Olika metoder

Sv: Olika metoder

Min alldeles egna metod går ut på att ha respekt för hästen som varelse och individ.
Sedan ska det vara minsta möjliga krångel. Jag bara "gör".

Jag håller helt med!

Sedan antar jag att behovet utav olika former av NH kommer sig utav att många inte har någon hästbakgrund från början. Det blir alltså nödvändigt att försöka få ett system som ska ersätta flera års häskunskap och "läsande" av hästens beteende.
Nu är det ju inte automatiskt så att hästbakgrund ALLTID innebär att man är någon slags expert på kommunikationen häst-människa. Men jag tror att det är en stor styrka att inte behöva tänka på sitt beteende, kroppshållning (ser jag nog "välkomnande" ut?!) eller placering utan att det kommer automatiskt och blir det fel så förstår man rätt snabbt var man har brustit (med handen på hjärtat är det i princip ALLTID människan som brustit gentemot hästen).

Det jag kan märka i min egen hantering är att jag redan som mkt ung snabbt blev väldigt "lågmäld" i förhållandet till hästen-inget gap, skrik, stora gester eller ständig kamp för dominans.
För mig är förhållandet med hästen mer att likna vid ett partnerskap än ledare-följare.

Jag försöker fokusera på att vara vänlig men bestämd, tydlig men alltid mjuk i all hantering. Jag älskar att läsa om olika metoder för att tror att om man vill ha en frisk, sund häst så ska man variera sin träning mycket. T ex läser jag mycket om NH som jag aldrig provat på själv men gärna skulle göra. :)

"Där kunskapen tar slut tar våldet vid"

vet inte om jag har nån "metod", men jag håller med om mycket som skrivits hittills i tråden.

jag strävar efter att min häst och jag ska kunna samarbeta på ett vettigt sätt i alla de situationer som vi kan komma att möta. det innebär kanske "lydnad" i vissa situationer, men kortast skulle jag vilja beskriva det som att vi båda måste vara uppmärksamma på den andre och lita på varandra.

likt the_connemara vill jag också ha en häst med personlighet. för mig innebär det att hästen inte behöver stå som en staty på gången eller uppföra sig varje sekund. han FÅR säga sin mening om allt vi gör, han måste ju få uttrycka sig och ha en åsikt precis som jag har det :D

jag gör inte speciellt mycket övningar etc., mer än vardaglig hantering som att vi ska kunna gå utan att han åbäkar sig och att vi ska kunna samarbeta. uppstår det problem så löser jag det där och då, olika efter vad det handlar om. jag försöker arbeta med mitt kroppsspråk och rösten, aldrig våld.

Att jag fastnade för PNH handlar nog helt enkelt om att det är enligt PNH som hon jobbar som hjälpte oss med vår häst när den blev vildhäst..

Alltså, om det verkligen börjar strula, då har jag stor förståelse för att man tar hjälp med hanteringen, likaväl som man tar hjälp av tränare i ridningen (helst innan det börjar strula). Sen fattar jag iofs inte varför man tar hjälp av någon som har en "metod", jag hade vänt mig till samma tränare som jag rider för, tror jag. En riktigt van hästmänniska, helst proffs, helt enkelt.

Men i det fallet har människan ju redan gjort fel.

Jag har ingen "metod", jag tänker inte på hur jag förhåller mig till hästen, jag bara gör. Hästar gör mig lågmäld och rätt koncentrerad genom sin närvaro, det är inget jag fokuserar medvetet på.

Jag tycker att det låter som om de som har en metod också ofta har en bild av hästar som mycket svårare djur än vad jag tycker att de är.

Och jag tror att jag lärde mig att umgårs med hästar på ridskolan, ja. Fattar inte var annars jag har lärt mig det.

Jag hade ett helt ok kroppsspråk innan och min hantering funkade helt ok med hästar som var uppfostrade. Dock så visste jag inte hur man fostrade en häst. Genom att studera dessa hästkarlar (och kvinnor) så lär man sig mycket mer om hur man ska använda sig av sin egen kropp och det är ju det de handlar om inte om hästen backar eller flyttar rumpan...

Petruska Bara för att en ryttare är duktig uppe på hästen betyder det inte alla gånger att den är duktig på marken också.

KL

Många här skriver att de är partner med sin häst och inte ledare. det är ett förhållande jag ALDRIG skulle kunna tänka mig faktiskt, mina beslut ska inte diskuteras, hästen har enligt mig inget att säga till om igentligen, har jag sagt stå still så är det de som gäller, No matter what, säger jag gå in i transporten så är det det som gäller. oavsett vad jag begär av min häst så vill jag att den ska lyda.

någon diskussion vill jag inte i den bemärkelsen som jag skulle diskutera med en partner, en partner skulle kunna ta egna intiativ helt o hållet, och visst vissa egna ideer får mina hästar ha, men sånna saker som stå still och gå däråt kompromissar jag aldrig någonsin med. Känner man sin häst väl så märker man om den inte mår bra även om man är ledare.

Jag använder hästens språk när jag tränar dem och det funkar för mig, jag har fått otroligt lugna harmoniska och lydiga hästar, kan göra nästan vad som helst med dem lösa när de är i träning, märren med föl har jag släppt väldigt mkt nu, men jag ska snart börja träna henne igen.

Skillnaden ligger nog i att jag kan säga till mina hästar att stå still tex och de gör det. Däremot tjatar jag inte om det om det inte behövs.

De får flytta på sig om inte det jag håller på med kräver absolut stillhet.

Vi sammarbetar.:love:

Skillnaden ligger nog i att jag kan säga till mina hästar att stå still tex och de gör det. Däremot tjatar jag inte om det om det inte behövs.

du tog orden ur munnen på mig! :bow:

självklart vill jag inte ha krångel den dagen man hamnar i en sån situation att det kan bli farligt om hästen ifrågasätter, men det innebär inte att hästen måste lyda mig jämt, jämt, jämt. jag vill att hästen ska VILJA stå still om jag ber den, men "stå still" är ett löst begrepp som kan inkludera att den faktiskt rör sig, men inte går därifrån. i stallet hör man ofta mig säga "ja, men h*n måste ju få säga sin mening", och även om det kanske är skämtsamt sagt så visar det nog en del på hur jag hanterar hästar.

min erfarenhet är att många hästar ser inte riktigt skillnaden mellan att ta ett stig hit och ett dit och att faktiskt gå iväg, så jag gör det lätt för mig, stå still betyder helt enkelt stå still, med det menar jag även huvudet.

jag sammarbetar med min häst oxå, men det är fortfarande jag som är ledare, inte hästen.
och att tjata skulle aldrig falla mig in! hästen ska reagera på första komandot man ska inte behöva säga till den 5 ggr innan det händer nåt, värsta jag vet är tex hundägare som ropar kom typ 5 ggr, som grädde på moset smäller de ofta till hunden när den kommer fram... as trevligt att komma fram tycker hunden givetvis.... undrar just varför den är olydig (obs ironi)

Senast ändrad:

Jag hade ett helt ok kroppsspråk innan och min hantering funkade helt ok med hästar som var uppfostrade. Dock så visste jag inte hur man fostrade en häst.

Och jag tror att det är just det både Sar och jag menar att vi har fått med oss. Såvitt jag vet har vi båda uppfostrat unghästar med gott resultat.

Du verkar utesluta möjligheten att man kan ha kroppsspråket och pondusen med sig utan att ha medvetet tränat in det och utan att medvetet tänka så mycket på det.

Jag har tänkt lite på hur jag gör mest för att kunna förklara för andra (tex min man som inte är så hästvan men gillar min häst) hur de kan göra. Och man kan ju ofta hjälpa tonåringarna att bli av med sin ofta lite stingsliga och kantiga ton mot hästarna genom att visa ett annat sätt att röra sig.

Och jag tror att de tonåringarna sen har nytta av det även i andra sammanhang, dessutom.

Här sammarbetar vi oxå :)

Tex så brukar min valack inte vända sig direkt i stallgången (man går in och vänder för att såt på rätt håll) för han brukar nosa runt lite o vilja titta in lite vid halmen. Har jag bråttom så smackar jag på honom och han vänder runt och ställer sig rätt men oftast har jag inte det och då sprayar jag svansen innan jag ber honom vända sig om.

Sedan står han typ still. Han flyttar sig runt så som jag flyttar mig runt honom, han nosar iväg lite, ibland lite för långt så man får säga till honom att flytta sig tillbaka. Eftersom han vet var han ska stå räcker det med valfritt röstkommando på håll och han bara "ojda, ah matte jag ska kliva tillbaka :)" och så kliver han tillbaka till gummimattan (som är våran "här ska vi stå"-plats).

Precis som han när jag borstar framdelen ofta vill nosa en i håret :love: eller bli gosad lite med. Men samtidigt så håller han huvud o hals still när jag borstar halsen om jag ber honom om det, precis som han står still med huvudet när jag borstar huvudet.

Ett annat exempel är om vi är på promenad. Min häst får utan problem vingla in på min linje utan att jag direkt gör något, så länge han behåller/snabbt hittar fokus på mig och vinglar tillbaka igen. Jag korrigerar honom inte så länge han är "med" i huvudet. Precis som jag kan titta på annat och vingla emot honom kan han göra det samma. Så länge han tar hänsyn till mig och är försiktig med mig i hans närvaro leker inte jag diktator - för det behövs inte!

Ang ledarskap så skiljer sig min syn drastiskt iaf från kimmis, jag kommer ALDRIG vara min hästs ledare och jag har inte det som mål heller. Jag daltar inte med min häst, den ska göra vad jag ber den om när jag ber den om det, speciellt i pressade situationer. Den få aldrig nonchalera mig eller ignorera mig men bara för det ser jag mig inte som en fullvärdig ledare över hästen.

kimmis: Betyder det att från att du ställer dina hästar på gången tills att du tar ut dem färdiga för ridtur måste de stå blickstilla med hela kroppen? Eller ar du ngt annat kommando när du pysslar med dem?

Det handlar inte om pondus eller inte. Det måste självklart finnas när jag pratar kroppsspråk är det mest energi jag pratar om och den måste iaf jag träna för att hålla reda på. Inte alltid men i vissa situationer så som tex ridningen.

Att umgås med hästar kommer inte naturligt det är något man lär sig antingen genom att se på andra.

Men HUR får man sin häst att stå helt blickstilla med hela kroppen?

KL
Min häst behöver bara klara av vardagssysslorna. Dvs stå "stilla" uppbunden på stallgången, ledas, sadlas, tränsas, lastas etc. men HUR han väljer att göra det är upp till honom.
Jag duschar honom ute på gräsmattan och han kan dansa runt lite men det gör inget så länge han inte drar iväg.
Han står på stallgången men kan nosa, backa, gå fram osv så långt linorna räcker.
Han kan gå åt sidan när sadeln kommer/framåt men bara så långt linorna räcker eller boxväggen stoppar honom.

En häst är en häst och ser ingen vits i att domdera dem till att stå blickstill i alla situationer eller buga på kommando. Det är tillräckligt att vi domderar dem till att bära oss, ha sadel och ens stå på stallgången. För att få dem att dessutom stå helt blickstilla så krävs sjukt mkt jobb och miljoner korrigeringar och sånt är jag emot. Lägger hellre tiden på att borsta eller klappa om honom.

Det är inte så svårt faktiskt, en kortare stund, (dvs för typ fotografering :angel:) tycker jag det är rätt lätt.

Min häst kan "nej". Gör han ngt han vet han inte får slutar han, vet han inte vad jag vill stannar han upp med vad han än håller på med och väntar på besked. Om man kombinerar "nej" med beröm lite effektfullt får iaf jag en häst som står blickstill, dock inte hur länge som helst men ex till ett kort eller likande. Jag avbryter "blickstillaståendet" med beröm och ofta lite beröring så han blir lite sådär malligt glad o busig sen låter jag honom vara som vanligt - gå runt inom "stilla" området.

det finns vad jag vet 2 sätt, antingen så ser man till att hästen vet att om den står helt blick stilla så får den en belöning sen, belöningen kan ju vara vad som helst, en klapp ett bra eller ja.. vad som (jag använder aldrig godis när jag tränar)

eller så ser man till att hästen är helt livrädd för en och är helt fokuserad på en av den anledningen och inte vågar göra nåt annat, det är säkert den enklaste och snabbaste metoden... behöver jag tillägga att det är inte en metod jag använder mig av?

just detta använder man ju en del inom utställning och det pågår ständigt diskussioner om tränare som använder sig av den senare metoden, dock är det ju så att en häst som är spänd och rädd för sin tränare står ofta väldigt snyggt, men några rörelser får du aldrig fram på en spänd och rädd häst.

enklaste sättet att få en häst att stå blick stilla med benen är att helt enkelt flytta tillbaka hästen det exakt antalet steg som hästen rörde sig, till en början mkt milt, men man går även upp i fas om det behövs, oftast går det rätt fort om gör rätt, ca 5 min om man har övriga ledarskapet beväst osv, och då menar jag även om hästen bara flyttar benet 5 cm så måste man ändå flytta tillbaka det.

min förra valack kunde jag lämna vart som helst i 30 min utan att han rörde en fena efter att han hade fått "stå still komandot", längre än 30 min provade jag aldrig. Den gången jag provade så länge så stod han utanför stallet i väntan på att få gå in, och jag la fram foder och allt så länge, och började sedan gosa med den andra hästen och glömde bort honom :o Hade han tagit nåt steg så hade jag dock hört honom. Jag hade rätt dåligt samvete efteråt, men jag fick ju kvitto på att jag hade tränat honom bra iaf :D (försöker se det från den positiva sidan)

igentligen tycker jag inte det är så märkvärdigt, Pselma kunde detta när hon var 2 år, då för att vi körde in henne då och tanken är ju att jag ska sela och sätta på vagnen helt själv, skulle hon inte stå helt still då så skulle det vara totalt livsfarligt! de flesta körhästar borde ju kunna det eller? ridhästar verkar inte vara lika bra utbildade i konsten att stå still, iaf inte enligt min erfarenhet.

*KL*

Mycket intressant tråd!!

hmm.. hur tänker jag egentligen tro... jag inbillar mig att jag är ganska enkel för en häst att förstå, försöker hålla det på en enkel och koncis nivå utan "krusiduller". Det är en himla skillnad när man lär in ett önskat beteende mot när man ber om ett redan till fullo inlärt beteende, sen ska ju individen tas in i beräkning med.

Det som fungerar på en häst funkar ju inte per automatik på en annan, beroende på dels individens temperament och dess erfarenheter. Ex i ridningen, på halvblodet kan jag nyttja dressyrspöet för att kittla in rumpan när hon fuskar emedan det är ett väldigt vågspel att blanda in en pisk på travaren ö.h.t. då krävs det lite andra tankegångar och oftast en lite längre väg för att nå målet då hjälpen/stödet man kan få av pisken inte fungerar. Tycker mig se det samma i många hästars hantering, de är väldigt formade av de ramar som satts tidigare och det är de man får utgå ifrån.

Men.. överlag.. så har jag nog ett väldigt positivt förhållningssätt, mycket berömm för "korrekta" beteenden, snabba, lättförstådda korrigeringar vid behov, så lite Traggel som möjligt eftersom jag personligen Avskyr traggel och att bibehålla saker och ting enkla och konsekventa. Ju mindre som blandas in i kompotten desto bättre. Och Lugn. Alltid, alltid Lugn.

Någon "metod" håller jag mig nog inte till, aldrig egentligen studerat PNH eller dylikt... överlag ser jag det ganska praktiskt.. antingen Funkar det, och då funkar det.. eller så funkar det Inte och då får man göra på något annat sätt. Lika lite som man kan prata med alla människor på samma vis så kan man prata med alla hästar på samma vis, man får höja och sänka sin kommunikativa ribba då och då helt enkelt..

eh.. för det här blev inte luddigt eller så......:angel::cool:

"Metoder" för hantering. :confused: Bara frågan gör att man baxnar.

Hästar är hästar och reagerar som hästar i allla situationer. Vanligt "horsemanship" är att förstå sig på och kunna läsa av hästar och behandla dem på ett klokt och sansat sätt, utan att krångla till det. Att visa respekt för hästen som häst och som den hästindivid den är.

Att det skulle behövas "metoder" är påhitt av smarta affärsmän som insett att det finns så många okunniga som skaffat häst och gör vad som helst för att få hjälp när de inser att de tagit sej vatten över huvudet.:crazy:
Att söka hjälp är inte fel utan helt rätt, men att skapa smarta affärskoncept av behovet, tja, smart är det i varje fall.

:bow::bow::bow:

Det här var dagens sanning!

KL

Jag måste hålla med ett antal av föregående talare.
Eftersom hästar är minst lika mycket (om inte mer) individer än vi människor är måste man naturligtvis anpassa sig efter hästen i frågan.
Det finns en "metod" för varje häst, och ingen metod är den andra lik.
Sen är det, för mig, självklart att jag ska vara flockledare i min och hästens flock, men hur jag når dit är helt olika på alla våra nio hästar.

Universalmetoder kanske kan nå resultat, men jag skulle inte vilja att min hästlock beter sig som en enda kollektiv massa. Det är deras personligheter som skapar flocken, och mitt förhållande till dem, och det är precis så jag vill ha det!:banana:

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 168
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama