Olika metoder

Sv: Olika metoder

Med det INTE sagt att ALLA som använder sunt förnuft är dumma mot sina djur eller klantiga, BARA att träning i enlighet med en metod bara är ett lite annat kit för att man har en teori bakom allt man gör, och gärna då en vetenskaplig teori. Det är en fråga om intresse och smak och personlighet, men också en fråga om vilka utmaningar man ställs inför ibland:angel:

För mig personifierar själva ordet SUNT, att det INTE förekommer en massa konventioner och fixa metoder för att göra saker, utan att man anpassar sig och inte följer en mall hela tiden : )

Jo så skulle det ju helst vara men vad ÄR egentligen sunt? Är inte det precis det man själv tycker just då och ingenting annat, något som är förenligt med ens egna principer? Jag gissar på att vi kan hitta folk här på buke som alla hänvisar till sunt förnuft men har HELT olika åsikter om vad som ÄR sunt förnuft.

Ja, det är väl det som är det fina i kråksången, enligt de som inte behöver ha namn på sin "metod" : )
Jag anser att sunt förnuft har att göra med att man är insatt i och har förståelse för hur djuret fungerar, samt vett nog att inse att man aldrig är fulllärd : ) I min erfarenhet brukar hästhanteringen bli rätt okomplicerad på det sättet, vad det än vara må för häst eller situation.

I min erfarenhet brukar hästhanteringen bli rätt okomplicerad på det sättet, vad det än vara må för häst eller situation.

Är inte det där den springande punkten?

Om man inte direkt har någon namngiven metod, men upplever hästar som överlag ganska lätthanterliga och trivsamma djur - då är det väl troligt att man hanterar dem på ett ganska bra sätt?

Jag tycker att många av dem som förespråkar särskilda metoder, verkar ha rätt skrämmande erfarenheter av hästar. Jag förstår iofs att de erfarenheterna aktualiserar behovet av en metod att lära sig.

Jag har alltid haft trevliga och väluppfostrade hästar men söker ändå efter en hantering där sammarbetet blir ännu bättre. Har aldrig haft problem med lastning osv. Det är inte så många som kommer i kontakt med riktigt svåra hästar och där ligger ju problemen oftast kvar från tidigare ägare alt att man helt enkelt inte klarar av just den hästen eller triggar igång något där.

Hur ska man då fortsätta sina studier anser du?

Om man har suttit timmetal i hagen o studerat sina hästar och redan har en god kommunikation men ändå vill ha mer. Förstår inte alls om man har en vettig inställning att det är fel att söka sig till en tränare. Jag håller inte på o dominerar min häst däremot vill jag att hon utför de sakerna jag ber henne om, kvittar om det handlar om att backa ett steg i gången eller ta sig över en å. Med en tränare kan jag lära mig vad jag gör för fel och vilka signaler jag sänder ut.

Man har ju faktiskt olika metoder att hantera barn och hundar så varför inte hästar?

Jag kanske var lite otydlig, jag menar inte att det inte är effektiv att belöna med godis vid inlärning av trick mm, men vid normal hantering/ridning tycker jag det är bättre att belöningen blir en "behaglig" situation för hästen. Dvs att hästen kan slappna av och tycka att situationen är ok. Tex vid lastningsträning, vänja vid vattenslang mm. I dessa fall använder jag aldrig godis som belöning (och med det inte sagt att det skulle vara en dålig metod heller, jag tycker helt enkelt att det funkar bra utan)

Förlåt om det är svårt att förstå vad jag menar, vet inte hur jag ska förklara det på ett bra sätt utan att skriva en hel uppsats:p

Förklara gärna, ur hästens synvinkel, hur det är skillnad på de olika momenten vi lär den. Vad är det för skillnad på tricket att stå stilla i transporten eller tricket att flema på kommando?

Vi separerar gärna "trickträning" från riktigt träning, men allt handlar om inlärning, och den sker på samma sätt hela tiden.

Visst kan man shejpa beteenden utan positiv förstärkning. Självklart. Det är så hela vårt skolsystem är uppbyggt:crazy:. Däremot är det ALLTID EFFEKTIVARE att träna med förstärkare och/eller operant betingning!
Det finns inte en enda vetenskapligt studie som visar på motsatsen.

Och inlärning är ganska väl utforskat område. Ingen ny kunskap direkt, men däremot uppenbarligen svår att ta till sig och använda. Skinner presenterade sina teorier för över 50 år sen. Än idag finns det djurtränare som lever på att träna med el och strypkoppel:crazy:

Att belöna med godis är jätteeffektivt. Jag belönade min unghäst i början vid hantering, träning mm. Hon lärde sig jättesnabbt, men blev tyvärr bufflig, krävande och nafsig. Kanske hade vi inte en tillräckligt befäst relation för att det skulle funka? Prövade utan godis, det gick trögare men hon slutade med "bråket". Prövade åter med godis för att jag trodde att det skulle funka, men det gjorde det inte.

Hon har nu inte fått godis som belöning på ett år, och är nöjd med en smekningar och beröm. Ibland säger jag dock varsågod! och så får hon ta sig en tugga gräs el dyl. som belöning. Förmodligen var inte mitt ledarskap befäst när vi började med godis. När vi för ett tag sedan började med bett gjorde jag ett undantag och gav henne äpplebitar. Detta upprepades några gånger, men hon har inte tiggt eller bråkat efter detta. Det funkar dock väldigt bra utan, så jag vågar inte riskera att förstöra något igen. Träningen går långsammare utan, men jag har inte bråttom.

Ledsen för ett långt ovetenskapligt inlägg, men jag ville bara säga att hästar är olika och människor också, likaså kombitionerna dem emellan. Vad som funkar bäst för var och en måste man komma fram till själv, men det sämsta man kan göra är att inte pröva något nytt när det gamla inte fungerar pga att man har hört att det inte ska vara bra osv.

Att ha inställningen att umgänget med hästen inte är en kamp, med en vinnare i slutänden, är något jag försöker anamma. Att försöka nå balans mellan mig och hästen när det gäller "makten". Målet är 50/50 men oftast är man inte exakt där, utan det kan pendla och är det inte för mycket övervikt åt ena eller andra hållet så är det helt ok.

Det är just tiggandet och buffelrisken som man blir av med om man använder sig av en betingad signal. Anledningen till att hästen bufflar och tigger är att den vet att det leder till godis (till slut ger man upp och sticker till dem en bit godis) eller att den helt enkelt inte förstår exakt vad det är som faktiskt ger godis! (ibland fungerar godisautomaten, ibland inte.)

Genom att använde en överbryggande signal så kan man markera väldigt tydligt för hästen exakt vilket beteende det är man förstärker, alltså precis hur den ska göra för att få godisautomaten att fungera. Det finns ingen anledning för mina hästar att stå och dra mig i kläderna för att få godis- de vet att enda vägen till godis är att framkalla ljudet. Hur man effektivast framkallar det är olika beroende på vad vi för tillfället jobbar med.
Unghästen som just nu förstärks för att söka sig framåt - nedåt och slappna av i överlinjen tigger numera genom att trava runt mig på volt med sänkt huvud. Han har förstått att just nu är det detta som gör att ljudet- och därmed godiset- kommer. (Detta är en del av inlärningsfasen, och kommer att upphöra i samband med att jag lägger beteendet på kommando.)

Nordisen gäspar, travaren står stilla och lillmärren viker ihop haserna (sänker baken) för att tigga- de utför helt enkelt variationer av det beteende vi senast tränade på!

Det är inte godisbelöning som ger tiggiga hästar, det är brist på konsekvens och otydliga "spelregler":)

Det har du säkert helt rätt i. Jag prövade även med clicker och var säkert för otydlig så att hon inte förstod, även om hon bara fick klick (och belöning) när hon utfört det jag bett om. Kanske var mitt tålamod för kort för att vänta ut att hon skulle förstå eller att jag skulle vara bli tydligare. Tyvärr så ledde otydligheten i mitt fall till oräkneliga lårkakor på benen och sår på armarna.

Som vi jobbar nu funkar alldeles utmärkt för tillfället, så hon får klara sig med gräs, beröm och smekningar:)

Det bästa är att man själv lär sig nytt hela tiden:)

Jag har lärt mig att bli tydligare och är konsekvent(alla är vi barn i början). Hon tycker det är lika roligt som jag att träna och det går framåt riktigt bra.

Det har du säkert helt rätt i. Jag prövade även med clicker och var säkert för otydlig så att hon inte förstod, även om hon bara fick klick (och belöning) när hon utfört det jag bett om. Kanske var mitt tålamod för kort för att vänta ut att hon skulle förstå eller att jag skulle vara bli tydligare. Tyvärr så ledde otydligheten i mitt fall till oräkneliga lårkakor på benen och sår på armarna.

Som vi jobbar nu funkar alldeles utmärkt för tillfället, så hon får klara sig med gräs, beröm och smekningar:)

Det är trevligt att höra att det fungerar för er som ni jobbar idag, men jag måste få inflika att det låter som att du har missuppfattat upplägget runt klickerträningen lite. Men det är bara en avstickare:D

AJaj aj låter otrevligt med sår och lårkakor.

Lektion två i klickerskolan för mina hästar är hur man gör när man inte tigger;-)
Man ställer sig bredvid hästen med fickorna fulla och slappnar av tydligt. (jag lägger händerna i kors på magen. Sen väntar man, tills hästen tittar BORT och så klickar man och ger godis. Hästens min är obetalbar! Sedan upprepar man detta medan hästen provar olika sätt att hålla sitt huvud och väljer den placering man vill ha och på ca fem minuter har man en störtsäker stå stilla och vänta utan att göra något alls signal. Hästen kommer ofta på sig när den är på väg att kolla fickan och ställer sig fint i stället;-) Dessutom funkar den som en nu lugnar vi ner oss och koncentrerar oss igen signal:bump:

Ett mycket smidigt sätt att snabbt förtydliga att: tigga- det gör man genom att framkalla klick, inte genom att tafsa!:bow:

Har man en extremt gåpåig häst kan man lära in detta över en boxdörr eller liknande. På så vis är man skyddad från buffliga hästar, slipper bestraffa eftersom man bara behöver backa för att komma undan och man får bra överblick över vad hästen gör.

Ställ alltså hästen bakom någon form av barriär, och klicka så fort hästen INTE tittar på godiset!

/Migo

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama