Olika metoder

fjordtokan

Trådstartare
Lite "spin off" på JOIN UP-tråden.

Det finns ju lika många "hanteringsmetoder" som det finns hästmänniskor.
Jag skulle gärna vilja veta varför du valt den metoden som du använder och hur du kom fram till den. Kvittar om det är någon guru eller om det är sk. hästvett. Vad är det egentligen som gör att den ena metoden är bättre än den andra?

Sv: Olika metoder

Min hantering hamnar väl rakt under traditionellt hästvett. Jag vill på enklaste möjliga vis sköta den dagliga hanteringen. Dvs jag vill ha en följsam och uppmärksam häst i grunden.

Sedan lägger jag med min egna häst stor vikt vid hans personlighet, jag uppmuntrar honom ständigt att uttrycka sig och ta intiativ eftersom jag vill ha en levande häst som är delaktig. Han är rätt tillbakadragen och var väldigt passiv tidigare, därav detta fokus. Andra hästar lägger jag inte direkt tid på enbart den biten men jag uppmuntrar dem fortfarande om de liksom min egna är lite passiva. Medan gåpiga får lära sig respektera min plats och ta det försiktigt i min närhet.

Allt detta handlar fortf bara om daglig hantering i stall och vid ridning, jag markarbetar inget och känner inget behov av det.

Är det verkligen så att den ena metoden är bättre än den andra, egentligen? Det kan ju lika gärna vara så att olika metoder passar olika människor :idea:

Jag valde min metod (vet inte vad den sorterar in under, men för mig är det bara vanligt sunt förnuft) för att det är det som kommit naturligt för mig. Jag är uppvuxen med djur omkring mig, och har aldrig riktigt reflekterat över VARFÖR jag agerar si eller så, jag har bara kunnat konstatera att mitt sätt hittills funkat undantagslöst. Har oftast kunnat läsa av vad djuret ska göra redan innan det gör det, och kan då antingen berömma/uppmuntra, alternativt försöka få djuret att fokusera på annat. Brukar kunna bygga upp djurens förtroende för mig relativt snabbt, och sedan handlar det ju egentligen bara om att inte bryta det förtroendet, dvs man måste förtjäna sin position som trygg punkt i djurets värld

Lite "spin off" på JOIN UP-tråden.

Det finns ju lika många "hanteringsmetoder" som det finns hästmänniskor.
Jag skulle gärna vilja veta varför du valt den metoden som du använder och hur du kom fram till den. Kvittar om det är någon guru eller om det är sk. hästvett. Vad är det egentligen som gör att den ena metoden är bättre än den andra?

"Metoder" för hantering. :confused: Bara frågan gör att man baxnar.

Hästar är hästar och reagerar som hästar i allla situationer. Vanligt "horsemanship" är att förstå sig på och kunna läsa av hästar och behandla dem på ett klokt och sansat sätt, utan att krångla till det. Att visa respekt för hästen som häst och som den hästindivid den är.

Att det skulle behövas "metoder" är påhitt av smarta affärsmän som insett att det finns så många okunniga som skaffat häst och gör vad som helst för att få hjälp när de inser att de tagit sej vatten över huvudet.:crazy:
Att söka hjälp är inte fel utan helt rätt, men att skapa smarta affärskoncept av behovet, tja, smart är det i varje fall.

Metod är inte rätt ord, jag kallar det bara hantering och uppforstring då.

Att lära sig att hantera en häst är ju inte något som bara finns där utan det måste man lära sig, precis som med tex. hundar. Och att prova annat än vår hantering är väl inte konstigt alls. Varför är folk så rädda för andra sätt att se på vår hästhantering? Det finns ju väldigt många som har problem i vardagen och det finns ingen man kan vända sig till då förutom NH egentligen. Och det är väl klokt att man tar hjälp om man tagit sig vatten över huvudet. God hästhantering är god hästhantering oavsett om det är en smart affärsman eller gubbe i småland som utför det :)

Så kan det säkert vara, att olika sätt passar olika människor. Det är lite därför jag undrar :)

Själv så exprimenterar jag en hel del för att lära mig själv hur jag ska använda mitt kroppspråk och energier.
Jag tycker att man själv ska bli mycket mera medveten om vad man egentligen gör. Just nu är jag mest inriktad på Parelli eftersom deras hästhantering är väldigt mycket inriktad på människan.

Det går väl all hästhantering ut på :)

Nja, det gör det kanske. Men jag tycker ibland det känns som fokus tappas när det diskuteras övningar osv. Iaf om man läser vad folk gör med sina hästar. "Gjorde lite markträning på ridbanan först, han gjorde det och det men det här behöver vi öva på..." eller "Först backade han snällt men sedan blev han tjurig och vi fick göra en annan övning mellan..." osv. Det är något jag HELT tar avstånd till.

Min unghäst (2.5 år, helt ohanterad förutom knalla bakom till o från hagen o bli lastad till betet varje år) hade väldigt svårt att bli hanterad från högersidan när han kom. Att leda på höger sida gick knappt alls och första gången jag envisades ute i skogen (typ ngn av de första promenaderna, då han inte vågade gå bredvid mig öht i början fick fokus ligga på det första gången) insåg jag att han öht inte förstod att flytta framdelen åt vänster. På gången är han extremt följsam och där hade jag aldrig behövt flytta honom för tryck, alltså hade jag inte märkt detta.

När jag efter promenaden (det gick inte att flytta honom åt vänster alls, han blev till slut så stressad av att han inte förstod så jag valde att gå hem och förtsätta där för jag fick ingen som helst normal reaktion) ställde jag honom på gången igen. Där kunde vi lugnt o metodiskt snabbt få en reaktion i rätt riktning och jag tog ut honom på stallplanen. Där fick han lära sig att slappna av och sträcka ut utsidan så han formade sig lätt runt mig för ett lätt tag i grimskaftet (då fäst i sidoringen, nu behöver man inte ta i honom alls eller så ger mittringen under hakan samma effekt om man använder den) och sedan att för ett lätt tryck (då på bogen, nu vid skänkelläget) flytta undan framdelen ett steg utan att räta ut sig.

Det tog max 5 minuter och upprepades kanske 1 min 2 gånger till ngn vecka framöver det blev problem. Mer än så har jag inte gjort med honom. Och det var ju bara ett sätt att lära in en hjälp han inte förstod alls, inget direkt markarbete ur min synvinkel.

Men sedan gör jag "liknande övningar" i vardagen såklart. Är han stökig/ofokuserad när jag är ute o går med honom eller när jag skrittar av efter en träningen eller liknande så kan jag placera mig ett steg o ge en hjälp så att jag får den där rundingen runt mig som per automatisk blir likställt med: Vad vill du matte? Jag berömmer och går vidare som vanligt. Så långt sträcker sig min "markträning".

Jag tycker inte heller man ska behöva göra mer än så.

Jag ser det såhär, jag har hela tiden mål med mina övningar. Tex så måste jag kunna flytta fram och bakdel när jag tömkör henne så då lör vi oss det först. Sedan går vi vidare med att jag flyttar min position längre och längre bak när jag leder hästen. Jag måste även klara av att styra henne på avstånd och då tränar jag det genom att gå slalom eller 8-volter. Sen då tillslut är vi framme vid målet och det är tömkörningen och då blir det bara ytterligare en svårighetsgrad och inte alls så svårt som att börja med det direkt.

Jag tycker inte heller man ska traggla flyttar hästen sig när man ber den ok då är det bra. Då behöver man inte träna på det vidare.

Intressant fråga!

Jag tror tyvärr att människor fokuserar för mycket på sin "metod" och för lite på sina egna brister (iallafall får jag den känslan när jag läser trådarna i detta forum). Man ser en metod som en lösning - och det kan det säkert vara, OM man kan hantera den.

Den bästa "universalmetoden" tror jag går ut på att
1. Lära sig mer om hur hästar fungerar
2. Lära sig hantera sin kropp (och sitt humör!) så att de kan förmedla det man vill förmedla till hästen
3. Att alltid vara ödmjuk inför sina begränsningar och inför att hästen faktiskt inte har valt att leva med oss. Det är upp till oss att se till att hästen kan leva ett hästvärdigt och behagligt liv. I detta ingår också insikten om att hästen alltid gör "rätt" - dvs den svarar på de signaler och stimuli som vi ger den. Svarar den i våra ögon fel - är det vi som gjort fel.

Och det är väl den "metoden" jag använder, även om jag inte skulle kalla det metod - snarare är det ett förhållningssätt.

Att jag fastnade för PNH handlar nog helt enkelt om att det är enligt PNH som hon jobbar som hjälpte oss med vår häst när den blev vildhäst..
Tränaren var duktig på det hon gjorde, det funkade fanastiskt och hon var bra på att förklara för oss "the how and whys"..
Vi ville lära oss mer förståss och när vi började studera PNH insåg vi att de har en otroligt bra utbildningsplan för oss människor. De har strukturerat upp allt på ett sätt som tilltalar min inlärningsförmåga, allt går ut på säkerhet och att "set it up for success", alltså att man ska lära sig att inte ta sig vatten över sitt och hästens huvud typ ;)

Hade vi träffat någon som inte hade en "metod" som bas hade vi nog hållit oss till att lära oss mer utan att ha ett namn på det. Fast jag vet inte om vi kommit så långt då, för vi hade nog inte haft råd att träna så ofta för en tränare som skulle motsvara alla timmar dvd-filmer som vi sett utöver träningen. De hjälper en till djupare förståelse, inspiration och tillbakablick och repetition.
Dessutom hade vi turen att komma in i en liten pnh-sekt där vi träffas regelbundet och utbyter erfarenheter och funderingar, ägnar oss åt att rida barbacka i grimma utan fördömande blickar ;) och det är härligt och superkul! Jag vet inte om vi skulle hittat det här gänget utan PNH.

Jag tror inte att PNH är det enda rätta sättet, eller metoden, däremot tror jag (utan att djupare ha studerat någon annan "metod") att PNH har ett utbildningsprogram för oss människor som slår de flesta. :bow:

Förhållningsätt var nyckelordet ja!

Det var det jag ville ha iställer för metoder. Håller helt med dig i ditt inlägg. Jag går Parellis väg för att lära mig mer om mig själv inte för att lära hästen, den kan redan allt :) Mitt mål med hästarna är att ha en trevlig kommunikation där båda förhoppningsvis får ut något ifrån varandra.

I detta ingår också insikten om att hästen alltid gör "rätt" - dvs den svarar på de signaler och stimuli som vi ger den. Svarar den i våra ögon fel - är det vi som gjort fel.

Just det här kan jag känna att man VERKLIGEN inte lärde sig på ridskolan och de flesta jag möter har INTE den synen.
Nej, om hästen inte gör som jag ber den så trilskas den och behöver bara lite extra spark i revbenen eller en smäll med pisken för den SKA LYDA... :mad:

Och om man ser det så, så blir ju ridningen väldigt negativt laddad med tvång och ilska.

Om man istället utgår från att JAG har inte varit tillräckligt tydlig, så blir hela grejen sååå mycket mer behaglig. :bow:
Tycker numera att det mest är obehagligt att umgås och rida med folk som inte ser det såhär. Jag vill bara ryta ifrån när folk ska "läxa upp" sina hästar, men gör man det så får man ju en utskällning tillbaka för att man rider i repgrimma eller nått annat relevant.. :cool:

Just den inställningen vill jag kräkas på, folk säger alltid att det aldrig är hästens fel men när det väl kommer till kritan så är hästen dum i huvudet.

Och ja det är det som lärs ut på ridskolorna iaf till en början. Jag har inte haft förmånen att hitta någon ridskola som inte har denna syn på hästarna. Ridskolorna är ju det viktigaste vi har och har de den synen genomsyras hela hästvärlden av den ju.

Håller också med om PNHs träning, det blir så mycket lättare för mig att förstå hästen.

Just det här kan jag känna att man VERKLIGEN inte lärde sig på ridskolan och de flesta jag möter har INTE den synen.
Nej, om hästen inte gör som jag ber den så trilskas den och behöver bara lite extra spark i revbenen eller en smäll med pisken för den SKA LYDA... :mad:

Nej, kanske inte konkret. Men den ridskolan jag växte upp på hade iallafall en väldigt bra hästsyn som genomsyrade utbildningen.
Sedan tror jag de flesta människor måste igenom en radda "faser" för att förstå vad man egentligen håller på med. Innan man kan tillräckligt mycket är det svårt att förstå sina egna tillkortakommanden och sin egen "del".

Min alldeles egna metod går ut på att ha respekt för hästen som varelse och individ.
Sedan ska det vara minsta möjliga krångel. Jag bara "gör".

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama