Öl att bjuda på?

All in kan vara briljanta, men något verkar ibland tappas bort när de kommer på flaska, samma hos Stigbergets (gäller våra egna öl också, så än rekommenderar jag att de dricks på fat).

Beträffande Stigberget (och O/O för den delen), är det så enkelt som att de inte alltid är så färska när de väl dyker upp i flaska? På fat får de en extra dimension. Jag har ju haft en del diskussioner hur det kommer sig att inte alla mina bekanta gjort vågen inför Amazing Haze och noterat att de mer tveksamma när jag utbrister i mina hyllningstirader är de som inte druckit den busfärsk på fat...

Beträffande Stigberget (och O/O för den delen), är det så enkelt som att de inte alltid är så färska när de väl dyker upp i flaska? På fat får de en extra dimension. Jag har ju haft en del diskussioner hur det kommer sig att inte alla mina bekanta gjort vågen inför Amazing Haze och noterat att de mer tveksamma när jag utbrister i mina hyllningstirader är de som inte druckit den busfärsk på fat...

Jo, det är ett av problemen. Tråkigt att det ska behöva bli så när man säljer externt. Det andra är att det är mycket lättare att hålla nere syreexponeringen när man fattappar (och det verkar funka bra även med mindre burkanläggningar) än i flasktappar. Hos oss är både stouten och den flaskjästa surölen (och cidern!) bra på flaska, men IPA:n har i några batcher tappat kvalitet alldeles för fort.

Jag hade också svårt att förstå varför jag inte alls var imponerad av Stigberget när jag hittills bara druckit jättebra från O/O, men kom på just det att O/O dricker jag när de släpps, Stigberget brukar det bli att jag köper när det är bästa alternativet på utestället (och då är de inte längre purfärska).

Här är en lista på de 15 öl som såldes mest på systembolaget under åren 2012-2016:
(siffran efter visar hur många miljoner liter det rörde sig om)

Sofiero Original 70,05
Mariestads Export 60,02
Norrlands Guld Export 53,55
Falcon Export 43,99
Fem komma tvåan 37,63
Stockholm Festival 31,11
Pripps Blå Export 30,27
Sofiero Guld 7.5 28,21
Kung 26,19
Småland 24,41
Carlsberg Hof/Organic 23,87
Staropramen 22,44
Spendrups Premium Gold 22,40
Åbro Original Extra Stark 7.3 22,01
Pripps Extra Stark 21,22

Om man resonerar som så att majoriteten och massan absolut vet bäst, väljer man härur. Men då begränsar man också sitt sortiment till att endast tillhandaha ljus lager.

Här är en lista på de 15 öl som såldes mest på systembolaget under åren 2012-2016:
(siffran efter visar hur många miljoner liter det rörde sig om)

Sofiero Original 70,05
Mariestads Export 60,02
Norrlands Guld Export 53,55
Falcon Export 43,99
Fem komma tvåan 37,63
Stockholm Festival 31,11
Pripps Blå Export 30,27
Sofiero Guld 7.5 28,21
Kung 26,19
Småland 24,41
Carlsberg Hof/Organic 23,87
Staropramen 22,44
Spendrups Premium Gold 22,40
Åbro Original Extra Stark 7.3 22,01
Pripps Extra Stark 21,22

Om man resonerar som så att majoriteten och massan absolut vet bäst, väljer man härur. Men då begränsar man också sitt sortiment till att endast tillhandaha ljus lager.
Jag undrar om det inte finns en korrelation mellan mest alkohol för pengarna om man skulle grotta ner sig lite mer i statistiken. :angel:

Som den dansk jag är så säger jag Carlsberg Hof eller Sort Guld. :love:

(Jag dricker de flesta ölsorterna, men en pilsner är aldrig fel)

Det finns nån ölburk med bara en Dymoliknande textremsa där det står Starköl har jag för mig, vad heter den? Det känns som den borde ge mest valuta för pengarna. :D

Vad menar du med mild, att det inte är så mycket beska?
Jag vet inte riktigt. :o:angel:
Min mor dricker en sort guld. Uräcklig :yuck:

Heineken är ännu värre :yuck::yuck:

Jag har varit på ölprovning i Danmark en gång och de där mer tjärliknande sakerna är inget för mig.

Dricker helst en cider på sommaren. Gärna torr men annars går allt utom kopparbergs bra.

Föredrar vitt vin över rött.

Dricker glögg hela julen. Lättglögg så man kan dricka den som te :d

Dricker alkohol väldigt sällan så jag ärr väldigt grön.

Men har du provat deras tropic thunder? Jag tycker de gör utmärkt suröl.

Men om dina bekanta gillar Poppels, så misstänker jag att de är mer åt ”vi gillar IPA, ju större beska desto bättre”-hållet?

Själv är jag inte förtjust i dem, det är för mycket beska och blir obalanserat. Väldigt sällan jag dricker IPA eller APA öht. Nu dricker jag i princip bara folköl, så det kan ju bidra. Suröl är ju naturligt alkoholsvag och blir bra även med lägre alkoholhalt. IPA, not so much.

Suröl är djävulens påfund :devil: :D jag tycker liksom det säger något när det delas ut aspirin till surölsprovningar :angel::D

Och det stämmer bra att IPA/APA är det som det dricks mest av i min bekantskapskrets, annars är belgisk/nederländsk öl stort - jag vill inte tänka på hur många konstiga belgiska ölsorter vi har hemma :o Mestadels ljusa tripplar om jag fattat det rätt men även en del mörkare. Men ja, det är ju rätt alkoholstint.

Och eftersom alla är nördar så blir det mycket hembryggda konstigheter också.

Du hädar! :eek:
Tropic Thunder är ju underbar (om man gillar genren) och Electric Nurse / Dugges Dark Skull står sig bra bland jävlar-anamma-stout...
Poppels mainstreamöl tycker jag kan vara litet överskattade även om jag förstås gillar deras russian imperial stout. :)

Näää, inget hädande här inte. Tycker helt klart att Dugges är överskattade :p

Jag vet inte riktigt. :o:angel:
Min mor dricker en sort guld. Uräcklig :yuck:

Heineken är ännu värre :yuck::yuck:

Jag har varit på ölprovning i Danmark en gång och de där mer tjärliknande sakerna är inget för mig.

Dricker helst en cider på sommaren. Gärna torr men annars går allt utom kopparbergs bra.

Föredrar vitt vin över rött.

Dricker glögg hela julen. Lättglögg så man kan dricka den som te :d

Dricker alkohol väldigt sällan så jag ärr väldigt grön.
Gillar du torr cider så prova suröl. Den har väldigt liten beska. Finns många goda sorter, ofta med fruktinslag. Godast blir det, tycker jag, med lite syrlig frukt, t ex hallon, rabarber, mango/passion osv.

Liknande trådar

Mat Tänkte jag skulle köpa lite roliga ölsorter till sambon när han fyller år. Jag har dock noll koll på vad som finns, vad som är gott. Han...
2
Svar
23
· Visningar
1 730
Senast: Sleepan
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 182
Senast: Lingon
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 369
Senast: Trassel12
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar