Öl att bjuda på?

Jag skulle ta typ Brewdogs Punk Ipa och en Piston Head Flat Tire.
Fiat Tire är så sjukt prisvärd och en av mina favoritlager.

Och kanske ett par Mariestad, Staropramen eller liknande.
Flat Tire är ju med en lager, men smakar lite mer humle än vanligt tycker jag.

Jag tänker att folk som inte gillar eller bryr sig om öl hellre dricker annat? TS hade ju tänkt sig ölet som alternativ för öldrickande vänner som vill dricka öl. Då tänker man ju att de gillar öl.

Fast att gilla öl betyder inte att det måste vara någon fancy sort.
Jag gillar vin, vin är livet! Men det betyder inte att jag vill ha dyrt finvin, snurra på glaset och sniffa. Jag vill bara ha lättdrucket, simpelt vin.

Carlsberg Hof. God och lättdrucken mellanöl.

Det känns ju som en öl de flesta dricker. Och några Mariestads och några Staropramen.

Varför krångla till det?

Vi brukar iofs ha några ovanliga hemma också, men det är bara för vi får av goda vänner som brygger (och stoppar korv). :p

Jag hatar öl, men brukar också se till att vi har hemma ifall nån vill ha.

Fast att gilla öl betyder inte att det måste vara någon fancy sort.
Jag gillar vin, vin är livet! Men det betyder inte att jag vill ha dyrt finvin, snurra på glaset och sniffa. Jag vill bara ha lättdrucket, simpelt vin.
Fast staropramen är väl ingen fancy sort?

Det är ju bara ett vanligt, helt ok öl.

Det känns ju som en öl de flesta dricker. Och några Mariestads och några Staropramen.

Varför krångla till det?

Vi brukar iofs ha några ovanliga hemma också, men det är bara för vi får av goda vänner som brygger (och stoppar korv). :p

Jag hatar öl, men brukar också se till att vi har hemma ifall nån vill ha.
Att dricka ok öl är inte att krångla till det. Det är ju inte krångligare att greppa staropramen än carlsberg i hyllan. De står i regel bredvid varandra.

Ett ovanligt öl behöver ju inte vara någon sorts brutal ipa för finsmakarna. Det kan vara en helt vanlig lager, bara ovanligt välgjord. Folk som inte gillar öl har ofta bara druckit dålig öl, klart man tycker det är äckligt då.

Att dricka ok öl är inte att krångla till det. Det är ju inte krångligare att greppa staropramen än carlsberg i hyllan. De står i regel bredvid varandra.

Ett ovanligt öl behöver ju inte vara någon sorts brutal ipa för finsmakarna. Det kan vara en helt vanlig lager, bara ovanligt välgjord. Folk som inte gillar öl har ofta bara druckit dålig öl, klart man tycker det är äckligt då.
Jag tycker att det är svårt att dela in öl i bra och dålig öl, brukar mer säga att man inte har hittat rätt öl ännu (även om jag tror jag förstår andemeningen i ditt inlägg).
Vi har många lokala bryggerier här i olika stor skala, och jag brukar försöka prova mig igenom deras sortiment. Det finns ett bryggeri här som jag verkligen inte klarar av, det spelar ingen roll vilken sort jag provat, ALLA har en bismak (enligt mig) av tvål. Bryggeriet klassas som bra öl och av bra kvalitet, men jag klarar verkligen inte av deras smaksättning/användning av humle. Då dricker jag hellre en Falcon koppar än att tvinga i mig deras "finöl".
Bra öl är god och drickbar öl, dålig öl går inte att dricka alls, det har inget med pris eller bryggeri att göra :)

Självklart är det en smaksak men har ni tips på lite ölsorter att ha hemma och kunna bjuda på? Som funkar för de flesta? Hjälp mig ni öldrickare :D

Jag vågar inte riktigt utge mig för att representera "de flesta", men om du skulle råka bjuda mig, så är Gambrinus ett bra val. Och jag vet åtminstone några till som gillar den, och jag har inte hört någon som tycker att den smakar för djävligt.

Reservation dock för att jag inte umgås i ölexperternas allra innersta krets, i vart fall inte så att jag diskuterar just öl på en djupare nivå vid sådana tillfällen.

Jag skulle ta typ Brewdogs Punk Ipa och en Piston Head Flat Tire.
Fiat Tire är så sjukt prisvärd och en av mina favoritlager.

Och kanske ett par Mariestad, Staropramen eller liknande.
Flat Tire är ju med en lager, men smakar lite mer humle än vanligt tycker jag.
Det här är ett bra tips för att täcka mycket tycker jag!

Jag tycker att det finns bra personal på bolagen jag har besökt så jag hade bett dem om hjälp att plocka ihop lite blandat faktiskt. Nu vet jag inte vad du har för vänner som dricker öl men Carlsberg, staropramen (här brukar jag personligen välja den mörka), även något "tyngre". Vet du med dig att du ska ha personer på besök som förmodligen tar mer än en öl hade jag frågat vad de uppskattar för att inte köpa "fel" sort.

Håller med om flaska men det kan vara av ren vana för min del. Särskilt om man dricker direkt ur, då föredrar jag både läsk och öl på glasflaska :)

Fast det där med burkar är en sanning med modifikation. Det stämde förr då burkölen oftast var synonymt med industrilager i massproduktion. Därefter har dock många småbryggerier börjat med burk. Oscar Blues började direkt de grundades med burk eftersom de var cykel/trekkingnördar och ville kunna ha ngt som rymdes i ryggsäcken och inte var för tungt. Få finsmakare lär rynka på näsan åt Dale´s Pale Ale eller Ten FIDY Imperial Stout.
Om man ska bjuda brukar i varje fall jag uppleva som lite finare att bjuda på flaska än burk. Eller, för all del vin ur tetra; sprit ur plastflaska.
Men jag är ju inte heller cykel- eller trekkingnerd.

Håller med om flaska men det kan vara av ren vana för min del. Särskilt om man dricker direkt ur, då föredrar jag både läsk och öl på glasflaska :)
Här kan man göra ett experiment:
Ta en öl, flaska eller burk spelar ingen roll. Du får en tydligare effekt av det som ska visas med ett mer smakstarkt öl.

Ställ två ölglas framför dig.
Häll en tredjedel av ölen i det första glaset. Låt den hällas från flera decimeters höjd rätt ner i glaset, så att det skummar friskt. Stanna innan dt skummar över.

Häll den andra tredjedelen försiktigt ned över kanten på glaset, som du lutar i 30-45 grader. Se till att inte skummar för mycket.

Smaka ölen direkt ur flaskan, den tredjedel som du lämnat kvar.
Jämför den smak ölet har i det andra glaset, det som inte skummade.
Jämför den smak ölet har i det första glaset, det som skummade - men nu lagt sig.

Du har nu smakat tre olika öl.

Svindyr behöver den ju inte bli - en av poängerna med sån öl är att den ofta blir god även som folköl. Lika god och mindre alkohol, win-win!
Definitionen av en svindyr nischad hipsteröl är att den just är svindyr och nischad. Finner man en nischad hipsteröl, som faller utanför ramen 'svindyr', så blir det ju vad du beskriver - och då håller jag med dig om att det mycket väl kan vara ett alternativ i denna gott-å-blandat-påse.

Jag fattar att du inte gillar det men det betyder inte att det finns andra som gör det.
Jag kan dricka Mariestads en fin sommardag.
Tänkte mer på din approach att "om folk blir griniga för att du har fel öl kan de ju ta med egen eller stanna hemma". Då är ju kranvatten ett billigare alternativ som alltid finns hemma.

Jag kan dricka Mariestads en fin sommardag.
Tänkte mer på din approach att "om folk blir griniga för att du har fel öl kan de ju ta med egen eller stanna hemma". Då är ju kranvatten ett billigare alternativ som alltid finns hemma.

Absolut, vatten finns alltid.
Personligen brukar jag fråga gäster vad de vill ha att dricka så jag kan köpa hem.

Liknande trådar

Mat Tänkte jag skulle köpa lite roliga ölsorter till sambon när han fyller år. Jag har dock noll koll på vad som finns, vad som är gott. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 730
Senast: Sleepan
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 182
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar