M

metropxx

jag har hört att man kan ge öl till hästar som är besvärliga ex vid samband vid klippning och lastning.

Någon som har prövat själv?

Sv: Öl

Tycker det låter väldigt konstigt. Träning, träning och mera träning skulle väl kanske istället lösa det problemet och många andra.

Inte provat och kommer nog inte vilja göra heller. Alkohol är skadligt för människor, likaväl som för djur. Inte sagt att ingen skall prova, men jag själv föredrar nog alkoholkfritt :)

Det funkar. Vi gav absolut vodka till en direkt i blodet för att hon skulle slappna av lite mer när jag jobbade i usa, o det funka. Jag vet hästar som har fått öl o det har som sagt funkat bra på dom.

Borde ha med alkoholen att göra. Själv blir man ju också lite "avslappnad" efter ett par öl. Däremot är det många hästar som tycker öl är gott, dock bör man nog inte ge några större mängder ;)

Nej.

Men jag har hört att en del arbetshästar fick öl i sitt hö ibland, det ansågs nyttigt. Finns väl b-vitamin i öl?

Jag föredrar förståss ett glas rött... ska fråga hästis imorgon. gissar att han är mer inne på baileys, dooleys, eller någon annan sliskig likör. ;)

Hur kan man komma på en sådan idiotisk ide`? Hästen kommer ju att bli så fruktansvärt stressad av att inte kunna reagera normalt när den utsätts för något den är rädd för!

Djurplågeri anser jag!:mad:

En häst som är lugn, oavsett om det beror på att veterinären drogat den, eller om du hävt i den en burk öl, är lugn. Den lär inte stå där och tänka "oh shit oh shit oh shit varför är jag så lugn?? vad är det som händer?? oh shit oh shit oh shit".

Jag har en häst som dricker öl ibland. Men det är bara för att han tycker det e så gott, går sambon ut i hagen med en öl i handen kommer han och tigger direkt. Har dock inte märkt nån skillnad på honom före och efter antar att det borde behövas en rätt stor mängd alkohol för att det ska märkas på en stor kuse? alt direkt i blodet som någon tidigare skrev.

Du somnar gott på vodka med, det innehåller ingen humle alls....
Alkoholen gör en avslappnad.

Jag tror att man skulle få bättre effekt om den som ska klippa dricker ölen än att ge den till hästen dock, en häst väger ju så himla mycket att en öl knappast kan göra någon avgörande skillnad skulle jag tro.

Äh ge likören till mig vet ja.

Till TS

Jag antar det kan funka om hästen blir tillräckligt påverkad, människor som är fulla som ägg går säkert att lasta på transporten också. Vilken form av alkohol som är lämpligast beror väl på hästen, men det känns som en dyr och inte helt etisk metod.

Senast ändrad:

Jag tror att man skulle få bättre effekt om den som ska klippa dricker ölen än att ge den till hästen dock, en häst väger ju så himla mycket att en öl knappast kan göra någon avgörande skillnad skulle jag tro.

Hehe, det kanske är det bästa, en lugn och glad människa som inte stressar upp pålle. Fast blir det för många öl så kanske kvaliten på klippningen blir lidande.

Skulle väl isåfall ha med alkoholen att göra, men såvitt jag vet, och enligt de flesta foderlärare på strömsholm iallafall, så tar inte hästar upp alkohol i blodet och blir därför inte påverkade. Om det är sant är jag väl inte säker på men :grin:

Annars får du väl ta ölen själv, och så går det som det går med klippningen :angel:

Min gamla fjorda och jag var ju med på en 40-årsskiva som var "blöt" i flera bemärkelser (där fanns pool så alla utom fjordan badade) ;) och naturligtvis var det nån som ställt bålet för lång mot staketet så fjordan blev med ens giraff och sög nog i sig en ganska rejäl grogg innan nån hann fram och räddade bålet. :p

Resultatet av detta var att vi red faktiskt inte hem förrän sent andra dagens kväll, vi sov ihop i samma box, var lika bakis båda två så nog fyllnar hästar till allt om dom får för mycket av det goda. :crazy:

Min gamla fjorda och jag var ju med på en 40-årsskiva som var "blöt" i flera bemärkelser (där fanns pool så alla utom fjordan badade) ;) och naturligtvis var det nån som ställt bålet för lång mot staketet så fjordan blev med ens giraff och sög nog i sig en ganska rejäl grogg innan nån hann fram och räddade bålet. :p

Resultatet av detta var att vi red faktiskt inte hem förrän sent andra dagens kväll, vi sov ihop i samma box, var lika bakis båda två så nog fyllnar hästar till allt om dom får för mycket av det goda. :crazy:

När jag läste detta blev jag alldeles paff! Hur fasiken lyckas man medd en sån sak?
Lite synd om hästen dock men kan inte låta bli att skratta lite men om det gick bra md henne är det väl ok att skratta lite ;)

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 868
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 430
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 170
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar