Olika metoder

Sv: Olika metoder

Jag tycker att en korrigering i många fall bara blir en från hästen önskad reaktion. Man uppmärksammar "olaten" och gör det värt för hästen att upprepa.

Sen har jag sett många som korrigerat ett beteende som för hästen är helt naturligt. Typ hästen sparkar efter insekter på magen när den står på stallgången och får en tillsägelse för att den inte står still. Jag har själv gjort liknande saker när jag inte tänkt efter ordentligt, därför försöker jag ignorera hellre än "bestraffa" omotiverat. Skapar bara onödiga spänningar och problem.

...förstår en hund att godis är belöning?

Varför skulole inte en häst kunna sätta "gör jag si" i samband med "får jag berömm/något gott/kel från husse/matte"?

Nja vi kan nog diskutera detta i all oändlighet, det handlar helt enkelt om olika sätt att träna. Visst kan man visa att man inte ville ha just det beteendet genom att hålla upp handen, man kan också visa det genom att ignorera det. Utebliven förstärkning alltså.(Det är vad jag gör, det är OCKSÅ en signal för mina hästar) som får dem att prova igen.
Det har också positiv effekt på tränaren: man fokuserar på det man vill ha, fullkomligt och endast det.

Ja det här är en metod som i studier visat sig ha bästa effekten både på hästar och hundar (säkert andra djur i träning/samröre med människan också). dvs man väljer att fokusera på det positiva, och ignorerar det mindre positiva, så länge det inte är ur säkerhetsaspekt eller liknande, utan bara gäller utbildning/träning av djuret.
det mest effektiva sättet.

KL
jag har heller inga namn på mina metoder. Jag kallar det om möjligt vanligt sunt förnuft. Precis som Sar och Älgen redovisat. Blir beklämd över alla ledarskaps övningar där hästen ska baxas hit och dit på ridbanor av folk som inte förstår vad de gör, än mindre vad de försöker signalera till hästen.

Senast ändrad:

Jag håller med! Mycket tråkigt att se hur en massa "tekniker" används rent mekaniskt, istället för att faktiskt öva upp en känsla och förståelse för djuret.

Det finns säkert vissa "gurus" som lyckas bättre än andra med att lära ut just känslan, men det är väldigt sällan jag sett någon som tryckt på det.

/Migo
(Det där med fokus på positiv förstärkning vid inlärning är väldigt effektivt på alla levande organismer- fiskar, höns, mattelärare, tonårsbarn, katter och hästar. Inlärning fungerar på nästan exakt samma sätt, oavsett art.)

Och tillägger att jag försöker komma ihåg att det är hästar och behöver inte "förmänskligas"
De ser tex. inte på vissa typer av "belöning" på samma sätt som vi gör. Tex att ge godis. Förstår hästen verkligen att det är en uppmuntran för gott uppförande?:p

De flesta hästar ser i allra högsta grad godis som en positiv förstärkning.

Citat från Karen Pryor: " En förstärkare är en händelse som, när den inträffar samtidigt med en handling, tenderar att öka sannolikheten för att denna handling kommer att upprepas."

Att ge hästen en morot när man går ut från paddocken efter ett bra pass är förvisso trevligt, men väldigt ineffektivt. Att lära in ett betingat stimuli som överbryggande signal mellan utfört beteende- förstärkning är ett oslagbart effektivt sätt att träna och forma beteenden.

Detta är beteendevetenskap(behavioristisk), inlärningspsykologi. Alltså en LAG om hur inlärning fungerar, precis som fysikens lagar. Inget flummigt baserat på enskilda personers fixa idéer utan något allmängiltigt.

Rätt utfört är det oslagbart effektivt- både i hur snabbt inlärningen går, men också i hur djupt det sitter efteråt.

/Migo

enligt studier som utförts har man ca 5 sekunder på sig att koppla samman belöning med beteendet/handlingen som utförts, på häst.

ja, och ju kortare tidsintervall man har desto bättre. När man tränar råttor/höns/fiskar och andra med kort uppmärksamhetsspann så handlar det om tiondels sekunder man har att spela på.

Ju bättre timing desto effektivare träning:)

/Migo

exakt. Och detta gör det hela ännu mer akut nödvändigt att man som människa då FÖRSTÅR vad det är man försöker utföra, och vad man gör med hästen, för att det ska bli rätt ö.h.t.....

Nu syftade jag väl inte riktigt på godis i samband med inlärning, utan som många (inkl. jag) exempelvis ger hästen en liten godbit när man kommit tillbaka till stallet efter ridpasset. Alltså i fel tidpunkt för att det skall uppfattas som beröm.

Jag använder mig själv av godis som belöning om jag ska lära in typ ett trick(lärde min förra "vacker tass/hov" mm)

Men i ärlighetens namn kan jag inte komma på någon vardaglig situation där jag tycker att jag ska behöva berömma med godis. Jag ser skillnaden i att JAG vill ge hästen en godbit efter ridningen och hur hon uppfattar det. Rätt använt är det effektivt men i många fall tror jag inte hästen kopplar ihop godbiten med någon viss prestation. Finns många fler sätt att ge "beröm" på som hästen lättare förstår.

Rätt använt är det effektivt men i många fall tror jag inte hästen kopplar ihop godbiten med någon viss prestation. Finns många fler sätt att ge "beröm" på som hästen lättare förstår.

Fast om du läser det jag och Mackan skriver så NEJ, om man använder sig av operant betingning+ positiv förstärkning så är det (vad vetenskapen kommit fram till än) det absolut effektivaste sättet som finns öht för någon form av inlärning!

Att sporadiskt ge godis är både onödigt och som du säger otydligt. Men med bra timing är det oslagbart.

Vad menar du att hästen förstår bättre än att få positiv förstärkning i form av betingad signal+ godis?

Lite "spin off" på JOIN UP-tråden.

Det finns ju lika många "hanteringsmetoder" som det finns hästmänniskor.
Jag skulle gärna vilja veta varför du valt den metoden som du använder och hur du kom fram till den. Kvittar om det är någon guru eller om det är sk. hästvett. Vad är det egentligen som gör att den ena metoden är bättre än den andra?

"Zephira"-metoden brukar funka bäst tycker jag, dvs min egen. Den baseras på något så jordnära som sunt förnuft. :)

"Zephira"-metoden brukar funka bäst tycker jag, dvs min egen. Den baseras på något så jordnära som sunt förnuft. :)

:D:bow:
Jag tror det är uppenbart för de som levt nära djur stora delar av sitt liv, är uppväxta med dem osv.
tyvärr tror jag inte det är lika självklart för folk som INTE gjort det. Det blir då man tar till "metoder" osv. Istället anser jag, borde man utveckla sin egen kunskap, dvs läsa PÅ, och lära sig genom att läsa på och umgås med sina djur, inte bara falla på ngn metod som lärs ut, eller tas betalt för, och sen köra på och tro att man är fullköpt.

Jag har alltid haft hästar omkring mig både mamma och pappa har hållt på nästintill hela livet. Ändå anser jag att saker kan förbättras. Detta gör jag genom att kika på hur olika duktiga hästmänniskor hanterar sina hästar. Nu har jag dock hittat 2 st som jag tycker har en väldigt härlig inställning till hästeriet. Dessa väljer jag att kika extra på. Till hjälp har jag min alltiallo tränare som också är en duktig hästmänniska. Varför är detta farligt?

Det blir då man tar till "metoder" osv. Istället anser jag, borde man utveckla sin egen kunskap, dvs läsa PÅ, och lära sig genom att läsa på och umgås med sina djur, inte bara falla på ngn metod som lärs ut, eller tas betalt för, och sen köra på och tro att man är fullköpt.

Här!

Skulle skrivit situationstecken om farligt.

Till INGEN och alla:
Det är SKITBRA att vi hästmänniskor funderar på om det inte finns andra metoder än dra för att stoppa och kicka för att få hästen att gå, pisksnärt på rumpan om du inte lyder och inspänningstyglar och spända nosgrimmor om jag inte KAN rida dej så att du kommer i form och vill ta bettet.

Jag vill påstå att jag är UPPVÄXT med det berömda sunda hästförnuftet både i Sverige och England, men i det ingick iden om att hästar djävlas ibland, att de VET men inte gör rätt ändå, försöker komma undan för att de är lata och att det är en tävling mellan häst och människa om vem som VINNER hela tiden, att det är viktigt att vara den som dominerar annars dominerar hästen dig.
Jag ger inte mycket för det längre,
sunt förnuft är oftast ett namn på en massa gammalt dravel som man inte ens orkar reda ut tillräckligt för att kunna beskriva vad det är man pysslar med. Eller som Einstein sa: "Sunt förnuft är den samlade mängden fördomar människor har samlat på sig fram till 18 år ålder och sedan lever efter resten av livet"
Jag hanterade hästar och alla andra djur ungefär på det sättet i trettio år tills jag stötte på min läromästare Jazz, ett egensinnigt tungt starkt gummibollsaktigt sto som inte låter någon skita sig på näsan, NÅGONSIN. Och jag älskade hästen och hon VÄGRADE lita på någon annan än sig själv. Så jag fick vackert lära mej både det ena och det andra om hur man får en häst att VILJA samarbeta med en. Och där räckte sunt förnuft eller "känsla för djur" ingen vart alls kan jag säga, det var en fråga om liv och död.

Jag har nu henne att tacka för att jag lärt mej en METOD som gör att vi kan göra precis vad som helst och har skitroligt hela tiden när vi tränar och som gör att jag ALDRIG känner mej frustrerad eller ilsken när jag går in från stallet utan ALLTID har ett flin på läpparna för att vi haft så kul VAD vi än har gjort.
Och en häst som skriker uppfodrande när hon hör ytterdörren öppnas för att hon VILL att vi ska göra saker.

Med det INTE sagt att ALLA som använder sunt förnuft är dumma mot sina djur eller klantiga, BARA att träning i enlighet med en metod bara är ett lite annat kit för att man har en teori bakom allt man gör, och gärna då en vetenskaplig teori. Det är en fråga om intresse och smak och personlighet, men också en fråga om vilka utmaningar man ställs inför ibland:angel:

Mina hästar är mina bästa lärare och de GILLAR att jag tillämpar en metod:cool:

Här!

Skulle skrivit situationstecken om farligt.

fast om du låter bli att hugga av halva mitt citat, där jag skriver att om man HAR vana vid och är uppväxt med djur så faller det sig ofta naturligt och man fortsätter ifrågasätta och ta in nya saker : ) Så blir det lite mer på bana : )

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama