Olyckskorpar och turpellar?!!

SandraM

Trådstartare
Finns det fler olyckskorpar där ute i landet? Eller ni som har extrem tur? Känns som om jag och min hund fått gått igenom massor på den korta tid vi har haft honom. Han är en omplacering som vi köpte då han var 6 månader, idag är han 15 månader.

Allt det som inträffat hände innan han fyllt 1 år, alltså på 6 månader.

* Bruten klokapsel (fick ta bort)
* Kattklo i ögat. (träffade lyckligtvis bra!)
* Borelia (hade det troligen innan vi köpte honom)
* Kraftig svamp på båda framtassarna
* Vart halt i flera månader - Trodde det kom från borelian till en början. Men
nej. Röntgat höfter, rygg, armbåde och tassar 2 ggr. Inget hittades.
Upptäckte att hans trampdynor blev hårdare och hårdare. Började fila.
Alla blev fina utom en, och det fick vi ordning på nu innan jul då jag
hittade en sten i dynan!

Så våra månader tillsammans har vi inte kunnat gjort speciellt mycket, men nu har jag fått den hund jag vela ha från början! Så nu hoppas jag fått allt redan så han kan vara frisk härefter ;)

Sv: Olyckskorpar och turpellar?!!

Åh vilken otur ni haft, är det hunden på bilden? Jättefin :) Håller tummarna för er! Min valp är bara 5 mån så peppar peppar har allt flutit på. Min förra hund, en Newfoundland, hade jag dock massa turer med, olika eksem, allergi, skadat ben osv osv.

Ja, det har vart väldigt jobbigt. Ett tag var vi på väg att ge upp då vi inte hittade problemet till hältan. Och jag vill inte ha på samvetet att jag skulle hålla hunden kvar i livet för min egen skull. Men han visade sig bli bättre då vi filade, men har hela tiden visat hälta. Men då han ändå blev villigare till att gå så gav vi det mera tid och det är jag glad för idag!!

Ja, det är han på bilden!! Tack så mycket, får höra många blandade kommentarer om hans utseende ;)

Får verkligen hoppas att din får vara frisk, det är så jobbigt att ha klippkort hos veterinären!!

Vår förra hund köpte vi när hon var 12 veckor, hon var frisk och allt var frid och fröjd. Tills hon var ca 6 månader och hade busat i snön, då blev hon jättehalt. In till veterinären som inte hittade något i ben, höfter eller rygg. Troligtvis en sträckning, hem och vila. Hältan försvann men endast koppelpromenader stod på schemat i några veckor. Första gången hon var lös efter det så blev hon halt igen, inte jättemycket men hon rörde sig orent.

In till vet igen, ingenting hittas så vet rekommenderar att vi väntar till röntgen när hon fyller 1, vi fick med oss rimadyl (?) hem, som hjälpte hyfsat. Men problemet att hon började ömma titt som tätt kvarstod. Och att hålla en 8 månaders rottweiler nöjd med bara koppelpromenader är inte så lätt...

Röntgade henne igen när hon fyllde 1år, som visade ordentlig artros (?) i ena armbågsleden, veterinären sa att det går att prova att operera men troligtvis kommer det inte hjälpa på en så stor och ung hund (45kg), vi gav det en sommar med mycket funderande och då hon bara fick vara hund. Men tillslut valde vi att ta bort henne, en hund som bara vill leka och springs ska inte gå 10 minuter om dagen i koppel, eller behöva leva på smärtstillande.

Det var vår lilla oturshund, förutom hältan så var hon frisk, förutom ett getingstick som valp ..

Omplacering, underbar hund men har säkert lagt 15 000 på honom i veterinärkodtnader det senaste året (rena pengar, pengarna som försäkringsbolaget täckt är inte inräknat).

Han är fullständigt allergiutredd = kostsamt.
Han har opererat ut en tand.
Tagit bort tonsillerna.
Ultraljud och ekg på hjärta och lungor.
Tagit alla blodprover som finns att ta.
Haft kraftig hot spots på ryggen.
Varit halt vilket indikerade borrellia men visade sig vara sträckning.

Nu! Efter 18 månader i vår ägo mår han äntligen bra och jag hoppas att han får fortsätta göra det resten av sitt liv. För det har inte varit kul.

Omplacering, underbar hund men har säkert lagt 15 000 på honom i veterinärkodtnader det senaste året (rena pengar, pengarna som försäkringsbolaget täckt är inte inräknat).

Han är fullständigt allergiutredd = kostsamt.
Han har opererat ut en tand.
Tagit bort tonsillerna.
Ultraljud och ekg på hjärta och lungor.
Tagit alla blodprover som finns att ta.
Haft kraftig hot spots på ryggen.
Varit halt vilket indikerade borrellia men visade sig vara sträckning.

Nu! Efter 18 månader i vår ägo mår han äntligen bra och jag hoppas att han får fortsätta göra det resten av sitt liv. För det har inte varit kul.

Oj, ja det lät inte billigt! Tur att det börjar ordna upp sig!! Vet hur det känns när allt känns hopplöst. Min har ju vart dålig i 7 av våra 8 månader tillsammans, man blir lite matt.

Vår förra hund köpte vi när hon var 12 veckor, hon var frisk och allt var frid och fröjd. Tills hon var ca 6 månader och hade busat i snön, då blev hon jättehalt. In till veterinären som inte hittade något i ben, höfter eller rygg. Troligtvis en sträckning, hem och vila. Hältan försvann men endast koppelpromenader stod på schemat i några veckor. Första gången hon var lös efter det så blev hon halt igen, inte jättemycket men hon rörde sig orent.

In till vet igen, ingenting hittas så vet rekommenderar att vi väntar till röntgen när hon fyller 1, vi fick med oss rimadyl (?) hem, som hjälpte hyfsat. Men problemet att hon började ömma titt som tätt kvarstod. Och att hålla en 8 månaders rottweiler nöjd med bara koppelpromenader är inte så lätt...

Röntgade henne igen när hon fyllde 1år, som visade ordentlig artros (?) i ena armbågsleden, veterinären sa att det går att prova att operera men troligtvis kommer det inte hjälpa på en så stor och ung hund (45kg), vi gav det en sommar med mycket funderande och då hon bara fick vara hund. Men tillslut valde vi att ta bort henne, en hund som bara vill leka och springs ska inte gå 10 minuter om dagen i koppel, eller behöva leva på smärtstillande.

Det var vår lilla oturshund, förutom hältan så var hon frisk, förutom ett getingstick som valp ..

Jösses! Men kunde man inte se artrosen tidigare än 1 år? Hemskt när det blir så. Och jag kan förstå att det inte var lätt med koppeltvång! Jag är glad att jag har den hund jag har som inte klagar om det inte blir aktiviteter. Sen har han vart helt matt av borelian och sen inte villig att röra sig på grund av tassen, men glad att jag har en latmask till hund!!

Boss är ett måndagsexemplar. Både vad gäller olyckor och hälsomässigt. Olycksbiten är dock inte så konstigt, när han jobbar så existerar inget annat än fåren. Eventuella hinder i form av hanteringsgrindar, stenrösen och husväggar(!) verkar inte finnas.

På tre år har han varit halt med koppelvila i uppemot 6 månader, halt med arbetsstopp i några till. Två tänder avslagna vid olika tillfällen, vattensvans, senskador, ömhet pga krockar med ovan nämnda 'miljöhinder', rinnigt öga, dåliga trampdynor och så dessutom C- höfter.

Det tog dessutom lång tid innan han tände, och han har usel djurkänsla och noll förmåga till förutseende.

Han kompenserar detta genom sin aldrig sinande arbetslust, mod till tusen och ett förtroende och kärlek till föraren som är oändligt. Han går utan tvekan i döden för mig!

Fridolf är kärnfrisk, från starten en grym vallhund och har aldrig skadat sig. Det enda som fattas där är en snygg svans och fungerande spermier;)

Tydligen inte :( togs massor med röntgenbilder, kollade efter värme, åkte 50 mil för att hon skulle kollas på Strömsholm men det enda som syntes var en liten skugga över leden. Då var hon 9,5 månad när vi var på Strömsholm och två månader senare upptäcktes artros av grad 3.

Trots rimadyl så kunde hon vara rejält halt trots bara koppelpromenader, vi fick också dra ner på maten för att hon skulle väga så lite som möjligt, men hon såg hälsosam ut vid 45kg, nere på 43 så syndes revbenen :( Kändes inte som ett snällt liv mot en så ung livlig hund, så vet rekommenderade att vi tog bort henne... :(

Senast ändrad:

KL

Syrrans aussie har varit sjukpensionär sedan han var typ.. ett år. Har någon smärtproblematik med hälta som vandrar. Röntgad från topp till tå, även magnetröntgen och scint. Tagit flera prover för fästingsjukdomar - alla negativa. Provbehandlad iaf med stark ab i många veckor. Amputerad (missbildad) tå och prov-opererad i en bogled. Undersökt av både Stefan Rosén och Lennart Sjöström utan att de hittat något fel.

Funkar som aktiv pensionär med smärtstillande v.b., tyvärr fick han blödande magsår sist han fick smärtstillande, så det används väldigt restriktivt nu.

Hon har säkert lagt över 100 000 på veterinärundersökningar och rehab på den hunden (försäkringen har tagit mkt), utan att få ett enda svar..

kl

Jag får nog räknas till en olyckskorp då.

Grima köptes som treåring och har haft stora problem med hormoner/löpen. Hon är dock kastrerad sedan några år tillbaka vilket är SÅ skönt. Tyvärr diagnosticerades hon med spondylos förra hösten så tävlandet har varit väldigt sparsamt trots att ambitionerna varit stora. IPO är bara att glömma, så vi omskolar till tävlingslydnad och FH-spår. Förhoppningsvis kan hon starta klass II och III snart, ska bara få till rutan egentligen.

Ian har fram tills nu varit ett toppexemplar...men nu har eksemen kommit och troligen är det foderallergi. Förhoppningsvis beror detta på det som hände i fjol (akut högt levervärde av okänd orsak men troligtvis någon form av förgiftning) vilket kan göra att immunförsvaret kollapsar. Vi har kört endast lammfoder nu ett tag och eksemen håller så gott som på att försvinna. Jag får hålla tummarna att det inte är genetiskt.

Blä :(

Kan tilläggas att alla andra valpar från den tiken är fullt frisk, var bara våran som fick artros plus att hon inte var u.a på höfterna...

Jag tror inte på tur/otur, utan på slumpen. Ibland kan man undvika saker genom att tänka efter. Jag tänkte inte efter.

Men om vi ska räkna upp problemen på min sexåriga tik:

-Epulider bortopererade x1. En andra operation är planerad, men jag drar ut på tiden för att undvika antibiotika.

-Ögoninflammationer

-Biljud på hjärtat

-Allergier och atopi som leder till nästa punkt:

-Hudinfektion som behandlat med antibiotika slår ut hela systemet och bildar svamp.

Annars har hon varit hel. Haltade/markerade första gången i hela sitt liv i förra veckan, efter att hon sträckt sig under en vild bollek.

Usch då. Jag tycker Sigge har dragit på sig mycket, men inte i närheten av flera här. Tack och lov är det inget direkt allvarligt.

5 mån: Opererar bort en godartad tumör på nosen.
15 mån: Påbörjar allergiutredning. Tar 6-7 mån innan vi kan konstatera att det är foderallergi, med massa turer (och i efterhand en veterinär som nog inte hade stenkoll).
Knappt 2 år: Noskvalster
Knappt 2½: Oförklarlig kraftig hälta. Försvinner efter några dagars koppelvila.
3½: Ont i nacken. Skriker rakt ut. Ingen orsak hittas trots röntgen m.m. Försvinner efter vila och rimadyl.

Mest småsaker som förstör med andra ord. Och så allergin då. Jag hoppas att han får vara frisk framöver.

Tror jag har haft extrem tur med min. För trots hård träning, tävling och ett allmänt aktivt liv har hon aldrig varit skadad och hon har aldrig varit hos veterinären. Förutom för att göra höft- och armbågsröntken, kolla patella och ögonlysa då. UA på allt. :)
Hon var förkyld i två dagar efter en tävling, men det är det enda. :bow:

Tror jag har haft extrem tur med min. För trots hård träning, tävling och ett allmänt aktivt liv har hon aldrig varit skadad och hon har aldrig varit hos veterinären. Förutom för att göra höft- och armbågsröntken, kolla patella och ögonlysa då. UA på allt. :)
Hon var förkyld i två dagar efter en tävling, men det är det enda. :bow:

Jag har också varit väldigt skonad från skador och sjukdomar på mina hundar. Förra hunden avlivades förvisso ung (6år) men nuvarande hundar har varit friska. Blandrasen har jag lagt sammanlagt 1600kr på veterinärvård för ett recept på antiinflammatoriskt när han hade fått ett sticksår, samt en biopsi på en fettknöl som visade sig godartad och får vara kvar.

Unghunden (2,5) har varit hos vetten en gång utöver hälsokontroller och vaccination, av samma orsak som blandrasen - undersökning av en knöl.

Sedan har båda behandlats för noskvalster.

Vi fick Akilles när han var 1,5 år. Då var han en ståtlig och vacker Newfoundland. Snygg och välpälsad och friröntgad på armbågar och höfter. Dessutom fantastiskt snäll. Bådar gott tänkte vi....

Började med ett getingstick eller dylikt som gav en allergisk reaktion kring nos och mun - ilfart till vet naturligtvis.
Sen har det fortsatt...
- spik i trampdynan på nyårsdagen (!), fick sys och ab-behandlas. I efterförloppet hade vi jätteproblem att hålla ordning på tassen eftersom han fick svamp. Tog lång tid att läka.
- fullständig allergiutredning pga klåda som egentligen inte har gett så många svar. Livslång kortisonbehandling.
- jättestora hotspotexem
- efter klippning pga hotspot märkte vi att pälsen inte växte ut - visade sig vara hypothyreos. Livslång levaxinbehandling.

Nu 5 år gammal,är han inte så fager längre. Pälsen växer bara fläckvis och han har tappat det mesta av underullen. Ingen vet varför. Men det senaste året har han varit pigg, glad och frisk trots att han ser sjuk och vanvårdad ut.

Just det! Kom på att han för tillfället bara går korta promenader pga sår på trampdynan...

Jag har oxå ett måndagsexemplar... :angel:
Vi började med en kroksvans, upptäcktes på vetrinärundersökningen, men det skulle inte vara något problem för honom förutom att utställning gick bort. Inga problem, det var vi ändå inte så intresserade av.

Sen började vi med lite öronproblem, det löste sig efter en omgång med behandling, och lite mer koll från min sida.
Vid fem månader tycker jag att han haltade lite till och från, avvaktade en vecka men åkte sedan in, det visade sig vara en lös benbit i bogleden som krävde operation och på följande rehab under ett antal månader. Under operationen upptäckte de att han inte heller kunde öppna käken så mycket som han borde. Helt plötsligt föll en del saker på plats, tex varför han mycket snyggt apporterade pinnar och annat med inte tog ordentligt tag i större saker som tex en fågel trots stort intresse. Han kunde helt enkelt inte...

Sen hann han bli friskförklarad efter sin benbit i dec, i januari bröt han av en klo och in för borttag av klokapsel och eftervård på det...

Och vid röntgen vid dryga ett år visade han sig ha en A höft och en D höft...

Men han är rolig och lättlärd på gott och ont, även om vissa saker inte fastnar överhuvdtaget. Fullständigt orädd nästan intill dumdristig men en suverän jakthund som är otroligt rolig att jaga med.

KL

Jag får nog säga att jag har haft tur med mina hundar. Visst, Hedda bröt av en klo för ett par år sedan och hon har även haft öronskabb. Båda har blivit behandlade för noskvalster men det räknas väl knappt...

Ixi drog på sig ett klokapselbrott som 4-5 månaders valp med op och koppelvila i ett par veckor som följd, sen höll hon sig frisk och hel fram tills nu i våras.

Började med att hon trampade på något när hon plaskade i sjön, antibiotika och koppelvila.
I samma veva fick hon öronskabb och svamp i tassarna så då behandlades hon för det med, sen nu i somras så fick hon en jäkla massa fukteksem på hela magen, halsen och ryggen som inte riktigt vill ge med sig, så vi börjar misstänka om det inte är någon sorts allergi, samt öroninflammation.

Och nu precis innan jul så drog hon på sig rävskabb och hade några inflammerade/förstoppade talgkörtlar som vi fick åka in och tömma och som vi måste in med snart igen.

För att se det positivt, så är hon inte ens i närheten av samma summor eller klippkort som katten har hos veterinären :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 685
Senast: fixi
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
669
Senast: YlvaG
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 416
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 776
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21