Okej, halshugg mig!

men jag tycker det är oförskämt...
När jag hälsar på en (muslimsk manlig) person, räcker fram handen i vanlig ordning och vederbörande drar undan händerna.

Jag är säkert inskränkt.

Frågan är bara vem som är mest fördomsfull: jag som tycker mig bli oförskämt behandlad, eller personen som tycker att jag är oförskämd som förväntar mig att hälsa i hand...

Jag tror verkligen inte att det handlar om vart personen kommer ifrån. Jag har många muslimska släktingar, vänner och bekanta som tar i hand och jag har aldrig hört att det skulle vara mer eller mindre konstigt bara för att dom är muslimer. Men sen kan ju såklart kultur spela in, men det har ju inget med oförskämdhet att göra.

Jag som har otroligt svårt för bakterier (folk kan/brukar vara väldigt snuskiga) tar gärna inte i hand. Men jag brukar också säga det och det har aldrig varit något problem. Det kan ju kanske ha varit något liknande det som gjorde att han inte ville.

[
Jag tror verkligen inte att det handlar om vart personen kommer ifrån. Jag har många muslimska släktingar, vänner och bekanta som tar i hand och jag har aldrig hört att det skulle vara mer eller mindre konstigt bara för att dom är muslimer. Men sen kan ju såklart kultur spela in, men det har ju inget med oförskämdhet att göra.

Jag som har otroligt svårt för bakterier (folk kan/brukar vara väldigt snuskiga) tar gärna inte i hand. Men jag brukar också säga det och det har aldrig varit något problem. Det kan ju kanske ha varit något liknande det som gjorde att han inte ville.
Problemet är inte hur man hälsar utan att man gör skillnad på hur man hälsar baserat på kön.

Jag gillar det verkligen inte när jag ser det men det händer inte särskilt ofta och framför allt är det inget systematiskt. I några kretsar kanske det är så att man hälsar olika på män och kvinnor men då finns det väl inga regler om det som förhindrar att män kramas och kvinnor skakar hand? I min umgängeskrets är det med ytterst få undantag så att man kramar de man känner väl, skakar hand med de som man bara är bekant med/inte träffat tidigare. Oavsett kön.

Jag känner inte igen dina övriga iakttagelser heller.
Nej, det handlar inte om uttalade regler. Ingen skulle säga att i vår kultur kramas män och kvinnor olika av traditionella skäl.

Mitt svar var riktat enbart till @Petruska och handlade alltså inte om situationer som i ditt ursprungsinlägg.
Där är nog min enda synpunkt att jag tycker att samhällets ståndpunkt bör vara att kvinnor och män ska behandlas lika. Handskakningen som sådan kan dock ersättas av vilken hälsning som helst. Om någon ändå väljer att hälsa olika på kvinnor och män kommer jag inte att bli upprörd över det så länge hälsningen är artig men jag kommer betrakta det som ett socialt snedsteg.
Ja, själv skulle jag helst se att allt - allt! - som har med könsroller och olikheter mellan könen att göra försvann. Även sådant som till äventyrs inte påverkar status och inflytande.

Jag har inga svårigheter med att inte bli tagen i hand eller att inte bli tittad i ögonen när det hälsas. Men det silas mygg och slukas kameler, på längre sikt kommer det bli problematiskt.

[QUOTE="Alexandra_W, post: 18298784, member: 10] " BRÅ har belyst det rätt ingående
.[/QUOTE]
BRÅ har inget att tillföra i frågan eftersom BRÅ vägrar att utföra en ny mätning. Den som finns : " Även om det råder mer eller mindre enighet om siffrorna rörande invandrares överrepresentation i brottssammanhang, finns bara gammal statistik tillgänglig. Brottsförebyggande rådet (Brå) har inte sedan 2005 gjort någon undersökning som gör kopplingar mellan personers ursprung och kriminalitet. Den studien redovisar data som samlades in så långt bak i tiden som 1997-2001."

2001 !! Då var min son 1 år. Idag går han 2:an i gymnasiet.
SLUTA hänvisa till BRÅ när det gäller statistik.

Nej, det handlar inte om uttalade regler. Ingen skulle säga att i vår kultur kramas män och kvinnor olika av traditionella skäl.

Nej, och jag skulle ifrågasätta om någon sade att män och kvinnor hälsade olika öht i Sverige. Det händer, absolut, men jag upplever definitivt att det vanligaste är att man hälsar likadant oavsett kön, både privat och i affärssammanhang.

Och som sagt så ser jag ingen skillnad på hur män av olika sexuell läggning kramas när de hälsar heller.

Tja hälsar en person inte på mig genom att säga hej så ja, då är det hens förlust eftersom hen då aldrig kommer lära känna mig. Jag skulle inte ge personen en blick ens efter något sådant eftersom hen har satt ribban och jag är inte den som kryper för svin. Det har hänt fler gånger att etniskt svenska män inte anser mig vara värd att hälsa på än att icke etniskt svenska män har ansett detsamma.

Det här att inte hälsa på en kvinna är ju något som är så otroligt vanligt bland etniskt svenska män så jag kan omöjligt få det till att bli ett kulturkrock för det är ingen kulturkrock. Skillnaden är att när en muslim gör si eller så så ska det slås upp stort och då är alla muslimer si och så. När en etnisk svensk man gör detsamma så skriker folk inte alla män...
Det där känner jag inte alls igen, jag har aldrig känt att någon man ( etnisk svensk eller ej) avstått från att hälsa på mig när det förväntats så. Jag har inte varit med om att någon muslimsk man inte velat handhälsa heller.

[QUOTE="Alexandra_W, post: 18298784, member: 10] " BRÅ har belyst det rätt ingående
.
BRÅ har inget att tillföra i frågan eftersom BRÅ vägrar att utföra en ny mätning. Den som finns : " Även om det råder mer eller mindre enighet om siffrorna rörande invandrares överrepresentation i brottssammanhang, finns bara gammal statistik tillgänglig. Brottsförebyggande rådet (Brå) har inte sedan 2005 gjort någon undersökning som gör kopplingar mellan personers ursprung och kriminalitet. Den studien redovisar data som samlades in så långt bak i tiden som 1997-2001."

SLUTA hänvisa till BRÅ när det gäller statistik.[/QUOTE]
Hänvisa till friatider eller Oldie?

Ja, absolut. Jag också. Skulle en nära vän behandla mig och min man annorlunda skulle jag reflektera över och med stor sannolikhet också påtala det.
Min poäng, om jag har någon, är att alla kulturer tycks göra skillnad mellan könen på en massa vis. Du ser det inte i Sverige, om jag fattar rätt, men nästan alla människor jag ser klär sig tex enligt könskodade mönster. Det görs skillnad exakt hela tiden.

Mot det tycker jag att en ogenomtänkt frågeställning om en förmodad muslims sätt att hälsa, känns lite unken.

.

SLUTA hänvisa till BRÅ när det gäller statistik.
Och det var EXAKT det jag menade med detta i mitt inlägg,
men naturligtvis kommer många att påstå att det är ren nonsens och att skribenten fabulerar.
"Tydliggörandet" kom ju som ett brev på posten när det hänvisades till BRÅ som ju är lika inaktuell som telefonkatalogen från samma år. Vissa bara älskar att dra fram gammal statistik som passar just för tillfället och hoppas på att några går på det hela, jag gör det inte.

Och det var EXAKT det jag menade med detta i mitt inlägg, "Tydliggörandet" kom ju som ett brev på posten när det hänvisades till BRÅ som ju är lika inaktuell som telefonkatalogen från samma år. Vissa bara älskar att dra fram gammal statistik som passar just för tillfället och hoppas på att några går på det hela, jag gör det inte.

Jag vet inte riktigt vad du vänder dig emot? BRÅ har belyst statistik om att utländska män är överrepresenterade vad gäller anmälningar och fällande domar avseende sexualbrott. Samt belyst felkällor som kan påverka så att statistiken ev inte speglar verkligheten.

Vad är ditt problem med den statistiken? Vad är det som mörkas med den/som använda för att dölja eller främja syften osv?

Det finns ingen ny djuprapport sen typ 2005 - men statistik finns även nyare.

Jag vet inte riktigt vad du vänder dig emot? BRÅ har belyst statistik om att utländska män är överrepresenterade vad gäller anmälningar och fällande domar avseende sexualbrott. Samt belyst felkällor som kan påverka så att statistiken ev inte speglar verkligheten.

Vad är ditt problem med den statistiken? Vad är det som mörkas med den/som använda för att dölja eller främja syften osv?

Och det är ju inget mot hur överrepresenterade män är, oavsett härkomst. Man glömmer lätt det i sin främlingsfientliga iver.

Män är problemet här. Män.

Me too, liksom.

Du kan ju läsa det som står i den länk jag la in samt domarna som det finns en länk till där. Det är öppna källor.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 152
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 196
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 660
Senast: lirco11
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 488

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka