Okänd men känd stam?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 42
  • Visningar Visningar 4 506
Sv: Okänd men känd stam?

Jag köpte en häst från utlandet med papper och stamtavla. Hon blev dock reggad som korsning med okänd stam här i Sverige. Det är inte alla länders stamtavlor som gills tydligen :(

Då var inte mina misstankar om att hans historier inte var helt sanna...
Får hem papprena på honom i veckan och jag hoppas att DNA-typningen finns med.
Kändes liksom lite märkligt att han härstammar från "kända" hästar men är född i det vilda liksom.

*knapplån*

Jag köpte en fölis av Uppfödaren i November... Men varken Mamman eller födelsedatum står med i passet... Och uppfödaren var ju MED när hon föddes + att ID-kontrollanten kontrollerade både föl och mamma samtidigt när de stog ihop...

Så jag ringde till SveHäst och kollade vad som var fel.. Då svarar de att eftersom inte betäckningen är registrerad så gills inte de uppgifterna.. MEN de kunde tänka sig att göra ett undantag i mitt fall om jag ville betala 600... :smirk:

Då sa jag dessutom att jag ev. kunde ha hittat pappan till mitt föl och frågade om det gick att föra in honom i passet om jag kunde styrka det hela med DNA. Men NEJ det kunde jag inte för "lagt pass ligger" :eek:

Jag blir så irriterad!

Det går att ändra stam i passet hos ASRP har jag fått besked på.
Har en 3-åring som är reggad där med okänd härstamning. Känner till härst men har först nu kunnat få kontakt med uppfödaren (som fortfarande äger hingsten men hon har nyss sålt mamman) och mammans nya ägare.
Pappan är inte gdk (är renrasig NF) men är reggad o har löst bet. bevis/intyg o ägaren/uppfödaren har fört språngrulla, betalt sto-avgift o dyl men fölen reggades aldrig innan de såldes.

Fick besked på att dna ska tas på föräldrar + avkomma, men gäller detta även om uppfödaren fört språngrulla o dyl?

Mamman ska reggas nu i dagarna och min häst kommer ju att reggas efter vad som står med av hennes härstamning. Hon är e. Arab/hbl (vet ej var han finns o dna finns ej så honom kan man ju inte få med) u. hbl med gröna papper som tyvärr är död nu, ägaren hann ta tagelprov själv o sparade i ett kuvert men detta kan väl aldrig räcka för att verifiera stammen på dottern eller?

Så invecklat allt detta :crazy: Men i nästa vecka ska jag i alla fall åka o få taget tagelprov på pappan att skicka till analys. Men jag vet inte hur vi ska lösa det med mamma/mormor, har för mig att jag läst nånstans här på buke att man kan ta tagel själv o lämna till ny ägare (om denne skulle vilja dna-testa alla för att få med härst) men det rimmar ju dåligt för varför ska vi då ha id-kontrollanter?

Sen förstår jag inte heller varför det ska vara billigare att regga med okänd stam, det måste väl ändå ligga i allas intresse (även avelsföreningarna :smirk: ) att så många som möjligt kan reggas med stam även om den nu inte är godkänd?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 085
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 921
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket... 2 3
Svar
46
· Visningar
3 274
Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på... 6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 613
Senast: Palermo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V