okynnes anmälningar!

ducell

Trådstartare
blir sååå trött på att läsa och även vara utsatt för dessa okynnes anmälningar av "folk"..

har en fundering om man inte skulle kunna göra om systemet för att slippa alla dessa ONÖDIGA anmälningar!

SKK (svenska kennelklubben) har ett system som jag tycker fungerar bra.
SKK tar ut en avgift ( vet ej hur mycket den är nu, men när dom startade detta så har jag för mej att det kostade runt 1500 kr) från den som anmäler, och är anmälan BEFOGAD så får anmälare tillbaks pengarna, men är det en OKYNNES anmälan så är dom "blåsta" på pengarna!

JAg tror att detta skulle minska alla onödiga anmälningar drastiskt på Miljö/länstyrelsen, så att dom kunde lägga tiden på djur som verkligen far illa istället!!!

säg att det skulle kosta 2000 kronor att anmäla (ja säger du att du vill vara anonym, så får länstyrelsen/miljö ej uppge ditt namn(dom måste nog ha ditt namn för att kunna betala tillbaka pengarna?) ,trotts att dom vet om det, varför man nu måste vara anonym??????!!! när man anmäler!!??jag skulle då stå för MIN anmälan!)
Är det en befogad anmälan(djuren mår dåligt) så får anmälaren tillbaks sina pengar(den som missköter djuren får istället betala, så som det är nu), är det en obefogad anmälan, så är anmälaren "blåsta" på sina pengar !! tror att vi på detta vis skulle halvera alla anmälningar!! och krutet skulle läggas på dom som är befogade anmälningar,
och dom som känner att dom inte har dom pengarna för en anmälan ,borde ju kunna be folk som dom känner om "bidrag" till en anmälan( på det sättet så får man ju flera folk att samtycka till en anmälan), som då kanske är befogad?)
vad tycker ni?? och hur skulle man kunna genomföra detta inom EU??? för /nackdelar. vet att SKK är JÄTTE nöjda med detta system då anmälningar mer än halverades, och dom "riktiga" anmälningarna kom in i stället.

Sv: okynnes anmälningar!

Det låter i mina öron som om man har ett sånt agg emot dessa anmälningar så har man något att dölja. Har man inget att dölja har man heller inget att oroa sig för, jag har gjort flera anmälningar som varit befogade bla där djur omhändertagits inom bara ett par dagar, det var vidrigt!:cry:
Men hade det kostat dom pengarna så kan jag direkt säga att jag inte hade haft råd att lägga ut dom pengarna. I detta fall handlade det om ca 40 djur som hade fortsatt leva i galen misär. Jag vet också att det är mer som borde anmälas till skk men ej görs pga av avgifterna så jag tror inte det är lösningen.
Jag är den som säger ta reda på allt du kan, verkar det fortfarande inte ok så anmäl. Hellre en anmälan för mycket än en för lite. Jag har själv blivit anmäld vid två tillfällen för något som folk trodde. Eftersom så inte var fallet så har jag heller inget problem med det även om jag förstår (hade räddat en häst från misär som inte var så vacker just då men blev med tiden). :D

Håller med, har man inget att dölja har man inget att oroa sig för även om man kanske blir irriterad och tycker det är obehagligt, kränkande av att få anmälning.

Många anmälningar görs helt i onödan eller ligger som grund för konflikter, avundsjuka mm. Men jag tycker ändå att systemet som är idag bör hållas kvar och att man får vara anonym.

Det finns faktiskt fall där anmälaren inte vågar lämna sitt namn, kanske bor i samma område osv och som inte vill riskera att råka illa ut sedan, men där anmälan verkligen är befogad med djur som far illa.

Sen om det börjar bli okynnesanmälning mot samma person brukar inte djurskyddet komma ut på fler koller om de vet att läget är lugnt, de kanske ringer och meddelar bara för att de också fattat att det handlar om jäkelskap..

Vid anmälan så håller jag med om att man först tar reda på allt man kan och försöker få svar på hur länge det sett ut på ett visst sätt tex. Man kan inte bara anmäla för att en häst är lite mager i en hage för det kan finnas andra orsaker än direkt vanvård. Däremot om samtliga hästar är magra, har dåliga hovar etc och det ser allmänt ratigt ut kanske man får fundera på om allt står rätt till..

Senast ändrad:

Så om man ser missförhållanden för djur och inte har 2000:- att punga ut så kan man inte anmäla.

Skulle inte tro det.... :crazy:

enligt lag så är miljö/länstyrelsen TVINGADE att åka ut på ALLA anmälningar, även om dom var där i går!!

Mja, så tror jag inte att det är i verkligheten...är senaste kontroll från gårdagen fullt godkänt så tror jag att det antingen avskrivs ganska fort eller så prioriterar de sina fall helt enkelt..

Jag tror att de är ganska bra på att avgöra själva vilka koller som verkligen är befogade..spec om samma gård/person får in ett dussin anmälningar, men på plats så är allt fläckfritt, vad är då vitsen med att åka dit?

Senast ändrad:

länstyrelsen tror att det kostar skattebetalarna ca 7000-8000 vid varje anmälan!! OCH dom flesta anmälningarna handlar om att folk har täcken,inte täcken på sina hästar, tycker sånt är helt otroligt!! och detta är dom tvungna att åka ut tiil folk, för att det inkommit en anmälan !!! tycker detta är FEL!!! tycker att mina skattepengar kan gå till så mycket annat än att folk inte har något att göra mer än att ringa till länstyrelsen/miljö o hälsa!!
bättre att folk pratar med varandra och HJÄLPER varandra!!

våra skatte pengar går till detta!! dom är tvungna att åka ut och tror dom inte att anmälan är befogad så kan dom skicka ett papper först till den som blivit anmäld, men sedan måste dom ut o kolla!!

Tycker du att anmälningar till soc om barn som far illa ska behandlas på samma sätt?

Möjligheten att anmäla anonymt och att det inte kan kosta anmälaren något är ett hett ämne, men jag tror faktiskt att många viktiga anmälningar skulle försvinna om man var tvungen att betala eller inte fick göra det anonymt. Många som anmäler är faktiskt bara genuint oroliga för djuren, har man då inte tillräcklig kunskap för att vara helt säker på att det är befogat så drar man sig gärna för att anmäla. Det är klart att det finns anmälningar som beror på illvillighet och osämja, men det är absolut inte grunden till alla obefogade anmälningar.

Dock så är det viktigt att de som tar emot anmälningarna kan ta reda på så mycket som möjligt redan i telefon för att kunna sålla bort anmälningar som rör hästar som saknar täcken på vintern eller hästar som går ute när det är mörkt.

Skulle vara intressant att mäta vad den tid det tar för djurskyddskontrollanterna att diskutera anonyma anmälningars vara eller icke vara under kontrollerna kostar... :idea:

Ska vi göra likadant med polisanmälningar också då eller? Så att bara den som har pengar kan anmäla ett brott?

Nej, det håller inte som du skriver. Jag betalar hellre för okynnesanmälningar med mina skattepengar än riskerar att endast personer som har råd med det kan anmäla.

Det där var något av det dumamste jag läst på länge. Vem :devil: skulle våga anmäla någonting om man var tvungen at lägga ut de pengarna? Eftersom djruskydd inte är en exakt vetenskap utan väldigt mycket en bedömningsfråga utifrån den enskilda kontrolanten så skulle man mer eller mindre lika gärna kunna elda upp pengarna. Om man nu skulle våga sig på att anmäla så skulle det kräva att man hade väldgit stor kunskap om djurslaget ifråga.
Det stall jaghade min häst i tidigare blev anmält för at hästarna inte fick mat. Till saken hör att alla hästarnan utom en hade mer eller mindre överhull men de hade inte mat 24/7. Om det var en okynnes anmälan eller en brist på kunskap anmälan vet jag inte men jag tar alla gånger en sådan sak hellre än att de djur som lever i misär inte ska få hjälp.

skrev inom parantes att man kan gå ihop och betala :)

Fast snälla du det funkar inte så. Det finns MÅNGA i det här landet som inte ens kan betala sina räkningar varje månad, eller ens låna ihop av bekanta och familj.... för de första kommer människor som har den minsta dålig ekonomi att låna ihop till en anmälan i första hand och för det andra är det som sagt inte ens säkert att dom skulle kunna det -än mindre skramla ihop det som bidrag.

Självklart går våra skattepengar till tillsyn och åtgärder inom djurskydd. Vi har lagar som reglerar djurskydd och myndigeter som ska sköta om det. Precis som sjukvård, polis, skola och allt annat vi betalar skatt för i det här landet!

Detta var något av det dummaste jag läst här på länge, och absolut inget som skulle gynna djuren och djurskyddet!!!

Vilken rappakalja...spelar ingen roll vad du skriver inom parentes. Folk skulle dra sig för att anmäla för vem skulle vilja ligga ute med pengar??? Jag har inget emot att en del av mina skattepengar går till tjafs, hellre det än att något verkligt allvarligt fall inte tas upp p.g.a. pengar...:crazy:

...och jag är en av dom som fått massor av okynnesanmälningar av en granngubbe som körde någon personlig vendetta mot mig och mina djur...aldrig att jag fick en enda anmärkning och efter ett antal gånger ringde djurskyddsinspektören och meddelade att "han" var på gång igen ;)

Du, jag har nu sedan i måndags försökt göra en anmälan om en häst som ser slaktfärdig ut (övriga hästar är också tunna men inte utmärglade). Och det är inte så jävla lätt att göra en anmälan när det väl kommer till kritan.
Länsstyrelsen vägrar ta emot min anmälan om jag inte har fullständigt namn och adress på hästens ägare så nu har jag fått leka detektiv på egen hand för att få fram de uppgifterna, då visar det sig att personen i fråga har skyddad identitet, och då duger det inte med det namnet som personen lever under idag, då vill de har det riktiga namnet. Och hur fn får man tag på det?

Nu har jag lyckats med det genom bekantas bekanta osv, då får jag till svar av länsstyrelsen att "djurskyddsärenden är inte prioriterade såhär i semestertider", men skicka en anmälan per post så behandlar vi den när vi får möjlighet.

Min enda förhoppning är att hästkraken hinner dö innan dess!

Vi har också blivit utsatt för idiotiska anmälningar när folk inte har kunnat fråga vad som har hänt. Men jag skulle aldrig vilja att man skulle betala för att anmäla. Det e löjligt, vet folk som inte hade anmält även när det hade behövts om det hade kostat!

Du, jag har nu sedan i måndags försökt göra en anmälan om en häst som ser slaktfärdig ut (övriga hästar är också tunna men inte utmärglade). Och det är inte så jävla lätt att göra en anmälan när det väl kommer till kritan.
Länsstyrelsen vägrar ta emot min anmälan om jag inte har fullständigt namn och adress på hästens ägare så nu har jag fått leka detektiv på egen hand för att få fram de uppgifterna, då visar det sig att personen i fråga har skyddad identitet, och då duger det inte med det namnet som personen lever under idag, då vill de har det riktiga namnet. Och hur fn får man tag på det?

Nu har jag lyckats med det genom bekantas bekanta osv, då får jag till svar av länsstyrelsen att "djurskyddsärenden är inte prioriterade såhär i semestertider", men skicka en anmälan per post så behandlar vi den när vi får möjlighet.

Min enda förhoppning är att hästkraken hinner dö innan dess!

Skojar du ??:crazy:. Men så får det väl inte gå till?:mad: Stackars häst, hoppas det löser sig på det bästa sätt för kraken!

Idiotiskt förslag! Då skulle många dra sej på grund av kostnaden. Ska den som anmäler för att djur ska få det bättre betala för det??

Dessutom, om den anmälde är en slipad person som snackar sej ur situationen är den som i god vilja anmälde blåst på pengarna?

Vad är ditt intresse i detta? Blir du anmäld är det väl bara att visa upp att det inte stämmer i så fall?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 117
Senast: Johanna1988
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 623
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 481
Senast: malumbub
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat