Sv: Olika metoder
Det går väl all hästhantering ut på
Nja, det gör det kanske. Men jag tycker ibland det känns som fokus tappas när det diskuteras övningar osv. Iaf om man läser vad folk gör med sina hästar. "Gjorde lite markträning på ridbanan först, han gjorde det och det men det här behöver vi öva på..." eller "Först backade han snällt men sedan blev han tjurig och vi fick göra en annan övning mellan..." osv. Det är något jag HELT tar avstånd till.
Min unghäst (2.5 år, helt ohanterad förutom knalla bakom till o från hagen o bli lastad till betet varje år) hade väldigt svårt att bli hanterad från högersidan när han kom. Att leda på höger sida gick knappt alls och första gången jag envisades ute i skogen (typ ngn av de första promenaderna, då han inte vågade gå bredvid mig öht i början fick fokus ligga på det första gången) insåg jag att han öht inte förstod att flytta framdelen åt vänster. På gången är han extremt följsam och där hade jag aldrig behövt flytta honom för tryck, alltså hade jag inte märkt detta.
När jag efter promenaden (det gick inte att flytta honom åt vänster alls, han blev till slut så stressad av att han inte förstod så jag valde att gå hem och förtsätta där för jag fick ingen som helst normal reaktion) ställde jag honom på gången igen. Där kunde vi lugnt o metodiskt snabbt få en reaktion i rätt riktning och jag tog ut honom på stallplanen. Där fick han lära sig att slappna av och sträcka ut utsidan så han formade sig lätt runt mig för ett lätt tag i grimskaftet (då fäst i sidoringen, nu behöver man inte ta i honom alls eller så ger mittringen under hakan samma effekt om man använder den) och sedan att för ett lätt tryck (då på bogen, nu vid skänkelläget) flytta undan framdelen ett steg utan att räta ut sig.
Det tog max 5 minuter och upprepades kanske 1 min 2 gånger till ngn vecka framöver det blev problem. Mer än så har jag inte gjort med honom. Och det var ju bara ett sätt att lära in en hjälp han inte förstod alls, inget direkt markarbete ur min synvinkel.
Men sedan gör jag "liknande övningar" i vardagen såklart. Är han stökig/ofokuserad när jag är ute o går med honom eller när jag skrittar av efter en träningen eller liknande så kan jag placera mig
ett steg o ge en hjälp så att jag får den där rundingen runt mig som per automatisk blir likställt med: Vad vill du matte? Jag berömmer och går vidare som vanligt. Så långt sträcker sig min "markträning".