Öl att bjuda på?

Tänk så olika det kan vara - skulle någon köpa dugges och bjuda min närmaste öldrickande familj på skulle alla typ ta det som en kränkning. Ingen tycker att någon av sorterna är drickbar :o :D

Poppels däremot, då är alla glada! Även Akia, Oceanbryggeriet, Byaregården och Odd Island fungerar också! Men nä, inte Dugges :D
Men har du provat deras tropic thunder? Jag tycker de gör utmärkt suröl.

Men om dina bekanta gillar Poppels, så misstänker jag att de är mer åt ”vi gillar IPA, ju större beska desto bättre”-hållet?

Själv är jag inte förtjust i dem, det är för mycket beska och blir obalanserat. Väldigt sällan jag dricker IPA eller APA öht. Nu dricker jag i princip bara folköl, så det kan ju bidra. Suröl är ju naturligt alkoholsvag och blir bra även med lägre alkoholhalt. IPA, not so much.

Tänk så olika det kan vara - skulle någon köpa dugges och bjuda min närmaste öldrickande familj på skulle alla typ ta det som en kränkning. Ingen tycker att någon av sorterna är drickbar :o :D
Du hädar! :eek:
Tropic Thunder är ju underbar (om man gillar genren) och Electric Nurse / Dugges Dark Skull står sig bra bland jävlar-anamma-stout...
Poppels mainstreamöl tycker jag kan vara litet överskattade även om jag förstås gillar deras russian imperial stout. :)

Köp en helt vanlig öl bara. Tex carlsberg eller Falcon. Det går alltid hem. Jag skulle bli grymt irriterad om jag fick någon konstig skit när jag är sugen på en kall öl.

Det räcker med en klunk. Det GÅR inte att dricka.

Min partner köpte vid något tidigt tillfälle en Norrlands till mig. Det höll på att inte bli fler dejter, och historien hänger uppenbarligen kvar...:angel:

Tyvärr är ju populära Mariestads exakt samma öl i snyggare förpackning (bryggs i samma bryggeri, erfarna ölprovare kan inte avgöra vilken som är vilken vid en blindprovning).

Men har du provat deras tropic thunder? Jag tycker de gör utmärkt suröl.

Men om dina bekanta gillar Poppels, så misstänker jag att de är mer åt ”vi gillar IPA, ju större beska desto bättre”-hållet?

.

Jag gillar beska (och suröl, och definitivt porter och... :d) men är måttligt förtjust i Poppels. Tycker de är för rostiga för stilen, vilket inte passar mig. Beerbliotek och O/O hade jag valt om jag ska plocka Göteborgsbryggerier som är lite mer allmänt tillgängliga och riktigt bra. Dugges är ofta bra men sällan bäst, Ocean är inte riktigt min stil (bortsett från arbetareportern). All in kan vara briljanta, men något verkar ibland tappas bort när de kommer på flaska, samma hos Stigbergets (gäller våra egna öl också, så än rekommenderar jag att de dricks på fat). Electric nurse har blivit riktigt bra på de svarta, precis som Mohawk brukar vara.

Om man vill ha en mild god öl vad ska man ha Då?
Kanske ale, gärna Brown ale. Ett förslag kan vara Newcastle Brown, dock litet i sötaste laget för min smak, Oppigårds Brown ale är ett litet mer neutralt förslag. Annars kanske något med en aning beska, utan att bli överdrivet eller utstickande. Mikkellers Peter, Pale and Mary är en trevlig ale som dessutom är glutenfri, deras K:rlek brukar också vara bra.

Min partner köpte vid något tidigt tillfälle en Norrlands till mig. Det höll på att inte bli fler dejter, och historien hänger uppenbarligen kvar...:angel:

Tyvärr är ju populära Mariestads exakt samma öl i snyggare förpackning (bryggs i samma bryggeri, erfarna ölprovare kan inte avgöra vilken som är vilken vid en blindprovning).
Snyggare förpackning är det väl ändå inte! Men intressant att det är samma bryggeri det hade jag ingen aning om! Tycker de är lika goda :)

Kanske ale, gärna Brown ale. Ett förslag kan vara Newcastle Brown, dock litet i sötaste laget för min smak, Oppigårds Brown ale är ett litet mer neutralt förslag. Annars kanske något med en aning beska, utan att bli överdrivet eller utstickande. Mikkellers Peter, Pale and Mary är en trevlig ale som dessutom är glutenfri, deras K:rlek brukar också vara bra.
Finns dessa på systemet?

Mariestads, Norrlands Guld, Carlsberg m.fl. Känner man sig osäker kan man alltid fråga personalen på systemet, de brukar kunna hjälpa till.
Hjälpte mig som inte är vindrickare att köpa vin t ex. ;)

Ganska OT:
Dagens skörd på väg hem från jobbet blev...
Ett par Tropic Thunder (Syrlig (ok, sur då) fruktbomb från (bl a) Dugges)
Electric Nurse - Winter Brown Ale (Det kan inte bli fel)
Brewdog - Santa Paws (Mörk ale med julstuk)
Brewdog - Jet Black Heart (En av de bättre alkoholsvaga (4,7) stout jag smakat)
Ballast Point - Mocha Marlin (Chansning på goda grunder)
Pohjala - Jöuluöö (Chansning utifrån beskrivningen)
Sierra Nevada - Narwhal (Chansning på goda grunder)
Mikkeller - Drink'in The Snow (Alkoholfritt alternativ)

Jag har en speciell kärlek till tung stout och fruktiga suröl, och letar oupphörligen efter den heliga graalen - en bra alkoholsvag stout. Det finns en stark korrelation mellan smakupplevelse och alkoholhalt, men ibland är det ju helt enkelt jäkligt opraktiskt med 10-12%. O_o Jet Black Heart blev en glad överraskning, den når överraskande långt imho och är ju dessutom förhållandevis billig.
På samma sätt tycker jag att det är kul med alkoholfria öl som faktiskt smakar något, det finns en del utomordentligt tråkiga alkoholfria öl men Mikkeller ligger bra till med Drink'in The Sun och Drink'in The Snow.

Liknande trådar

Mat Tänkte jag skulle köpa lite roliga ölsorter till sambon när han fyller år. Jag har dock noll koll på vad som finns, vad som är gott. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 730
Senast: Sleepan
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 182
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar