Olika metoder

Sv: Olika metoder

Fast bara för att man använder sig av en viss tränare så betyder ju inte det att man gör samma sak med varje häst lika lite som man rider 2 olika hästar exakt likadant. Dock så måste ju vissa signaler finnas hos alla överför man de till ridningen -start och stopp- tex. Jag jobbar väldigt olika med olika hästar eftersom de behöver olika saker. Vissa måste man hela tiden stötta och hjälpa fram medan andra klarar sig själva och man bara visar vägen.

Så länge man har en duktig tränare som även han/hon ser hästar som individer så är en tränare helt underbart att ha! :)
Och med att behandla hästen som individ menar jag naturligtvis inte att man ska hitta på helt nya signaler för varje häst, utan att jobba med att lära in dem på ett sätt som fungerar för just den hästen.
Förlåt om jag var otydlig. :)

Jag hade ett helt ok kroppsspråk innan och min hantering funkade helt ok med hästar som var uppfostrade. Dock så visste jag inte hur man fostrade en häst. Genom att studera dessa hästkarlar (och kvinnor) så lär man sig mycket mer om hur man ska använda sig av sin egen kropp och det är ju det de handlar om inte om hästen backar eller flyttar rumpan...

Petruska Bara för att en ryttare är duktig uppe på hästen betyder det inte alla gånger att den är duktig på marken också.

Jag instämmer helt i Petruskas inlägg. För mig är kroppspråket inget jag varken behövt träna på eller vara speciellt medveten om.
Fostrandet av en häst (jag har haft flera unghäst och nu för första gången ett föl) har varken varit besvärligt eller svårt. Det har inneburit samma hantering som med en äldre, uppfostrad häst. Det som är skillnaden är kraven.

Ett föl som snällt lyfter hovarna får mkt beröm, för en äldre, "uppfostrad" häst är det en så självklar sak att den inte beröms (dock brukar jag alltid säga "braa" när mina hästar lyfter hoven på kommando utan att jag rör benet).

Jag tror att den som behöver lära sig metoder för att kommunicera med sin häst inte haft möjlighet att lära sig genom att se goda hästmänniskor i vardaglig hantering. Om man sedan lärt sig genom ridskola, av gamla militärer eller sin morfar är skit samma bara man lärt sig god hästhantering.

Jag reagerade igenkännande på vad Petruska skrev ang. sin lågmäldhet och många ungdomars kantighet mot hästar. De goda hästmänniskor jag fått förmånen att träffa har ALLA varit väldigt lågmälda i sin kommunikation med hästen.
De som ryat och begärt kadaverdisciplin har för det mesta varit yngre men även någon äldre. Mestadels har det berott på rädsla, ett gillande av "makten"
över hästen och i ett fåtal fall att det helt enkelt inte förstått bättre utan trott att det var så det ska vara.
När jag pratar om kadaverdisciplin så menar jag när man kräver exakt lydnad och kontroll utan att det eg. finns någon rimlig anledning till detta.

Vi har väl helt enkelt olika behov, vad en person har lätt för har andra jättesvårt för.

Det enda jag använder mig av som skulle kunna kallas "metod" är väl klickerträningen... Det är vetenskapligt bevisad effektiv träning för inlärning och shejping av beteenden, baserad på beteendevetenskap och inlärningspsykologi. Dessutom enkelt, trevligt och stärkande för självförtroende hos både tränare och elev. Varför INTE använda det?

Sen kombinerar jag det med en stor portion hästvett, respekt och känsla. Några skulle kalla det "NH-liknande", men jag vill nog inte kalla det NH, eftersom det begreppet lätt förknippas med rent teknisk träning baserad på enskilda gurus. Mina hästar är mina gurus;)

*kl*

kom att tänka på några kloka ord (tror det var Dadde som sagt dem någon gång...)
När hästen inte gör fel, gör den rätt. Beröm!

Hur många är det egentligen som berömmer sin häst till vardags, i de momenten i hästhanteringen som man ser som så självklara?

Det är bra, men fortfarande med antagandet att hästen gör fel ibland.

Oftast handlar det inte om olydnad, utan om bristfällig inlärning och signalgivande.

Det spelar ingen roll hur högt din kinesiska körskolelärare skriker åt dig, du fattar ändå inte vad h*n vill om du inte först lärt dig kinesiska.
Ändå tar vi för givet att hästarna ska ge rätt respons på starkare signaler, utan att först försäkra oss om att de förstår betydelsen.

Självklart förekommer ren "olydnad" också- men då kan man fråga sig varför, och sen ändra motivationen/vilken orsak det nu är.

/Migo

Visst kan hästarna göra fel, och då får man korrigera/tillrättavisa, så hästen förstår att det beteendet inte är önsvärt. Det tror jag de flesta gör, men jag tror att många glömmer bort just beröm-biten, dvs berätta för hästen när den gör rätt, varje dag.

Jag använder inga "starkare signaler", utan mina hästar lyssnar på mitt röstläge/tonfall. Behöver inte ens höja rösten...

Självklart kan man inte begära något av hästen om hästen inte förstår vad man menar, då får man istället visa dem vad man vill. :)

*kl*

kom att tänka på några kloka ord (tror det var Dadde som sagt dem någon gång...)
När hästen inte gör fel, gör den rätt. Beröm!

Hur många är det egentligen som berömmer sin häst till vardags, i de momenten i hästhanteringen som man ser som så självklara?
jag håller helt med!
i min värld är beröm superviktigt. har haft hästar som kunnat gå genom eld och vatten för ett ärligt och glatt "braaa!" eller en klapp på halsen. förra hästen är jag övertygad om älskade dressyrträningarna mest för att jag blev så nöjd med henne och var det något som var otäckt ute så kunde man faktiskt klappa henne förbi det mesta..

i den vardagliga hanteringen är nog "braa" och "duktig kille!!" de ord jag använder mest, utan att överdriva. folk runtomkring tittar ibland på mig med lustig blick, för det är inga stora grejer jag berömmer för, utan kanske helt enkelt att hästen skrittar avslappnat på lång tygel på uteritt, kommer fram i hagen och boxen, undviker att nafsa när jag sadlar eller bara... står. helt självklara saker med andra ord, men det kommer beröm automatiskt från mig, och jag tror att hästarna trivs med det också.

Till alla
Lite ot kanske.... men jag kan inte låta bli:
Skillnaden mellan lärande med beröm/uppmuntran och lärande med korrigeringar illustreras ganska bra med följande exempel: (som man kan prova själv)

En grupp personer är i ett rum och en är utanför. De inne i rummet hittar på en sak den där ute ska göra när hon kommer in. T ex sätta sig i mitten av soffan med benen i kors. De får inte prata eller ge tecken utan enbart berömma henne så fort hon närmar sig målet. Alla ropar JA så fort hon gör något som leder rätt. Personen kommer in och börjar experimentera, deltagarna ropar ja så fort hon närmar sig soffan. osv.

Sedan skickas en ny person ut och ett nytt mål sätts upp men denna gång skall hon ledas till målet genom korrigeringar;-) Alla ropar BU när hon INTE gör rätt....

I vilken av situationerna får den som skall lösa gåtan mer självförtroende, känner sig bra och smart och framförallt i vilken situation har ALLA roligt?

Så nog kan valet av METOD vara nog så betydelsefullt för både utövarna och offren om sanningen ska fram.

Om inte annat går väl "metoderna" att kombinera. Beröm när det blir rätt, korrigera när det blir fel.
På så sätt är jag övertygad om att, om jag ska nyttja Ditt exempel, personen i fråga skulle tycka att det var lättast att hitta fram till soffan. Den får beröm när den hittar rätt, och blir korrigerad när den går fel.

Nej, det stämmer faktiskt inte. De flesta former av korrigering ger fler negativa än positiva konsekvenser när det kommer till inlärning. Bättre då att berömma för mindre steg under inlärningen, så att eleven har lättare att själv komma på vad som förväntas.
Negativ förstärkning är inte korrigering.

Enda tillfället korrigering är okej (för mig) är när hästen på allvar hotar mig genom att buffla på, gå över eller måtta hugg/spark mot mig. Eventuellt också vid farlig olydnad vid ridning (kasta sig rakt ut i vägen tex...)

Ang exemplet med hejja- eller burop, kanonbra och mycket tydligt:bow::bow:

men frågan är väl.. i sådana fall VAD är en korrigering? En korrigering för mig är en förflyttning av ant. hästens fysiska person (ex: flytta tillbaka en hov dit där den "ska" vara) eller en förflyttning av hästens uppmärksamhet (ex. från brevlådan till mina hjälper)

BUuuuuuandet tycker jag snarare isf är en bestraffning för ett felaktigt beteende och ingen korrigering. Bestraffningar är OK - till en viss gräns och efter en viss gräns. Jag har Inga som helst problem med att lusa till en häst som blir fysisk mot mig, men att lusa till en häst för att den rör sig lite felaktigt i ex. en skänkelvikning är bara idioti.

man kan inte Slå en häst till att bli Utbildad - men du kan använda fysiska markeringar mot en häst som är fysisk mot dig.. det har dock inget med träning eller utbildning att göra. Eller?

:bow::bow:

Migo: En korrigering är i mina ögon en rättelse/nytt försök, inte någon form av negativ förstärkning/bestraffning.
När jag korrigerar min häst markerar jag att hon ska sluta med det hon gör genom att helt lungt hålla upp handen, och visar sedan vad jag menade igen.
Jag skäller inte, slår inte eller något liknande, utan visar lungt och sansat att det var på ett annat sätt jag menade.

Nja vi kan nog diskutera detta i all oändlighet, det handlar helt enkelt om olika sätt att träna. Visst kan man visa att man inte ville ha just det beteendet genom att hålla upp handen, man kan också visa det genom att ignorera det. Utebliven förstärkning alltså.(Det är vad jag gör, det är OCKSÅ en signal för mina hästar) som får dem att prova igen.
Det har också positiv effekt på tränaren: man fokuserar på det man vill ha, fullkomligt och endast det.

Jag är inne på samma spår som Boccia. Har inte funderat särskillt mycket på hur jag gör men resultatet har blivit bra. Använder mej inte särskillt mycket av "godisbelöningen" utan snarare klia på de rätta ställena.

Använder rösten väldigt mycket. Ändrar "hårdheten" i rösten om jag blir arg resp om jag är glad. Oftast behöver jag bara säga "nej!" och hon slutar med det hon inte fick

Senast ändrad:

Håller med dig!:bow:
Så enkelt som möjligt utan krångel.

Och tillägger att jag försöker komma ihåg att det är hästar och behöver inte "förmänskligas"
De ser tex. inte på vissa typer av "belöning" på samma sätt som vi gör. Tex att ge godis. Förstår hästen verkligen att det är en uppmuntran för gott uppförande?:p

När det gäller små olater ignorerar jag hellre än gör en affär av det. Brukar inte vara värt besväret för hästen om den inte får respons. Det skall vara behagligare att vara lugn och avslappnad i hanteringen.
Får jag ett större problem backar jag och funderar på möjlig orsak och lösning innan jag försöker rätta till.

Berömmer med eftergifter, klappar och en så lugnt och harmoniskt stämning som möjligt.

Sen gillar jag ibland att skämma bort och gosa med min häst, men är helt och fullt medveten om att mycket av det gör jag för MIN egen skull:D Tror att det är bra att skilja på beröm som hästen förstår och detta.

Sedan, sunt förnuft och en öppen inställning kommer man rätt långt med!

Liknande trådar

Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 058
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama