Om att runda hästen kring innerskänkel

Sv: Om att runda hästen kring innerskänkel

knasan skrev:
Har grunnat mycket på det där att hästen är en utmärkt hjälp för oss människor att utvecklas och komma utanför oss själva. Varför har ingen utvecklat en sådan "ridlära" ännu, i dessa tider då alla möjliga ridfilosofier poppar upp och dessutom tjänas pengar på. Dra det till sin spets: upptäck dej själv genom att avläsa hästens reaktioner på dina förehavanden. Försök fasa in dej på hästen och upptäck ett annat sätt att se världen.
Dethär relaterar både till knasans inlägg och till det som nitus just skrev.
Fick just låna boken The Tao of Equus (Linda Kohanov) av en kompis. Hon hade läst den och "kom osökt att tänka på mig" (sedärja...). Mycket intressant. Har bara kommit till introduktionen där man kan läsa följande:
"horses relate to the world from a feminine or 'yin' perspective. As a result, the species is a living example of the success and effectiveness of feminine values, including cooperation over competition, responsiveness over strategy, emotion and intuition over logic, process over goal, and the creative approach to life that these qualities engender."
Vidare säger hon:
"Interacting with these animals can be immensely therapeutic physically, mentally, and spiritually, helping people reawaken long-forgotten abilities that are capable of healing the imbalances of modern life."
Alldeles i början av boken får man också veta följande: "At the time this book went to press, Equine Facilitated Mental Health Association, a special interest section of the North American Riding for the Handicapped Association, was meeting ....". Så det finns t o m en organisation för detta! Var annars, om inte i USA... ;)
Vidare: "According to EFMHA, 'Equine Experiential Learning promotes personal exploration of feelings and behaviours, while Equine-Facilitated Psychotherapy both promotes personal exploration of feelings and behaviours, and allows for clinical interpretation of feelings and behaviours."
Mycket mycket intressant! :)

-På pricken! :smirk: Kanske jag skulle läsa upp det för travgubbarna här och lägga fram en tes om varför hästskrället inte tycks ens försöka springa in pengar åt husse och allt ska jäklas...

Fick själv en sjuhelsikes smäll i höst!
Gick en lång period i ett ekorrhjul och insåg undan för undan att så här kan man inte hålla på. Men jag visste inte hur jag skulle hitta en utväg och få lugn och ro. Den värst hyperstressiga dagen då jag tagit ut mig ännu lite till och sedan skulle träna travaren, så tog det stopp! Det läskiga är att jag sammanbitet visste! att något ordentligt skulle hända!
Inga minnen men jag vaknade med kraftig hjärnskakning på observationsavdelningen med halva kroppen sönderslagen. Inga ben brutna men med skrämselhicka över hur det kunde ha gått.. Hästen hade nog blivit rädd för en älg, snott runt, gått omkull och sparkat sig upp för att sedan skrämd trava hem! Sadeln var skrapad och ridbyxorna var delvis avrivna.. fick ofrivillig semester i sängen ca fem veckor.. Så nu har jag skärpt mig en smula och lyssnar på kroppen! :)
-Har aldrig varit i närheten av rid/hästolyckor förr. Har så snälla och säkra hästar :love: som är rädd om folk. Men det var första tjälen och inga broddar i bakskorna... -Och det mest effektfulla sättet att väcka dum människa som tror hon ska klara allt!

"horses relate to the world from a feminine or 'yin' perspective. As a result, the species is a living example of the success and effectiveness of feminine values, including cooperation over competition, responsiveness over strategy, emotion and intuition over logic, process over goal, and the creative approach to life that these qualities engender."
Vidare säger hon:
"Interacting with these animals can be immensely therapeutic physically, mentally, and spiritually, helping people reawaken long-forgotten abilities that are capable of healing the imbalances of modern life."
Alldeles i början av boken får man också veta följande: "At the time this book went to press, Equine Facilitated Mental Health Association, a special interest section of the North American Riding for the Handicapped Association, was meeting ....". Så det finns t o m en organisation för detta! Var annars, om inte i USA...
Vidare: "According to EFMHA, 'Equine Experiential Learning promotes personal exploration of feelings and behaviours, while Equine-Facilitated Psychotherapy both promotes personal exploration of feelings and behaviours, and allows for clinical interpretation of feelings and behaviours."

Det där och mycket annat ovan är verkligen super duper intressant. Idag pallrade jag mig upp och var faktiskt lite ängslig. Känner hästen det... jaa... hela vår kommunikation svajade. Men det gick bra och det är ju utomordentligt positivt att det går bra när man också känner att man inte gör så bra i från sig. Jag red INTE bra idag, jag red knappt, jag åkte med och kände mig förundrad och förvirrrad, mest på grund av andra omständigheter. Men hästen bar mig runt fältet och vare sig stack eller bockade. Och flyttade sig för skänkel åtminstone. Vad jag försökte säga är att jag inte hade ngt fokus. Men imorron blir det nog bättre.

Jag använder uteslutande innerskänkel till att runda innersida och då har jag den i position vid sadelgjorden. Samtidigt som jag stoppar upp på yttertygel för att den inte skall flytta sig utåt. Dock så håller jag inte i ytter hela tiden eftersom om den skall kunna böja sig innåt så kan man ju inte hålla emot på ytter

Svårt att förklara med ord

Se där. Då ere bara på´t igen. Ska testa imorron. Heltenkelt så.

Jasså är det här ni har möte i kantarellklubben!!!.... :)

Jag har varit borta från hästvärlden i en ryslig massa år (förstår inte riktigt hur det gick till), men under tiden gjorde jag en "inre resa". När jag så hittade tillbaka till hästarna, och sedan AR-ridningen, vart det så tydligt att min personliga utveckling ändrat mitt sätt att umgås med hästar väldigt mycket.

Kan inte annat än att hålla med om, att ju mer sensitiv jag försöker vara i både ridning och hantering, desto mer ger umgänget med hästen mig. Därför tror jag att man diskuterar ridteknik ifrån lite olika perspektiv här på forumet. Den som rider tekniskt (för det mesta) har nog sina egna "sanningar" och ideal, de som rider mer på känsla har också sina "sanningar" och ideal. Kort sagt har det kanske med hjärnhalvor att göra, men jag skulle allra helst vilja uppnå en förmåga att använda hela hjärnan och hjärtat samtidigt, hela tiden, i ALLA sammanhang.

Ni andra har redan tyckt så mycket klokt om innerskänkeln så ni får förlåta att jag svarade på detta.

Om att få smällar...
Talade just med en kompis som har sällskapskanin. Vi förstod varandra perfekt. Personlig utveckling, det är ju det som gäller, liksom. Vare sig djuret väger 1 kg eller 600...
Vi konstaterade att det nästan är en genväg att ha djur! Man får ta karman och utvecklingen via djuren då. Tänk vilka smällar man skulle bli tvungen att ta i sitt "människoliv" annars, för att åstadkomma samma sak!!! ;)

boella skrev:
Det där och mycket annat ovan är verkligen super duper intressant. Idag pallrade jag mig upp och var faktiskt lite ängslig. Känner hästen det... jaa... hela vår kommunikation svajade. Men det gick bra och det är ju utomordentligt positivt att det går bra när man också känner att man inte gör så bra i från sig. Jag red INTE bra idag, jag red knappt, jag åkte med och kände mig förundrad och förvirrrad, mest på grund av andra omständigheter. Men hästen bar mig runt fältet och vare sig stack eller bockade. Och flyttade sig för skänkel åtminstone. Vad jag försökte säga är att jag inte hade ngt fokus. Men imorron blir det nog bättre.
Det som är intressant är just detta. Om man bara annars är "borta" nån dag, men ändå på väg åt rätt håll, så att säga. Då blir man omhändertagen!!! Vilka djur vi har att göra med!!! :)

loki skrev:
Jasså är det här ni har möte i kantarellklubben!!!.... :)
Er... jo, vi har gjort denna tråd till rena rama kantarellstuvningen... Erkänner genast min skuld i detta... ;)
loki skrev:
Jag har varit borta från hästvärlden i en ryslig massa år (förstår inte riktigt hur det gick till), men under tiden gjorde jag en "inre resa". När jag så hittade tillbaka till hästarna, och sedan AR-ridningen, vart det så tydligt att min personliga utveckling ändrat mitt sätt att umgås med hästar väldigt mycket.
Jo, det är just detta som får mig att slita mitt hår då det finns människor som anser att man BARA kan utvecklas som hästmänniska genom att viga sitt liv åt hästar!!! Det är inte så enkelt!!! Visst kan man också få hela processen genom hästarna, men oftast behövs det också annan livserfarenhet för att man ska ha de bästa chanserna! :)
loki skrev:
Kan inte annat än att hålla med om, att ju mer sensitiv jag försöker vara i både ridning och hantering, desto mer ger umgänget med hästen mig. Därför tror jag att man diskuterar ridteknik ifrån lite olika perspektiv här på forumet. Den som rider tekniskt (för det mesta) har nog sina egna "sanningar" och ideal, de som rider mer på känsla har också sina "sanningar" och ideal. Kort sagt har det kanske med hjärnhalvor att göra, men jag skulle allra helst vilja uppnå en förmåga att använda hela hjärnan och hjärtat samtidigt, hela tiden, i ALLA sammanhang.
Jag har också funderat på detta! Vad är hönan och vad är ägget? Finns det nån generell tendens eller är allt bara beroende av slumpen och individuellt? Jag antar att jag alltid har haft en känsla, men förlitat mig till teknik. När jag sedan hittade förfinad teknik, som var mera känsla, fick jag äntligen lite självförtroende att lita till känslan! Och är då därmed på väg till den ytterligheten (känslan)... Tål att tänkas på! :)

Kroppen för tekniken, tekniken för kroppen. Känslan för själen, själen för känslan...

Mmm... och sen gjuter man ihop det till en helhet, eller hur? Så att själen får ta uttryck genom din kropp? Själens instrument? Vår själ har ju fått just denna kropp med dess styrkor och svagheter, för att göra det bästa av den... ;)

Såååå sant, då har vi kvar...... meditation...... Ju mindre man måste "tänka", desto mer upplevelse får man......

Javisst! Jag har länge tyckt att ridningen är rörelsemeditation! :) Har haft stunder då jag har delat molekyler med universum totalt. Underbar känsla! :) Att vara i nuet är viktigt, att inte hängar kvar vid sådant som just gick bra, eller som just gick dåligt, utan bara VARA utan ambition. Observera och låta gå. Då blir det automatiskt en rörelsemeditation. Tror att hästen gillar det också... ;)

Får man smyga sig in i filosofiflummandet och återgå till urspringsfrågan? :)

Nu har jag bläddrat i Sally Swift och tänkt att min kropp snurrar som en "polkagrispelare". Framför allt koncentrerat mig på att föra tillbaka och släppa ner inner axel ordentligt i volterna. Och HEJ vilken fin böjning vi fick idag! Pålle som normalt helst viker sig i bogen i högervarv och släpper suget på yttertygeln böjde sig jämt och fint genom hela kroppen och sökte bettet. Tänk att det fungerar så bra bara man skärper till sig och fokuserar!

:idea:

Ja vi har en halv meter snö här och eftersom jag kör en empirisk undersökning på hur just min häst reagerar på skänkel hit och skänkel dit så kan jag säga att den stackaren reagerar, gärna sidvärtes...

Jag måste spara på min skänkel känner jag. Faktiskt.

Visst är det häftigt när man märker stor skillnad, på små detaljer... Har en tränare, som har en häst (ännu känsligare än min egen, hittills) som kräver att man har koll på detaljerna. Men jag är såå tacksam att få möjlighet att stämma av mig själv på honom, och jag har lååångt kvar på den vägen. Men det är helt ok, eftersom det är så underbart att gå där...

Måste nog plocka fram min Sally Swift igen, och sedan det svåraste, komma isäng innan gubben vill släcka..... på nå´t vis hamnar jag alltid framför datorn....

dressyrtant skrev:
Jag tror VÄLDIGT MYCKET på att det enklaste sättet är den rätta vägen.
... ...
Och han har misslyckats mycket på sin väg till att bli duktig, och har inget emot att berätta om det. :)

En massa :bow:
men jag dessa två meningar ville jag kommentera.
1. rätt=enkelt (Min flaskhals är sinnesnärvon, så jag är inte i närheten!!!) Tror det är där nyckeln sitter, att kommunicera i nuet, det är så hästar gör för att känna gemenskap etc.
2. Jo, visst borde vi kunna släppa helt på prestigen i alla sammanhang och kunna vara fullständigt uppriktiga och opartiska och det är ju en förutsättning för samarbete att vi kan lita så på varandra och det borde självklart leda till de bästa lösningarna och att färre misstag ständigt upprepas. Trodde förr att alla resonerade så här med helhetstänkande och jag har jämt erkänt alla fel jag haft öppet och det har tagits emot helt utan förståelse och det har SVIDIT!!! Men jag har inte gett upp, och därför är det kul att höra att det finns fler som verkligen tänker långt längre än till nästippen, som följer en företeelse till vägs ände!!!
Självklart klarar jag inte av att leva upp till idealen och är lika god kålsupare som alla andra, nota bene! Men VILJAN finns! Och den ser man ofta att folk har lite här och var, fast man inte alltid förstår det. Likaväl som att viljan brister.
Hoppas du orkar läsa! Ska se vad jag kan göra åt pm:et. Sitter betydligt mer sällan vid datorn nu. Skulle vara kul om vi kunde fixa något forum för likasinnade? Ambition utan prestige etc.

Det är så komplext det vi tänker så det låter sej inte beskrivas i lite korta ord, så här! Kan lätt bli missförstånd och urspårningar!

knasan skrev:
Skulle vara kul om vi kunde fixa något forum för likasinnade? Ambition utan prestige etc. Det är så komplext det vi tänker så det låter sej inte beskrivas i lite korta ord, så här! Kan lätt bli missförstånd och urspårningar!
Jag förstår dig utmärkt!!! :) Ser kanske mer tanken bakom orden? Ett eget forum är lätt fixat, t ex en Yahoo diskussionslista? En sån kan jag lägga igång vilken minut som helst! "Hästfilosoferna" eller nåt dylikt! Alla intresserade kan pm:a mig så lägger jag med er. Ska fixa till den nu meddetsamma. Endast filosofiskt diskussionsvilliga efterlyses... ;)

Ska se om detta fungerar, då inte mitt pm gör det! Sitter vid datorn nu!!!!

Ojdå, det var meningen att göra ett snabbsvar, men det blev ett vanligt inlägg!
Läser under tiden vad alla andra skrivit medan jag varit borta, får säga att jag är mäkta imponerad och jättelättad att vi är så många!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
807
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat