okynnes anmälningar!

Sv: okynnes anmälningar!

Du, jag har nu sedan i måndags försökt göra en anmälan om en häst som ser slaktfärdig ut (övriga hästar är också tunna men inte utmärglade). Och det är inte så jävla lätt att göra en anmälan när det väl kommer till kritan.
Länsstyrelsen vägrar ta emot min anmälan om jag inte har fullständigt namn och adress på hästens ägare så nu har jag fått leka detektiv på egen hand för att få fram de uppgifterna, då visar det sig att personen i fråga har skyddad identitet, och då duger det inte med det namnet som personen lever under idag, då vill de har det riktiga namnet. Och hur fn får man tag på det?

Nu har jag lyckats med det genom bekantas bekanta osv, då får jag till svar av länsstyrelsen att "djurskyddsärenden är inte prioriterade såhär i semestertider", men skicka en anmälan per post så behandlar vi den när vi får möjlighet.

Min enda förhoppning är att hästkraken hinner dö innan dess!
Att man vill ha mer info än i vilken hage hästen står förstår jag helt och fullt. Det är ju också ett sätt att slippa "okynnesanmälningarna" dvs att det krävs lite mer av anmälaren än att den råkar passera en hage med en mager häst i så att säga. Hur många gånger har man inte åkt ut på får eller kor utan vatten på betet bara för att konstatera att djuren har fri tillgång till friskt vatten i en annan del av hagen som inte syns från vägen t ex. Då är det väldigt bra att ha ett namn på en fastighetsägare eller numret på en öronbricka, så att man kan ringa vederbörande djurägare/fastighetsägare till att börja med. Med det vill jag inte säga att jag tycker länsstyrelsens bemötande mot dig som anmälare var okej.

TS: Jag tror du gett dig in på ett område du inte riktigt förstår dig på.

Hade det kostat 2000 kr att anmäla så hade jag inte haft "råd" att anmäla om jag hade sett djur som far illa. Det är pengar som kan behövas hemma på annat sätt. Att gå ihop och anmäla för att dra ihop pengar tror jag inte på för fem öre - ska man behöva ringa runt och starta en insamling varje gång? Hur mycket hinner djuren plågas under tiden man samlar ihop pengar? (Och hur många förfrågningar om att vara med och betala en anmälan skulle man inte få?)

Sedan återstår också faktum att djuren mycket väl kan fara illa, men inte tillräckligt illa för att djurskyddet kan göra något åt det. Att dela ut djurförbud osv är en ganska omständig process som tar lång tid.

För min egen del har jag inget att dölja, utan välkomnade snarare djurskyddsinspektören när de var på besök i mitt förra stall. Då fick jag svart på vitt att allt var tip top och ett papper som bekräftade det ifall att någon skulle anmäla att mina hästar gick ute utan täcke eller liknande ;)

SKKs regler om att det kostar hade jag inte alls hört talas om. Den lär ju bara gälla deras egna kontroller av SKK-registrerade kennelnamn antar jag. Har du någon statistik på själva djurskyddsfrågan i det fallet? Hur mycket extra har djurskyddet fått att göra pga deras regel och hur mycket av "okynnes-anmälningarna" gällde själva uppfödarverksamheten, dvs. blandrasavel osv?

För mig får skattepengar gärna gå till sånt också..det finns såna hästägare också som övertäckar hästarna konstant, där de står och svettas mängder i vår/sommarvärme och slutar inte täcka hästarna även om folk sagt åt dem att det är orimligt eller t o m räddat hästarna genom att rycka av täckena ett flertal gånger.

Gör man inget då, trots att folk säger till fast man ska vara tjurig är det faktiskt djurplågeri i mina ögon..och kanske behöver djurskyddet komma ut och ta ett snack med hästägaren.

Många fall som djurskyddet åker på är ju i ren upplysning också till okunniga ägare, så visst hör det dit också tycker jag, inte enbart till dödsdömda vanvårdade skräckexempel till djurhållning..Då har man i regel väntat för länge eller att det upptäckts för sent..

Och det är bättre att det kanske anmäls ibland än inget alls även om det förekommer okynnesanmälningar, men har man inget fel gjort, inget att dölja..så ryck på axlarna och gå vidare och må bra över att man får bekräftat av myndighet att din djurhållning är okej.

Man måste få ha möjligheten att anmäla även vid misstanke om brott..tror man sig kunna göra en god gärning för djuren så är det bättre att anmäla, djurskyddet är till för djurens bästa.
Det är inte säkert att ägaren är anträffningsbar alla gånger heller så att man kan prata med denne.

Däremot anser jag att funderar man på att anmäla så ska man fundera en stund om det är befogat eller inte.

blir sååå trött på att läsa och även vara utsatt för dessa okynnes anmälningar av "folk"..

har en fundering om man inte skulle kunna göra om systemet för att slippa alla dessa ONÖDIGA anmälningar!

SKK (svenska kennelklubben) har ett system som jag tycker fungerar bra.
SKK tar ut en avgift ( vet ej hur mycket den är nu, men när dom startade detta så har jag för mej att det kostade runt 1500 kr) från den som anmäler, och är anmälan BEFOGAD så får anmälare tillbaks pengarna, men är det en OKYNNES anmälan så är dom "blåsta" på pengarna!

JAg tror att detta skulle minska alla onödiga anmälningar drastiskt på Miljö/länstyrelsen, så att dom kunde lägga tiden på djur som verkligen far illa istället!!!

Jag brukar anmäla alla hundägare som inte har sina hundar kopplade eftersom det leder till att djur verkligen far illa av att matte/husse anser sig stå över lagen och uppvisar brist på stikt ansvar.

Hitills har jag aldrig blivit bemött med att det varit en onödig anmälan.

Grundproblemet är att väldigt mkt av den skatt alla människor som sköter sig betalar tyvärr går i allt för stor del åt till personer som missköter sig. Både mot sina medmänniskor, andra djur och främst mot sin egen individ enbart beroende på sitt eget egotänkande.

men om någon lever under skyddad identitet, såborde väll ingen?? kunna hitta gamla namnet , för då kan ju vem som helst hitta denne:(
verkar ju helt snurrigt.. jag har gjort 2 anmälningar (ej annonymt) och jag har INTE behövt namn bara en adress?? vet att det är mycket olika inom olika distrikt tyvärr... men om du nu kan hitta dennas gamla namn, så undrar jag om jag skulle våga lämna in en anmälan i det gamla namnet, är inte det olagligt?? då personen ifråga har just skyddad identitet på grund av att ingen ska kunna hitta "gamla" personen???

ja det är kanske just detta folk behöver !!!

citat "Om man nu skulle våga sig på att anmäla så skulle det kräva att man hade väldgit stor kunskap om djurslaget ifråga. "

Ingen aning om hur det är med den biten men anmälan är inlämnad med båda namnen och medlem i djurskyddsutskottet kontaktad om attityden hos länsstyrelsen.

det som handlade om SKK gäller SKKs grundregler vad gäller både hundägandet/uffödning/tävling.

men varför hittar inte djurskyddet till folk utan en anmälan först, för att upplysa folk ??
detta system som vi har nu har blivit sämre och därför tycker jag att det borde ändras till något bättre.. djurskyddet gör nu färre förbokade besök, för att just upplysa, än vad dom gör oanmälda besök ,av just en anonym amnälan..tycker inte att det ska vara så, dom kan gott åka ut till folk "för att upplysa" utan en anmälan i bakfickan!!

tror nog jag förstår detta "problem" ?
detta var ett förslag. då jag tycker att nuvarande regler inte är bra,
jag ville ha för/nackdelar med mitt förslag och det har jag fått, iaf nackdelar av folk...
jag har haft djur( av alla sorter) sedan barn, och har påhälsning av djurskyddet med jämna mellanrum åxå, utan anmälan, (även av egna klubbars kontrollanter).

men tycker fortfarande att det är för mycket "folk som inte har kunskap" som kan anmäla....jag kan ta massor av exempel där djurskyddet har åkt ut på anmälningar, för att tex ett föl låg o sov, och enligt anmälan var det dött!!! så dom flesta "okynnes anmälningarna" är just av folk som går/åker förbi ett djur i en hage o ser att just då ligger/får djuret ingen mat/ dom ser inget vatten, dom har/inte täcken/benskydd etc ,etc.. osv.osv.... det är detta jag vill ändra på!
vet att djurskyddet inte fungerar som det ska (där djur verkligen far illa) med. vet en "människa" som hållit på med hundar/hästar i över 20 års tid , där djurskyddet inte kan göra något iaf!! trotts att dom hittat både döda hundar/valpar/hästar och massor av annat skit, och trotts att både polis,veterinär och djurskydd är där, så har dom fortfarande en massa djur, efter 20 års van sköttsel av djur, och då talar vi om grov vanskötsel!!

vi kan ju även titta på denna hund människa Audd stockman !! som har djurförbud i Norge, men här i sverige så får man tydligen elda på hundar??!! (tack o lov gjorde hundägaren en polisanmälan på detta!)

Om du är så orolig att vi måste punga ut 8000 av skattebetalarens pengar på detta kan du be dem avskaffa kungahuset ;) Där har du något som kostar bra mer pengar. För min del får det gärna kosta lite att de åker ut och kollar på misstankar. Likaså att SOC kollar anmälningar om barn som far illa.

Senast ändrad:

ja det är kanske just detta folk behöver !!!
Vilket i slutändna mer eller mindre betyder att det endast är veterinär, specialutbildad på arten i fråga, som har den minsta lilla möjlighet att anmäla. Jag som anser mig ha ganksa stor kunskap inom häst skulle definitivt inte anmäla.

nu var det djurvården och inte soc jag diskuterade i min tråd! tycker inte det riktigt går att jämföra eller?...själv har jag aldrig vart i kontakt med Soc ,vare sig i anmälningar eller som "stöd och hjälp".. och tror inte riktigt att det kommer in lika många "okynnes anmälningar hos Socialen om barn, som det gör inom djurvård, pga folks låga kunskaper om djur eller i avundsjuka.:devil:

Finns folk som anmäler sina grannar till SOC osv för ingenting. En granne blev anmäld för hennes son spelar WoW någon timme på helgen!

En annan för deras dotter hade slitna GYMPASKOR!

Jag har inte läst hela tråden.

Det känns som många inte skulle våga anmälan det kostade pengar.
Man måste våga anmäla även sådant som ser misstänkt ut osv.

bra tänk där:laugh: jag anser mig åxå ha goda kunskaper i hästhållning, bland andra djur, men vet avarter i hästraser åxå som tyvärr råkar ut för djurskyddet, där deras utbildning inte är så god som jag skulle vilja:( kan ta några ex knabbisarna (deras råttsvansar) och Curlyn (som kan bli hårlösa på stora delar av kroppen under fällning)där en del djurskydds inspektörer står som frågetecken, och undrar vad hästarna gjort när dom kommer för att någon anmält personen som äger dessa raser.
har träffat djurskydds inspektörer som gärna återkommer till en, när dom tagit reda på fakta om just den specifika rasen som människan har :laugh: sådana inspektörer tycker jag om, dom som kan erkänna att dom inte kan allt inom djurskydd, men tror dom är ganska lätträknade i vårt land tyvärr :cry:

men det är nog många som har djurskyddet på sig mer än andra av just lite udda raser, och detta gäller ALLA djur !!:devil:

Hur mycket tror du inte att "falsklarm" till ambulans, brandkår, polis och så vidare, kostar?
Vilket nog är betydligt vanligare, det kan handla om barn som tycker det är "häftigt" med blåljus, eller en person som spelar sjuk för att få uppmärksamhet, ambulansen kommer och kan snabbt konstatera att personen är fullt frisk.

Idag kan man bli ersättningsskyldig/åtalad för falsklarm, dock.
Vet inte hur det funkar på "djursidan"?

Men sedan är det nog en LITEN del som anmäler för att "jävlas", övriga larm kommer kanske p.g.a okunskap, i all välmening?

Säg t.ex. att någon ser en häst i en hage som de kör förbi varje dag; Hästen mager och "eländig" men vad de inte vet är att just denna häst precis blivit räddad från ett liv i misär.
De VET ju inte och chansar heller inte utan ringer då istället, för att de vill hjälpa djuret och kanske sedan ringer igen när de tror att ingenting händer eftersom de inte har kunskapen att se att hästen faktiskt mår bättre och bättre.

En djurägare ser ju ofta förändringarna ganska snart (livsgnista, förbättrat hull, mer energi, bättre päls o.s.v) men på håll i en hage ser hästen kanske fortfarande lika mager ut för den förbipasserande?

Äsch, det blev svamligt, hoppas poängen gick fram i alla fall.

Senast ändrad:

nu var det djurvården och inte soc jag diskuterade i min tråd! tycker inte det riktigt går att jämföra eller?...själv har jag aldrig vart i kontakt med Soc ,vare sig i anmälningar eller som "stöd och hjälp".. och tror inte riktigt att det kommer in lika många "okynnes anmälningar hos Socialen om barn, som det gör inom djurvård, pga folks låga kunskaper om djur eller i avundsjuka.:devil:

Socialen och länsstyrelsen går väl hand i hand och om några sammarbetar som jag i alla fall förstår det..

Det du inte verkar förstå är skillnaden på djurs beteende och människligt beteende.

Den dagen du verkligen kommer sätta djurens välbefinnande före ditt eget personliga ego kommer du oxå förstå innebörden med vad "pink" betyder.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 119
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 623
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 486
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka