Sv: Olika metoder
Till INGEN och alla:
Det är SKITBRA att vi hästmänniskor funderar på om det inte finns andra metoder än dra för att stoppa och kicka för att få hästen att gå, pisksnärt på rumpan om du inte lyder och inspänningstyglar och spända nosgrimmor om jag inte KAN rida dej så att du kommer i form och vill ta bettet.
Jag vill påstå att jag är UPPVÄXT med det berömda sunda hästförnuftet både i Sverige och England, men i det ingick iden om att hästar djävlas ibland, att de VET men inte gör rätt ändå, försöker komma undan för att de är lata och att det är en tävling mellan häst och människa om vem som VINNER hela tiden, att det är viktigt att vara den som dominerar annars dominerar hästen dig.
Jag ger inte mycket för det längre,
sunt förnuft är oftast ett namn på en massa gammalt dravel som man inte ens orkar reda ut tillräckligt för att kunna beskriva vad det är man pysslar med. Eller som Einstein sa: "Sunt förnuft är den samlade mängden fördomar människor har samlat på sig fram till 18 år ålder och sedan lever efter resten av livet"
Jag hanterade hästar och alla andra djur ungefär på det sättet i trettio år tills jag stötte på min läromästare Jazz, ett egensinnigt tungt starkt gummibollsaktigt sto som inte låter någon skita sig på näsan, NÅGONSIN. Och jag älskade hästen och hon VÄGRADE lita på någon annan än sig själv. Så jag fick vackert lära mej både det ena och det andra om hur man får en häst att VILJA samarbeta med en. Och där räckte sunt förnuft eller "känsla för djur" ingen vart alls kan jag säga, det var en fråga om liv och död.
Jag har nu henne att tacka för att jag lärt mej en METOD som gör att vi kan göra precis vad som helst och har skitroligt hela tiden när vi tränar och som gör att jag ALDRIG känner mej frustrerad eller ilsken när jag går in från stallet utan ALLTID har ett flin på läpparna för att vi haft så kul VAD vi än har gjort.
Och en häst som skriker uppfodrande när hon hör ytterdörren öppnas för att hon VILL att vi ska göra saker.
Med det INTE sagt att ALLA som använder sunt förnuft är dumma mot sina djur eller klantiga, BARA att träning i enlighet med en metod bara är ett lite annat kit för att man har en teori bakom allt man gör, och gärna då en vetenskaplig teori. Det är en fråga om intresse och smak och personlighet, men också en fråga om vilka utmaningar man ställs inför ibland
Mina hästar är mina bästa lärare och de GILLAR att jag tillämpar en metod