland men ger upp..

Oj, vad jag kände igen mig i det där :crazy:
Jag håller med om att det är nyttigt att läsa och fundera!

Hej,

Igårkväll prövade jag på stoet. Och även där flöt det väldans fint. Men jag tyckte både på henne och valacken, när jag nu analyserat det från ryggen, att sitsen verkligen inverkar, och skänklarna förstärker, men när jag nu medvetandegjort mig om vart min rumpa och mentala fokus befanns sig och även en vridning i ryggraden vilket ju förändra sitsen, det funkade även utan skänklar. Men kan man få böjningen då?
Ska testa idag. Men alltså att använda sitsen men inte skänklarna.... på samma sätt SOM OM jag skulle lägga på dem, kan åtminstone styra hästen, helt klart. Men ev inte "forma hästen runt innern"...
Eftersom där inte är ngn inner.. ha ho ho hi ho (den galnes skratt....)
Nämen skämt åtsido. Det är roligt att rida och försöka komma på vad man gör.

Tack för både sidhänvisningen och citatet! Har tyvärr inte Ehrengranath, så den tar det någon vecka innan jag kan läsa, men har precis fått Oliveiras bok så nu letade jag rätt på det kapitlet och har läst... Mycket intressant.
Vill bara tillägga en sak till diskussionen här. När böjningen är korrekt så sjunker hästens inre höft lite ned (faktiskt vetenskapligt bevisat också) och därför kommer inner sittben att kännas som att det är lite lägre än ytter. Om inner sittben känns högre upp så skjuter hästen istället sin inre höft uppåt - icke önskvärt. Så vikt på inner sittben kanske kan omskrivas lite till inner sittben lite lägre...

Detta är precis min tanke också, fast jag ville inte skriva det, för det är så intressant att se var diskussionen tar vägen. :) :rofl:

Ojdå, hoppas jag inte förstörde diskussionen nu då... :p :D

Ja, det får vi verkligen hoppas *ser sträng ut*.
Lite till ska det nog gå att krama ur ämnet. :)

Jihaa, så när jag känner det som om inner sittben sjunker ner så är det bara för att vi gör rätt min pålle och jag? Är det det som du menar?

Jag tror faktiskt vi gör rätt. Men när vi gör fel blir det liksom fel. Men vi är som oskrivna blad allihop. Och när jag gör rätt så gör pållarna rätt. Ringde upp en mkt kunnig väninna. Hon sa; men när pållarna inte lärt sig detta... då sa jag mina pållar kan det. Och ingen har lärt dom det. Hur förklarar man det?
Jag tror Knasan var inne på det i början av tråden. Men ni får gärna kommentera. Jag tycker det är rätt underbart när jag sitter där med mina nylärda stilla händer och kramar med benen och med benen (sitsen) styr mina hästar.

Lånar knapp.

Bara ett inlägg mer eller mindre ur det blå.
P. Karl sitter på det sittben åt det håll han ska, så är det en vänsteröppna där hästen rör sig åt höger så sitter han på höger, för att sammanfalla med hästens tyngdpunkt.
Han rider en hel del skolor på volter och pratar där om att lägga vikt på de olika frambenen respektive de olika bakbenen, beroende på vilken skola han rider på volten. Svårt att förklara i text, man förstår när man ser honom rida. Att se honom rida en karré och skifta mellan de olika skolorna som en smörklick i en het panna, det enda man kan säga är "WAO!!!".

Jaa, Zora, det där lät ju oerhört intressant, men kryptiskt. Kan du inte utveckla och förtydliga dig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka